Saab 9000 Talladega -90

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9000 Talladega -90

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 101 totalt)
  • Författare

I min finns färdigdraget kablage ner till dimljusen för både dim- och extraljus, i orginal kaberhärva, ner till samma platser… väljer man den ena blir det dimljus, den andra extraljus… vet inte om det är något bevis, men men…

oktober 2, 2010 kl. 15:18 #163219

När får man se denna bilen i stan då? Har själv en 9000 med lite kul historia bakom.

Men de är trevligt att se en fin 9000 CC, hoppas att du får många trevliga timmar bakom ratten.

oktober 2, 2010 kl. 16:38 #163220
          9K94 wrote:
          När får man se denna bilen i stan då? Har själv en 9000 med lite kul historia bakom.

Men de är trevligt att se en fin 9000 CC, hoppas att du får många trevliga timmar bakom ratten.

Håll utkik. Den rullar nästan dagligen i Trollhättan.

december 2, 2010 kl. 11:32 #165300

I morgon fredag, åker det i en sprillans ny motorblockstermostat, då den gamla inte gör det jobb den ska.

Brrrrrrr, är lite kallt så här års utan en fungerande termostat, både för motor & migsjälv.

Låter ANA i Trollhättan göra jobbet. (hade ett paketpris på detta incl byte av kylarvätska)

Den förra ägaren hade fått för sig att det räckte att köra men endast vatten i systemet, så jag fick ordna det efter köpet.
            Detta kan ha att med att göra att den kärvat ihop en aning.

Forts följer.

december 2, 2010 kl. 15:26 #165308

Fan är väl inte det man skall börja med, men jag har fått problem!!!

Har funnit en fantastisk Turbo sport, dvs en sådan här röd Talaldega i ett otroligt fint skick. Men hur skall man göra? Det skulle var fint med den i min samling, men ett tjog bilar är jobbigt det också. Och så har den inte lucka 🙁

Vad tycker den samlade expertisen vad man skall göra 🙂

//MH

december 2, 2010 kl. 17:24 #165309

jag tycker att du om den är billig så ska du PMa uppgifterna till mig istället 😉

december 2, 2010 kl. 18:08 #165311
                  Per-Erik wrote:
                  I min finns färdigdraget kablage ner till dimljusen för både dim- och extraljus, i orginal kaberhärva, ner till samma platser… väljer man den ena blir det dimljus, den andra extraljus… vet inte om det är något bevis, men men…

Intressant!
                  Något sånt har jag inte sett på min CC Aero men jag kanske måste granska det lite mer nogrannt 🙂

december 3, 2010 kl. 12:15 #165346

Nu kan man basta naken i min bil så här års 😉
                    Jippi, det var termostaten som var felet, så jag slapp dyr undersökningskostnad 😉

Kör lugnt i halkan.

december 3, 2010 kl. 13:46 #165347
                      soulmannen wrote:
                      jag tycker att du om den är billig så ska du PMa uppgifterna till mig istället 😉

Köper inte billga bilar längre, slut med det.

//MH

februari 16, 2011 kl. 12:35 #169064

Denna tråd har stått still under vinterhalvåret.

Ska försöka göra lite bot på detta.

Nu i Mars så är det tanken att nästa fas i rost renoveringen ska inledas.
                        Det innebär att byta ruttamen, som gjort sitt. Det läcker in fukt i ovankant & det är inte bra.

Detta ska utföras av en välrennomerad plåt & karosseriverkstad i Trollhättan & de byter samtidigt givetvis rutan till en sprillans. (den gamla har också gjort sitt).

De måste tillverka en ny ram, eftersom den inte längre finns som reservdel.

En affär på c:a 6000 – 7000:- . incl rutan.

Ska försöka foto dokumentera jobbet & lägga valda bilder här.

april 9, 2011 kl. 18:04 #171642

Nu har sommar däcken åkt på. Behöver bytas vad det lider.

Suktar efter en uppsättning Pirelli P700 eller Michelin MXV, men de görs väl inte längre…

Planerar att ta bilen till Tyskland i sensommar. Hamburg & Cochem / Bernkastel-kues.
                          Hälsa på hemma hos Hubert (HUBBE) Hanser & snacka SAAB över en välsmakande Bier.

Bilen har nu hunnit rulla 26400mil & rullar i stort sett problemfritt sedan jag köpte den för över 2000mil sedan 🙂

Har lagt ner projektet att rekonda lacken själv. Har inget bra utrymme för ändamålet, samt så är lacken mycket oxiderad. Så för bästa resultat, överlåter jag detta åt de som lever på det. (blir ofta sååå mycket bättre).

Ha det så länge / Saabtoken från Grantoppen.

april 25, 2011 kl. 13:09 #172257

Nuå vårkanten har man på riktigt tagit tag i uppfrächningen av bilen.
                            Så skönt att stå ute dessa varma vårkvällar & göra rent i skrymslen och vrår.

Fick ta bort bakljusena för att komma åt att göra rent in i mellan.
                            Det har gått åt lite black chrome & rengörande vax. Resultatet blir underbart.

Kommer rätt vad det är förbi någon & blir nostalgisk över sin gamla 9000 man hade ”då”.

april 25, 2011 kl. 13:19 #172258

Jag kom över denna fina gamla Blaupunkt CD-Cartridge spelaren för ett år sedan ungefär.
                              Tanken på att bygga upp en komponentanläggning har legat i träda pga ekonomi & en lämplig 9000 att montera den i. Nu till hösten tänkte jag låta min röda talladega få vila & jag ska försöka hitta en lämplig bil att köra med på vintern också. Så i den får det nog bli något sådant.

april 26, 2011 kl. 22:08 #172364

Om ett litet tag åker det på splitt nya Pirelli P7 205/55-16 VR 🙂

Hoppas att spårningskänsligheten avtar något med nya däck.
                                Vill minnas att dessa bilar såldes med Pirelli P 700, men vet inte säkert.

Du, Cabmange – var det inte så att du har kvar orginaldäcken till din fina 91-aero?

april 27, 2011 kl. 05:31 #172370
                                  Daniel Eliasson wrote:
                                  Om ett litet tag åker det på splitt nya Pirelli P7 205/55-16 VR 🙂

Är du helt säker på att du ska ha 55-profil på däcken?
                                  Min erfarenhet är att 205/55-16 gnager i skärmbreddarna fram och det är ju lite tråkigt om man har fräscha skärmbreddare.

Med originaldimension 205/50-16 är det inget problem.

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 101 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.