Saab 96 -62 radikalt ombyggd

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -62 radikalt ombyggd

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 48 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 12, 2010 kl. 20:09 #22629

      Ja, då var det väl dags att dra igång ett nytt bygge. Min 95:a är ju snart klar och det kliar i fingrarna. Den här gången blir det nåt helt annat än min 95:a. Bilden av bilen kommer att klarna efter hand för er som är intresserade av att följa denna tråd. Bilderna nedan ger en vink om vad som händer. Golvet är urkapat och ska ersättas med ett i aluminium. En hjälpram ska svetsas bak för att hålla bryggan ni ser under bilen. (Är det nån där ute som känner igen vad den kommer från för bil?)

        augusti 12, 2010 kl. 20:16 #161293

        Ska även montera en halvbur och baksätet kommer att få lämna plats för nåt HELT annat…
        Finns det nån som har en huvudbåge ståendes är jag intresserad! Hela bilen kommer att byggas om men självklart kommer Saabkänslan finnas kvar och förstärkas. Se det som ett försök att skapa en ”modern” 96:a i form av sportbil/prestandabil.

          augusti 12, 2010 kl. 20:30 #161295

          Hmm, 9000 hjälpram..? 2,3T RWD..?

            augusti 12, 2010 kl. 20:37 #161296

            Du förverkligar något jag har haft i tankarna länge, dock tänkte jag inte på mittmotor, men en modern version av en 96.

              augusti 12, 2010 kl. 21:15 #161298

              Fäst det nya golvet i trösklarnas överkant så fär du mer markfrigång och plats under!

              Schyssst projekt!

                augusti 12, 2010 kl. 21:20 #161299

                Vet ev om två burar, kan kolla.

                  augusti 12, 2010 kl. 21:28 #161301

                  gissar ng900. Kommer bli riktigt häftigt att följa. Lycka till med dina planer, hoppas de kommer gå lika bra som med 95.an som blev riktigt läcker!

                  '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                  - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                  - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                  - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                    augusti 13, 2010 kl. 00:18 #161304

                    Fel, fel, fel, fel (som Brasse brukade säga). Hjälpramen kommer från Audi och kommer att vara värd för en Audi V8 med växellåda från en framhjulsdriven audi.
                    Så det kan nog bli bra prestanda och en kul bil. Ska ta lite bilder på motorn nån dag och sätta in.

                    Har förberett en tunnel för att kunna dra vattenrör mm från framänden till motorn och kommer montera detta inom en vecka. Men jag har planerat bygget på två år så det är MYCKET jobb kvar…

                      augusti 13, 2010 kl. 06:46 #161309

                      Jag har en bur över. Den är inte jättefin men billig!
                      Kan kanske finnas möjlighet till transport nära dig …

                      Ring mig om det är intressant.
                      070-521 99 90

                      TTuffe

                        augusti 13, 2010 kl. 07:04 #161310

                        V8! now we talking 😀

                        Låter hur coolt som helst, keep going!

                          augusti 13, 2010 kl. 08:52 #161312

                          Et annet V8 prosjekt, men med noget anderledes utgangspunkt..
                          V8 med bi-turbo

                          Been a Saab owner since 1987.
                          I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

                          1960 93F
                          1967 96 Monte Carlo 850
                          1975 96 V4
                          1989 900i 8V 5 dørs
                          1992 900S 5 dørs
                          2008 9-3 SC Aero ttid
                          2009 9-3 SC tid

                            augusti 13, 2010 kl. 10:13 #161317

                            Kul att få se min gamla bil igen, det här blir spännande att följa!! 🙂

                              augusti 13, 2010 kl. 16:42 #161327

                              Ahhh, Staberg, en ny tråd att ”slava” efter 😉
                              Men varför inte ”fyrkrafs” ?
                              0-100, 4 sek

                                augusti 13, 2010 kl. 19:45 #161330

                                Att det inte blev quattro beror helt enkelt på att det inte finns plats fram i trubbnosen. Jag har tagit lite mått på det och det såg väldigt mörkt ut. Tänkte även på varianten med motorn fram och bakhjulsdrift men det var samma sak där. Det finns helt enkelt inte plats för en växellådstunnel i den smala gammelSaaben. Motorn blir som sagt en 3,6l 32V. 250hk har den original. Det är alltså Audis minsta V8. Det blir lättare att få den genom nålsögat på SFRO och Vägverket. Men motorer är ju till för att trimmas så vi får se vart det slutar…

                                Fram ska jag behålla Saabens dubbla A-armar och bak blir det Audis Mc-phersonben. Elsystemet kommer från samma Audi A8 som motorn. Ska även använda Audins instrumenthus vilket kommer leda till ombyggnad av hela Saabens instrumentpanel.

                                  augusti 14, 2010 kl. 09:31 #161338

                                  Wow, måste säga att jag är mkt impad av projekt planen. Själv har jag tankar på att bygga om min 96-74:a, men fastän det projektet inte kommer i närheten av ditt i svårighetsgrad känner jag lite ”vatten över huvudet” känslor. All heder, och snälla, bjud på många bilder 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 48 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.