Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › 900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 5 september, 2018 kl. 22:04 #448512
turbolamko
DeltagareOj va länge sen jag uppdaterade tråden, dags att ta tag lite i den med tycker jag då det har hänt lite med bilarna.
Vi börjar med ng9-5:
Den bilen köptes för att ersätta min svarta og900s, dock så blev den inte såld förrän mitten på april då jag under mitten av december drabbades av motorstopp, visade sig att hallgivaren i fördelaren var kass, renovera den, besiktiga den lite sent och gick igenom med blankt papper 🙂
Ng9-5 har gått väldigt fint sedan köp, dock ca 1,5 månader efter köp i december så går den endast på grundladd trots fullgas, börjar felsökningen med en universal felkodsläsare som en av mina garagepolare har, vi får fram felkoderna P0010 samt P1101, vi raderar dessa men P0010 finns kvar dock trots allt, går som den ska i ca 20 min, därefter återigen bara grundladd. Ringer Saab i Kungälv och beställer en kamaxelgivare, dock fick den inte bort felkoden P0010, och fick då veta att det kan vara problem med kamkedjan som det sägs vara känt på A20NFT motorerna. Så bestämmer mig för att ringa Stemeck i Uddevalla som är väldigt duktiga på Saab, även de berättar att allt fler ng9-5 börjar komma till dem. Då kör de felsökning med riktig dator, de får fram samma felkoder, senare tar man sig en koll på kedjorna och där hittar man inga fel, men att kåpan varit nere tidigare.Lite senare så lyckades de knäcka felkoderna då det visar sig att P0010 var en annan givare som de fick felkod på, kamaxelpositionsgivaren på insugssidan byttes, P1101 var tjuvluft orsaken. Så där gick bilen fint igen och även 700 mil och flera månader senare går den som en klocka!
Brukats och har gått fint vintertid, fyrhjulsdriften är underbar när det är snö ?
Men när man tvättade den ofta så märkte man hur många dåliga tidigare omlackeringar den bilen varit med om…. väntade bara på våren för att kunna planera in lite lackjobb på den.
Men när våren verkligen kom så beställdes helt nya 19” Edge med Kumho Ecsta däck
Och så åker nya sommardäcken med nya fälgarna på
Sen tyckte jag att det blev dags att fixa lite andra skavanker som te.x övre bromsljuset som saknade en del dioder, då ng9-5 har problem med detta pga kretskortet som inte håller måttet så har H.Blom(EXD) tagit fram ett nytt bättre sådant. Har inte bilder på hela processen men bort åkte hatthyllan i detta fallet
Nya kretskortet till bromsljuset
Det som sedan måste göras är att man plockar av bromsljusenheten från hatthyllan, därefter måste bromsljusglaset bort från enheten
Bytet till nya kretskortet gjort enligt bild nedan
Man kan även se varför ett antal dioder ej fungerar, man ser på kretskortet att det är bränt vid dessa dioderna dessutom
Sedan blev det annat småfix och det är ledrampen bak som jag hade problem att fukt fanns hela tiden, trots att man försökte med lite klet så försvann det inte helt och hållet, men även där har H.Blom tagit fram nya packningar som är tjockare, så av åkte rampen då igen
Man kan se tydligt att originalpackningarna är alledeles för SMÅ, inte konstigt att den samlade på sig fukt
Så bort åkte de gamla utslitna packningarna och på med de nya istället
Blev mycket bra, det var 3st som skulle bytas, då fler bilder inte får plats så fortsätter detta i nästa inlägg!
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)5 september, 2018 kl. 22:21 #448530turbolamko
DeltagareNg9-5 igen:
Efter att jag bokade lackering i maj någonstans så tog jag beslut för en hellack istället pga massvis med dåliga jobb, lite rost som kommit krypandes pga stenskott osv, helgen innan fick den en till tvätt då, och i samma veva hade jag även tagit beslutet att den även ska få en ny vinge på bakluckan så den fixade Marcus Wigh fram, tackar för detta 🙂
Nya vingen samt emblem som ska hitta dit vid senare tillfälle också 🙂
Den 23:e juli lämnades bilen in till lackeringen, såg ut så här när jag besökte lackeringsfirman
De hade även hittat andra problem:
– Innerskärmar vänster sida kass och måste bytas ut
– Stötfångare bak måste repareras då 2 fästen för innerskärmen saknas, dessutom hittar man ett annat trasigt fäste för stötisen bak vilket gjorde att den inte satt ordentligt mot bilen
– P-sensorernas fästen måste bort och all färg måste slipas bort då man inte maskerat dessa ordentligt och lackat på dem.Deras sammanfattning av hur tidigare lackeringsfirmorna gjort bilen:
”Så himla dåliga jobb gjort, väldigt mycket sliprepor, vi saknar ord” Vilket jag också gör, men detta såg man inte ordentligt förrän man stod inne med riktigt ljus…Väntar fortfarande på ng9-5 för att den ska komma tillbaka.
I väntan så handlades något roligare in, detta enligt bild nedan är en HUD(Head Up Display) som jag ska lämna till till Marcus Wigh i Vetlanda för att installera detta, rutan för HUD är redan på plats 🙂
Fortsättning följer senare gällande ng9-5
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)5 september, 2018 kl. 23:08 #448544turbolamko
DeltagareDå fortsätter vi tråden gällande långmila LUXen, var så toknöjd med köpet, passerade 45000 mil i september 2016. Då bilen är veteran sedan en tid tillbaka så är den påställd för gott så länge jag äger den.
2017 gjordes att besök på Saabfestivalen med den, mycket blickar och beröm
Inga bilder från mig när den ställdes ut tyvärr :/
Här tillsammans med en av absolut sista Saabarna som nånsin byggs, 9-3 Aero Nevs 2014…
Senare kördes den in i garaget igen, blev tidigare då jag tyvärr råkat slå i knät i blinkersspaken och knäckt den, och eftersom värmekranen ändå skulle bytas så åkte knäskyddet ner och spaken byttes från en lågmilare, det där med värmekran blev en långdragen historia på denna bilen…!!
Byter värmekran nr 1: börjar läcka direkt efter när kylsystemet ska luftas, av med värmepaketet igen.
Byter värmekran nr 2 som jag beställer från KL Racing: Läcker direkt när jag ska lufta kylsystemet…. IGEN!!??
Får tag på en bättre begagnad kran med värmeelement, så då åker värmepaket av Igen dååå: håller tätt, hurra!!! I 2 veckor innan det var dags igen…. eftersom jag då var i Polen så tog jag beslutet att bypassa värmepaketet tills jag kom till Sverige igen. Segt att köra utan värme kan jag säga när den behövdes….Bilen är dock fin att se på iallafall, i övrigt gick den väldigt fint 🙂
Blev cirka 600 mil under 2017 med LUXen, i september kördes den in till garaget för vintervila igen.
I mars 2018 var det återigen dags att starta upp bilen efter att ha stått still under vinterperioden, går igång på första försöket, sjukt lättstartad är den.
I år var det dags för besiktning, men upptäckte att vänster länkarmsinfästning skulle ge den nedslag på bes, så fick hjälp med att få det svetsat, skulle visa sig verkligen behövas!!!
Bilder fick jag från Markus som gjorde jobbet, detta är när det skulle börjas och när det grävdes djupare…
Detta hade nog blivit spanska flaggan på detta om jag ska vara ärlig….
Men efter ett antal timmar så blev dev detta klart, är så nöjd med hur snygg lagningen blev, tackar även Markus för detta 🙂 PS hoppas det är lugnt att jag använder bilderna jag fått om du läser detta 😉
Därefter åkte jag in till Pekkas framvagnsservice för att göra hjulinställning fram, vad jag uppfattat måste detta göras efter att man svetsat länkarmsinfästningen på 99/900. Veckan efter så kördes den in till besiktningen, blev blanka papper. Så nu kör vi i 25 månader till, fick kommentaren att den är mycket fin och att den är välhållen, men vill bara informera att en av fjädertallrikarna behöver bytas ut 😀 Så detta jobb kommer planeras in framöver inför nästa år, tar nog båda isåfall.
I juli så hade garagekompisen tid och semester, då passade jag på att ta lite assistans/hjälp med att byta kylaren som valt att börja läcka, inga bilder togs då man var lite upptagen där, i samma veva passade vi även på att byta bussningen till främre motorfästet i framkant på växellådan, den gamla hade verkligen gjort sitt, nu var det SLUT på vibrationer vid högre hastigheter, helt annan bil att köra!
Vi valde att flyga lite med bilen utan hjul ? Nä skojar lite bara, detta var när jag skulle lämna in fälgarna för att få dit nya sommardäcken, så bilen fick hänga på lyften i 2 dagar 🙂
I augusti så var det dags för att åka och lämna in bilen till Stemeck för att få värmekranen bytt igen då…. Lämnade in denna gången då jag inte var sugen på detta jobbet igen, denna gången för att vara på den säkra sidan så köpte jag en renoverad av Morsole istället, när den byttes så visade det sig att den var tät, och tät är den fram tills idag.
Nästa del kommer antar jag bli ganska spännande hopps jag, dokumenterat detta på Facebook väldigt mycket men ska ta mer i nästkommande inlägg 🙂
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)5 september, 2018 kl. 23:31 #448559turbolamko
Deltagare18 augusti var det dags för en lång resa tur o retur med 900an. Ut i Europa blev det.
För att göra resan bekvämare så valde jag att spendera natten på färjan Stena Scandinavica mot Kiel i Tyskland
Dagen efter, 19 aug, efter att ha ätit frukost så var det dags att ge sig ut på de tyska vägarna
En av flera tunnlarna i Hamburg på A7an
Sen var det dags att åka ut på A1 och den vägen körde man på i hela 20 mil
Det gick undan dock också 🙂En av flera vägarbeten på de tyska motorvägarna, man kan faktiskt bli väldigt ilsken då man vid visst tillfälle kör i över 160 knyck till att det ska gå i 20-30 km/h plötsligt…
Kort efteråt var det dags att svänga av A1 och köra in på A30 istället
Sen var det dags för att ta en paus i Rheine efter allt elände med vägarbeten
Ca 25 min senare var det återigen dags att köra ut sista biten av Tysklands motorväg innan det var dags att passera gränsen mot Nederländerna enligt bilder nedan
Fortsättning följer i nästa inlägg imorgon troligtvis, måste göra annat nu 🙂
See you!!
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)6 september, 2018 kl. 00:29 #448577Janne Hagnell
ModeratorKöer på autobahn bildas med blixtens hastighet – men får vara glad om man hinner bromsa!?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”6 september, 2018 kl. 09:57 #448592turbolamko
DeltagareDå fortsätter vi resan med 900an ut i Europa igen nu när jag återigen har lite tid över!
Efter att ha passerat gränsen mellan Tyskland och Holland så var det återigen hastighetsbegränsningar hela tiden, lite vägarbeten men inte så farligt jobbigt som det var i Tyskland dock…
Skicket på vägarna i Holland är nog bland de bästa i Europa nånsin av den erfarenhet jag har, vi säger så här: en liten byväg är i mycket bättre än motorvägarna som finns i Sverige, inga potthål har hittats, mjuka farthinder, brunnslock som är jämna! Där har Trafikverket en del att öva på!!
När man närmade sig Utrecht Ring så var det dags för ett nytt stopp och även att tanka i samma veva då köerna i Tyskland slukat en del soppa, men väldigt imponerande över hur långt man kommer på en tank i en gammal T16 med över 45000 mil 🙂
Efter att ha tankat så åkte vi vidare, denna gången var målet mot Hoek Van Holland
För att där ställa sig återigen i kö
I väntan på att köra ombord på Stena Britannica som ska ta mig mot Harwich och England 😀
Dagen efter 20/8 tidig morgon kör vi av färjan i Harwich, i samma veva ska även passkontroll ske innan man blir insläppt i England.
I kön lyckas man ställa sig i närheten av några Brittiskregistrerade Saabar vars ägare direkt blir intresserade av 900an
Efter lång väntetid i kön och snabb kontroll så är vi till slut inne i Storbritannien och nu kör vi lite annorlunda, nämligen för oss på fel sida ?
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av .
6 september, 2018 kl. 10:18 #448615turbolamko
DeltagareEfter att ha kommit in i England, Storbritannien sattes målet mot London för en liten visit och för att se det jag inte hunnit se tidigare
Väldigt nära nu
Efter att ha letat P-hus så hittades en bra plats, välbevakat så då var det dags att ge sig ut i London i några timmar
Senare var det dags att åka ut ur London igen
När man väl kommit ut på M4an så behövdes lite paus igen och då stannade vi till på Heston Services, 900 är en bil som drar till sig blickar och intresse utanför Sverige…
Sen fortsattes det vidare på M4an, destinationen var Cardiff i Wales denna gången
Nu närmar vi oss Second Servern Crossing, denna bro är avgiftsbelagd ENDAST om man åker från England mot Wales men inte åt andra hållet, dock ska denna avgift försvinna helt och hållet i december enligt trafikskylt…
Och nu har vi lämnat England och är i Wales nu istället, ja Walesare har sitt egna språk, nästan så man själv vill lära sig detta ??
Nu är det dags att betala broavgiften då
Fortsättning följer i nästa inlägg!
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)6 september, 2018 kl. 21:28 #448670turbocab
DeltagareKul resa! Ingen dålig sväng för gamle LUxen. Men du behöver ju inte oroa dig för miltalet på den, hahaha. 🙂
Jobbet tar mig också till dessa krokar en del, Tyskland/Bremen/Holland menar jag mest då. Och Stena Britannica – där sov du och din bil gott skyddade av ett högkvalitativt Svensk brandlarmsystem, hahaha. Brittanica/Hollandica var världens största Ropax när dom byggdes, jag är osäker på om dom inte är det fortfarande. (man pratar Fil-meter och pax som jämförelse). Har själv kört 900 TUrbo 16 i UK, dom bilarna är populära där som fasen och nu extremt ovanliga. (Där med!). Va över med min cabbe 2004 och körde från Newcastle till Duxford då. Livsfarligt. Idioterna kör på fel sida vägen…..
Ang motorvägen – va inte rädda för Biltemas Bromsar, Belägg och skivor apropå nåt helt annat. Dom funkar för en 2 tons Superb från 180 till noll, full macka. Jag har provat, på typ exakt samma ställe som du gjorde. Köerna kommer snabbt som sagt, särskilt när olyckor händer. En snabb koll på Radion tex vid fel ögonblick kan betyda skillnaden mellan att köra vidare och få åka ambulans.
Ser fram emot fortsättningen! Luxen ser ju skitnsnygg ut för övrigt, kolla på det beige-gråa havet av trista bilar i övrigt, Luxen har form och stil utan dess like.
- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av .
6 september, 2018 kl. 23:48 #448673turbolamko
DeltagareEfter att ha kommit in i Wales och passerat den stora betalstationen, så fortsätter vi längs M4an fast i Wales då istället, helt klart trevligare atmosfär där än England
Celtic Manor Resort i Newport, Casnewydd på Walesiska, undra hur är att bo där, verkar vara fin utsikt därifrån
Vi närmar oss Cardiff nu, och kort därefter checkas det in på Marriott Hotel mitt i centrum, riktigt prisvärt och mysiga rum.
Blev även lite sightseeing men endast i ca 2 timmar tyvärr då regnet kom.
Dagen efter, 21/8 kl 08:15 är det återigen dags att packa in grejer och fortsätta vidare med resan, bilen stod i tryggt förvar tycker jag 🙂
På väg ut ut Cardiff, först ska vi ge bilen mer bensin innan vi fortsätter ut på M4an igen och kör resten av den vägen
Närmar oss Port Talbot, där finns riktigt fina berg att se när man kör.
Swansea, såvitt jag vet så är det sista kommunen/staden man passerar innan M4an tar slut
M4an tar slut, nu är det dags att köra några minuter på A48an istället, målet är att komma till Pembrokeshire nu.
Länge kör vi inte på A48an innan det är dags att ge sig ut på A40an istället.
[attachéens file=”04F8F663-FA5C-49DD-BB4A-FC951E639B36.jpeg”]
Resan fortsätter i nästa inlägg då allt får inte plats 😉
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)7 september, 2018 kl. 00:08 #448688turbolamko
DeltagareNu är vi på A40an istället på väg mot Pembrokeshire i västra Wales, blir en del rondeller o landsväg
2 filig väg tar slut, och där delar sig vägarna mot Pembroke Dock och Fishguard, jag fortsätter på A40 som ska leda till Fishguard 🙂
Nu har vi kommit in i Pembrokeshire
A40an är ingen direkt rolig väg att köra på då den tyvärr också är olycksdrabbad men utsikterna kan man inte klaga på dock 😉
Vi får tur med vädret dock efter en stund sen man passerade gränsen från Carmarthenshire mot Pembrokeshire
Ca 45 minuter senare så ser man denna skylt
Vi kör då neråt enligt skylten, så får vi en lååång nedförsbacke
Kort därefter har vi denna utsikt
Där denna damen som är min favorit om jag ska vara kinkig eller nördig som väntar på oss
Står återigen i en kö
För att köra ombord på Stena Europe i Fishguard Harbour/Harbwr Abergwaun(Fishguards hamn) för att ta oss mot Rosslare ute på Irland. Vi blev dock ståendes så här en stund dock pga att en sprinkler i en hytt bestämde sig för att spruta ut vatten enligt en av besättningsmännen ombord, som även blev riktigt intresserad av min bil ?
Till slut är vi ombord 🙂 Fortsättning följer i nästa inlägg vid senare, vill säga att 900an har gått som en klocka utan några som helst problem, helt underbar bil detta är!!
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)8 september, 2018 kl. 11:49 #448731turbolamko
DeltagareDå fortsätter vi igen, även gränspolisen i Fishguard ville ta en titt på bilen, under huven också och berömde den för hur välhållen den var ?
Väl ombord på Stena Europe så intogs lunch och hade även Premiumbiljett vilket innebär prioriterad på och avkörning samt gratis plats i Stena Plus lounge.
Vi hade även tur med vädret i Storbritannien, här har vi passerat vågbrytaren i Fishguard och ca 40 minuter senare passerar vi Strumble Head.
Dock hade det blivit väldigt dimmigt när vi kom till Irland, ser man lite så håller vi på att passera Tuskar Rock utanför Rosslare, denna fyr har skördat en del offer samt många fartyg har kolliderat just där…
När vi senare kom till Rosslare så körde jag till Wexford för att där checka in på Talbot Hotel, därefter så fick bilen sig en välförtjänt tvätt innan jag gjorde besök hos en polare i några timmar som är bosatt där.
Då säger vi godnatt där!
22/8:
Efter att ha tagit en frukost, vid 08:30 tiden så skulle bilen få göra en tur på 70 mil tur och retur. Dock fick bilen inte bli ren länge då vädret valde att visa sin andra sida… 🙁
Målet den dagen var nämligen Belfast och Titanicmuseet
Men när vi passerat gränsen mot Nordirland så gäller det att ställa om lite igen, där ska det betalas med Brittiska pund plötsligt samt att hastighetsskalan är i miles igen…
Nu är vi i Belfast och närmar oss målet
Väl framme i museet så kan man spendera flera timmar där, finns även en inomhusparkering med massor av platser, till bra pris dessutom! Nåt man verkligen kan rekommendera att besöka när man väl har hyffsat nära!!
Efter att ha varit där i ca 4 timmar är det återigen dags att bege sig samma väg som vi åkte uppåt ner mot Wexford
Fortsättning följer i nästa inlägg!
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)8 september, 2018 kl. 12:08 #448756turbolamko
Deltagare23/8 kl 05:30 är det återigen dags att fortsätta resan med bilen, härliga LUXen har skött sig fint som tusan!! Dock fanns annat inplanerat i semestern så tyvärr blir det hemresa igen…
Står tryggt i Wexford och väntar på att köras igen.
Var väldigt nöjd med mitt rum, utsikt mot Irländska sjön var oslagbar.
Återigen i bilen, på väg mot Rosslare igen
Framme i Rosslare igen, passade på att ta foton på lite palmträd som växer där för de som inte trodde på det
Sen får man inte glömma bilden på färjan jag skulle köra ombord på igen, Stena Europe, min favorit i Stenas flotta av ALLA fartyg, märks dock en del slitage o rost dock på den men ändå….
Återigen i kön för att checka in
Efter ca 40 minuters väntan så blev det dags att köra ombord igen, men några minuters väntan fick det bli då man ville ha in motorcyklarna först på sidan av bildäcket.
Sen var det min tur, och blev första bilen att få köra av och på färjan denna gången ?
Passade på att ta mig en liten bensträckare och njuta av utsikten mot Irland innan det var dags för en ”Engelsk frukost”
Innan var det också obligatoriskt att ta en bild på Tuskar Rock när det väl var bra väder den dagen!
Hemresan fortsätter i nästa inlägg 🙂
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)9 september, 2018 kl. 18:40 #448888turbocab
DeltagareStena Europe. Minnen, ett par dagar på förra detta Cityvarvet i Göteborg när hon dockade där inför flytten över till Irland. Vi byggde om vårt system ombord och letade fel. Hon skulle bli ”UKified” så att säga. Låt mig säga så här, hon är INTE min favorit båt i flottan. Men hon har ett väldigt fint svenskt Brandlarm-system hahaha……. 🙂 Jag vet ,börjar bli tjötigt nu men jag har en yrkesrelation till nästan samtliga RoPaxar här uppe då jag jobbat på väldigt många av dom.
Djäkla resa Luxen vart på måste jag säga. Kul!
10 september, 2018 kl. 18:28 #448924turbolamko
DeltagareMartin, synd att Stena Europe inte är en av dina favoriter… :/ Den är ju bland de trevligaste färjor man kan vara på tycker jag 🙂
Nu fortsätter vi resan igen:
Efter att ha kört ombord, färjan lämnat Rosslare ute på Irland och därefter tagit en frukost så var det bara att njuta av överfarten.
Är det klart och fint väder så kan man redan se Wales kust trots att det är knappt 2 timmar kvar, på bild nedan är det ca en och en halvtimme kvar innan vi lägger till i Fishguard
Här håller vi på att närma oss Fishguard
Därefter dags att köra av färjan och sedan påbörja körning mot destination Harwich som är ca 55-56 mil bort
Walesiska är ju ett intressant språk för min del, man kan ju även kalla deras trafikskyltar är till för de nyktra och onyktra ?
Efter ca 1 timmes körning på A40 med landsvägsstandard så är det dags att köra på tvåfilig väg samt motorväg nästan hela vägen
Efter att ha kört på A40 och en liten stund på A48 så är det dags att köra in och följa M4an i en väldigt lång tid, i ca 30 mil blir det med diverse tunnlar, vägarbeten och hastighetssänkningar
Här närmar vi återigen oss Port Talbot
Fortsättning följer i nästa inlägg, är tidskrävande att skriva såna reseberättelser men försöker så gott jag kan 🙂
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)10 september, 2018 kl. 22:33 #448956Janne Hagnell
ModeratorDet uppskattas!??
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.