#257# 2002 9-3 Sport E

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / #257# 2002 9-3 Sport E

  • Detta ämne har 310 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2024-01-31 17:33 av Anonym.
Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 311 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 11, 2016 kl. 20:53 #385680

      Hur svårt var det att utföra bytet? Tycker det ser rätt komplicerat ut…

      Ja, vad skall man säga…….. Själva jobbet att <em class=”d4pbbc-italic”>byta kedje pkt är i sig inte så farligt annorlunda mot t.ex 9K bilarna – dock med det undantag, att gott om plats, det är det ont om ?
      För min del, så är detta faktisk den första OG 93 jag har bytt kedje pkt på – men vist är det inget man gör på 0.5 bara så där. Finns vissa saker på OG 93 som är ”lättare” än på typ 95 som <em class=”d4pbbc-italic”>framen – men sedan är det saker som fjäderbenen på 93 som är fruktansvärt <em class=”d4pbbc-italic”>gammaldags = läs astunga :(
      Är man inte hemma i det rent mekaniska, så borde man nog avstå ett sådant jobb. Men är man hemma i det och född <em class=”d4pbbc-italic”>nyfiken på konstruktion – så är det fritt spel här ?
      Själv skulle jag inte dra mig för att göra fler sådana ”jobb” – gäller bara att börja i rätt ordning/ända ?

      Så inget man gör klockan 20 på kvällen på bilen man behöver till jobbet 07 dagen efter mao. Inte bytt kedja men nån gång ska ju bli den första ! 😀

        februari 11, 2016 kl. 21:02 #385681

        ”Någon som vill ha ett ”bättre begagnat” kedje pkt:

        Garanterad 14.5mm d v s att det finns 0.5mm kvar på slitage/sträckaren/pkt”

        Snygg färg iaf…men jag passar på erbjudandet.;)

          Anonym
          februari 11, 2016 kl. 22:11 #385683

          Skönt att slippa rassel från kedjan då

          Nja, riktigt så illa var det nu aldrig –
          hade inte handlat på mig bilen då 😉

          Men vist var det en modell större överraskning med slitaget på den ………

            Anonym
            februari 11, 2016 kl. 22:44 #385688

            Så inget man gör klockan 20 på kvällen på bilen man behöver till jobbet 07 dagen efter mao.

            😀 nej det blir nog inget vidare bra med det 😛

            Sedan skall man också komma ihåg en annan sak –
            nämligen att det som oftast tillkommer mera/andra delar undervägs i projektet.
            Vissa saker är jo bara för dumt att inte byta ut –
            när/om man ändå håller på där det som oftast kanske är krångligt komma åt 🙂

            Inte bytt kedja men nån gång ska ju bli den första !

            Ja bara på det 😛

              Anonym
              februari 11, 2016 kl. 22:46 #385689

              Snygg färg iaf…men jag passar på erbjudandet.;)

              Inte ens som väggdekoration heller …….. ?? 😛 ……….. 😉

                februari 12, 2016 kl. 09:35 #385696

                Jo, det är ju så med stora, svåråtkomliga jobb: Man ska ha tid så man kan jobba metodiskt och hålla ordning och, inte minst, ta en paus när det jäklas. Då brukar det lösa sig.
                Skönt att du har detta avklarat!

                96 V4 1975 ”Bollen”

                  Anonym
                  februari 14, 2016 kl. 00:26 #385752

                  Skönt att du har detta avklarat!

                  Jo, ett problem mindre –
                  och efter detta så rasslade inspirationen rakt ner i botten igen 🙁

                  Fast i dag fick jag ett mindre ”ryck” –
                  ett i samma stil som det jag har jobbat med där bak:

                  Vore frestande att skicka iväg ”framen” också –
                  fast det börjar bli dags att få bilen klar, så det blir det inget av.

                    Anonym
                    februari 14, 2016 kl. 18:25 #385773

                    YES Babe 😀 😀

                    Då var det äntligen slut på rosteländet 😛

                    Hjulhusen fram var det sista som var kvar på karossen:

                    Äntligen slut på detta rostgrisande inomhus 😛

                    Snart dags att ”hinka” på framen igen 🙂

                      februari 14, 2016 kl. 20:21 #385784

                      Heja på!

                      96 V4 1975 ”Bollen”

                        februari 14, 2016 kl. 20:32 #385786

                        Kämpa på!

                        Själv kämpar man mot fastrostade bultar! Men det ska nog gå att få till det också.

                          Anonym
                          februari 14, 2016 kl. 21:15 #385789

                          Kämpa på!

                          Jo, man får ta sig i kragen bara 😛

                          Själv kämpar man mot fastrostade bultar!
                          Men det ska nog gå att få till det också.

                          Vad är det för bultar då ??

                            februari 14, 2016 kl. 21:22 #385790

                            Kämpa på!

                            Jo, man får ta sig i kragen bara ?

                            Själv kämpar man mot fastrostade bultar! Men det ska nog gå att få till det också.

                            Vad är det för bultar då ??

                            Är dem sista bulten i höger bromsok. Sitter riktigt jäkligt och när jag får bra tag så jag kan ta i ordentligt så slinter jag på bultskallen. 🙁 Ska testa att kyla ner den och ge den ett par slag med hammaren. Annars får jag funderar vidare.

                              Anonym
                              februari 15, 2016 kl. 20:35 #385812

                              Dagen i dag började med att ta ner styrleden.
                              Jag lyckades jo givetvis att förstöra det ena då jag skulle ta ner fjäderbenen –
                              och det andra var det inte mycket ”spänning” i ……..

                              Bestämde mig dock för att ta ner ”rubbet” d v s att demonterar helt inne från styrvxl. –
                              då kan jag dela och smörja upp så det skall gå göra den kommande inställning av framvagn lätt och smidigt 🙂

                              Sedan efter en lagom fight med ”maskering” inför tectylsprutan, samt efteråt –
                              så lyckades det mig även att ”hinka upp” framen igen och ändå ha all tectyl kvar på bilen 😛

                              Lyckades även att få upp/på främre avgas/DP 🙂

                              Lika bra hålla samma ”stil” här framme nu som bak 😉

                              Allt medan detta nu har lång torktid –
                              så var det dags för ett sådant här ”kit”

                              🙂

                              Luftfilter bytt vid den senaste service, det tackar vi för:

                              Luftfilterburk/MV samt snorkeln på plats igen 😀

                                Anonym
                                februari 17, 2016 kl. 19:45 #385897

                                Då blev det äntligen dags att lägga på locket och avsluta operationen på motorn.

                                Sista att göra här, blev att den övre släpskena i ventilkåpan:

                                I alla mina år med Saab …………
                                så måste jag fortfarande ha fram min bibel när det skal dras skruvar till ventilkåpan 😛

                                Och japp, den blev röd –
                                fast djup röd och inte ”blekt” som bilden visar det 🙁

                                Dags att leka vidare i detta ”K-stag’s” tema:

                                Jag har blivet helt tokig i denna blå färgen 😀

                                Som det tar sig ut i dagsläget:

                                Och ja, finns mkt mera rengöring kvar i pannrummet

                                Här syns det som det var tilltänkt med den blå färg:

                                Fjäderbenana nästa på G här –
                                fast jag tror det blir lite för mycket att ha dem i blå, så vanlig svart får göra det här 😉

                                I morgon skall det bli en ”ny” uppstart av motor –
                                längtar spänt på hur den kommer låta/gå nu efter denna operation 😛

                                  Anonym
                                  februari 20, 2016 kl. 14:00 #385963

                                  Uppstart avklarad 😀
                                  Och boy, blev hon tyst nu då 😛

                                  En annan sak jag tidigare blev uppmärksam på, var detta här:

                                  Fint skarvmärke:

                                  Fick ett tips från en av mina DK Saab broders –
                                  att det var kåpan som förorsakade detta……..

                                  Åtgärd på detta 😀

                                  Har handlat på mig helt nytt expansionskärl för hela 89:- på rea

                                  Det ”lagom” färdiga resultat för ”pannrummet”

                                  En sk budget renovering för alldaglig bruk:

                                Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 311 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.