#257# 2002 9-3 Sport E
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / #257# 2002 9-3 Sport E
- Detta ämne har 310 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2024-01-31 17:33 av
Anonym.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymfebruari 9, 2016 kl. 14:13 #385528
Då så, i dag fick jag ett mycket efterlängtad pkt från SP:
1 st sats 😀
Och dra mig baklänges om inte också spännaren ingick där 😛
Så nu finns det inte fler ursäktar för inte få ihop bilen igen:
”Rubbet” och lite till 😛
Anonymfebruari 9, 2016 kl. 21:23 #385556Härligt! Kämpa på!
Jodå, nu e allt klart för fight första i morgon 😛
Vänster hjulhus är ”rensat” där allt gick okey –
utom just bromsröret som inte ville släppa mellan rör/slang:Höger hjulhust ”rensat” där det gick att dela mellan slang/rör –
fast då gick hållare till ABS givaren åt skogen 🙁
Ligger någon inne med en bra beg tas den tacksamt emot 😀
Redo for fight, fri tillgång –
här syns även hur ”långt” jag har kommit med tectylen 😛
Anonymfebruari 11, 2016 kl. 09:20 #385617Sådärja, på’t bara!
Absolut, så då dra vi igång 🙂
Efter ett härligt 12 timmars pass igår som började så här –
med motor i ”noll-läge”Så ser man de övre markeringarna är lite förskjutet:
Avlastning av spännare:
En spännare som var ute en bra bit 😛
Hela 12 ”kuggar” som blir = 14.5mm –
endast 0.5mm från MAX som är 15mm = 13 ”kuggar” 😛Rem/vevhjulet demonterad:
Lite ovanligt at hitta en snustorr packbox på en 26K milare 😛
Och inte var detta den minsta låsring heller 😛Dags för besiktning av oljepumpen –
går vist inte att monterar fel här:Med kåpan borta, ser man ”eländet”:
Fast det byter vi ut med nytt –
här under ”uppbyggnad”:Och nej –
det blir ingen kedja till balansaxlarna……….Med rubbet klart i bottendelen, var det att monterar tillbaka kåpan igen –
Inklusive en fabr.ny pump 😀Klappat och klart –
nu står kammarna klockrent i rätt ”läge” 😀”noll-läge” på bilden –
fast jag kör utan dessa gula markeringarna ved montering av kedja 😉”Hjulet” åter på plats:
Idag blir det att fortsätta med sumpen etc etc 🙂
februari 11, 2016 kl. 10:30 #385637Verkar som kedjebytet kom i grevens tid!
Hade en 9000 utan kedja till balansaxlarna, men jag märkte aldrig några vibrationer.96 V4 1975 ”Bollen”
februari 11, 2016 kl. 10:54 #385641Hur svårt var det att utföra bytet? Tycker det ser rätt komplicerat ut…
februari 11, 2016 kl. 13:09 #385645Snyggt jobbat!
Hade en fullservad 21k milare en gång där sträckaren var ute i bott! Kjedjan hängde ändå ner mellan dereven….Anonymfebruari 11, 2016 kl. 18:58 #385658Verkar som kedjebytet kom i grevens tid!
Ja det tror jag också att det var 😛
Hade en 9000 utan kedja till balansaxlarna, men jag märkte aldrig några vibrationer.
Jo det hör man ofta om att flera skippar den utan problem 🙂
Anonymfebruari 11, 2016 kl. 19:06 #385659Snyggt jobbat! Hade en fullservad 21k milare en gång där sträckaren var ute i bott! –
Kjedjan hängde ändå ner mellan dereven….😛
Jo man har jo hört diverse skräckexempel med kedjor som varit slut redan vid 15-16K mil –
och detta med korrekt skött service/bil 😛Anonymfebruari 11, 2016 kl. 19:53 #385665Hur svårt var det att utföra bytet? Tycker det ser rätt komplicerat ut…
Ja, vad skall man säga……..
Själva jobbet att byta kedje pkt är i sig inte så farligt annorlunda mot t.ex 9K bilarna –
dock med det undantag, att gott om plats, det är det ont om 😛För min del, så är detta faktisk den första OG 93 jag har bytt kedje pkt på –
men vist är det inget man gör på 0.5 bara så där.
Finns vissa saker på OG 93 som är ”lättare” än på typ 95 som framen –
men sedan är det saker som fjäderbenen på 93 som är fruktansvärt gammaldags = läs astunga 🙁Är man inte hemma i det rent mekaniska, så borde man nog avstå ett sådant jobb.
Men är man hemma i det och född nyfiken på konstruktion – så är det fritt spel här 😀Själv skulle jag inte dra mig för att göra fler sådana ”jobb” –
gäller bara att börja i rätt ordning/ända 😉Anonymfebruari 11, 2016 kl. 20:21 #385668Dagens ”höst” börjar med detta lilla rör som siter mitt över vevaxel:
Då jag drog ner sumpen, ja så trillade detta rör närmast nästan ner av sig själv –
O-ringarna var stela som ”#¤%&/ <——- (Censur)Så ”ännu” en runda till Saab i Lund……
Med detta på plats, var det så dags för sumpen att ”hoppa” upp tillbaka på sin plats:
Vet att det ser våldsamt ut med klister/packning –
men jag vill gärna ha ”bekräftelsen” av något rött längs sidorna når jag spänt upp den 😛Fler O-ringar 😛
Denna gången till utgången för rören till oljekylaren:
Lika bra göra det ordentligt nu engång för alla:
Sägs jo också vara det lilla som gör det stora 😉
Voilá:
Ny vattenpump har det också blivet till:
Servopump tillbaka på sin plats åter igen:
Och precis som hade flåset upp och skulle monterar insuget till turbo –
så händer ”detta”:Så själva f-n om inte jag måste till Saab i Lund engång till…………….
Någon som vill ha ett ”bättre begagnat” kedje pkt:
Garanterad 14.5mm d v s att det finns 0.5mm kvar på slitage/sträckaren/pkt 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
