900 T16 -83 Bruksräser

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 T16 -83 Bruksräser

  • Detta ämne har 124 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2014-06-14 19:13 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 125 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6807
    saabaero
    Deltagare

    Återstår att se vad det blir av denna bil men prio 1 är att bygga en rolig bil för banträffar och samtidigt ha en oöm bil som funkar till bygghandeln eller till jaktbil..

    Bilen är ganska rejält modifierad, troligen i Trollhättan nån gång kring 1991 och omtypad med T16 motor och ökad spårvidd (205/55-15). Utöver det finns det lite knappar, mätare, lampor och mojänger som inte riktigt är från 1983 🙂
    Vet inte så mycket om bilen så bilderna får tala

    Elstol från 9000. Tyvärr är ryggstödet snett och det går inte att fälla.

    Elektriskt justerbara strålkastare. Justeringen funkar ej, kablarna isärdragna, inga motorer i strålkastarna.

    Tutknapp, panikmek för att klara bes 🙂

    Mystiska lampor… Den gröna tänds när man trycker in knappen ”recirkulation”. Funktion = okänd…troligen APC on/off
    Röd lampa, ingen aning vad den gör…troligen spikdiod

    Ser ut som en termoter, funkar ej… Nån sorts krets finns också, funktion = okänd, troligen nån sorts spänningsomvandlare

    Ställbart laddtryck och knappar till elspeglar (fungerar !)
    Ställbara laddtrycket är urkopplat

    Gamla varvräknaren – kan vara bra med extra gradering 🙂
    Notera vägmätarställningen, måste vara gankska ovanligt med så många mil på en sån här bil

    Modifierad hatthylla, ganska praktiskt faktiskt 🙂

    Flyttat batteri 🙂
    Röd jordkabel och svart pluskabel… nån har nog haft lite otur i tankeverksamheten…så det fixar jag direkt med lite eltejp i lämplig färg

    3bar BTR. Har inte undersökt årsmodell på toppen.

    Oljetrycksgivare/kontakt?

    Dubbla bypassventiler, FMIC med speciell rördragning, avledd vevhusventilation, special inloppsrör med mätuttag, special tryckrör med tryckmätuttag, blågrått block, startmotor under insuget

    T25 turbo, grenrör med T25 fläns OVANLIGT! och custom DP :CE

    Seriös kabelgenomföring ala 9000 för LH systemet

    LH box. LH2.2 årsm -89 utan kat.

    FejkAero
    [/quote]

    Ovanlig LMM med tveksam funktion

    Div mätare, oljetemp, oljetryck och laddtryck

    Givare oljetemp

    Kapade bogseröglor till förmån för dimljus… Känns väl inte speciellt genomtänkt..

    Konstant blinkande diod, hyffsat irriterande i mörker … Larm ? Fejklarm ? kul finess ? Återstår att utreda.. bortkopplad nu..
    [/quote]

    Orörda potar i APC´n

    Ser ut att vara en lödning i efterhand

    Komponenten som är ditsatt/utbytt

    Vanlig tråkig APC för katbilar 🙁

    Nån sorts lucka i mittkonsolen – har inte vågat öppna

    Extra fästen av nått slag under baksätet. Hör dom ihop med hemliga luckan i mittkonsolen ?

    Extra fotstöd.. Blir några feltramp innan man blivit van.. Tror denna åker bort.
    Ihoptvinnade kablar till tryckvakten. Behövs nog en mer seriös kabelskarv

    Seriösa kontakter till hatthyllan

    Luftpåfyllning till luftfjäderförstärkarna. Synd att en bälg är trasig 🙁

    Interccolern 🙂 Förvisso frontmonterad crossflow men jag tror den är mindre än originalet och väl dold bakom kofångaren..

    Enligt annonsen ska den ha större spridare, större turbo, större IC…. Inget av det verkar stämma 😛
    Däremot verkar det stämma att den är ”ombyggd av Saabtekniker” 8-)[/quote]

    Diverse mätuttag
    Bränsletryck

    Tryck efter turbo, före IC

    Tryck efter luftfilter

    Lambda ?

    IC
    Upptäckte att kylaren är sänkt lite.
    Det i sin tur gör att kylaren måste lossas och fläkten plockas bort för att lyfta motorn

    Grenrör med äkta T25 fläns. Finns nog inte så många av detta grenrör 🙂
    Detta är dessutom sprickfritt

    Smidigt turbostag som gör det mer lättmekat runt turbon 🙂

    228mm koppling med 9000 svänghjul

    Ny märkning på 9000 svänghjulet.
    16-17° ligger precis på piggen, kan vara bra att lägga på minnet för den som funderar på 9000 svänghjul istället för 220mm svänghjul

    Modifierad turbopackning :king

    Trött T25 🙁 så det fick bli en TD04#6 istället 🙂

    #48629
    saabaero
    Deltagare

    Spännande med gamla bilar med okänt förflutet

    När pengar och papper växlat ägare åkte jag till min bror 2km bort för en kopp kaffe. Ingen hemma så jag tänkte åka hem men då vägrade nya bilen starta Det var ett känt fel att den kan tjura när den är varm men surt ändå med en bil som slutar funka direkt.. Pumpen går, gnista finns men stiften är torra och den startar inte….

    När den kallnat startade den direkt så jag tog mig hem. Motorn går inte bra, smårycker, känns svag och tryckmätaren ligger högt vid låg belastning, kass tomgång. Turbon viner som attan, backen hoppar ur vid belastning, avgassystemet är trasigt och sitter inte fast, förarstolen toksned i ryggstödet…

    Väl hemma kan felsökningen påbörjas
    Hittade direkt en trasig bypassventil men tomgången blir inte bra ändå så det måste finnas fler fel.
    Hittar inga större tjuvluftläckor förutom spjällaxeln.
    GLT är tokhögt så det justeras ner ochj vips laddar den bara GLT
    Avgassystemet är lappat och lagat flera ggr och nu är det fusklagat ytterligare en gång. Den enda ljuddämparen visar sig vara från nån annan bil och är endast 2″, trots det låter bilen så att fjortisarna vänder sig om
    Under bilen upptäckte jag att den har luftfjäderförstärkare men tyvärr är en bälg trasig.

    Hittar inget fel i ryggstödet på stolen Justerar den rakt och sen funkar det som det ska. Återstår att se hur länge..

    Vid start slocknar inte oljetryckslampan förrän man varvat upp den lite Gissar att kablarna för oljetryck och ladd laddning är förväxlade. Litar på oljetrycksmätaren tills vidare…

    Det säljaren trodde var vattentempmätare visade sig vara oljetemp
    Vattentempmätaren funkar sporadiskt… har säkert nått samband med att kabeln sitter dåligt

    Lådan byttes och då passade jag på att fixa lite annat smått å gott.
    Funderar om det är nån vits att ägna kraft åt felsökning av insprutning och APC eller om jag ska montera T5 direkt..

    #48633
    saabaero
    Deltagare

    Efter lite användning börjar div saker visa sig..

    Vid en kort provtur efter lådbytet gick den helt ok, förutom risig tomgång.
    Efter några mils körning och ett kort stopp gick den inte längre på alla cylindrar
    Byte av fördelare löste det problemet och startproblemet har inte återkommit.

    Tomgångsproblemet finns dock kvar + att den går ryckigt på låg belastning.
    Problemet med tomgången är att den vandrar mellan 500-1000rpm i cykler som tar ca 10sek.
    Vissa stunder är tomgången helt ok men sjunker ner mot 500rpm och (ibland så stannar den) kan sedan vandra upp mot rätt nivå igen.
    Det går inte heller att justera tomgången med tomgångsskruven.
    Med urkopplad LMM blir tomgången stabil.
    Ohm-mätning av LMM visar att den är hel.

    Bilen går även ryckigt på låg belastning. Så fort man gasar mer så trycket blir minst atmosfärstryck går motorn bättre och den känns starkare.
    Vid låg belstning känns motorn svag och det går inte hålla 110kmh med mätaren i vita fältet.

    Efter byte av BTR blev bilen klart mer körbar så den har nog lidit av bränslebrist. Hittade en 3,3bar btr och den kan nog vara bra å ha i framtiden 🙂
    Skulle helst vilja byta även LMM men en sån är inte lätt att hitta så det får vara tills vidare.

    #48636
    saabaero
    Deltagare

    Har börjat lite smått med bromsuppgradering. För att kontrollera att mina mätningar och ideer funkar så blev det lite snickrande :wrench

    Väntar på att skivorna ska dyka upp så jag kommer framåt med detta.
    Tanken är att få ihop 4-kolvsok med 324x28mm skivor och köra 16″ aero fälgar.

    Behöver tips på fälgar med lågt ET, bör inte vara över ET10.

    #48637
    Dicst
    Deltagare

    Jädrar va mycket specialmeck! :wrench Kräver en hel del tålamod att pyssla igenom en bil som andra jobbat så på, speciellt allt elektriskt jox…
    Ska bli spännande att se vad du gör med den.

    #48641
    saabaero
    Deltagare

    @Dicst wrote:

    Jädrar va mycket specialmeck! :wrench Kräver en hel del tålamod att pyssla igenom en bil som andra jobbat så på, speciellt allt elektriskt jox…
    Ska bli spännande att se vad du gör med den.

    Nog blir det en utmaning.
    Bilen har gått 44500mil och jag är ägare nr 18 :ID

    En av de bättre sakerna med bilen är att den är omtypad till T16, dvs har ”Motorn utbytt” i regbeviset, har förändrad spårvidd (bredare) och blir skattefri i Mars :CE

    Ska lägga upp några bilder på mindre bra detaljer också

    #48642
    saabaero
    Deltagare

    Lite för kalenderbitarna

    Avkodning av chassinummer
    YS3AT34S1D1019786
    YS3 = Tillverkad i Sverige
    A = 900
    T = Turbo
    3 = 3-dörrars CC
    4 = B20S (vilken motor är nu det? )
    S = Aktivt bilbälte (rullbälten?)
    1 = Kontrollsiffra
    D = Årsmodell 1983
    1 = Tillverkningsort = Trollhättan lina 1

    Motornr (enl regbeviset)
    B2022L13MK024344
    B = Bensinmotor
    20 = Slagvolym 1985cc
    2 = 2 kamaxlar
    2 = Bilanpassning Saab 900
    L = Turbo med intercooler
    1 = Utvecklingsvariant, men kanacksensor
    3 = Avgasreningsnivå = USA-krav (intressant på en bil utan kat )
    M = Manuell låda
    K = Årsmodell 1989
    024344 = Löpnummer

    Verkar alltså vara en årsm -89 på motorn eftersom både motornummer och motorstyrning tyder på det.
    Intressant att Saab skrivit ett intyg på att den följer kraven för MY-84 :AP

    Fordonsbeteckning: SAAB 900 T2S-3CK-SAM5-01
    Fordonsbeteckningen är onekligen lite mystisk.
    Går det bringa klarhet i detta ?
    Anders G gissar på….
    T = turbo
    2S= 2Liter motortyp 8V m turbo (S)
    3CK= 3 dörrars Combi Kupé
    SA= ??
    M5= manuell 5vxl
    01= ??

    Fler förslag på beteckningen ?

    #48735
    saabaero
    Deltagare

    I väntan på bromsdelar kan jag uppdatera med lite bilder på mindre roliga saker..
    Det är inte bara en dans på rosor med en välanvänd och misshandlad turbobil 😥

    Hängande innertak såklart

    Sönderrostade dörrar

    Plåtskada i skärm och skärmkant, trasig skärmbreddare

    Borttappad stötfångarförlängare

    Kass turbo, troligen pga för högt laddtryck

    #49486
    saabaero
    Deltagare

    Ett steg framåt 🙂

    Skivorna färdiga för montering. Ska ev kompletteras med de små skruvhålen för montering på navet.

    Mall för adapter mot spindeln. Återstår att rita upp och beställa av nån som har en fräs

    Tajt å bra ser det ut att bli

    #50083
    saabaero
    Deltagare

    Ett steg närmare med bromsarna 🙂
    Lite lättare modifiering av adaptrarna så är oken på plats :wrench

    #50086
    2takt_nicke
    Deltagare

    Sexiga adaptrar 🙂

    #50091
    larsola
    Deltagare

    Spännande projekt… justa adaptrar som sagt..

    mvh Lars-O.

    @SaabAero wrote:

    Ett steg närmare med bromsarna 🙂
    Lite lättare modifiering av adaptrarna så är oken på plats :wrench

    #50145
    saabaero
    Deltagare

    Äntligen är adaptrarna på plats :headbang1:

    Klickbara bilder

    #50205
    saabaero
    Deltagare

    Hittade en skitig klump i en skrotlåda.
    Visade sig vara helt ok under skiten 😎
    Lite tvätt och lite nya delar så blir det en bra reservdel att ha på hyllan

    Tyvärr inte det absolut starkaste huset men det får väl duga som reservlåda

    Insidan lika grisig som utsidan men inga större fel 🙂

    Hinner nog tvätta och putsa i väntan på delar och troligen även slipa in en stumhylsa

    #48805
    saabaero
    Deltagare

    Några hjulklappar dök upp idag

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 125 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng