2x 900 T16 1984, 1x LUX + 1x Tvåfärgad LYX

Forum Övrigt Projekt / Min bil 2x 900 T16 1984, 1x LUX + 1x Tvåfärgad LYX

Detta ämne innehåller 344 svar, har 35 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-12-12 20:25.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 345 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25673

    turbolamko
    Deltagare

    Tjena!

    Tänkte starta en projekttråd även om jag inte har de bilar jag vill ha ännu men har inhandlat lite delar till kommande projekt!

    Tänkte först ta och berätta lite om min nuvarande bil:

    Alla som känner mig vet att jag har en NG900 2,0T 5D av 1997 årsmodell i fint originalskick efter lite jobb och kärlek med den! Vid köp i september 2010 så hade den gått 30800 mil med endast 1 ägare innan mig som tagit väl hand om bilen även om jag själv tycker det kunde varit liite bättre. Bilen var nästan rostfri förutom hundbenen som rostar rätt bra på 900/9-3 5D, samt framskärmen fick bytas ut. Men dock så fick hela bilen ny lack eftersom nyansskillnaden skulle bli för stor annars efter rostlagning. Själv så var jag negativ till att köpa en bil som gått 27000+ mil men när jag hittade denna trots att det fanns lite rost så kunde jag helt enkelt inte säga nej till denna bil. Den gick hur fint som helst, växellådan gick väldigt mjukt och fint utan skrap och inga växlar som hoppade ut! Motorn gick också hur fint som helst! Inredningen var i riktigt fint skick med tanke på miltalet! Därför kunde inte jag säga nej till denna.

    Här kommer lite bilder dock!

    Så här såg bilen ut vid köp dock:


    Ser ut att vara rostfri på denna bilden men den med blotta ögat ser nog lite bättre 😉


    Tycker att 900ans bakdel är en aning snyggare än 9-3ans faktiskt…


    Slänger även in bild på insidan med sina 30800 mil, dock med tråkig eftermarknadsstereo… 🙁


    Här ser den lite värre ut tyvärr…

    Men detta varade inte länge till 😉

    För efter lite kärlek så kan dessa bli så här fina 😀


    Bilen med ny lack och nästan ihopsatt 😀


    Under den tiden så passade jag även på att riva den tråkiga eftermarknadsstereon och sätta in originalet istället 🙂


    Med original CD-växlare 😉


    Här har jag äntligen fått ut pärlan på vägarna efter lite jobb med den 😎

    Våren 2011 så kom det lite mer förändringar med bilen!


    Plockade av dessa originalfälgar


    Talladegafälgar påsatta istället! Tycker det lyfte utseendet rejält faktiskt 😆


    Insidan efter lite rengöring och kärlek 🙂 Har då gått 33500 mil!


    HELT ny träpanel köpes in i maj 2010. Fanns 10-1 stycken kvar på Saabs lager, kan ha utgått helt nu…


    Fint blev det!

    Sedan 1/11 2011 så ställdes bilen in för vintern. Saknar att åka Saab 900 faktiskt 🙁 Till våren så ska motorn få ny kam och balansaxelkedja samt ny topplockspackning. Ibland känner jag även på mig att turbon börjar bli slut… Men tiden får utvisa allting!

    Går allt vägen för mig så ska jag söka dessa projekt:

    1. Saab 900 T16 LUX 1984a
    2. Saab 900 Aero 1985a eller 1986a
    3. Saab 900 T16 4D sedan 1985a eller 1986a
    4. Saab 900 Italien Aero 1996a
    5. Saab 900 Talladega Coupé 1997a eller 1998a

    Tror dock iaf att jag börjar söka Trubbnos T16 först eftersom det inte finns många såna kvar idag här… Dessutom så är OG900 suget allt större och större!

    Och jag har liite delar inhandlade redan men har dock inga bilder eftersom jag råkat lägga batteriladdaren till min kamera någonstans och hittar inte skiten 👿

    Inte mycket har inhandlats men en bra början iaf 🙂

    Följande har inhandlats:
    * Ett par helt nya blinkers till Trubbnos 900
    * Ett par helt nya USA blinkers till Trubbnos 900
    * 1 HELT ny baklucka till NG900
    * Gör det själv handbok till OG900

    När allt ordnar upp sig med jobb och ekonomi så kommer jag söka vidare alla delar osv. Måste även hitta en bra lokal där jag kan förvara alla bilarna, delar och så vidare. Tiden får utvisa resten!

    Hope you enjoyed the reading 😀

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    • Detta ämne redigerades 1 år, 4 månader sedan av .
    #187093

    turbolamko
    Deltagare

    Inte hänt nånting stort ännu här inte!

    Är tyvärr fortfarande arbetslös och söker jobb, men dock så fick jag tag på helt nya backspegelkåpor till min röde NG900 då de nuvarande har lite smårepor… Stort tack till Henrikg för en smidig affär!! 🙂 Snart så får jag hem en extramätare(yttertemperaturmätare) med hållare för 3x mätare till OG900.

    Men ett stort framsteg kan dock göras snart om allt går vägen med jobb, ekonomi, livet osv:

    Vad innebär eventuella framsteget?? Jo det ska jag säga här! Som de flesta av er som känner mig vet så är jag på jakt efter en OG900 Trubbnos T16 1984-1986 samt en NG900 Talladega coupé, och jag kan intyga att jag har ögonen på en av dessa bilar jag söker till min samling. Har sparat regnumret samt även lite bilder på bilen som kommer visas här nedan.

    Detta kan komma att bli nästa projekt 😉

    Bilen är en Saab 900 4D T16 LUX av 1984 årsmodell, denna har legat ute på blocket ett tag och när ägaren beskrev annonsen så finns det lite rost men det kan nog inte vara allt för mycket med tanke på att den gått uppe i Norrland så det kan nog bara vara litegrann så, har gått 26000 mil och endast haft 2 ägare(står 3 ägare på pappren), återstår att se hur skicket är när det kan bli dags att titta på bilen om ägaren vill sälja den, har tydligen inte gjorts ägarbyte när jag kollade på Transportstyrelsens uppgifter om andra fordon. Så vi får hålla tummarna för det bästa!

    Går allt fint så är planen är att jag ska hålla den helt original med US-Turbo fälgarna, icke kromad grill osv för att hålla originaliteten på den, extraljuen ska bort och dekalen i framrutan ska också bort! Återstår att se övrigt!

    To be continued!!!

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #187854

    turbocab
    Deltagare

    Oj tjena. T16 Sedan Lux, jag vet en till sån! Fast med dubbla miltalet! Vit funkar ju, och stripes gör inte saken sämre. Hoppas du kan få loss den. Jag kommer för övrigt presentera våran Lux med US Turbo inom några månader, vi skippar TRX på den. Vore nice att ställa upp 2x T16 sedan Lux för ett foto. Kan fan inte vara många kvar i livet alltså!

    När det gäller T16 1984 så är det något av en prototyp så du är medveten om det. En hel del annorlunda på dom som inte gör livet enklare direkt, men om allt lirar bra så skall det inte vara några jätteproblem. Kolla dock att den inte läcker, att Turbon är ok och så. Annars blir det jobb! Turbobyte är meckigare på denna än på senare T16 då oljereturen är ett missfoster till konstruktion, oljepumpen går inte att få tag på, etc… Finns en bra tråd om detta! (Jag planerar motorbyte på min i år, men det är en annan historia)

    Hoppas du får loss den nån gång!

    #187956

    turbolamko
    Deltagare

    @turbocab wrote:

    Oj tjena. T16 Sedan Lux, jag vet en till sån! Fast med dubbla miltalet! Vit funkar ju, och stripes gör inte saken sämre. Hoppas du kan få loss den. Jag kommer för övrigt presentera våran Lux med US Turbo inom några månader, vi skippar TRX på den. Vore nice att ställa upp 2x T16 sedan Lux för ett foto. Kan fan inte vara många kvar i livet alltså!

    När det gäller T16 1984 så är det något av en prototyp så du är medveten om det. En hel del annorlunda på dom som inte gör livet enklare direkt, men om allt lirar bra så skall det inte vara några jätteproblem. Kolla dock att den inte läcker, att Turbon är ok och så. Annars blir det jobb! Turbobyte är meckigare på denna än på senare T16 då oljereturen är ett missfoster till konstruktion, oljepumpen går inte att få tag på, etc… Finns en bra tråd om detta! (Jag planerar motorbyte på min i år, men det är en annan historia)

    Hoppas du får loss den nån gång!

    Hej här 😀

    Håller med att det inte är helt fel med vit, men stripesen har jag dock varit lite negativ till, vet inte ibland om jag ska låta de vara eller riva bort dessa?? Får se, kan hända att jag ångrar mig och låter de vara, hoppas förövrigt också att jag kan köpa loss bilen 😉

    Jag fick erfarenheten från DIG när det gäller T16 av 1984 årsmodeller att det är lite av prototyp då startmotorn sitter under grenröret, oljereturen är konstigt konstruerat och att oljepumpen inte längre går att få tag på.

    Men jag fick reda på att startmotorn är helt annan jämfört med T16 av 1984 årsmodell vs 1985 årsmodell och framåt här, tänker på ljudet från den från följande filmer på YouTube:
    1984 årsmodell: http://www.youtube.com/watch?v=8ZcGT605Yvk&feature=related
    1985 årsmodell och framåt: http://www.youtube.com/watch?v=Clir5ecyVMg

    Förövrigt så vill jag också få bild på 2x T16 LUX nån gång faktiskt 🙂 Vill verkligen se hur skicket på din LUX är faktiskt i verkligheten =) Men ska den bli din till 100% snart alltså??

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #188061

    turbocab
    Deltagare

    Hm, när jag tänker på det så låter våran Lux helt annorlunda vid start, jag har mest tänkt att ”det blir snart byte”, men det kanske inte är så illa då?
    Ja, den blir min 100% inom kort troligen, men det tar vi i min tråd istället! Du lär se den till våren!

    #188062

    turbolamko
    Deltagare

    @turbocab wrote:

    Hm, när jag tänker på det så låter våran Lux helt annorlunda vid start, jag har mest tänkt att ”det blir snart byte”, men det kanske inte är så illa då?

    Att den låter så vid start är helt normalt så vitt jag fått erfara, så att din låter sådär betyder att allt är OK 😉

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #188233

    esak
    Deltagare

    Kul med lite bilder på ditt tilltänkta projekt. Såg helt klart trevligt ut.

    Men en sak, det är givetvis din bil (snart iaf) men riv för helsefyr inte bort stripesen! Så
    Mycket 80-tal det kan bli, underbart! 🙂 finns inte att få tag i längre ju. Nej, behåll!

    /Isak.

    #188234

    M.Broberg
    Deltagare

    @esak wrote:

    Kul med lite bilder på ditt tilltänkta projekt. Såg helt klart trevligt ut.

    Men en sak, det är givetvis din bil (snart iaf) men riv för helsefyr inte bort stripesen! Så
    Mycket 80-tal det kan bli, underbart! 🙂 finns inte att få tag i längre ju. Nej, behåll!

    /Isak.

    Håller med isak.

    En sånndär vindrutestreamer gick på tradera för ett eller två år sen för över 600 kroner, och då hade den legat vikt i 20 år så färgen i vikkanterna hade skavts bort.

    #188261

    turbolamko
    Deltagare

    @M.Broberg wrote:

    @esak wrote:

    Kul med lite bilder på ditt tilltänkta projekt. Såg helt klart trevligt ut.

    Men en sak, det är givetvis din bil (snart iaf) men riv för helsefyr inte bort stripesen! Så
    Mycket 80-tal det kan bli, underbart! 🙂 finns inte att få tag i längre ju. Nej, behåll!

    /Isak.

    Håller med isak.

    En sånndär vindrutestreamer gick på tradera för ett eller två år sen för över 600 kroner, och då hade den legat vikt i 20 år så färgen i vikkanterna hade skavts bort.

    Sidostripesen kommer antagligen att sitta på 😉 Om de nu inte kommer se förjävliga ut då…

    Hur det blir med dekalen i vindrutan skulle då återstå att se!

    Kul att ni gillar mitt tilltänkta projekt 🙂 Återstår dock att se om nuvarande ägaren vill släppa den!

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #188330

    reino
    Deltagare

    Riktigt snyggt med dekoren på sidan. 😀 Skulle gärna haft nån snygg orginaldekor på min med, men det finns inte så många som passar på svart. 🙄 Skulle va dom röda talladegastripesen möjligen.

    Framrutedekalen tycker jag du ska ha kvar om den inte är helt slut i skicket. Skulle gärna haft en sån själv. :teeth

    Lycka till med projekten.

    Edit: Vet för övrigt en kille på mitt jobb som åker en 900 talladega som han säkert skulle släppa till rätt peng. 😛 Den går som bruksbil och han säger att han bara kör den till den rasar, då det är en hel del som tydligen bör göras på den.

    #188244

    turbolamko
    Deltagare

    @reino wrote:

    Riktigt snyggt med dekoren på sidan. 😀 Skulle gärna haft nån snygg orginaldekor på min med, men det finns inte så många som passar på svart. 🙄 Skulle va dom röda talladegastripesen möjligen.

    Framrutedekalen tycker jag du ska ha kvar om den inte är helt slut i skicket. Skulle gärna haft en sån själv. :teeth

    Lycka till med projekten.

    Hoppas bara nuvarande ägare vill släppa den… 🙂

    Vill hålla bilen i 100% originalskick också 😉

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #186436

    reino
    Deltagare

    Verkligen. 😀 Det finns väl inte överdrivet många og900 t16 lux i vitt väl?
    Orginalskick gillas på dessa rariteter. 😉

    #186501

    M.Broberg
    Deltagare

    @reino wrote:

    Verkligen. 😀 Det finns väl inte överdrivet många og900 t16 lux i vitt väl?
    Orginalskick gillas på dessa rariteter. 😉

    Finns inte många og900 T16 -84 alls. 5D var mest sålda och där finns det 11….

    #186506

    turbolamko
    Deltagare

    @M.Broberg wrote:

    @reino wrote:

    Verkligen. 😀 Det finns väl inte överdrivet många og900 t16 lux i vitt väl?
    Orginalskick gillas på dessa rariteter. 😉

    Finns inte många og900 T16 -84 alls. 5D var mest sålda och där finns det 11….

    Många OG900 T16 Trubbnos är numera antingen skrotade eller exporterade numera faktiskt… Det är en självklarhet att alla mina bilar kommer vara original, även NG900 😉

    @reino wrote:

    Edit: Vet för övrigt en kille på mitt jobb som åker en 900 talladega som han säkert skulle släppa till rätt peng. 😛 Den går som bruksbil och han säger att han bara kör den till den rasar, då det är en hel del som tydligen bör göras på den.

    Vore grymt men bara pengar och jobb fanns först… 🙁

    Hellre så vill jag ha en oskruvad coupé med tanke på att nästan många i rostfritt skick är sönderskruvade… 🙁

    Men hittade denna fina dock… 😀
    http://www.blocket.se/halland/Saab_900_2_0T_97__38431180.htm?ca=15&w=3

    En sån här rostfri helt original sånär på extraljus hade jag inte tackat nej till!

    Exempel på en sönderskruvad enligt mig som denna te.x:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=31&t=294527

    Varför gå lös på en rostfri lågmilare när det finns vanliga S och SE att leka med istället??

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #187080

    reino
    Deltagare

    Håller med dej där Dan. Synd att skruva sönder en ovanlig modell. Kan höra med killen hur mycket han skulle släppa den för annars. 😛 Tror inte att han skulle sälja den redan imorrn, om man säger så, men det kan ju vara kul att få veta nbär han ska sälja den innan alla andra vet. 😉 Så kan jag ju bara höra av mej via PM eller nåt när han ska sälja, o se om du är intresserad.

    Den gråa va snygg. 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 345 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.