900 GL -85. En praktisk extrabil med dragkrok.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 GL -85. En praktisk extrabil med dragkrok.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
  • Författare

Hej Peter!

Skada foten vid bilmek låter huvudstupa. Det låter som du har ett bra förråd.

Hur gjorde du för att få huvudcylindern så ren utan att skita ner i köket -:) ?

Jag håller också på att ”återställa finishen”, på bl a (el-)förzinkade ståldetaljer.

Dessa är ofta ”gula” i oskadat skick. När de blivit drabbade av tidens tand och

borstas och rengörs tappar de sin förzinkning…

Är det någon som har erfarenhet av att lämna in till ”förzinkning” och kan yttra sig

om det är prisvärt och andra alternativ (utan målning) t ex  vatten polering och lackning med

tvåkomponent härdande klarlack… (lösningsbaserad skapar porer som leder till korrosion….)

Slutkläm: Det är inte bara SAAB ”vänner” som håller på…

Bästa Sommarhälsningar

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek
      SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
      SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
      SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

augusti 30, 2024 kl. 19:47 #517384

Fixat lite till.

Tröttnade på bluddret och misständningar på tomgång så jag rev isär insug och förgasare, gjorde rent allt och bytte några packningar.

passa på att polera kanaler och matchporta lite när allt ändå var isär.

Blev stor skillnad, nu går motorn jämt och fint på tomgång och känns lite starkare på låga varv.

Reparerade fästena på grillen och lacka om den.20240822_1745441
        20240830_1933271

augusti 30, 2024 kl. 20:28 #517387

Hej Peter!

Börjar se riktigt prydligt ut i motorrummet. Ser att du bytt en hel del slangklämmor och bultar.

Jag hade en cherryröd 900GLi -84. Det var en riktigt praktisk bil och med sina 118 hk kändes den riktigt pigg.

Vid 30 000 mil blev den stulen. Sen löste försäkringsbolaget in den.  Enda ”stora reparationen” bestod i att byta dom sk  ”pinjonglagren” .  Man kunde ana ett litet ljud på 5-an som att rulla ett mynt på stengolv. Gjordes på SAAB verkstad i Kristianstad under första hälften av 90-talet. Kostade en del 15000kr vill jag minnas. Man kunde se små sår i lagerbanorna. Jag fick för mig att det inte är en helt ovanlig åkomma för de årsmodellerna.  Motorn drog under litern olja på 1000 mil. Körde man inte över 90 km/tim på landsväg drog den 0.75 l/mil! Tändkablarna hade kol-kärna. Bilen var känslig för tändkablarnas kondition. Om bilen fick lätt frossa vid lätt drag på 5an visste jag att det var dags att byta tändkablar.

Polisen hade GLi-versionen redan året innan.

Hoppas din blir lika ”praktisk”.

Bästa Hälsningar

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

augusti 31, 2024 kl. 07:32 #517396

Hej. Grillen ser ju ut att vara ny. Snyggt! Berätta gärna för oss andra hur du reparerade fästena. Mvh Bengt

september 1, 2024 kl. 16:34 #517421

Jag smälter ihop delarna som gått av. saknas den delen så skär jag av en från en annan grill eller tillverkar en ny från andra plastdelar.

Limma funkar sällan.20240831_1153271

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                september 18, 2024 kl. 18:33 #517806

Tänkte att det var dags att göra något åt oljeläckan som uppstod efter besiktning.

Men stötte på lite problem, tätningen hade släppt från locket och roterat med vevaxeln och nött in ett fint litet spår i locket.

testa att pressa in tätningen i locket och den satt löst.

Nya tätningen är bara 0,4mm större än den gamla och tror inte det kommer bli tätt.

september 18, 2024 kl. 19:36 #517815

Hej Peter!

I augusti nån gång bytte jag vevhuspackningen bak remskivan. Då hade du kunnat få alla mått du hade frågat efter.

Hade du sagt till någon dag tidigare hade jag fortfarande remskivan av. Jag skulle kanske ha kunnat mäta hålets diameter i locket för att du skulle få ett nominellt mått och se om och hur mycket din vevhuspackning slitit ner.

Nu har jag bara den gamla urtagna vevhuspackningen kvar. Dess ytterdiameter är nog ett för grovt mått på lockets håldiameter.

(Förutsätter att vevhuspackningen bak remskivan har samma dimensioner på B201 B-typ som H-typ motorer.)

Jag köpte mina vevhuspackningar (fram och bak) av Hedin Logistics i Nyköping. Dvs de som jag satte in var SAAB original.

Det är ovanligare med oljeläckage från vevhuspackningen bakom remskivan. Den är ju avsevärt mindre jmf den främre.

Din bil har troligen stått still länge så läppen klistrat fast ordentligt på axeln. Smörj läppen ordentligt, men det där vet du.

Summa kardemumma: Du antyder att du eventuellt skulle behöva ett nytt kedjehuslock (till en B201 H-typ motor).

Håller tummarna för den enklaste lösningen. Att få tag på bara ett kedjehuslock kan nog vara knepigt.

Mvh

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

september 22, 2024 kl. 18:39 #517877

Demontera pumpen för inspektion och även pumpen från en 16v jag har på lager ifall denna var körd.

Det såg värre ut än det var, gjorde rent och montera nya packningar och det verkar fungera.

oktober 25, 2024 kl. 17:11 #518518

Har åkt runt ett tag nu och tänkte det var dags att förbättra komforten lite.

Monterade en extra dämpare på slutröret, vilket gjorde en hel del.

Nästa seg är en högre primär.

Har ju redan en spak med grönt E, men borde göra om den till E.T.T.

20241025_1633482

20241024_1446561

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                        november 19, 2024 kl. 22:14 #518879

Lånat ut bruksbilen igen så jag fick byta till vinterhjul på extrabilen. redo för eventuellt snökaos imorgon.

Hitta vita plastband till stötfångarna.

20241116_1532221

20241116_1531591

april 6, 2025 kl. 17:43 #520618

Jahopp. På väg hem från landet efter att ha fixat 99an som stått trasig hela vintern.

Stannar vid ett rödljus och hör ett litet oljud från motorn.

Hörs ingenting vid tomgång, men varvar jag upp till c:a 1300 och släpper gasen så hörs och känns ett tydligt tockande från 4ans cylinder.

augusti 30, 2025 kl. 18:27 #523344

Ignorerade missljudet från motorn och monterade en 8.5 primär från Jörgen Eriksson för några månader sedan.

skönt att kunna hålla motorvägs fart och bara höra vindbruset.

20250816_1818252

augusti 30, 2025 kl. 23:03 #523358

Hej Peter!

Du har en positiv nyhet, 8.5 primärens varvtalssänkning och en oroande negativ nyhet, ”tockandet” från fjärde cylindern.

Hur du kan höra att det är från 4-de cylindern sittandes innuti bilen förstår jag inte men det är inte huvudsaken.

Med 8.5 primären belastas motorn mer. Kan det vara ett kolvstaksspel eller ett kolvbultspel du hör?

Lycka till och berätta gärna vad tockndet beror på.

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

december 17, 2025 kl. 18:30 #525411

Leverans till jobbet av ny ruta till 99an så jag tog 900an till jobbet.

På väg hem så slockna panelen. 🙂

Gammal led konvertering som gav upp efter 18 år, bara att riva isär och göra om.

20251217_1627001

panel

december 17, 2025 kl. 19:21 #525414

Hej Peter!

Bra att du nu också fått hem en gröntonad ruta. Då kör vi rut-byte till våren/sommaren på våra GLin.

Ang. ledkonvertering: Vill man vara fin får man lida pin heter det.

Passar på  att önska Dig en God Jul och ett Gott Nytt År 2026. Tack för tips och hjälp med viktiga delar under det gågna året.

Adam

Mvh Adam Zdunek

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.