Saab 9000 Talladega -90
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9000 Talladega -90
- Detta ämne har 100 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-19 08:56 av
cabmange.
-
FörfattareInlägg
-
april 27, 2011 kl. 10:22 #172380
Rullar på 55 profil nu & det skapar inga problem. God marginal finns.
Saken är den att det knappt inte går att uppbringa 205/50-16 längre.
Iallafall inte om man håller sig till Michelin & Pirelli.P7 däcket finns inte i 205/50 profil !!???.
Vill gärna inte handla de billigare märkena.
På CS-aeron gick man över till 55profil.
Hjälp mig. Jag är öppen för tips.
Skrapet i skärmkanterna kommer när man kör på ojämt underlag och vid mer inspirerad körning. På min Aero gnager det i både framkant och bakkant i främre hjulhusen.
Har man skärmbreddare på CC karossen finns det inte samma plats som på CS bilar.
Personligen ser jag inte varför man ska leta gamla modeller av däck då utvecklingen trots allt gått framåt på den fronten.
Originalbilar i all ära men saker som däck och vindrutor tycker inte jag behöver vara original 🙂SaabAero wrote:Personligen ser jag inte varför man ska leta gamla modeller av däck då utvecklingen trots allt gått framåt på den fronten.
Originalbilar i all ära men saker som däck och vindrutor tycker inte jag behöver vara original 🙂Vem har sagt att man letar efter, utan det är bara att dessa hjul faktiskt finns, men vem köper däck från ett lager som har legat i typ 20 år för 1800 kr st.
Själv behöver jag inte leta för jag har redan original hjulen liggandes i förvar i mörkt svalt utrmme i väntan på 30 års dagen.
//Magnus
april 27, 2011 kl. 22:50 #172409Tror inte det är någon överhängande fara att det ska ta i på min bil, eftersom jag inte kör ”järnet” med den. (en gammal bil håller inte för vad som helst – eller rättare sagt; jag vill inte utmana ödet)
Det som det föll på var faktiskt priset på däcken.
c:a 1100:- stycket för nya Pirelli P7 monterat & klart på Saab-Ana i Trollhättan.
Hade jag gått ner till 50-profil sköt priset iväg för mycket per däck för att det skulle vara rimligt. (Min hushållsbudget håller nog med mig).
Att bilen inte blir lika stötig som med ”50” däcken, gör saken inte mindre bra 🙂
Men visst – visst hade det varit fränt med en uppsättning 205/50-16 av typen Michelin Pilot sport o.s.v, men det får de syssla med som har råd med det. 🙂
Får vara nöjd att jag hade råd med det jag köpte & att Ana gav mig ett kanonpris 🙂
Längtar nu tills den 2maj, då bilen åker in på service & då åker de nya däcken på.
Mumma det 🙂
april 27, 2011 kl. 23:43 #172411Tar till baka att inte P7 däcket finns i dimensionen 205/50-16.
Kolla på länken till pirellis hemsida här nedan.
På Ana i Trollhättan menade de att 50-däcket inte gick att uppbringa, men det gör det tydligen.
Men åter igen. Priset. Ger inte över 6000:- för däck till en bil som min bara för att det ska vara det ”rätta”. Det är det inte värt. Bättre att lägga pengarna på viktigare saker som en ny framruta t.ex.
Läste på Turboclubsforumet om en Saabägare (900turboS, som beställt däck från detta ställe;
de har riktigt fina priser. Får bli därifrån nästa gång.
Pzero i rätt dimension ligger på c:a 118 euro.
http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m62b0s300p57799.Hade jag läst detta i tid, hade saken varit annorlunda. (lätt att vara efterklok i detta fall)
Ha det gôtt. Daniel från grantoppen i Trôllhätta.
april 28, 2011 kl. 01:53 #172412Här ser ni en Shweiziskt syskon till min Röda Talladega.
Notera den svarta standard vingen.
Skvallrar om att det kan röra sig om en 9000sport.
[video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ntn—Ri_ig&feature=related[/video]
…kör faktiskt med 55 profil på min Talladega, av misstag, eftersom jag beställde 50, sen inte kollade så noga när jag hämtade däcken, och innan jag inså det hade jag monterat dem och kört några mil – jag fick viss ersättning från däckfirman, så jag är nöjd ändå, och tycker nog att bilen går bra på dem – nästa gång får det dock bli 50:or, för det ser lite snyggare ut, trots allt…
Daniel Eliasson wrote:Tror inte det är någon överhängande fara att det ska ta i på min bil, eftersom jag inte kör ”järnet” med den. (en gammal bil håller inte för vad som helst – eller rättare sagt; jag vill inte utmana ödet)Problemet uppenbarar sig mest när man kör på riktigt ojämt underlag i låg fart som t.ex. över trottoarer etc där det är rejäla höjdskillnader.
Eftersom det är precis på gränsen spelar det också roll hur stora hjulen är i verkligheten (kan variera lite mellan olika fabrikat) och såklart mönsterdjupet.
Sommardäck funkar klart bättre än dubbdäck ia :doooooohh:
Prismässigt är 50-profildäcken klart dyrare än 55-profil men min erfarenhet är att det skiljer betydligt mindre på nätet än hos lokala handlare.
Har exempel där nätpriset legat 500-700kr under priset hos den lokala nasaren för 1 däck i 205/50-16 :schpöstraaff:april 28, 2011 kl. 11:13 #172429Per-Erik wrote:.- nästa gång får det dock bli 50:or, för det ser lite snyggare ut, trots allt…Japp. Jag håller helt med dig 🙂 Snyggare är det. Helt sant 🙂
april 28, 2011 kl. 11:20 #172430SaabAero wrote:Daniel Eliasson wrote:Prismässigt är 50-profildäcken klart dyrare än 55-profil men min erfarenhet är att det skiljer betydligt mindre på nätet än hos lokala handlare.
Har exempel där nätpriset legat 500-700kr under priset hos den lokala nasaren för 1 däck i 205/50-16 :schpöstraaff:Jag borde tänkt på detta tidigare .
Man lär sig nya saker varje dag – eller hur var det nu:)maj 4, 2011 kl. 17:15 #172782Lite uppdate.
Har hittat ett nytt lyktglas vä fram på Speedparts. (måste bytas pga stenskott) Sista i lagret
Bilen har varit på service & däckbyte.
Ska in & få åtgärdat följande fel som upptäckts vid samtidig förbesiktning:
-Bromsrör vä bak tvärgående rostskadat.
-Bromsslang vä & hö bak dåliga.
-Höger bromsrör från fördelningen rostskadat
-Längsgående bromsrör höger rostskadat.
-Handbromswire sitter ej på. Vä bak.
-3st lagerstöd spruckna/trasiga (förklarar varför bilen har underlig styrning)
-Ny ruta.Bilen fick i övrigt gott betyg för att vara en 9000 av 90-årsmodell.
Ser nu att nya 55-profildäck är lite väl inskränkande i hjulhusen. Speciellt fram.
Men det får gå & alltid lär man sig något 🙂Hej Daniel
Fin bil du har :thumbup:
Bild på sid 4 visar att den har gummilister vid nedre dörrkanter. Har de alltid funnits?
På min tråd Aero CC -91 finns uppgifter om att de togs bort när kjolar monterades, fast min Talla-90 har, men inte Aeron :confused:
Det verkar alltså finnas flera varianter även av detta som så mycket annat för 9000 kring dessa årgångar.Mvh Norman
maj 4, 2011 kl. 19:56 #172799förardörren är utbytt till nyare & då kan man tro att den sitter där bara för det, men de andra tre dörrarna är orginaldörrarna & de har denna list.
Kan det måhända vara så att detta är en spec från 91 & nyare.
Men de fyller trots allt en funktion & annars hade de inte funnits där alls.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.