Vibrationer under färd med 900i

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Vibrationer under färd med 900i

  • Författare
    Inlägg
    • juni 14, 2017 kl. 10:09 #431510

      Hej!

      Min 900i -88 har problem med vibrationer vid gaspådrag i hastigheter mellan 70 och 110 km/h. Mycket irriterande då bilen går toppen i övrigt. Drivknutar och annat är i gott skick och har rullat under 10 000 mil.

      Misstänker att inre drivknutarna (tripoderna) kan vara problemet men det låga miltalet talar emot det… Finns det någon som har någon ide om vad som kan vara fel?

        juni 14, 2017 kl. 19:14 #431525

        Inre knutarna är misstänkta om det bara kommer vid högre belastning

          juni 14, 2017 kl. 19:20 #431526

          I brist på bättre förslag kan du väl inspektera främre motorfästet.. Är det likadant om du byter framhjulen mot, t ex vinterdäcken?

          Bad vibrations….

            Anonym
            juni 14, 2017 kl. 21:29 #431529

            Misstänker att inre drivknutarna (tripoderna) kan vara problemet
            men det låga miltalet talar emot det…

            Beror väl på om det finns ordentligt med fett i dom.
            Har sett OG 900 med det miltal som haft rent för lite fett tyvärr ?

            Känn efter på dom, ryck upp/ner i drivaxlarna …..

              juni 15, 2017 kl. 11:16 #431548

              Är vibrationerna enbart vid gaspådrag mellan 70 och 110, eller finns dem vid samma varvtal på samtliga växlar + neutral?

              Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
              Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
              Saab 900i ´88 "Prins Charles"
              Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

              Skämsbil:
              Renault Zoe ´22

              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                juni 15, 2017 kl. 12:35 #431553

                Tack för era bra svar! Jag kollar och testar – återkommer.

                  juni 19, 2017 kl. 13:55 #431785

                  Har provkört lite mer och kommit fram att vibrationerna uppstår vid gaspådrag och belastning och upphör vid gassläpp eller frihjulning. Vibrationerna uppkommer vid två hastigheter:

                  mellan 90 och 100
                  mellan 120 och 130 och då vibrerar det riktigt illa – känns som att motorpaketet hamnar i självsvängning – riktigt dåliga vibrationer…

                  Har ryckt i drivaxlarna men känner inget stort glapp radiellt.

                  Ska lämna in hjulen på balansering igen för att utesluta den felkällan.

                  Återkommer 🙂

                    juni 23, 2017 kl. 11:41 #431923

                    Jag hade liknande problem en gång, det berodde på pirat fälgar som ej centrerade. Men för din del låter det mest som en inre drivknut, hissa upp framhjul i
                    taget lägg dig under bilen vrid på drivaxeln med en poligrip/rörtång så ser du om det är för stort spel i den inre knuten. Om ett motorfäste är utav brukar växlarna sparka ur.

                      juni 29, 2017 kl. 12:32 #432177

                      Hej!
                      Hade samma problem med min 900-93. Hade ur tripoderna i inre medbringarna och tyckte de var OK. Rullarna snurrade skapligt lätt, inga skador i medbringarna på växellådan. När jag slutligen inte hittade något annat fel bytte jag ändå tripoderna till slut och vips var vibrationerna borta. Det är tydligen känsligt att tripoderna är perfekta./Gunnar

                        juni 30, 2017 kl. 07:10 #432217

                        Ofta räcker det att skifta sida på drivklockorna men det är ju lite bökigt när motorn sitter I bilen

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.