900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)

Detta ämne innehåller 377 svar, har 40 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-09-17 09:34.

Visar 15 inlägg - 346 till 360 (av 378 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #448512

    turbolamko
    Deltagare

    Oj va länge sen jag uppdaterade tråden, dags att ta tag lite i den med tycker jag då det har hänt lite med bilarna.

    Vi börjar med ng9-5:
    Den bilen köptes för att ersätta min svarta og900s, dock så blev den inte såld förrän mitten på april då jag under mitten av december drabbades av motorstopp, visade sig att hallgivaren i fördelaren var kass, renovera den, besiktiga den lite sent och gick igenom med blankt papper 🙂
    Ng9-5 har gått väldigt fint sedan köp, dock ca 1,5 månader efter köp i december så går den endast på grundladd trots fullgas, börjar felsökningen med en universal felkodsläsare som en av mina garagepolare har, vi får fram felkoderna P0010 samt P1101, vi raderar dessa men P0010 finns kvar dock trots allt, går som den ska i ca 20 min, därefter återigen bara grundladd. Ringer Saab i Kungälv och beställer en kamaxelgivare, dock fick den inte bort felkoden P0010, och fick då veta att det kan vara problem med kamkedjan som det sägs vara känt på A20NFT motorerna. Så bestämmer mig för att ringa Stemeck i Uddevalla som är väldigt duktiga på Saab, även de berättar att allt fler ng9-5 börjar komma till dem. Då kör de felsökning med riktig dator, de får fram samma felkoder, senare tar man sig en koll på kedjorna och där hittar man inga fel, men att kåpan varit nere tidigare.

    Lite senare så lyckades de knäcka felkoderna då det visar sig att P0010 var en annan givare som de fick felkod på, kamaxelpositionsgivaren på insugssidan byttes, P1101 var tjuvluft orsaken. Så där gick bilen fint igen och även 700 mil och flera månader senare går den som en klocka!

    Brukats och har gått fint vintertid, fyrhjulsdriften är underbar när det är snö 😁

    E300A800-8EA9-4F3B-BB73-EB0DF020B759

    2DAAD6DB-ACF7-469D-B412-6F1A7AD2F7E2

    F0FFB913-9948-4A50-AEA4-D2321F7260D3

    Men när man tvättade den ofta så märkte man hur många dåliga tidigare omlackeringar den bilen varit med om…. väntade bara på våren för att kunna planera in lite lackjobb på den.

    Men när våren verkligen kom så beställdes helt nya 19” Edge med Kumho Ecsta däck

    Av åker vinterhjulen
    562004F2-7BE4-448B-BC3B-10FF79E85112

    Och så åker nya sommardäcken med nya fälgarna på
    F59619D4-93B9-4DE3-9BC5-16089D177839

    Blev grymt fint tycker jag 🙂
    47E8F9E1-4F68-46CD-88D2-CA21268AD786
    8B2F8474-E662-4AF7-B570-EEA34BCF44C9

    Sen tyckte jag att det blev dags att fixa lite andra skavanker som te.x övre bromsljuset som saknade en del dioder, då ng9-5 har problem med detta pga kretskortet som inte håller måttet så har H.Blom(EXD) tagit fram ett nytt bättre sådant. Har inte bilder på hela processen men bort åkte hatthyllan i detta fallet
    FF2735DF-6EAD-4762-98AF-B0F794C2C6F3

    Nya kretskortet till bromsljuset
    8663E1BB-F6C7-4239-9BC4-6C9D991B4C8A

    Det som sedan måste göras är att man plockar av bromsljusenheten från hatthyllan, därefter måste bromsljusglaset bort från enheten

    F1F38FDE-0950-491C-91FE-4172D66AD9D5

    1B84F5F5-3C52-4E2A-AB42-1D59AC94544D

    Bytet till nya kretskortet gjort enligt bild nedan

    D4FC5396-9D9D-4D0A-BD70-A6E7F18E9430

    Man kan även se varför ett antal dioder ej fungerar, man ser på kretskortet att det är bränt vid dessa dioderna dessutom

    D7E58B8C-19C4-4BB0-A478-8B7F765BD241

    Sedan blev det annat småfix och det är ledrampen bak som jag hade problem att fukt fanns hela tiden, trots att man försökte med lite klet så försvann det inte helt och hållet, men även där har H.Blom tagit fram nya packningar som är tjockare, så av åkte rampen då igen

    Man kan se tydligt att originalpackningarna är alledeles för SMÅ, inte konstigt att den samlade på sig fukt
    9B0B3359-5190-4328-A7DD-675A4F23372B

    Så bort åkte de gamla utslitna packningarna och på med de nya istället

    F463B6E2-6AFC-48E5-960A-F14AA458EF9F

    Blev mycket bra, det var 3st som skulle bytas, då fler bilder inte får plats så fortsätter detta i nästa inlägg!

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    Bilagor:
    #448530

    turbolamko
    Deltagare

    Ng9-5 igen:

    Efter att jag bokade lackering i maj någonstans så tog jag beslut för en hellack istället pga massvis med dåliga jobb, lite rost som kommit krypandes pga stenskott osv, helgen innan fick den en till tvätt då, och i samma veva hade jag även tagit beslutet att den även ska få en ny vinge på bakluckan så den fixade Marcus Wigh fram, tackar för detta 🙂

    67750AB3-ACE9-4D6E-B8B3-1F76EB9BDF91

    2E84DE15-4A77-45D3-AFE0-1B6EA48B0F01

    Blev finare
    9CF899F8-B264-4877-A5D2-36B4A43A89FD

    Nya vingen samt emblem som ska hitta dit vid senare tillfälle också 🙂

    9F976C5E-F8EA-4EA3-A9E0-455F1B96B250

    003E3E44-74DC-4071-A383-BD36A29694EB

    Den 23:e juli lämnades bilen in till lackeringen, såg ut så här när jag besökte lackeringsfirman

    C28E7805-39DE-4566-B486-F4D6967885DE

    De hade även hittat andra problem:
    – Innerskärmar vänster sida kass och måste bytas ut
    – Stötfångare bak måste repareras då 2 fästen för innerskärmen saknas, dessutom hittar man ett annat trasigt fäste för stötisen bak vilket gjorde att den inte satt ordentligt mot bilen
    – P-sensorernas fästen måste bort och all färg måste slipas bort då man inte maskerat dessa ordentligt och lackat på dem.

    Deras sammanfattning av hur tidigare lackeringsfirmorna gjort bilen:
    ”Så himla dåliga jobb gjort, väldigt mycket sliprepor, vi saknar ord” Vilket jag också gör, men detta såg man inte ordentligt förrän man stod inne med riktigt ljus…

    Väntar fortfarande på ng9-5 för att den ska komma tillbaka.

    I väntan så handlades något roligare in, detta enligt bild nedan är en HUD(Head Up Display) som jag ska lämna till till Marcus Wigh i Vetlanda för att installera detta, rutan för HUD är redan på plats 🙂

    CC0C916E-2B1C-4C64-897F-0A0BBC18581F

    Fortsättning följer senare gällande ng9-5

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    Bilagor:
    #448544

    turbolamko
    Deltagare

    Då fortsätter vi tråden gällande långmila LUXen, var så toknöjd med köpet, passerade 45000 mil i september 2016. Då bilen är veteran sedan en tid tillbaka så är den påställd för gott så länge jag äger den.

    2017 gjordes att besök på Saabfestivalen med den, mycket blickar och beröm

    052AAB23-8717-42CC-9550-7C2983480681

    Inga bilder från mig när den ställdes ut tyvärr :/

    Här tillsammans med en av absolut sista Saabarna som nånsin byggs, 9-3 Aero Nevs 2014…

    3C9644CA-8272-415F-BB15-01BFC9ED77CB

    Senare kördes den in i garaget igen, blev tidigare då jag tyvärr råkat slå i knät i blinkersspaken och knäckt den, och eftersom värmekranen ändå skulle bytas så åkte knäskyddet ner och spaken byttes från en lågmilare, det där med värmekran blev en långdragen historia på denna bilen…!!

    B117623E-4A5E-4272-936A-0B9AC6CAF4C0

    Byter värmekran nr 1: börjar läcka direkt efter när kylsystemet ska luftas, av med värmepaketet igen.
    Byter värmekran nr 2 som jag beställer från KL Racing: Läcker direkt när jag ska lufta kylsystemet…. IGEN!!🤬😡
    Får tag på en bättre begagnad kran med värmeelement, så då åker värmepaket av Igen dååå: håller tätt, hurra!!! I 2 veckor innan det var dags igen…. eftersom jag då var i Polen så tog jag beslutet att bypassa värmepaketet tills jag kom till Sverige igen. Segt att köra utan värme kan jag säga när den behövdes….

    Bilen är dock fin att se på iallafall, i övrigt gick den väldigt fint 🙂

    35158C92-1A51-452F-B3C8-261DD27C32F5

    Blev cirka 600 mil under 2017 med LUXen, i september kördes den in till garaget för vintervila igen.

    I mars 2018 var det återigen dags att starta upp bilen efter att ha stått still under vinterperioden, går igång på första försöket, sjukt lättstartad är den.

    I år var det dags för besiktning, men upptäckte att vänster länkarmsinfästning skulle ge den nedslag på bes, så fick hjälp med att få det svetsat, skulle visa sig verkligen behövas!!!

    Bilder fick jag från Markus som gjorde jobbet, detta är när det skulle börjas och när det grävdes djupare…

    946B5851-1EB4-4F66-BCD3-72D91DE9EBA6

    E3486705-DCFD-4733-BD35-DB6FC86C0DC8

    Detta hade nog blivit spanska flaggan på detta om jag ska vara ärlig….

    8B500FA2-2D2F-42B9-A09F-9C951307E519

    9FB1F81C-117C-4DDF-BB42-EADA09E623D0

    Men efter ett antal timmar så blev dev detta klart, är så nöjd med hur snygg lagningen blev, tackar även Markus för detta 🙂 PS hoppas det är lugnt att jag använder bilderna jag fått om du läser detta 😉

    A26C8F29-0199-44B7-B0A4-67492CF490A0

    Därefter åkte jag in till Pekkas framvagnsservice för att göra hjulinställning fram, vad jag uppfattat måste detta göras efter att man svetsat länkarmsinfästningen på 99/900. Veckan efter så kördes den in till besiktningen, blev blanka papper. Så nu kör vi i 25 månader till, fick kommentaren att den är mycket fin och att den är välhållen, men vill bara informera att en av fjädertallrikarna behöver bytas ut 😀 Så detta jobb kommer planeras in framöver inför nästa år, tar nog båda isåfall.

    B9E798D5-360F-4A98-B865-523659C26ABC

    2676BBDF-FBC7-43CD-A2C6-476B23658083

    ACA4EAB3-B7BA-4C0C-81FA-241409701D7B

    I juli så hade garagekompisen tid och semester, då passade jag på att ta lite assistans/hjälp med att byta kylaren som valt att börja läcka, inga bilder togs då man var lite upptagen där, i samma veva passade vi även på att byta bussningen till främre motorfästet i framkant på växellådan, den gamla hade verkligen gjort sitt, nu var det SLUT på vibrationer vid högre hastigheter, helt annan bil att köra!

    Vi valde att flyga lite med bilen utan hjul 😂 Nä skojar lite bara, detta var när jag skulle lämna in fälgarna för att få dit nya sommardäcken, så bilen fick hänga på lyften i 2 dagar 🙂

    D86D87B9-FD11-4A44-92F7-C2197E67FEDE

    I augusti så var det dags för att åka och lämna in bilen till Stemeck för att få värmekranen bytt igen då…. Lämnade in denna gången då jag inte var sugen på detta jobbet igen, denna gången för att vara på den säkra sidan så köpte jag en renoverad av Morsole istället, när den byttes så visade det sig att den var tät, och tät är den fram tills idag.

    Nästa del kommer antar jag bli ganska spännande hopps jag, dokumenterat detta på Facebook väldigt mycket men ska ta mer i nästkommande inlägg 🙂

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    Bilagor:
    #448559

    turbolamko
    Deltagare

    18 augusti var det dags för en lång resa tur o retur med 900an. Ut i Europa blev det.

    För att göra resan bekvämare så valde jag att spendera natten på färjan Stena Scandinavica mot Kiel i Tyskland

    På väg mot färjan
    87E771F9-4F92-4060-B5B7-3A2D06DD2ADD
    1B93BA72-0588-426E-83C6-D3476EA4109F

    Inkörd på Stena Scandinavica
    BFD8489A-ACF7-4D61-A9B8-5CD465BD319E

    Dagen efter, 19 aug, efter att ha ätit frukost så var det dags att ge sig ut på de tyska vägarna

    A8A3D872-128F-4FCA-A392-CC506FA5C066
    En av flera tunnlarna i Hamburg på A7an
    B0D39F58-3C77-4D09-ACAE-659B998B1040

    Sen var det dags att åka ut på A1 och den vägen körde man på i hela 20 mil
    B277FC34-C8E1-48E6-9FE0-BA2BDE34B225
    71F5E88C-FB2E-486D-BD78-1C2DC7CF155D
    Det gick undan dock också 🙂

    B779E6D0-D50E-439E-93FF-C059EFBFE425

    En av flera vägarbeten på de tyska motorvägarna, man kan faktiskt bli väldigt ilsken då man vid visst tillfälle kör i över 160 knyck till att det ska gå i 20-30 km/h plötsligt…

    3C1525FD-9B5A-4BE9-8F9C-0B18CD0BC55B

    Kort efteråt var det dags att svänga av A1 och köra in på A30 istället
    A731B237-3349-4D91-8CAC-3403127DFFC0

    Sen var det dags för att ta en paus i Rheine efter allt elände med vägarbeten

    1F1F2607-5818-4186-B36C-5F3C1B0003CF
    6E2C0733-511B-45B4-B47B-10D739B65B7C

    Ca 25 min senare var det återigen dags att köra ut sista biten av Tysklands motorväg innan det var dags att passera gränsen mot Nederländerna enligt bilder nedan

    2302EF35-DEB9-46E4-9229-A103AB3890A8
    603FF928-38F1-45C0-B5DF-62076559E8CB

    A82C0BA3-BBBE-4EF1-BF18-57986F605EC9

    Fortsättning följer i nästa inlägg imorgon troligtvis, måste göra annat nu 🙂

    See you!!

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    Bilagor:
    #448577

    Janne Hagnell
    Moderator

    Köer på autobahn bildas med blixtens hastighet – men får vara glad om man hinner bromsa!😬

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #448592

    turbolamko
    Deltagare

    Då fortsätter vi resan med 900an ut i Europa igen nu när jag återigen har lite tid över!

    Efter att ha passerat gränsen mellan Tyskland och Holland så var det återigen hastighetsbegränsningar hela tiden, lite vägarbeten men inte så farligt jobbigt som det var i Tyskland dock…

    F4954580-CAE7-4702-82FD-6B80292B78B4

    Skicket på vägarna i Holland är nog bland de bästa i Europa nånsin av den erfarenhet jag har, vi säger så här: en liten byväg är i mycket bättre än motorvägarna som finns i Sverige, inga potthål har hittats, mjuka farthinder, brunnslock som är jämna! Där har Trafikverket en del att öva på!!

    60AEEFD4-10C1-4C85-BBBD-031949CE0F6E

    När man närmade sig Utrecht Ring så var det dags för ett nytt stopp och även att tanka i samma veva då köerna i Tyskland slukat en del soppa, men väldigt imponerande över hur långt man kommer på en tank i en gammal T16 med över 45000 mil 🙂

    453B0D15-2860-4BBE-B503-3E3FAE80A5CB

    Efter att ha tankat så åkte vi vidare, denna gången var målet mot Hoek Van Holland

    98F27F31-8678-4758-9400-39D35DBB048E
    9350D6DC-466A-4A44-B37C-2DCBA3E6CC3D
    EC2F40F4-74EC-4E6B-9D33-1129DBCC1A5C
    3F807609-8C0E-4754-9B15-D82B7ACEAD68

    För att där ställa sig återigen i kö

    F109894A-E468-4AA8-9723-6C7DAEE1688A

    I väntan på att köra ombord på Stena Britannica som ska ta mig mot Harwich och England 😀

    713C1148-5FB1-4E02-84BB-194577E4F1A6
    884D47AF-E480-4BC2-8C73-4760B19FC6EF
    DE1CC931-DB28-4D9D-8CB2-CA0B869EA5C3

    Dagen efter 20/8 tidig morgon kör vi av färjan i Harwich, i samma veva ska även passkontroll ske innan man blir insläppt i England.

    74FEDEDE-F9DA-4666-B086-5B1C81E9FA1D

    I kön lyckas man ställa sig i närheten av några Brittiskregistrerade Saabar vars ägare direkt blir intresserade av 900an

    4E759E61-87FC-4C68-8901-9E4BA1ACEE08
    62B3169A-49EE-42B9-BD41-CCDE3EB31BFC

    Efter lång väntetid i kön och snabb kontroll så är vi till slut inne i Storbritannien och nu kör vi lite annorlunda, nämligen för oss på fel sida 😂

    A303EDAC-3EDA-4289-AF29-12236B254D68

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    • Det här svaret redigerades 1 år sedan av .
    • Det här svaret redigerades 1 år sedan av .
    Bilagor:
    #448615

    turbolamko
    Deltagare

    Efter att ha kommit in i England, Storbritannien sattes målet mot London för en liten visit och för att se det jag inte hunnit se tidigare

    B6EA7E2A-3839-4B6E-B874-A4A7D1A4402D
    740494A8-501C-4234-AC83-95296E504E18
    6E964353-7107-402D-A299-3BCEB89AE3C2

    Väldigt nära nu

    44D75EC1-492D-4999-BC18-09BC5226E629

    Efter att ha letat P-hus så hittades en bra plats, välbevakat så då var det dags att ge sig ut i London i några timmar

    E26BAD08-7E7C-46F1-85AB-F0FED3FEE8D2

    Senare var det dags att åka ut ur London igen

    B1804ABB-CB65-43B9-877F-2C01DBFE9810
    AF0C6731-1D33-4AF0-A7E4-FE0606E0D722

    När man väl kommit ut på M4an så behövdes lite paus igen och då stannade vi till på Heston Services, 900 är en bil som drar till sig blickar och intresse utanför Sverige…

    86EC9336-360A-407A-808E-B2B0EA928983

    Sen fortsattes det vidare på M4an, destinationen var Cardiff i Wales denna gången

    DAA162EE-D897-41B4-8A6D-B79431620A10
    C79A04ED-BED4-4227-A5B5-DDF175B3EF02
    0176F756-D786-49B8-9150-C8F94A7C14B4

    Nu närmar vi oss Second Servern Crossing, denna bro är avgiftsbelagd ENDAST om man åker från England mot Wales men inte åt andra hållet, dock ska denna avgift försvinna helt och hållet i december enligt trafikskylt…

    21C8FE5B-EB0F-4C4B-8211-53DD4A49F087
    FEABCAE1-2A55-47DE-99BA-C10A5553A7A2

    Och nu har vi lämnat England och är i Wales nu istället, ja Walesare har sitt egna språk, nästan så man själv vill lära sig detta 😂😂

    B501062C-5A65-4A9D-A280-C09143E33B04

    Nu är det dags att betala broavgiften då
    17813950-DCFB-4025-9254-E8D2B5385BF4

    Fortsättning följer i nästa inlägg!

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    Bilagor:
    #448670

    turbocab
    Deltagare

    Kul resa! Ingen dålig sväng för gamle LUxen. Men du behöver ju inte oroa dig för miltalet på den, hahaha. 🙂

    Jobbet tar mig också till dessa krokar en del, Tyskland/Bremen/Holland menar jag mest då. Och Stena Britannica – där sov du och din bil gott skyddade av ett högkvalitativt Svensk brandlarmsystem, hahaha. Brittanica/Hollandica var världens största Ropax när dom byggdes, jag är osäker på om dom inte är det fortfarande. (man pratar Fil-meter och pax som jämförelse). Har själv kört 900 TUrbo 16 i UK, dom bilarna är populära där som fasen och nu extremt ovanliga. (Där med!). Va över med min cabbe 2004 och körde från Newcastle till Duxford då. Livsfarligt. Idioterna kör på fel sida vägen…..

    Ang motorvägen – va inte rädda för Biltemas Bromsar, Belägg och skivor apropå nåt helt annat. Dom funkar för en 2 tons Superb från 180 till noll, full macka. Jag har provat, på typ exakt samma ställe som du gjorde. Köerna kommer snabbt som sagt, särskilt när olyckor händer. En snabb koll på Radion tex vid fel ögonblick kan betyda skillnaden mellan att köra vidare och få åka ambulans.

    Ser fram emot fortsättningen! Luxen ser ju skitnsnygg ut för övrigt, kolla på det beige-gråa havet av trista bilar i övrigt, Luxen har form och stil utan dess like.

    • Det här svaret redigerades 1 år sedan av .
    #448673

    turbolamko
    Deltagare

    Efter att ha kommit in i Wales och passerat den stora betalstationen, så fortsätter vi längs M4an fast i Wales då istället, helt klart trevligare atmosfär där än England

    EE08C96A-97FA-4C3F-8B7E-BE234458661E

    Celtic Manor Resort i Newport, Casnewydd på Walesiska, undra hur är att bo där, verkar vara fin utsikt därifrån

    FC79E39E-D473-4959-86FE-C9331D653993

    Vi närmar oss Cardiff nu, och kort därefter checkas det in på Marriott Hotel mitt i centrum, riktigt prisvärt och mysiga rum.

    56A71D3D-82FF-4EA2-927C-AA7268F85A34
    2644BE4D-0F52-406D-90F4-69A443BFD5B7

    Blev även lite sightseeing men endast i ca 2 timmar tyvärr då regnet kom.

    Dagen efter, 21/8 kl 08:15 är det återigen dags att packa in grejer och fortsätta vidare med resan, bilen stod i tryggt förvar tycker jag 🙂

    684A490D-54CE-47E4-8A48-1395CCC905E8

    På väg ut ut Cardiff, först ska vi ge bilen mer bensin innan vi fortsätter ut på M4an igen och kör resten av den vägen

    09EFD550-25FC-49EA-BF12-89D981C38901
    83153E77-0CA1-46C0-9E38-6154698E18D6

    Närmar oss Port Talbot, där finns riktigt fina berg att se när man kör.

    EA1AB9D6-F7E2-44D8-96E5-EE8401A04E05

    8902F0CD-3089-4169-ABE0-5C95D9254FC7

    Swansea, såvitt jag vet så är det sista kommunen/staden man passerar innan M4an tar slut

    25DEE921-5714-450F-A21F-5F21C736B043

    M4an tar slut, nu är det dags att köra några minuter på A48an istället, målet är att komma till Pembrokeshire nu.

    6EDFBE59-D942-431F-AE37-26B0CE1D3E7E
    3E07D1BA-4284-4005-AD5D-75CC6D3777FE
    04F8F663-FA5C-49DD-BB4A-FC951E639B36

    Länge kör vi inte på A48an innan det är dags att ge sig ut på A40an istället.

    [attachéens file=”04F8F663-FA5C-49DD-BB4A-FC951E639B36.jpeg”]

    Resan fortsätter i nästa inlägg då allt får inte plats 😉

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    Bilagor:
    #448688

    turbolamko
    Deltagare

    Nu är vi på A40an istället på väg mot Pembrokeshire i västra Wales, blir en del rondeller o landsväg

    7FC05F39-520A-483D-B1A0-247FE0817E4C

    2 filig väg tar slut, och där delar sig vägarna mot Pembroke Dock och Fishguard, jag fortsätter på A40 som ska leda till Fishguard 🙂

    690460CE-1DED-4FC1-83E2-24C30477F454
    E836A065-28FD-417A-B9A9-D3E0B794E35D

    Nu har vi kommit in i Pembrokeshire

    0F69A233-2C54-47DA-A09E-C87C6E1EEC4C

    A40an är ingen direkt rolig väg att köra på då den tyvärr också är olycksdrabbad men utsikterna kan man inte klaga på dock 😉

    1F119379-C279-41FF-A400-D506478BFD84

    Vi får tur med vädret dock efter en stund sen man passerade gränsen från Carmarthenshire mot Pembrokeshire

    6C8B1787-DF51-46D4-824C-CBCEC1F4E6A7

    Ca 45 minuter senare så ser man denna skylt

    B098E857-9D82-44BE-A705-D5038047062F

    Vi kör då neråt enligt skylten, så får vi en lååång nedförsbacke

    5CB16549-4691-4FCC-A1B1-8FC0C6EC32B6
    B78FDFA9-6E94-44F9-88D4-D7090FE6531E

    Kort därefter har vi denna utsikt

    15A1D117-D6ED-4FAE-B600-03BE6E927ED9

    Där denna damen som är min favorit om jag ska vara kinkig eller nördig som väntar på oss

    36737183-2A7C-42C4-90C3-91F7B5D2D188
    07DFA94A-2422-4B01-9D52-F142947D6EFB

    Står återigen i en kö

    E4FDE1AA-7FA4-4D22-B158-9D134DAF89AC

    För att köra ombord på Stena Europe i Fishguard Harbour/Harbwr Abergwaun(Fishguards hamn) för att ta oss mot Rosslare ute på Irland. Vi blev dock ståendes så här en stund dock pga att en sprinkler i en hytt bestämde sig för att spruta ut vatten enligt en av besättningsmännen ombord, som även blev riktigt intresserad av min bil 😂

    5A028A31-0B7A-465A-8B0F-BE1228DA8FE1

    Till slut är vi ombord 🙂 Fortsättning följer i nästa inlägg vid senare, vill säga att 900an har gått som en klocka utan några som helst problem, helt underbar bil detta är!!

    0D5DD234-CFD1-4AF1-85A4-47091125B0E0

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    Bilagor:
    #448731

    turbolamko
    Deltagare

    Då fortsätter vi igen, även gränspolisen i Fishguard ville ta en titt på bilen, under huven också och berömde den för hur välhållen den var 😂

    Väl ombord på Stena Europe så intogs lunch och hade även Premiumbiljett vilket innebär prioriterad på och avkörning samt gratis plats i Stena Plus lounge.

    A80C6E70-55AD-43E7-90EA-E7F40DA0C6A9

    Vi hade även tur med vädret i Storbritannien, här har vi passerat vågbrytaren i Fishguard och ca 40 minuter senare passerar vi Strumble Head.

    005E95C3-AA75-4B42-9331-930AC2A2D7DB
    FDB86887-3E89-42BC-BF73-5D830CA889B3

    Dock hade det blivit väldigt dimmigt när vi kom till Irland, ser man lite så håller vi på att passera Tuskar Rock utanför Rosslare, denna fyr har skördat en del offer samt många fartyg har kolliderat just där…

    0534343B-D4A3-43D3-99E2-A862CEE4E08D

    När vi senare kom till Rosslare så körde jag till Wexford för att där checka in på Talbot Hotel, därefter så fick bilen sig en välförtjänt tvätt innan jag gjorde besök hos en polare i några timmar som är bosatt där.

    4DDE5B5E-4D93-4FFD-898C-38E7C35A99BD

    Då säger vi godnatt där!

    22/8:

    Efter att ha tagit en frukost, vid 08:30 tiden så skulle bilen få göra en tur på 70 mil tur och retur. Dock fick bilen inte bli ren länge då vädret valde att visa sin andra sida… 🙁

    AD17F8C6-0031-4EB6-B25F-D810F2420406
    3CB8B266-A92B-47D2-A25E-74D92988D44C
    57F6265A-7CBA-4775-AD9C-ECC62B979353

    Målet den dagen var nämligen Belfast och Titanicmuseet

    Men när vi passerat gränsen mot Nordirland så gäller det att ställa om lite igen, där ska det betalas med Brittiska pund plötsligt samt att hastighetsskalan är i miles igen…

    85C00A82-36DA-4702-9B5C-B31D7CEAE88B

    Nu är vi i Belfast och närmar oss målet

    FF801E13-58A4-481D-ABB3-9C1E7694E458

    B4F35D25-8993-41E3-9195-982E003002CA
    02A43D4B-B7B7-4E2C-B65C-FFE1C6089915

    Väl framme i museet så kan man spendera flera timmar där, finns även en inomhusparkering med massor av platser, till bra pris dessutom! Nåt man verkligen kan rekommendera att besöka när man väl har hyffsat nära!!

    Efter att ha varit där i ca 4 timmar är det återigen dags att bege sig samma väg som vi åkte uppåt ner mot Wexford

    50F07635-7AF8-4FD2-8319-5DD0A79F728E

    Fortsättning följer i nästa inlägg!

    38039BCB-C0B4-421B-B2EF-46A5F3429A33

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    Bilagor:
    #448756

    turbolamko
    Deltagare

    23/8 kl 05:30 är det återigen dags att fortsätta resan med bilen, härliga LUXen har skött sig fint som tusan!! Dock fanns annat inplanerat i semestern så tyvärr blir det hemresa igen…

    Står tryggt i Wexford och väntar på att köras igen.

    6C7DBFF5-081A-44F0-9B2F-C187564BFB31

    Var väldigt nöjd med mitt rum, utsikt mot Irländska sjön var oslagbar.

    8560125F-E014-434F-93E9-77E88EFC9983

    Återigen i bilen, på väg mot Rosslare igen

    E160507F-00A8-4B32-965B-E1142340F59F
    4246D625-6CD2-4627-9624-E280FB652E1E

    Framme i Rosslare igen, passade på att ta foton på lite palmträd som växer där för de som inte trodde på det

    874A7010-7D36-4BB4-A22E-8A657268140A
    8493D73D-2038-4F63-B1D1-D9B476D6731D

    Sen får man inte glömma bilden på färjan jag skulle köra ombord på igen, Stena Europe, min favorit i Stenas flotta av ALLA fartyg, märks dock en del slitage o rost dock på den men ändå….

    154C40A8-4FED-4F20-9A7A-6E8E37D18E46

    Återigen i kön för att checka in

    8413829A-4B64-40C5-8441-332943D8779C

    Efter ca 40 minuters väntan så blev det dags att köra ombord igen, men några minuters väntan fick det bli då man ville ha in motorcyklarna först på sidan av bildäcket.

    85B5CC3C-149A-4EA3-8D59-B65FC634CF4B

    Sen var det min tur, och blev första bilen att få köra av och på färjan denna gången 😁

    7F08FB6A-ABC3-47D0-B40B-DD8B9B9D1E0D

    Passade på att ta mig en liten bensträckare och njuta av utsikten mot Irland innan det var dags för en ”Engelsk frukost”

    8487B9FF-C909-488A-8A96-44F28B1FAA22
    92DA7357-53DF-47E1-A1D2-5C13060B12C5
    3B06489C-02D2-45B3-8B91-00964AFC231C

    Innan var det också obligatoriskt att ta en bild på Tuskar Rock när det väl var bra väder den dagen!

    88CDE625-C9AC-444E-83FE-73FC6763FD79

    Hemresan fortsätter i nästa inlägg 🙂

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    Bilagor:
    #448888

    turbocab
    Deltagare

    Stena Europe. Minnen, ett par dagar på förra detta Cityvarvet i Göteborg när hon dockade där inför flytten över till Irland. Vi byggde om vårt system ombord och letade fel. Hon skulle bli ”UKified” så att säga. Låt mig säga så här, hon är INTE min favorit båt i flottan. Men hon har ett väldigt fint svenskt Brandlarm-system hahaha……. 🙂 Jag vet ,börjar bli tjötigt nu men jag har en yrkesrelation till nästan samtliga RoPaxar här uppe då jag jobbat på väldigt många av dom.

    Djäkla resa Luxen vart på måste jag säga. Kul!

    #448924

    turbolamko
    Deltagare

    Martin, synd att Stena Europe inte är en av dina favoriter… :/ Den är ju bland de trevligaste färjor man kan vara på tycker jag 🙂

    Nu fortsätter vi resan igen:

    Efter att ha kört ombord, färjan lämnat Rosslare ute på Irland och därefter tagit en frukost så var det bara att njuta av överfarten.

    40F264DE-0EB8-45D2-BCC5-2DE495368144

    Är det klart och fint väder så kan man redan se Wales kust trots att det är knappt 2 timmar kvar, på bild nedan är det ca en och en halvtimme kvar innan vi lägger till i Fishguard

    68760844-0E26-49FB-A010-E70907802092
    F14839A6-3914-49A7-9056-D2D6616EB966

    Här håller vi på att närma oss Fishguard
    2AB8531B-A8A0-4931-9EDC-0F895CCFC53C

    Därefter dags att köra av färjan och sedan påbörja körning mot destination Harwich som är ca 55-56 mil bort

    BEB435D5-A05B-4F0A-B6C9-9C2094E4DF18
    316E864E-D0D0-4ED3-9E3D-D5A0A94525B4
    6F6D5295-9707-4E34-874D-B5CE7235A536

    Walesiska är ju ett intressant språk för min del, man kan ju även kalla deras trafikskyltar är till för de nyktra och onyktra 😂

    326E3100-08CF-469D-8677-05421F151879
    B690772A-35EB-412C-A6C1-49F5BA4F3BCA

    Efter ca 1 timmes körning på A40 med landsvägsstandard så är det dags att köra på tvåfilig väg samt motorväg nästan hela vägen

    076DC1F7-4FA4-4A2A-BB5C-5A67AAEED0B9
    6F9AA3E1-E250-484E-98CD-53F62920EF28
    E7F93B40-D026-48A7-882A-D0EEEC83415E

    Efter att ha kört på A40 och en liten stund på A48 så är det dags att köra in och följa M4an i en väldigt lång tid, i ca 30 mil blir det med diverse tunnlar, vägarbeten och hastighetssänkningar

    BDEEF382-4158-480F-A041-66524C022249
    A1C237AB-55AC-4C48-A6F4-ED253A7F27F1

    Här närmar vi återigen oss Port Talbot

    2494D64C-12A0-45AF-861F-CDC547E373F8

    Fortsättning följer i nästa inlägg, är tidskrävande att skriva såna reseberättelser men försöker så gott jag kan 🙂

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    Bilagor:
    #448956

    Janne Hagnell
    Moderator

    Det uppskattas!👍🏻

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 15 inlägg - 346 till 360 (av 378 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng