Bromsslang 9000 ok
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Bromsslang 9000 ok
- Detta ämne har 48 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-09 17:30 av
prostreet.
-
FörfattareInlägg
-
februari 9, 2011 kl. 09:44 #25135
Tjo..
Har en fråga som jag hoppas att någon har koll på..
Skall byta ok fram på min 900s (91’a) till 9000 ok, men vet ju att slangen då blir för kort.. Dock har jag inte hängt med på vad för slang som är en lämplig ersättare?
Då vi snackar om bromssystem som vill jag nog hellst undvika att köpa på Biltema :/Hoppas någon kan hjälpa mig här 🙂
//Milkan
februari 9, 2011 kl. 11:48 #181745Öhh.. jag tackar för svaret, men tyvärr så säger det mig inte så jättemycket 🙂
Sökte lite på mekonomens hemsida, artickelnnummer m.m.. men hittade inte så mycket :/
Du har inte lite mer information?Tack ändå 😉
februari 9, 2011 kl. 13:59 #181746Då du verkar satsa på bättre bromsar så kika på dessa, lär vara riktigt bra. De är för 900 (88-93) med 9000-ok fram.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/broms/bromsslang/stalomspunna-bromsslangar-900-88-93.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
februari 9, 2011 kl. 16:05 #181748Anderslindh: Tackar för svaret!
Dock så vet jag inte vad jag skall göra med 6 st (!) slangar.. varför säljer man dom i ett sådant antal för. dumt. :/
SaabAero: Tipptopp.. tackar.. funkar till vilken sierra då eller.. årsmodell? 🙂
februari 9, 2011 kl. 16:14 #181749..hittade nu visserligen bromsslang till Ford Sierra 86-92 på Biltema för 99 Kr st (art. nr: 660237). Var det dessa du syftade på?
@milkmachine wrote:
Anderslindh: Tackar för svaret!
Dock så vet jag inte vad jag skall göra med 6 st (!) slangar.. varför säljer man dom i ett sådant antal för. dumt. :/
Låter som om der är den satsen med stålombundna slangar –
och dom ger en mycket bättre känsla i bromsarna.Går även att snida ihop ett fäste som liknar den hållare som sitter original på de mindre oken (og900 samt tidiga 9000), man använder då den lilla rörstumpen och fäster den metallbygel som man får tillverka (rostfri plåtbit med ett par hål i mer eller mindre) i en (eller båda) bultarna där bygeln till bromsoket är skruvat i styrpsindeln. 🙂 Då kan man använda orginal 900-slangar.
Om det passar med slangar från Ford Sierra och man ändå ska byta slangar är ju dock det enklare, återkom gärna med vilka slangar som passar!
MVH
februari 10, 2011 kl. 01:21 #181772@plankan wrote:
@milkmachine wrote:
Anderslindh: Tackar för svaret!
Dock så vet jag inte vad jag skall göra med 6 st (!) slangar.. varför säljer man dom i ett sådant antal för. dumt. :/
Låter som om der är den satsen med stålombundna slangar –
och dom ger en mycket bättre känsla i bromsarna.Jovisst.. men som sagt 6 st..!? Jag har endast fyra ok på min bil så vitt jag har förstått..? (ett per hjul :/ )
@milkmachine wrote:
Jovisst.. men som sagt 6 st..!? Jag har endast fyra ok på min bil så vitt jag har förstått..? (ett per hjul :/ )
jo förvisso,och ändå inte……
Du har en slang på vart bromsok –
men du har även 2 slangar bak,mellan karossen och bakaxlen ”inre” så att den kan röra sig upp/ner
och då blir det till 6 slangar 😉Dock får jag tillägga undantaget när det gäller bilar med ABS bromsar –
då dessa endast har en bromsslang bak,blir då = med endast 5 slangar på dessa bilarfebruari 10, 2011 kl. 07:28 #181776@milkmachine wrote:
@plankan wrote:
@milkmachine wrote:
Anderslindh: Tackar för svaret!
Dock så vet jag inte vad jag skall göra med 6 st (!) slangar.. varför säljer man dom i ett sådant antal för. dumt. :/
Låter som om der är den satsen med stålombundna slangar –
och dom ger en mycket bättre känsla i bromsarna.Jovisst.. men som sagt 6 st..!? Jag har endast fyra ok på min bil så vitt jag har förstått..? (ett per hjul :/ )
Har du abs så har du väl fler slangar har jag för mig 😉 köpte en sats till min aero nyligen det va bara 4 slangar hmmm.
Mvh Nisse
@milkmachine wrote:
Öhh.. jag tackar för svaret, men tyvärr så säger det mig inte så jättemycket 🙂
Sökte lite på mekonomens hemsida, artickelnnummer m.m.. men hittade inte så mycket :/
Du har inte lite mer information?Tack ändå 😉
Om du kontaktar mekonomen måste vel dom kunne hjälpa dej att få tag på dessa.
@milkmachine wrote:
@plankan wrote:
@milkmachine wrote:
Anderslindh: Tackar för svaret!
Dock så vet jag inte vad jag skall göra med 6 st (!) slangar.. varför säljer man dom i ett sådant antal för. dumt. :/
Låter som om der är den satsen med stålombundna slangar –
och dom ger en mycket bättre känsla i bromsarna.Jovisst.. men som sagt 6 st..!? Jag har endast fyra ok på min bil så vitt jag har förstått..? (ett per hjul :/ )
Du glömmer dom 2 slangarna till bakaxeln 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
