goran sahlen
Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
juli 1, 2012 kl. 07:31 #43013
Please note that Hans does not check his mail every day. That is why he puts his phone number as preferred way of contact. But he will chack mail now and then – but it is difficult to say how often he will do it during summer. Phoning him might actually be a good idea.
//Göran
april 23, 2012 kl. 18:13 #42652Jag köpte en… Tänkte att jag nån gång i livet ska köpa en ny Saab! Blev en 9-3 SC TTiD.
Göran Sahlén
december 27, 2010 kl. 18:19 #166138Hej!
Saabklubbens styrelse har diskuterat uppdatering av medlemsmatrikeln sedan 2008. Hittills har våra försök till nytryck fallit på att våra medlemmar inte rapporterar in sitt bilinnehav.
I den förra matrikeln uppskattades det att kanske upp till hälften av bilinnehaven var felaktiga eftersom folk sålt, bytt och köpt nytt. Vi uppmanade därför alla medlemmar att rapportera in nytt bilinnehav, t.ex. i samband med att medlemsavgiften betalades. Men trots detta satt vi efter ett års uppmaningar med en medlemslista på 2500 personer och ca 1100 bilar fördelade på dessa.
Vi tog då ett beslut att ”avvakta” eftersom en sådan lista ju inte skulle tillföra mycket… Men det finns ett beslut ATT vi ska trycka en ny matrikel. Om allt fungerar – och medlemmarna talar om för oss vilka bilar de har – så kan vi genomföra detta under 2011.
Alltså: Det är fortfarande av intresse att ni rapporterar in bilinnehav till styrelsen!
Göran Sahlén
Sekreterare, Svenska Saabklubbendecember 26, 2009 kl. 09:54 #150212Hej och God Fortsättning!
Vill gärna lyfta fram en del i ”problematiken” att bli medlem i Saabklubben via mailfunktionen på hemsidan. Om man går in på sidorna för klubbinformation
http://www.saabklubben.se/?q=sv/node/72
så ser man snabbt att det finns två sätt att bli medlem: Att betala in via plusgiro eller via PayPal. Konstigare än så är det ju inte att bli medlem. Sedan kanske man har funderingar eller vill ha lite mer information om klubben. Då kan man klicka på kontakten till mig, alltså viceekreteraren, som – om allt fungerar – bör få ett mail i min inbox.
Nu är det så att många mail med texten ”Jag vill bli medlem” dyker upp – jag brukar då svara dem att ”Ja, bra, betala in 300 kr till plusgiro det och det, så blir du medlem.” – Men varför i allsin dar ta omvägen över mig? Om man nu inte vill ha mer info? Den info vi har att lämna brukar i så fall vara en äldre Bakruta och en länk till den informationsbroschyr som också finns på nätet… Och om jag ska posta en bakruta hjälper det ju inte att skicka över sin e-postadress till mig… Brevbäraren brukar ha svårt att hitta de brevlådorna.
Jag vet faktiskt inte vad mer som förväntas av dessa mail. Man vet redan hur man gör för att bli medlem och man vill uppenbarligen bli medlem, men man skickar in en onödig anmälan istället för att göra slag i saken och betala. Och sedan har mailadresserna fungerat knackigt en längre tid (läs vår webbmasters långa inlägg ovan) och så får man inget svar och så hetsar man upp sig och säger att ”jag har försökt bli medlem i ett helt år utan att lyckas!”… Jaha, säger jag – hur många ånger under det där året har man betalat in medlemsavgiften då? Noll? Ja, då är det kanske inte helt konstigt att man inte blivit medlem…?
Nej, det verkar ofta vara ett icke-problem det här… Men självklart är det en stor del styrelsens ansvar, för vi har varit för otydliga. Jag lovar härmed att informationen på hemsidan ska uppdateras så att den blir tydligare och vi vet ju redan att vår Webbmaster jobbar på att lösa problemet med e-postadresserna. Verkar dock vara svårlöst, men ingenting är ju omöjligt.
Ha nu ett Gott Nytt År och så hoppas vi att utvecklingen går mot det bättre.
Vänliga hälsningar,
Göran Sahlén
Vice Sekreteraremaj 3, 2008 kl. 07:51 #121045Hej!
Ett bra sätt att få bort lukter av alla de slag är att använda någon form av koncentrerad syra. Enklast att få tag i är nog ättiksyra (men inte ättika man köper i affären utan koncentrerad ättiksyra, så kallad ”isättika”). Ställ in en öppen glasburk med denna vätska någonstans i vagnen och stäng till dörren en tid (några dagar). Se till att inte spilla ut något av vätskan bara – det ger fläckar och är dessutom farligt att få på sig! De flesta lukter brukar ge med sig av detta eller i alla fall minska avsevärt. Fungerar också på cigarettrök och askkoppss-stank(”doft”). Går också bra med konc. saltsyra eller svavalsyra, men de är nog svårare att få tag i om man inte har kontakter inom kemibranschen.
//Göran
vice sekr i klubbenjanuari 18, 2008 kl. 09:35 #117173Hej!
Medlemsnummer brukar komma ut snabbare än så här. Vi ska kolla vad som hänt i ditt fall. Återkommer till dig med info.
//Göran
vice sekreterarejanuari 14, 2008 kl. 14:05 #116991Hej!
Hade samma problem på en 900i. Men ”bara” en bult gick av. Blev till att borra med en ”vinkelchuck” till borrmaskinen (som fick plats med hjälp av skohornsmetoden…) och sen skruva in en sån där vänstergängad, konisk bulturdragare. Jag fyllde i massvis med 5-56 och lät stå över natten. Sedan värme med liten gaslåga och så fick jag faktiskt loss den… Konstigt nog, för det var trångt, j-kligt och hotande nära att man fick lyfta aggregatet för att komma åt. Fast jag hade ju förstås också ”turen” att det var en av bultarna på ovansidan som hade gått…
Egentligen så krävs nog iofs inte så mycket kraft och värme utan man behöver få in något korrossionslösande ämne i gängorna bara. 5-56 är en idé, kanske nån annan typ av rostlösare skulle fungera bättre? Man kan förstås också ”knacka” på det som är kvar av bulten för att spräcka ”korrossionslimmet” som bildats. Men då har man ju åter igen problemet med att det inte finns plats för nån ansats direkt.
//Göran
december 19, 2007 kl. 12:39 #116056Hej Ulf,
Nej det borde kunna fungera rent teoretiskt i alla fall. Vi ska kolla upp detta förstås.
//Göran Sahlén
december 19, 2007 kl. 12:37 #116055Hej Jonas!
Jo, självklart har du rätt. Det ÄR så det ska fungera, men nu har det ju tyvärr förekommit att frågor inte besvarats, så då ville jag bara påtala vad man kan göra till att börja med. Som om man har med myndigheter att göra, alltså… 😉 Ruska lite liv i dem…
Händer det någon igen att man inte får något svar (vilket jag givetvis hoppas att det inte ska kunna göra), då kan det alltså vara lämpligt att ställa till med ett visst liv.
//Göran Sahlén
december 17, 2007 kl. 12:21 #115978Hej alla,
Med det här svaret ska jag försöka tala för klubbens styrelse (OJ! STYRELSEN ANVÄNDER INTERNET!!!).
För en vecka sedan fick jag alltså reda på att man ytterligare en vecka tidigare skickat ett mejl till klubbens sekreterare och inte fått nåt svar. Ja, i och för sig kanske lite lång tid, men allt går nog inte med vändande post utom från oss som har internet i jobbet varje dag. Däremot SKA det komma ett svar, och där har förstås vår sekreterare missat. Som vice sekreterare får jag be om ursäkt för detta. Om man har ett angeläget ärende och inte hör något på mejlen, så mejla igen eller ring! Telefonnummer finns i Bakrutan. Det går ju det också. Och om man inte får svar från just den styrelseledamot man först hörde av sig till – vare sig det är ordförande, sekreterare eller vem det nu vara må – så kontakta då nån annan. Varför inte mejla allihop? Ställ till ett sjutusande liv så vaknar vi kanske…
Nu till Saab Magazine:
Jag tycker att detta kan vara intressant för många i klubben och att vi bör titta på detta gemensamt. Det är som jag ser det två saker vi bör tänka på bara:1) GM Sverige sponsrar idag klubben mycket frikostigt genom att distribuera Bakrutan utan avgift. Detta gör man som ren goodwill gentemot klubben – det är inget avtal skrivet och detta samarbete kan när som helst upphöra. Därför vill styrelsen idag inte gå in och fråga om vi dessutom kan få Saab Magazine distribuerad samtidigt. Vi vill helt enkelt inte gapa efter för mycket. Därför tror jag just nu inte på distribution samtidigt med Bakrutan. Men vi kommer förstås att ta upp detta som en punkt på dagordningen till årsmötet.
2) Adressregistret. Idag står följande text i klubbens stadgar: ”Saabklubben sparar adressinformation om sina medlemmar i dataregister. Uppgifterna får endast användas till ordinarie klubbverksamhet och skall övervakas av kassör och sekreterare.” Att ge medlemmarna tillgång till Saab Magazine hamnar förstås någonstans i utkanten av ordinarie klubbverksamhet. Men det är inte självklart att lämna ut något register någonstans. Inte heller är det självklart att ”tvångsansluta” folk som det kallats tidigare här på forumet. Men i sig är det inte konstigare att alla klubbens medlemmar får Saab Magazine än att de varje år får annonsbladet från MHRF. Det här måste vi också dryfta på årsmötet. Tills dess tackar jag för initiativet att börja samla ett intresseregister. Tänk bara på att inte lägga det som en datafil, för då måste man ha datainspektionens tillstånd. Pappersregister går däremot bra.
Be gärna den ursprunglige medlemmen höra av sig till mig så jag kan delge övriga styrelsen exakt vad som sagts i hans kontakter med Saabs marknadsdirektör. Han kan mejla goran.sahlen@hh.se eller ringa på min mobil 0705437223.
Vänliga hälsningar,
Göran Sahlén
vice sekreteraremars 2, 2005 kl. 18:02 #85412Hej!
Jag har limmat med kontaktlim (på burk – för det går åt MYCKET) och det sitter som berget i alla fall 4 år sedan jag limmade. Så det ser ut som om det fungerar – men det fordrar förstås att pappen du använder inte har en oljig yta utan är torr som papp är mest. Bli inte groggy av ångorna bara…
Göran
april 5, 2004 kl. 17:23 #73843Hmm…
Jag kommer att tänka på gammal och nött inre drivknut (handgranat)… Det Skulle kunna vara detta, men det brukar uppkomma vid farter på kanske 80-90; ej nödvändigtvis vid accelerationer vid låga hastigheter. Man brukar i så fall kunna förnimma om det är höger eller vänster sida. Hissa upp framvagnen och lossa drivaxlarna genom att ta bort styrstagsmuttern och lossa de två skruvarna som fäster nedre kulbulten till undre länkarmen. Då kan man ”fälla ut” drivaxeln och komma åt att känna efter inuti ”handgranaten”. Är det djupa gropar som nållagerhylsan grävt är det läge att byta. ”djupa är ett relativt begrepp – på en perfekt drivknut är innerväggarna i ”granaten” släta; på en dålig är väggen ojämn. Jag hade en gång nött 3 mm djupa gropar i en granat utan att märka det… Granaten byts genom att dra den rakt ut; bänd försiktigt, med t. ex. en kofot (ta i lagom så att man inte skadar växellådans vägg, bara!). Det brukar förresten slamra om dåliga knutar om man vrider fullt utslag på ratten och accelererar på ettan.
Du kan ju lätt kolla balansaxeln genom att lossa på generatorns fästskruvar så att fläktremmen slaknar och med handen känna på den nedre remskivan på motorn. Glappet i sidled (vridled) kan vara några mm, men det får INTE gå att röra skivan upp/ner/i sidled! Då är det läge för service! Men jag har inte upplevt vibrationer innan balansaxelras, dock…
Nej, jag tror mest på knutarna. Är det någon annan som har andra funderingar…?
Göran
januari 29, 2004 kl. 10:11 #72592Hej!
Jag har som standard kört ca 4000 mil med NGK BP7ES med mycket gott resultat. Aldrig minsta problem med loppor eller sotning. Fast jag hörde av någon som kör racing att dessa stift tydligen är lite för långa om man använder trimdelar. Men till standardmotorer rekommenderar jag dem.
Göran Sahlén
september 25, 2003 kl. 15:54 #70992Hej!
Det är jag (och min fru) som kör klubbens katalysatorbil till vardags. Reportage kommer i Bakrutan med utförliga anvisningar, men vi kan ju redan nu säga följande:
Klubben kör med en begagnad katalysator från en Saab 9000 och klubbens sportavgassystem. I stort sätt vilken katalysator som helst som klarar motorer på 1500 går att använda, men de bör vara relativt låga så de får plats under golvet på saaben utan att skrapa i när vägen är bulig. Det är ju för trångt att få in en kat under huven, och det vill man ju kanske förstås inte heller.
Det enda jag gjorde var att se till att tändningssystemet är väl inställt samt att köra in katalysatorn på 95 blyfri bensin i hundra mil (detta gjordes UTAN att ändra avgasventilerna till hårdare material). Sedan kör jag med blyersättning och grön 95. Det verkar fungera utmärkt, men sluttestet närmar sig nu så man blir ju lite nervös om avgasvärdena fortfarande är löåga och fina eller om något har gått snett… Rapport kommer som sagt.
Göran Sahlén
vice sekreterare -
FörfattareInlägg