16 tums Aero besiktningsbara?

Forum Modellspecifika forum OG900 16 tums Aero besiktningsbara?

  • Detta ämne har 14 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2013-08-21 18:53 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7849
    michelle
    Deltagare

    Har skaffat mig bamsiga 16 tums Aero med 205/55, dom sticker ju ut lite tufft så där, men frågan är om jag kan besiktiga med dom? Har inga aero-skärmbreddare.

    #58052
    porsche944
    Deltagare

    Det brukar normalt inte ställa till några problem.

    #58060
    andreas1
    Deltagare

    Har bes 4 ggr med 16 aero aldrig problem, körde tom in första året med 215 breda däck.

    #58063
    andersson__
    Deltagare

    Besiktigade en 900s i tisdags med 16″ super aero, dom påpekade att fälgarna och däcken såg lite för stora ut till bilen men någon anmärkning blev det inte, brukade alltid ha 16″ aero med polerad kant på min t8 special när den besiktades men dom sa aldrig nåt om det.

    #58069
    turbocab
    Deltagare

    195-50-16 är tipset, sitter jättefint på fälgen och sticker inte ut och stör… Smaken är delad, själv tycker jag det ser för stort/brett ut på bilar utan Aerobreddare. Men det får nog vara en sur Saabhatare på BP som skall ge 2a på det, så mkt är det inte det sticker.

    #58070
    saabaero
    Deltagare

    55-profilen gör förvisso att det ser ännu mera för stort ut

    #58071
    Martin
    Deltagare

    Vilket däckfabrikat har du?
    Har skärmbreddare till 900.

    #58094
    michelle
    Deltagare

    Däcken heter Duro DP300. Så här ser det ut.

    Så himla mycket sticker det faktiskt inte ut. Jag tycker ju dom sitter alldeles perfekt i hjulhusen.
    Så det borde klara sig.
    Fast med passagerare i bilen så hör man hur det skrapar i lite i gupp.
    Men det kan ju vara skönt med en ursäkt att slippa vara chaufför åt folk, haha.

    Angående aero-breddare så läste jag nånstans att det är mest skruvarna till dom som skrapar i när man har breda 16-tummare och sänkt fjädring?

    #58098
    michelle
    Deltagare

    Nu har jag sett var det tar i, det är i den övre skruven till bakre sidoskölden. Det verkar som om det bara är att flytta ner den några cm så borde det klara sig precis, även med folk i baksätet.
    Ska prova det imorgon.
    Sen undrar jag om det behövs en speciell framvagnsinställning till dom här fälgarna, tycker att det kasar lite i tvära svängar vid parkering. Jag var inne i ett parkeringshus idag och det skreeek ordentligt i svängarna där.
    Men det är nog bara för att dom är så breda…

    #58100
    Martin
    Deltagare

    Frågade för att det finns ju en del däck med ”skuldra”
    Ja, det stämmer att skruvarna kan ta i på aerobreddarna.

    #58113
    turbocab
    Deltagare

    Spårvidden blir annorlunda med dessa hjul på og900, du flyttar ut alltihopa. Det gör att körningen känns lite annorlunda, det blir lite trögare typ. Jag gillar inte riktigt känslan, en og900 går så mkt mjukare och skönare på 15″ med rätt profil och ET. De allra flesta har ingen aaaaning vad jag pratar om och tycker att utseendet är allt på en og900 och då är det 16″ som gäller. Det är helt okey, men vi hade en tråd om detta tidigare och några höll med mig om just den lite trögare och tråkigare känslan med dessa hjul på og900. Så jag är inte helt ensam! Men om du vill pressa hårt i rondeller och köra bana tex så är det väl bara av fördel med dessa hjulen.

    Om en hjulinställning just för att anpassa till dessa hjulen behövs eller inte vågar jag inte svara på – men en dylik är inte fel ändå! Det är sällan helt rätt på en äldre bil. Tips: Byt styrspindlarna samt 4X spindelleder och gör sen en framvagnsinställning – sen behöver du inte bekymra dig om detta på lääääänge! 😛

    #58137
    michelle
    Deltagare

    Jo, jag håller med dig om körkänslan där. På min förra 900 hade jag 5,5 tums fälgar med 195/50 och det känns som om det är perfekt vid vardagskörning. Redan när jag bytte till 6 tums fälgar kände jag den där trögheten.
    Jag kör inte ”sportigt” alls utan glider och glassar bara. Jag har bytt till Kilen fjädrar för en lägre look, men ärligt talat är dom nog lite väl hårda. Så jag har redan kompromissat bort en del bekvämlighet och det känns som om 16 tummarna är ytterligen är kompromiss..
    Min förra hade kapade standardfjädrar, 2 varv fram o 1,5 varv bak, det gav samma höjd som Kilen, men var betydligt bekvämare.
    Jag flyttade idag den skruven till bakre sidosköldar plus att jag täljde bort lite på plasten och nu tar det inte i, men det är bra precis att det går fritt.

    #58702
    lars2t
    Deltagare

    Duro är ju ett tapetmärke! Det kanske därför de sitter som klistrade i kurvorna…. 🙂

    #58714
    saabaero
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Spårvidden blir annorlunda med dessa hjul på og900, du flyttar ut alltihopa.

    Riktigt så blir det inte.
    De bredare fälgarna har annat ET vilket gör att det breddar lika mycket inåt som utåt.
    Org 5,5″ med ET40 hamnar på samma ställe som 6,5″ med ET27.

    I övrigt är vi helt överrens om känslan med bredare däck.
    Funderar om detta fenomen hänger ihop med cambervinkeln på en og900 ?
    Kanske även den lägre profilen påverkar känslan negativt ?

    #58716
    saabaero
    Deltagare

    @Martin wrote:

    Ja, det stämmer att skruvarna kan ta i på aerobreddarna.

    Ganska naturligt att det först tar i det som sticker ut.
    Om man limmar fast breddarna gnager det i plasten direkt 🙁

    195/50-16 (Conti Sport contact 2) och Kilen fjädrar på min kärra

    Inga problem att besikta med detta.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng