900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 379 totalt)
  • Författare
    turbolamko
    Deltagare

@ReinO wrote:

Håller med dej där Dan. Synd att skruva sönder en ovanlig modell. Kan höra med killen hur mycket han skulle släppa den för annars. 😛 Tror inte att han skulle sälja den redan imorrn, om man säger så, men det kan ju vara kul att få veta nbär han ska sälja den innan alla andra vet. 😉 Så kan jag ju bara höra av mej via PM eller nåt när han ska sälja, o se om du är intresserad.

Den gråa va snygg. 🙂

Inget jobb och skitinkomst gör allt bara svårt…

Vore grymt roligt om din polare skulle vilja släppa den nångång 🙂 Men detta får ske när saltet är borta isåfall, då skulle man isåfall komma 2 steg framåt 😀 Om den då skulle vara nånting för mig… 😉

Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

reino
    Deltagare

Förstår det. Saker känns så grymt mycket tyngre när man inte har nån stadig inkomst.

Men jag kan höra efter med honom iaf när jag träffar honom nästa gång. 🙂 Så han säger till mej först när han planerar att göra sej av med den.
    Tror att det inte skulle va nå rost direkt på den så..

turbolamko
    Deltagare

@ReinO wrote:

Förstår det. Saker känns så grymt mycket tyngre när man inte har nån stadig inkomst.

Men jag kan höra efter med honom iaf när jag träffar honom nästa gång. 🙂 Så han säger till mej först när han planerar att göra sej av med den.
    Tror att det inte skulle va nå rost direkt på den så..

Så lite rost som möjligt är ju första faktiskt… Vill helst inte vara med om rostlagning på hundben som min röde fick gå igenom…

Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)

reino
    Deltagare

Nej det förstår jag. 😛 Lär ju kolla noggrant på bilen samt ta massa bilder åt dej isåfall.

henrikg
    Deltagare

@Esak wrote:

Kul med lite bilder på ditt tilltänkta projekt. Såg helt klart trevligt ut.

Men en sak, det är givetvis din bil (snart iaf) men riv för helsefyr inte bort stripesen! Så
    Mycket 80-tal det kan bli, underbart! 🙂 finns inte att få tag i längre ju. Nej, behåll!

/Isak.

Kan bara hålla med! Stripsen är dö-tufft! Skriker tidigt 80-tal och hela bilen är ju en riktig killer 🙂

Mvh
    Henrik

turbolamko
    Deltagare

@henrikg wrote:

@Esak wrote:

Kul med lite bilder på ditt tilltänkta projekt. Såg helt klart trevligt ut.

Men en sak, det är givetvis din bil (snart iaf) men riv för helsefyr inte bort stripesen! Så
    Mycket 80-tal det kan bli, underbart! 🙂 finns inte att få tag i längre ju. Nej, behåll!

/Isak.

Kan bara hålla med! Stripsen är dö-tufft! Skriker tidigt 80-tal och hela bilen är ju en riktig killer 🙂

Mvh
    Henrik

Hoppas man får loss bilen, vilket jag tror att jag kanske får om jag ger bra bud 😉

Ser stripesen bra ut så får de sitta på, hoppas de inte ser jävliga ut som sagt…

Bilar:

turbolamko
    Deltagare

Men kul iallafall att ni gillar mitt tilltänkta projekt iallafall om allt går vägen nu då 🙂 När det ordnar sig med jobb så ska jag leta efter en bra lokal där jag kan förvara 6-8 bilar, så jag även kan hyra ut avställningsplats till någons behov så att man cashar in lite!

Inväntar en leverans av hållare för extramätare + yttertemperaturmätare med kablage och givare 😀

Vid senare tillfälle när ekonomin blir bättre så vill jag även få tag på följande för att samla till kommande projekt:

– Saab original volt + oljetrycksmätare med kablage och givare komplett
    – Framlampor till trubbnos nya eller alternativt mycket fina begagnade
    – Originalvinge till 900 sedan
    – 2x vänster baklampor till OG900 sedan i nyskick
    – 2x höger baklampor till OG900 sedan i nyskick
    – Helt set med baklampor till OG900 CC i nyskick
    – Mycket fin ej kromad grill 84-86 årsmodeller till LUXen

Detta blir aktuellt när jag lägger upp en eventuell köpesannons på STCS/900klubben/SSK/Garaget.org

Bilar:

turbolamko
    Deltagare

När kan man räkna att våren börjar eller snarare kommer ungefär tro?? Vill faktiskt ställa på min röde igen… 🙂 Saknar faktiskt att få köra Saab 900 väldigt mycket nu och jag vill ju börja ta tag i lite förfiningar på min röde 🙂 Kommer snart dessutom behöva byta kam och balansaxelkedjorna snart då dessa börjar göra sitt… 🙁

Sen vill jag även ha tips på vad som kan göra att bilen tjuvdrar ström när den är helt avstängd, har mätt upp ström och då drar bilen ca 3-4A trots att bilen inte är larmad, radion avstängd, all belysning helt släckt. Bilen laddar bra dock men ska man gissa på att generatorn kan dra ström också?? Eller att laddningsregulatorn är skit?

EDIT: testade med att dra ur varenda säkring men utan resultat 👿

Bilar:

turbocab
    Deltagare

3-4A? Det är ju ganska mkt det… Och du har testat ALLA säkringar? Finns ju några större rejäla i motorrummet också. På min röda (og)var det startmotorn som låg och drog hela tiden, när jag bytte den så löste sig det problemet. Den har ingen säkring på og så det hjälpte inte för mig att dra alla där.

turbolamko
    Deltagare

@Turbocab wrote:

3-4A? Det är ju ganska mkt det… Och du har testat ALLA säkringar? Finns ju några större rejäla i motorrummet också. På min röda (og)var det startmotorn som låg och drog hela tiden, när jag bytte den så löste sig det problemet. Den har ingen säkring på og så det hjälpte inte för mig att dra alla där.

Ska testa med startmotorn till och börja med då 🙂 Alla säkringar drogs ut ja, alltså de som finns innanför förardörren. Stort tack för tipset, samtidigt så märker jag att startmotorn är rätt trött med så det kan väl ändå bli dags att byta den trots allt. Är ju hyffsat irriterande att behöva dra loss polerna till batteriet när bilen ska stå 2 dagar te.x 🙄 Kommer komma med uppdatering när detta gjorts.

Bilar:

turbolamko
    Deltagare

Ja nu börjar våren närma sig 🙂 Händer dock inte jättemycket hos mig ännu förutom att jag varit på arbetsintervju igår så jag håller tummarna rejält, men nu borde jobb snart finnas då allt fler söker chaufförer/säljare eller truckförare. Snart kan det bli dags att beställa tid för besiktning på min röda och förhoppningsvis går den igenom blankt! Står idag avställd i varmgarage i Mölndal, med körförbud

Följande ska åka på min röda 900 sen som jag har/kommer ha liggandes:
    * Sprickfria Saab original(!! :D) USA blinkers som hämtades i lördags den 3/3-12
    * En fin begagnad grill som köptes på Oktoberfesten, den nuvarande är GAMMAL och MÖGLIG ❗ 😐
    * Helt nya backspegelkåpor, tack till Henrikg för affären 🙂

Vid senare tillfälle ska ytterligare ske med den röda:
    * Försöka hitta felet som gör att bilen slukar ström avstängd, börjar med startmotorn, tack till Martin för tipset, kan vara värt att ändå byta även om det inte skulle lösa problemet med slukande av ström då den nuvarande är rätt trött… Hjälper inte det så får det bli generatorn, annars kanske det blir styrboxen till hela bilens elsystem som kan behöva bytas… :/
    * Byta AC-kompressor, den nuvarande är helt klart färdig med massa oljud ❗
    * Byta kam och balansaxelkedjorna med dreven inklusive ventilkåpspackning.
    * Försöka att hitta fina Viking Aero med synliga bult.
    * Förfina inredningen med en helt ny ratt, växelspaksknopp och damask. Nya Saab original tygmattor.

När jobb eventuellt kommer finnas och ekonomin blir bra så blir det eventuellt dags att försöka få kontakt med nuvarande ägaren till LUXen som står uppe i norr och försöka göra en överenskommelse om ett köp! Finns inga bilder o ta då jag råkat slarva bort laddaren till min kamera… 👿 Någon som vet var man kan köpa batteriladdare till en Canon Digital IXUS 800 IS??

Bilar:

turbolamko
    Deltagare

Om 1 eller 2 veckor så börjas det 😎 Är ju fint väder nu så det finns ingen anledning att vänta längre.

Ställa på min röde, hoppas den går igenom besiktningen bara… Så blir det lite roliga mil i sommar men ska försöka att inte få den över 35000 mil då kam och balansaxelkedjorna kommer att behöva bytas för att slippa byta motor! Är inget jag kan göra själv så hjälp skulle uppskattas av någon här som kan hjälpa till med kamkedje och balansaxelkedjebytet, är ju ändå en 4-cyl motor 🙂

Sen ska den få listerna runtom insmörjda med Sonax Plastic Renovator, hoppas den kommer funka fint, eller vad säger du Martin? 😉 Har du varit nöjd med den?

Och därefter ska den även få en lite lättare service som nytt luftfilter med dammsugning i luftfilterboxen för att få bort all smuts, kupéfilter, motorolja+filter, nytt bränslefilter också, den nuvarande är ASGAMMAL!! 👿

Sen lite Off topic också: 2 eller förhoppningsvis 3 st arbetsintervjuer denna veckan 😀 Så håll tummarna för att jag får jobbet snart, ett jättelitet framsteg är dock att jag fått in lite pengar från Försäkringskassan eftersom jag fortfarande är arbetslös… Tack för snålheten… 👿 Slut på Off topic.

Därefter när jobb kommer finnas och ekonomin blir bättre så hoppas man att planerna man har blir verklighet.

Är det någon här som vet var man kan få tag på ny ventilkåpa till en B204 motor?? Går det att köpa nya hos Saab?

Bilar:

turbolamko
    Deltagare

Miniupdate: Lite bilder från fina sommartiden 2011 🙂 Hoppas på en ännu bättre säsong i år med nytt jobb och att få äga OG900 + en äkta NG900 Talladega till slut igen! Tack till Dirq och Amoz på STCS för fina bilder 😀

Bilar:

turbolamko
    Deltagare

Samtliga projekt kommer vara nedlagda tillsvidare, jag har inget jobb och har bara blivit nekad allt trots intervjuer, mår psykiskt dåligt nu… Är i väldigt stort behov av hjälp med att hitta ett jobb. Blir det värre så slänger jag ut min NG900 jag har nu till försäljning!

Bilar:

wallero
    Deltagare

gör det rätta å köp en äldre 900 att pyssla med.
    eller varför inte ta ett lån å börja renovera en gammal 900 t mvh niklas

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 379 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng