900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 361 till 375 (av 379 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #448960
    caspar
    Deltagare

    nice road trip !!

    #448962
    niclas
    Deltagare

    Kul att följa.
    Suget efter att ha en T16 trubb igen blir inte direkt mindre av din reseberättelse.
    /N

    #449008
    turbolamko
    Deltagare

    Då fortsätter vi igen!

    I senaste inlägget var jag på väg in mot Port Talbot i Wales efter att ha passerat Swansea.

    18927B53-A285-44B6-84E5-36CDA94F78E4

    Efter en stund lämnade vi Port Talbot igen

    ABF73800-157B-45A1-8120-47FB7D80E9A0
    A66706DD-C0D9-4255-8C95-4C2AAF2D5607

    Sen när vi oss Cardiff igen, fast denna gången kör vi bara förbi och åker alltså INTE in dit

    24F681F0-3B6E-4984-887E-03770316CD7C

    Nu är det skyltat London till slut igen som man ska följa vägen och M4an mot.
    59F118EF-E439-4F4A-A960-A029DBB2AA80
    FBFF9D7E-FB37-4AC7-8543-CEF286909AC2

    Då är detta sista rycket i Wales för denna gången då… 🙁

    CC7A1B59-87B3-4490-A0C5-918BB77E2782

    Och där är betalstationerna som ska försvinna i december, sista gången jag ser dem nu också!

    872A1F15-3B5D-42E8-86A9-BAD1D6F0A582

    Där ser vi den och kör över den stora Bron nu igen då

    A86F9CD8-3506-44A8-A0F7-70685E54B64D
    A0344E53-623D-4FC3-B9E1-E9E02368F19A
    BB54864E-3895-402A-81D2-75A35D2C9F92

    Då tackar vi för denna gången Wales och nu är vi i England igen!

    851C26A4-14E2-41CC-AD3E-58BFAFF8D6A2
    315DB917-FA6A-4E3A-9EFE-83F3AAEB60B5

    Man kan ju tro att älgen som är på vägskylten dansar eller?? ?

    D691B47F-1844-49CC-B09D-D763C10DECB9

    Japp, trötthet kan döda och därför ska man ta rast om man behöver, finns gott om stora rastplatser längs Brittiska motorvägar tycker jag 🙂

    064BCC92-1FF7-4E22-ADBF-2E31772C2286

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    Bilagor:
    #449025
    turbolamko
    Deltagare

    Så fortsätter vi på M4an enligt inlägget innan

    01A2091E-16C0-40B2-BCBE-101AD97C1D31

    Sen kommer vi till ett vägarbete och där börjar det gå lite sakta men efter en stund så går det fint igen. Samtidigt närmar vi oss föroterna utanför London

    B7621021-AC1C-48A7-8ED3-3C90A23165A5

    Snart dags att lämna M4an igen

    EB380939-DDEF-4BAF-9452-D219EAA011B4

    Och förbereda oss för att köra in på M25 som går runt London, riktigt dryg o tråkig väg o köra på i rusningstrafik….

    3F8D3270-5EFE-45A3-B9AE-F4FCE066A88B
    ACFCE33F-C7C3-4D25-8147-0CBF4D53903C

    Redan här börjar köerna….

    082E5907-AA80-4339-A6B9-01688EB15CFA

    M25, en väg där du kan köra allt från 80-110 km/h för att sen efter 3 min återigen få en hastighetsbegränsning till 20-60 km/h igen! ?

    6245674A-8615-4874-BB35-8FA76F86B8C2
    14CD4850-5FCD-44F8-AD37-955928F5C3D4

    Någon som vill köpa en av dessa bilarna billigt kanske?? ??

    5AF7303B-9771-439A-8E62-107C45A44AFC

    En av flera tunnlarna vi kör igenom

    1E34D074-4D37-4B31-9EED-41B408E7810C
    E7239DC6-7D2D-4C9B-AA7D-F4F2219CC82D

    På denna bilden antar jag man ser tydligt hur packad M25 är

    18C0487C-5720-407E-BAC1-A6D6B90177AA
    D5A7CEFC-8A9A-45A1-BAB4-5A34A968C28B

    Nu närmar vi oss slutdestinationen iallafall, ca 2 timmar körning kvar, dock blev det lite längre pga köerna som vi kom att ha senare

    CE79C71B-A6E3-40FC-AC93-5283710BCD51
    10E866EF-BA66-4A45-960A-08798E9E5506

    Kolla nästa inlägg 😉

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    Bilagor:
    #449042
    turbolamko
    Deltagare

    Nu är det dags att lämna M25 och åka in på A12 istället

    709B178A-2C96-4312-84DB-26F2C52C5CBC

    Så himla kul det var att köra ute på de brittiska öarna med en og900, massor med beröm, en som ville åka med runt i London, en som till o med ville KÖPA bilen!! ?

    F63EC9B9-887F-4152-9751-7DFA2659147E
    359E9352-A825-41F1-9AA5-22AFB4CF70B8

    Nu började det bli lite trafikstockning igen, men det rullade iaf om än i lite seg takt…

    EFAF7F5E-487D-45E7-B7B0-AD1697BB135F
    2DC7A00F-EED1-4391-8108-7F6D907B3868

    Nu lämnar vi A12 och kör in på A120, sista vägen i Storbritannien

    7F796ECA-847E-46CD-9E91-16C9532596DD
    7DEBD74C-2BB6-45FF-BF59-83698C20921E
    B645AA55-5645-40A2-9A44-82EC89BFB571

    I samma veva så har även 2 filig väg tagit slut och nu kör vi på typisk Brittisk landsväg igen, det gjorde vi på A40an i Wales tidigare, mysigt var det 😉

    41326578-10F6-4B5B-8CF2-D6E39EF46A74
    05F560E7-40B5-42C7-A047-3548870F973B

    Inte så mycket skog och berg som i Wales dock

    97CF9293-1878-4D84-A686-163DBA06ED13

    Efter ett antal rondeller och ca 20 min körning på bara landsväg så….

    FC9D7B55-D2AA-4E8F-ADB1-AAC368B4A858
    4C8D9FDC-F9E4-4FF3-BF3C-8C0B05D97107

    Innan dess så passar jag på att fylla upp tanken, sen såg jag att de hade ett ställe med högtrycksspruta, så den åkte fram och då passade jag på att ta det värsta

    5479A884-4ADA-4CBB-B83B-20C507282968

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    Bilagor:
    #449059
    turbolamko
    Deltagare

    Efter att ha tankat och blaskat av bilen så kör vi iväg igen några hundra meter och ställer oss i kön igen

    F1FD15B0-0D19-4840-B53D-A7C4436138A7

    Och där kommer Stena Hollandica som vi ska åka med, systerfartyg till Stena Britannica, dock känns det som att Hollandica som har Holländsk besättning är något bättre skött och allmänt fräschare

    B74D4B3C-DF78-4F8D-AA37-3BD9A550865A

    Nu checkas vi in och även gränspolisen kollar oss i samma veva

    D4366268-A868-4DCD-B4FA-843AE5D2B923

    Efter ca 1 timmes väntan innanför grindarna så kör vi ombord, äntligen!!

    2306B24F-8D4B-4E6E-A4CC-EF81B33472E7
    23B8A869-35D8-4B42-A9F6-43C67AAB2220

    Och nu parkeras bilen för dagen o kvällen igen, samma kväll så tog kvällen slut på Brittiska öarna, sorgligt att lämna men tyvärr måste annat göras så då får det bli så…

    E51DEFC8-8288-4D30-89F8-F9DE784CC7F4

    Fredag 24/8:

    Dags att vakna igen, dags för en Engelsk frukost igen

    Nu närmar vi oss Holland igen

    C2690442-B22E-4F3B-A86E-8E42439239CA

    När färjan lagt till i Hoek Van Holland så blev det lite väntan på att få köra av

    223DF79A-0C5E-4E4D-A79F-7F2D8C94C9FA

    Efter en stund och efter passkontroll så är vi tillbaka på rätt sida av vägen igen

    E66B9B4B-DD8A-497C-8163-CE292E180FDF
    1B761B21-D2E4-4361-9FA4-9B67B6643361

    Efter en stund igen så är det dags att köra ut på motorvägen, Ring Utrecht i rusningstid är också lite som M25 men inte alls lika omfattande med köerna osv

    ECD938E7-9442-4F88-B3FD-A79D6590A31D
    506F0630-217D-4440-BB65-9CFCEB281C1A
    F98E0BBE-79A3-41F9-B6D6-09097A013B92

    Motorväg där en liten skog delar den mötande trafiken är inte fel heller

    78341BF1-BA61-48B3-9962-F061A54DB425

    Efter ca 3 och en halv timmar så närmar vi oss Tyska gränsen igen, och säger adjö för denna gången Nederländerna, du har bland de bästa vägarna i Europa tycker jag!!

    D676193A-1269-450F-B3A1-7909F96E8796

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    Bilagor:
    #449076
    turbolamko
    Deltagare

    Efter att ha kommit in i Tyskland så visste jag nu att nu har vi bara 3-4 timmar kvar att köra, destinationen denna gången var Kiel

    A30 var vägen som man kom in på först i Tyskland igen

    A9A45896-CD12-467C-BB39-E964E3CD47DE

    Efter en stund så kommer vi in på A1an igen, sen när tillfälle finns så går vi loss lite 😀

    AAD5331A-57B8-4345-9911-067B1F321998

    Dock är det inte himla lätt att köra så fort då det är för mycket trafik oftast, även helger…

    54FC1F9D-4CA6-41D1-8BC0-A355DFBF821D

    Efter ett tag så blir vi ståendes i ca 45 min pga trafikolycka, tack för att folk som rattsurfar finns…. Idioter!

    E4CB6C85-9710-4229-AB67-44FBCAD47ED7

    Vissa som stod i köerna tappade tålamodet rejält genom att köra över åkern, galningar asså…

    Sen blev det lite landsvägskörning igen, GPSen ledde oss till en annan väg denna gången, tackar för det ärligt talat så man slapp vägarbeten på A7an som var gasa o bromsa hela tiden

    83C88E71-AC13-436D-A2F9-61493130C644

    Sedan blev det ett stopp på köpcentrumet Citti i Kiel, där tog resan nästan slut, eller ja långfärd i bilen var klar

    40438D96-E863-4D14-8424-ED27F14F9410

    Sen var det dags att åka mot färjan i Kiel för att ta oss mot Göteborg igen

    F019B0C1-2911-4012-AE7B-3EBB58ABE060
    ECEBA0B3-3181-4E51-91BD-564B197EF7D4

    Och här är Stena Germanica som väntar på oss, henne ska vi köra ombord på strax

    5B22EB20-CF74-4B93-B117-95CC468AD99C
    62D92023-D722-4628-AAF9-8684FA058B20

    Nästan framme igen i Göteborg

    928F4797-AB50-4F4F-995B-296C38C7E01B

    Vissa säger kör igenom Danmark o så, men jag föredrar att ta färjan för att kunna äta gott, spela o vila ut sig ordentligt istället

    Nu är vi i land i Sverige igen, efter att bilen packats ur så kördes den till garaget för att byta tändstift och olja+filter igen

    F058193C-EBE0-480E-B706-7FDB9E643826
    9F3E6B91-E0A6-42DF-AF4A-E2B7EEFEEE77

    Kommentera gärna kring denna resan 🙂

    Vill tacka alla för att ni har läst för övrigt.

    Blev ungefär 350 mil på en vecka, 4 länder, 3 färjor som Stena Europe är min favorit, blev besök i London för mer sevärdheter, sightseeing i Cardiff, besök hos min kompis i Wexford, besök på Titanicmuseet… man måste dock vara där längre tid så att man hinner se mer för det finns massor att se och besöka ute på de brittiska öarna.

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    Bilagor:
    #449100
    nisset16
    Deltagare

    Kul läsning! Vill göra en Europa resa med min cab (900 T16 -87) och detta motiverar! Sitter i Spanien nu, dock tagit mig hit med flyg denna gång. De är väldigt tunt med Saab här. Sett 2st 9-5 en og och en Ng. I Palma såg jag en 9-3, men inte en ända cab…
    i somras var vi i Frankrike, där fanns gott om Saab och flera cabar (dock nyare 9-3).
    Tack för rolig timmes läsning på stranden!
    Mvh Nils

    #449111
    turbocab
    Deltagare

    Ingen dålig resa nej, i den gamla fina Luxen. 🙂 Så många mil – några till kan inte spela nån roll! 🙂 Jag har inte rest runt i UK nånting själv direkt, vart där två gånger privat bara men av dom var ju faktiskt också i og900, då med gamla Newcastle färjan, spybaljan allmänt kallad. Finns mkt att se absolut!

    Får se om jag själv drar i SaabCab nästa år ut i Europa, inte omöjligt. Det är kul att göra sån här resor i en liten udda bil, det blir en extra krydda jämfört med att åka standard-vagn. En svensk fin og900 väcker idag en hel del uppmärksamhet. En 4D Sedan är ju en betydligt ovanligare bil än många andra Saabar.

    Men Stena Europe? Haha, svårt släppa det där….. / Martin, tidigare ägare av Luxen för er som inte har koll på det….

    • Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av .
    #449127
    turbolamko
    Deltagare

    Kul läsning! Vill göra en Europa resa med min cab (900 T16 -87) och detta motiverar! Sitter i Spanien nu, dock tagit mig hit med flyg denna gång. De är väldigt tunt med Saab här. Sett 2st 9-5 en og och en Ng. I Palma såg jag en 9-3, men inte en ända cab… i somras var vi i Frankrike, där fanns gott om Saab och flera cabar (dock nyare 9-3). Tack för rolig timmes läsning på stranden! Mvh Nils

    Tycker verkligen du ska göra det, är ju en helt oslagbar känsla att åka med en og900 T16 såpass långt utomlands, jag vet dock en ng9-5 samt en ng9-3 som rullar i Barcelona, ägaren är från Karlstad men bor nere i Barcelona och är väldigt aktiv i Facebookgruppen ”SAAB ng 9-5 Sverige (2010-2012). Jag är en av dessa som vägrar flyga utan tar hellre bil 🙂

    Kul att du gillar läsningen!

    Ingen dålig resa nej, i den gamla fina Luxen. ? Så många mil – några till kan inte spela nån roll! ? Jag har inte rest runt i UK nånting själv direkt, vart där två gånger privat bara men av dom var ju faktiskt också i og900, då med gamla Newcastle färjan, spybaljan allmänt kallad. Finns mkt att se absolut!
    Får se om jag själv drar i SaabCab nästa år ut i Europa, inte omöjligt. Det är kul att göra sån här resor i en liten udda bil, det blir en extra krydda jämfört med att åka standard-vagn. En svensk fin og900 väcker idag en hel del uppmärksamhet. En 4D Sedan är ju en betydligt ovanligare bil än många andra Saabar.
    Men Stena Europe? Haha, svårt släppa det där….. / Martin, tidigare ägare av Luxen för er som inte har koll på det….

    Senast du provkörde den så blev du paff över att jag fått upp den i 45000 mil.

    Nu är miltalet detta

    34D2B7F3-33D9-4567-B2C1-1D87BFA7DD37

    Yes du ser rätt, den kommer passera 46000 mil innan jag ställer in den om ca 1-2 veckor 😉

    Ja du märker nog att jag är lite av en färjenörd också ? Mig veterligen tycker jag att Stena Europe var den bästa och trevligaste färjan vi nånsin haft när den gick till Polen tidigare, väcker en del minnen…

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    Bilagor:
    #449130
    turbolamko
    Deltagare

    Glömde också ta upp dessa grejerna.

    Vi börjar med stereobyte som gjordes i Juni, jag kände att CD skivor osv börjar bli lite tröttsamt, sen brukar jag ha mobilen inkopplad för musik jag vill lyssna när jag kör min ng9-5a, tänkte då att 900an också ska få en stereo som är fräschare och modernare.

    Det blev en Alpine CDE-173BT som hittade in

    79922C34-200E-4928-B0AD-0C70751A6834
    D67A7E9E-671B-4019-BA36-03E68858EA93

    Tycker att den matchar väldigt bra med bilens inredning, hur ä det med belysning?

    3D9732F8-C6E5-4C9D-B264-5F39E70D91AA

    Även där e jag nöjd, bilden ljuger lite med displayen, men även den matchar väldigt bra 😉

    Sen kom jag fram till en sak som störde mig lite och det var pedalgummin på kopplings och bromspedalen som sett sina dagar, även de har jag bytt mot helt nya, mycket fint blev det!

    Bils dom jämför de nya som nu är monterade och de gamla ovanför som ska slängas

    9431138A-484C-45DB-B511-FF2B6D481FDD

    Trots Irlandsresan så har pärlan inte ställts in ännu utan jag tog en hemresa till Polen, men om ca 1-2 veckor, max 3 då så får vi parkera bilen för säsongen… 🙁

    9CC0C5D2-0717-412B-8F6A-C33D6C65531A
    E5266D81-E6BA-4885-9C38-99E65DD1FAF0

    I vinter har jag planerat att skicka en bättre huv jag har ståendes till lackeringen och sedan ersätta den nuvarande vars blämma tyvärr gjort den dålig i framkant trots att den i övrigt är tokfin 🙁 🙁

    Till våren planeras annat småfix, bla har nu fjädern i spakstället sagt upp sig med så nu är spaken slapp med, går att köra men lite lite jobbigt att växla ibland bara 🙂

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    Bilagor:
    #449145
    Janne Hagnell
    Moderator

    Finns alltid att pyssla med!?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #449396
    M.Broberg
    Deltagare

    Är det centreringen i sidled du menar?

    om det bara är fjädern så är den relativt lätt att byta. men är det så att själva ”rullarna” eller liknande lossat är det lite jobbigare.

    jag är osäker, men jag TROR fjädern går att byta utan att lossa mer än mittkonsolen.

    ska man byta hela alltet så behöver matta , luftkanaler och lite till flyttas.

    #457667
    turbolamko
    Deltagare

    Så, gått några veckor men nu är min LUX återigen ute efter lite vintervila, helt fantastisk bil det är.

    EBDAEDE5-DCFE-4EE6-8BB0-D12EC24D43A2

    C7F3646B-423B-4678-8CA4-8DB708CE8352

    Några dagar efter så valde jag att ta tag i elhissarna på högerdörrarna. Den bakre var mycket jobbigare att få loss elhissmekanismen från rutfästet, men skam den som ger sig, o främre elhissen har man iaf hittat orsaken till att den inte kunde användas trots fungerande elmotor.

    0D557ABB-A751-4D1E-908F-C3567B0CAB93

    Som ni ser så var rutfästet totalt slut, tutan åkte nästan ur hela tiden när man ville öppna. Nu är det i sin ordning igen, i samma veva passade jag även på att byta nedre rutlisten till passagerardörren mot en bättre då gamla hade fått färgsläpp 🙂

    A2ECF39E-0E8E-4253-83FD-1B8B28E45E13

    I övrigt så ska jag lägga fokus på att hålla den rullande och vårda.

    Finns lite mer som måste fixas:
    – Centrering till växelspaken som inte fjädrar till neutralläge
    – Byta fjädertallrikar fram
    – Vattenläckage in i bagaget via baklampan när man högtryckstvättar, som ska åtgärdas

    I övrigt är det inte mycket mer. I vinter planeras dock ett utlyft av motorn för att kunna snygga till motorutrymmet ordentligt, i samma veva borde jag även kunna se över lite annat också då 🙂

    När vi pratar ng9-5 så är den inne på lackering igen för att fixa det som inte blev bra efter omlack, dvs de fick göra om lite jobb.

    Sen ska följande göras på ng9-5 också:
    – Besiktning
    – Storservice + installation av HUD
    – Eftermontera tillbehör o försöka få den till en roligare bil

    Kommer vara min brukis endast sommartid, og9-5 kombin åker snart in på sommarförvaring.

    Nevs: försöker få den såld då jag har nya planer, 3 sommarbilar ska bli 2 numera: og900 och ng9-5 aero

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    Bilagor:
    #457675
    M.Broberg
    Deltagare

    återfjädringne på spaken kan vara så enkelt att fjädern har hoppat ur en av rullarna

    sitter i 2 ”rullar” på vardera sida stången och hoppar den ur eller går av så funkar inte centreringen

    Enkelt löst, bara lyfta ur mattan och kola. tror mittkonsoll måste ur och framstolarna lossas för att lyfta mattan men annars så.

    har man gjort det för många ggr när man säger att det är tokenkelt? 😛

Visar 15 inlägg - 361 till 375 (av 379 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng