Saab 9000 Talladega -90

Forums Övrigt Projekt / Min bil Saab 9000 Talladega -90

This topic contains 100 replies, has 16 voices, and was last updated by 2011-05-19 08:56.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 101 total)

rodder76
Deltagare

Om alla röda -TA är Talladegaröda, så är det tyvärr inte speciellt ovanligt.

Men det verkar helt klart handla om en rätt fin bil.

sjuntorpsdaniel
Deltagare

Jag har då inte sett så där värst många talladegaröda Talladegor av 90 årsmodell iallafall.

Hur många tillverkades i Talladegarött av denna årsmodell?
Färgen kom ju egentligen på 91:an.

Jag står fast vid att en svensksåld talladegaröd 9000talladega av 90 årsmodell är en ovanlig fågel på våra vägar.

Det är min uppfattning utifrån de preferenser jag har.
Tror att många skulle hålla med mig om detta ändå.

rodder76
Deltagare

Men kära Daniel.
1991 lanserades Talladegaröd som färg på 9000 i sverige. Men är du säker på att färgen inte fanns på andra marknader? När kom den på og900?
Eftersom Transportstyrelsen inte listar färgkod, så kan jag inte svara på om alla Talladega som hos Transportstyrelsen är röda, är just Talladegaröda.

Vad innebär ovanlig? Om du till att börja med anser att alla bilar registrerade med -TA är ovanliga (vilket det helt klart är) så blir ju självfallet Talladegarött ännu mer ovanligt, då inte alla -TA är Talladegaröda.

Men om basen ligger i att en Talladega alltid ska vara svart, vilket var Saab’s egna approach, så blir tyvärr inte röda Talladega så ovanliga, eftersom det finns “en handfull”.

turbocab
Deltagare

1991 skall Talladega-rött kommit på og900!

trionic
Deltagare

Jag har följt talladega tråden ,den är spänande och tämligen
osannolik,Saab 9000 Talladega såldes som årsmodell 88B-90.
Samtliga bilar var svarta med röd stripes,(Nu menar jag dessa bilar som såldes över disk).Men det finns en massa sk.provbilar som egentligen aldrig skulle kommit ut på marknaden.Jag ägde själv en 88b ljusblå med “Ta” i regbeviset.
Det måste finnas en förklaring till varför man har “Ta” på en massa bilar,jag tror att “Ta” inte har något att göra med just Talladega att göra.
Bilen som finns med på annonsen som är Talladega röd är sannorlikt en svensk såld exportbil (Turbosport),en bekant till mig köpte en likadan bil 1990 tullfritt i sverige,eftersom han bodde och jobbade i mellanöstern.

Mycket mystik kring dessa bilar, men en Talladega är alltid svart, det var så man kunde köpa dom.

rodder76
Deltagare

Turbocab: Tackar för inlägget. Precis som jag trodde så kom Talladegarött 1991, men det finns förvånansvärt många Talladegaröda 90:or

Saab-Mogge:
Mycket roligt att du ägt den synnerligen speciella ljusblå Talladegan, som dessutom står som LGrå hos Transportstyrelsen.
Följer man Talladegatråden, och i mitt fall kommer i kontakt med personer med autentiska historier “från tiden”, så råder det inget tvivel om att det finns Talladegor som inte var svarta. Det som förvånar är antalet bilar som inte är svarta. Hur man ställer sig till icke-svarta Talladegaregistrerade bilar är upp till var och en, men man kan inte förneka dess existens. Jag kan även döda myten om att det skulle röra sig om importfordon!

trionic
Deltagare

Nja den ljusblå (platinablå met)är inte samma bil som du pratar om,denna skrotades ibörjan av 90 talet.

Vem som har rätt eller fel skall jag låta vara osagt,men vissa
export bilar hade talladega spec,och om dessa inte levererades
för/till export så såldes de på svenska marknaden ,och helt
plötsligt så fanns det röd,blå,vit,grå talladegor ?

Men enligt min mening så är dessa bilar välutrustade turbobilar
och inga talladegor.

cabmange
Deltagare
Rodder76 wrote:
Turbocab: Tackar för inlägget. Precis som jag trodde så kom Talladegarött 1991, men det finns förvånansvärt många Talladegaröda 90:or

Och glöm inte att tallaegaröd 219 finns på en del 9000 från -89 som är tillverkade hösten -88:a.

Det finns ingen anledning att tjata om när och hur när det gäller saab, en liten verkstad som gör hur de vill, kolla upp alla viggen, de är många tillverkade som är skrotade idag. varför skall testfolket behöva åka snik bil när de kan plocka ut vad de känner för, och alla pressas inte efteråt.

Således var tanken att talladega skulle vra svarta, men vi vet ju vad vi tjatar om här. Det leder ingen vart i slutändan när vissa saker dyker upp.

//MH

porsche944
Deltagare

Jag har oxså följt denna tråd, och jag är böjd att hålla med dig. När man lanserade talladegan fanns den precis som t-Forden i en färg, nämligen svart.

Jag har aldrig sett någon trycksak där bilarna har benämnts “talladega” utan att vara svarta.

Rätt eller fel, det är ialla fall välutrustade bilar.

sjuntorpsdaniel
Deltagare

Denna bil ska vara en mässabil enligt förra ägaren.

Den saknar ovanligt nog el-säten.

Vart & såg samt provkörde den idag i Göteborg.

Per-Erik
Deltagare

elsäten är inget måste i en talladega, min har inga… (den är däremot svart 😉 )

sjuntorpsdaniel
Deltagare

elsäten är standard på 90 års modell.

filbrun2
Deltagare
Daniel Eliasson wrote:
elsäten är standard på 90 års modell.

Uppenbarligen inte eftersom Per-erik inte har några i sin. Den röde ser riktigt fin ut!

sjuntorpsdaniel
Deltagare

Har lagt ett bud på den röde…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 101 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng