Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › 900 T16 LUX 1984, ng9-5 Aero 2011, 9-3 Nevs(till salu)
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 11 september, 2018 kl. 10:05 #448960
caspar
Deltagarenice road trip !!
11 september, 2018 kl. 10:22 #448962niclas
DeltagareKul att följa.
Suget efter att ha en T16 trubb igen blir inte direkt mindre av din reseberättelse.
/N13 september, 2018 kl. 21:07 #449008turbolamko
DeltagareDå fortsätter vi igen!
I senaste inlägget var jag på väg in mot Port Talbot i Wales efter att ha passerat Swansea.
Efter en stund lämnade vi Port Talbot igen
Sen när vi oss Cardiff igen, fast denna gången kör vi bara förbi och åker alltså INTE in dit
Nu är det skyltat London till slut igen som man ska följa vägen och M4an mot.
Då är detta sista rycket i Wales för denna gången då… 🙁
Och där är betalstationerna som ska försvinna i december, sista gången jag ser dem nu också!
Där ser vi den och kör över den stora Bron nu igen då
Då tackar vi för denna gången Wales och nu är vi i England igen!
Man kan ju tro att älgen som är på vägskylten dansar eller?? ?
Japp, trötthet kan döda och därför ska man ta rast om man behöver, finns gott om stora rastplatser längs Brittiska motorvägar tycker jag 🙂
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)13 september, 2018 kl. 21:23 #449025turbolamko
DeltagareSå fortsätter vi på M4an enligt inlägget innan
Sen kommer vi till ett vägarbete och där börjar det gå lite sakta men efter en stund så går det fint igen. Samtidigt närmar vi oss föroterna utanför London
Snart dags att lämna M4an igen
Och förbereda oss för att köra in på M25 som går runt London, riktigt dryg o tråkig väg o köra på i rusningstrafik….
Redan här börjar köerna….
M25, en väg där du kan köra allt från 80-110 km/h för att sen efter 3 min återigen få en hastighetsbegränsning till 20-60 km/h igen! ?
Någon som vill köpa en av dessa bilarna billigt kanske?? ??
En av flera tunnlarna vi kör igenom
På denna bilden antar jag man ser tydligt hur packad M25 är
Nu närmar vi oss slutdestinationen iallafall, ca 2 timmar körning kvar, dock blev det lite längre pga köerna som vi kom att ha senare
Kolla nästa inlägg 😉
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)13 september, 2018 kl. 21:55 #449042turbolamko
DeltagareNu är det dags att lämna M25 och åka in på A12 istället
Så himla kul det var att köra ute på de brittiska öarna med en og900, massor med beröm, en som ville åka med runt i London, en som till o med ville KÖPA bilen!! ?
Nu började det bli lite trafikstockning igen, men det rullade iaf om än i lite seg takt…
Nu lämnar vi A12 och kör in på A120, sista vägen i Storbritannien
I samma veva så har även 2 filig väg tagit slut och nu kör vi på typisk Brittisk landsväg igen, det gjorde vi på A40an i Wales tidigare, mysigt var det 😉
Inte så mycket skog och berg som i Wales dock
Efter ett antal rondeller och ca 20 min körning på bara landsväg så….
Innan dess så passar jag på att fylla upp tanken, sen såg jag att de hade ett ställe med högtrycksspruta, så den åkte fram och då passade jag på att ta det värsta
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)13 september, 2018 kl. 22:24 #449059turbolamko
DeltagareEfter att ha tankat och blaskat av bilen så kör vi iväg igen några hundra meter och ställer oss i kön igen
Och där kommer Stena Hollandica som vi ska åka med, systerfartyg till Stena Britannica, dock känns det som att Hollandica som har Holländsk besättning är något bättre skött och allmänt fräschare
Nu checkas vi in och även gränspolisen kollar oss i samma veva
Efter ca 1 timmes väntan innanför grindarna så kör vi ombord, äntligen!!
Och nu parkeras bilen för dagen o kvällen igen, samma kväll så tog kvällen slut på Brittiska öarna, sorgligt att lämna men tyvärr måste annat göras så då får det bli så…
Fredag 24/8:
Dags att vakna igen, dags för en Engelsk frukost igen
Nu närmar vi oss Holland igen
När färjan lagt till i Hoek Van Holland så blev det lite väntan på att få köra av
Efter en stund och efter passkontroll så är vi tillbaka på rätt sida av vägen igen
Efter en stund igen så är det dags att köra ut på motorvägen, Ring Utrecht i rusningstid är också lite som M25 men inte alls lika omfattande med köerna osv
Motorväg där en liten skog delar den mötande trafiken är inte fel heller
Efter ca 3 och en halv timmar så närmar vi oss Tyska gränsen igen, och säger adjö för denna gången Nederländerna, du har bland de bästa vägarna i Europa tycker jag!!
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)13 september, 2018 kl. 22:47 #449076turbolamko
DeltagareEfter att ha kommit in i Tyskland så visste jag nu att nu har vi bara 3-4 timmar kvar att köra, destinationen denna gången var Kiel
A30 var vägen som man kom in på först i Tyskland igen
Efter en stund så kommer vi in på A1an igen, sen när tillfälle finns så går vi loss lite 😀
Dock är det inte himla lätt att köra så fort då det är för mycket trafik oftast, även helger…
Efter ett tag så blir vi ståendes i ca 45 min pga trafikolycka, tack för att folk som rattsurfar finns…. Idioter!
Vissa som stod i köerna tappade tålamodet rejält genom att köra över åkern, galningar asså…
Sen blev det lite landsvägskörning igen, GPSen ledde oss till en annan väg denna gången, tackar för det ärligt talat så man slapp vägarbeten på A7an som var gasa o bromsa hela tiden
Sedan blev det ett stopp på köpcentrumet Citti i Kiel, där tog resan nästan slut, eller ja långfärd i bilen var klar
Sen var det dags att åka mot färjan i Kiel för att ta oss mot Göteborg igen
Och här är Stena Germanica som väntar på oss, henne ska vi köra ombord på strax
Nästan framme igen i Göteborg
Vissa säger kör igenom Danmark o så, men jag föredrar att ta färjan för att kunna äta gott, spela o vila ut sig ordentligt istället
Nu är vi i land i Sverige igen, efter att bilen packats ur så kördes den till garaget för att byta tändstift och olja+filter igen
Kommentera gärna kring denna resan 🙂
Vill tacka alla för att ni har läst för övrigt.
Blev ungefär 350 mil på en vecka, 4 länder, 3 färjor som Stena Europe är min favorit, blev besök i London för mer sevärdheter, sightseeing i Cardiff, besök hos min kompis i Wexford, besök på Titanicmuseet… man måste dock vara där längre tid så att man hinner se mer för det finns massor att se och besöka ute på de brittiska öarna.
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)14 september, 2018 kl. 12:19 #449100nisset16
DeltagareKul läsning! Vill göra en Europa resa med min cab (900 T16 -87) och detta motiverar! Sitter i Spanien nu, dock tagit mig hit med flyg denna gång. De är väldigt tunt med Saab här. Sett 2st 9-5 en og och en Ng. I Palma såg jag en 9-3, men inte en ända cab…
i somras var vi i Frankrike, där fanns gott om Saab och flera cabar (dock nyare 9-3).
Tack för rolig timmes läsning på stranden!
Mvh Nils14 september, 2018 kl. 20:45 #449111turbocab
DeltagareIngen dålig resa nej, i den gamla fina Luxen. 🙂 Så många mil – några till kan inte spela nån roll! 🙂 Jag har inte rest runt i UK nånting själv direkt, vart där två gånger privat bara men av dom var ju faktiskt också i og900, då med gamla Newcastle färjan, spybaljan allmänt kallad. Finns mkt att se absolut!
Får se om jag själv drar i SaabCab nästa år ut i Europa, inte omöjligt. Det är kul att göra sån här resor i en liten udda bil, det blir en extra krydda jämfört med att åka standard-vagn. En svensk fin og900 väcker idag en hel del uppmärksamhet. En 4D Sedan är ju en betydligt ovanligare bil än många andra Saabar.
Men Stena Europe? Haha, svårt släppa det där….. / Martin, tidigare ägare av Luxen för er som inte har koll på det….
- Det här svaret redigerades för 4 år, 8 månader sedan av .
15 september, 2018 kl. 10:22 #449127turbolamko
DeltagareKul läsning! Vill göra en Europa resa med min cab (900 T16 -87) och detta motiverar! Sitter i Spanien nu, dock tagit mig hit med flyg denna gång. De är väldigt tunt med Saab här. Sett 2st 9-5 en og och en Ng. I Palma såg jag en 9-3, men inte en ända cab… i somras var vi i Frankrike, där fanns gott om Saab och flera cabar (dock nyare 9-3). Tack för rolig timmes läsning på stranden! Mvh Nils
Tycker verkligen du ska göra det, är ju en helt oslagbar känsla att åka med en og900 T16 såpass långt utomlands, jag vet dock en ng9-5 samt en ng9-3 som rullar i Barcelona, ägaren är från Karlstad men bor nere i Barcelona och är väldigt aktiv i Facebookgruppen ”SAAB ng 9-5 Sverige (2010-2012). Jag är en av dessa som vägrar flyga utan tar hellre bil 🙂
Kul att du gillar läsningen!
Ingen dålig resa nej, i den gamla fina Luxen. ? Så många mil – några till kan inte spela nån roll! ? Jag har inte rest runt i UK nånting själv direkt, vart där två gånger privat bara men av dom var ju faktiskt också i og900, då med gamla Newcastle färjan, spybaljan allmänt kallad. Finns mkt att se absolut!
Får se om jag själv drar i SaabCab nästa år ut i Europa, inte omöjligt. Det är kul att göra sån här resor i en liten udda bil, det blir en extra krydda jämfört med att åka standard-vagn. En svensk fin og900 väcker idag en hel del uppmärksamhet. En 4D Sedan är ju en betydligt ovanligare bil än många andra Saabar.
Men Stena Europe? Haha, svårt släppa det där….. / Martin, tidigare ägare av Luxen för er som inte har koll på det….Senast du provkörde den så blev du paff över att jag fått upp den i 45000 mil.
Nu är miltalet detta
Yes du ser rätt, den kommer passera 46000 mil innan jag ställer in den om ca 1-2 veckor 😉
Ja du märker nog att jag är lite av en färjenörd också ? Mig veterligen tycker jag att Stena Europe var den bästa och trevligaste färjan vi nånsin haft när den gick till Polen tidigare, väcker en del minnen…
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)15 september, 2018 kl. 10:38 #449130turbolamko
DeltagareGlömde också ta upp dessa grejerna.
Vi börjar med stereobyte som gjordes i Juni, jag kände att CD skivor osv börjar bli lite tröttsamt, sen brukar jag ha mobilen inkopplad för musik jag vill lyssna när jag kör min ng9-5a, tänkte då att 900an också ska få en stereo som är fräschare och modernare.
Det blev en Alpine CDE-173BT som hittade in
Tycker att den matchar väldigt bra med bilens inredning, hur ä det med belysning?
Även där e jag nöjd, bilden ljuger lite med displayen, men även den matchar väldigt bra 😉
Sen kom jag fram till en sak som störde mig lite och det var pedalgummin på kopplings och bromspedalen som sett sina dagar, även de har jag bytt mot helt nya, mycket fint blev det!
Bils dom jämför de nya som nu är monterade och de gamla ovanför som ska slängas
Trots Irlandsresan så har pärlan inte ställts in ännu utan jag tog en hemresa till Polen, men om ca 1-2 veckor, max 3 då så får vi parkera bilen för säsongen… 🙁
I vinter har jag planerat att skicka en bättre huv jag har ståendes till lackeringen och sedan ersätta den nuvarande vars blämma tyvärr gjort den dålig i framkant trots att den i övrigt är tokfin 🙁 🙁
Till våren planeras annat småfix, bla har nu fjädern i spakstället sagt upp sig med så nu är spaken slapp med, går att köra men lite lite jobbigt att växla ibland bara 🙂
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)15 september, 2018 kl. 20:09 #449145Janne Hagnell
ModeratorFinns alltid att pyssla med!?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”21 september, 2018 kl. 10:45 #449396M.Broberg
DeltagareÄr det centreringen i sidled du menar?
om det bara är fjädern så är den relativt lätt att byta. men är det så att själva ”rullarna” eller liknande lossat är det lite jobbigare.
jag är osäker, men jag TROR fjädern går att byta utan att lossa mer än mittkonsolen.
ska man byta hela alltet så behöver matta , luftkanaler och lite till flyttas.
4 april, 2019 kl. 10:56 #457667turbolamko
DeltagareSå, gått några veckor men nu är min LUX återigen ute efter lite vintervila, helt fantastisk bil det är.
Några dagar efter så valde jag att ta tag i elhissarna på högerdörrarna. Den bakre var mycket jobbigare att få loss elhissmekanismen från rutfästet, men skam den som ger sig, o främre elhissen har man iaf hittat orsaken till att den inte kunde användas trots fungerande elmotor.
Som ni ser så var rutfästet totalt slut, tutan åkte nästan ur hela tiden när man ville öppna. Nu är det i sin ordning igen, i samma veva passade jag även på att byta nedre rutlisten till passagerardörren mot en bättre då gamla hade fått färgsläpp 🙂
I övrigt så ska jag lägga fokus på att hålla den rullande och vårda.
Finns lite mer som måste fixas:
– Centrering till växelspaken som inte fjädrar till neutralläge
– Byta fjädertallrikar fram
– Vattenläckage in i bagaget via baklampan när man högtryckstvättar, som ska åtgärdasI övrigt är det inte mycket mer. I vinter planeras dock ett utlyft av motorn för att kunna snygga till motorutrymmet ordentligt, i samma veva borde jag även kunna se över lite annat också då 🙂
När vi pratar ng9-5 så är den inne på lackering igen för att fixa det som inte blev bra efter omlack, dvs de fick göra om lite jobb.
Sen ska följande göras på ng9-5 också:
– Besiktning
– Storservice + installation av HUD
– Eftermontera tillbehör o försöka få den till en roligare bilKommer vara min brukis endast sommartid, og9-5 kombin åker snart in på sommarförvaring.
Nevs: försöker få den såld då jag har nya planer, 3 sommarbilar ska bli 2 numera: og900 och ng9-5 aero
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)4 april, 2019 kl. 14:25 #457675M.Broberg
Deltagareåterfjädringne på spaken kan vara så enkelt att fjädern har hoppat ur en av rullarna
sitter i 2 ”rullar” på vardera sida stången och hoppar den ur eller går av så funkar inte centreringen
Enkelt löst, bara lyfta ur mattan och kola. tror mittkonsoll måste ur och framstolarna lossas för att lyfta mattan men annars så.
har man gjort det för många ggr när man säger att det är tokenkelt? 😛
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.