#257# 2002 9-3 Sport E

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / #257# 2002 9-3 Sport E

  • Detta ämne har 310 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2024-01-31 17:33 av Anonym.
Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 311 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 7, 2016 kl. 19:48 #385466

      Härligt!

        Anonym
        februari 9, 2016 kl. 14:13 #385528

        Då så, i dag fick jag ett mycket efterlängtad pkt från SP:

        1 st sats 😀

        Och dra mig baklänges om inte också spännaren ingick där 😛

        Så nu finns det inte fler ursäktar för inte få ihop bilen igen:

        ”Rubbet” och lite till 😛

          februari 9, 2016 kl. 14:20 #385533

          Härligt! Kämpa på!

            Anonym
            februari 9, 2016 kl. 21:23 #385556

            Härligt! Kämpa på!

            Jodå, nu e allt klart för fight första i morgon 😛

            Framen är nere:

            Vänster hjulhus är ”rensat” där allt gick okey –
            utom just bromsröret som inte ville släppa mellan rör/slang:

            Höger hjulhust ”rensat” där det gick att dela mellan slang/rör –

            fast då gick hållare till ABS givaren åt skogen 🙁

            Ligger någon inne med en bra beg tas den tacksamt emot 😀

            Redo for fight, fri tillgång –
            här syns även hur ”långt” jag har kommit med tectylen 😛

            To be continued i morgon 😀

              februari 9, 2016 kl. 23:14 #385567

              Sådärja, på’t bara!

              96 V4 1975 ”Bollen”

                Anonym
                februari 11, 2016 kl. 09:09 #385615

                Får redigeras om p g a driftstörningar …….

                  Anonym
                  februari 11, 2016 kl. 09:20 #385617

                  Sådärja, på’t bara!

                  Absolut, så då dra vi igång 🙂

                  Efter ett härligt 12 timmars pass igår som började så här –
                  med motor i ”noll-läge”

                  Så ser man de övre markeringarna är lite förskjutet:

                  Avlastning av spännare:

                  En spännare som var ute en bra bit 😛

                  Hela 12 ”kuggar” som blir = 14.5mm –
                  endast 0.5mm från MAX som är 15mm = 13 ”kuggar” 😛

                  Rem/vevhjulet demonterad:

                  Lite ovanligt at hitta en snustorr packbox på en 26K milare 😛
                  Och inte var detta den minsta låsring heller 😛

                  Dags för besiktning av oljepumpen –
                  går vist inte att monterar fel här:

                  Med kåpan borta, ser man ”eländet”:

                  Fast det byter vi ut med nytt –
                  här under ”uppbyggnad”:

                  Och nej –
                  det blir ingen kedja till balansaxlarna……….

                  Med rubbet klart i bottendelen, var det att monterar tillbaka kåpan igen –
                  Inklusive en fabr.ny pump 😀

                  Klappat och klart –
                  nu står kammarna klockrent i rätt ”läge” 😀

                  ”noll-läge” på bilden –
                  fast jag kör utan dessa gula markeringarna ved montering av kedja 😉

                  ”Hjulet” åter på plats:

                  Idag blir det att fortsätta med sumpen etc etc 🙂

                    februari 11, 2016 kl. 10:30 #385637

                    Verkar som kedjebytet kom i grevens tid!
                    Hade en 9000 utan kedja till balansaxlarna, men jag märkte aldrig några vibrationer.

                    96 V4 1975 ”Bollen”

                      februari 11, 2016 kl. 10:54 #385641

                      Hur svårt var det att utföra bytet? Tycker det ser rätt komplicerat ut…

                        februari 11, 2016 kl. 13:09 #385645

                        Snyggt jobbat!
                        Hade en fullservad 21k milare en gång där sträckaren var ute i bott! Kjedjan hängde ändå ner mellan dereven….

                          Anonym
                          februari 11, 2016 kl. 18:58 #385658

                          Verkar som kedjebytet kom i grevens tid!

                          Ja det tror jag också att det var 😛

                          Hade en 9000 utan kedja till balansaxlarna, men jag märkte aldrig några vibrationer.

                          Jo det hör man ofta om att flera skippar den utan problem 🙂

                            Anonym
                            februari 11, 2016 kl. 19:06 #385659

                            Snyggt jobbat! Hade en fullservad 21k milare en gång där sträckaren var ute i bott! –
                            Kjedjan hängde ändå ner mellan dereven….

                            😛
                            Jo man har jo hört diverse skräckexempel med kedjor som varit slut redan vid 15-16K mil –
                            och detta med korrekt skött service/bil 😛

                              Anonym
                              februari 11, 2016 kl. 19:53 #385665

                              Hur svårt var det att utföra bytet? Tycker det ser rätt komplicerat ut…

                              Ja, vad skall man säga……..
                              Själva jobbet att byta kedje pkt är i sig inte så farligt annorlunda mot t.ex 9K bilarna –
                              dock med det undantag, att gott om plats, det är det ont om 😛

                              För min del, så är detta faktisk den första OG 93 jag har bytt kedje pkt på –
                              men vist är det inget man gör på 0.5 bara så där.
                              Finns vissa saker på OG 93 som är ”lättare” än på typ 95 som framen
                              men sedan är det saker som fjäderbenen på 93 som är fruktansvärt gammaldags = läs astunga 🙁

                              Är man inte hemma i det rent mekaniska, så borde man nog avstå ett sådant jobb.
                              Men är man hemma i det och född nyfiken på konstruktion – så är det fritt spel här 😀

                              Själv skulle jag inte dra mig för att göra fler sådana ”jobb” –
                              gäller bara att börja i rätt ordning/ända 😉

                                Anonym
                                februari 11, 2016 kl. 20:21 #385668

                                Dagens ”höst” börjar med detta lilla rör som siter mitt över vevaxel:

                                Då jag drog ner sumpen, ja så trillade detta rör närmast nästan ner av sig själv –
                                O-ringarna var stela som ”#¤%&/ <——- (Censur)

                                Så ”ännu” en runda till Saab i Lund……

                                Med detta på plats, var det så dags för sumpen att ”hoppa” upp tillbaka på sin plats:

                                Vet att det ser våldsamt ut med klister/packning –
                                men jag vill gärna ha ”bekräftelsen” av något rött längs sidorna når jag spänt upp den 😛

                                Fler O-ringar 😛

                                Denna gången till utgången för rören till oljekylaren:

                                Lika bra göra det ordentligt nu engång för alla:

                                Sägs jo också vara det lilla som gör det stora 😉

                                Voilá:

                                Ny vattenpump har det också blivet till:

                                Servopump tillbaka på sin plats åter igen:

                                Och precis som hade flåset upp och skulle monterar insuget till turbo –
                                så händer ”detta”:

                                Så själva f-n om inte jag måste till Saab i Lund engång till…………….

                                Någon som vill ha ett ”bättre begagnat” kedje pkt:

                                Garanterad 14.5mm d v s att det finns 0.5mm kvar på slitage/sträckaren/pkt 😛

                                  februari 11, 2016 kl. 20:44 #385679

                                  Skönt att slippa rassel från kedjan då ?

                                Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 311 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.