900 T16 -83 Bruksräser
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16 -83 Bruksräser
- Detta ämne har 124 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2014-06-14 19:13 av
saabaero.
-
FörfattareInlägg
-
Återstår att se vad det blir av denna bil men prio 1 är att bygga en rolig bil för banträffar och samtidigt ha en oöm bil som funkar till bygghandeln eller till jaktbil..
Bilen är ganska rejält modifierad, troligen i Trollhättan nån gång kring 1991 och omtypad med T16 motor och ökad spårvidd (205/55-15). Utöver det finns det lite knappar, mätare, lampor och mojänger som inte riktigt är från 1983 🙂
Vet inte så mycket om bilen så bilderna får talaElstol från 9000. Tyvärr är ryggstödet snett och det går inte att fälla.
Elektriskt justerbara strålkastare. Justeringen funkar ej, kablarna isärdragna, inga motorer i strålkastarna.
Tutknapp, panikmek för att klara bes 🙂
Mystiska lampor… Den gröna tänds när man trycker in knappen ”recirkulation”. Funktion = okänd…troligen APC on/off
Röd lampa, ingen aning vad den gör…troligen spikdiod
Ser ut som en termoter, funkar ej… Nån sorts krets finns också, funktion = okänd, troligen nån sorts spänningsomvandlare
Ställbart laddtryck och knappar till elspeglar (fungerar !)
Ställbara laddtrycket är urkopplat
Gamla varvräknaren – kan vara bra med extra gradering 🙂
Notera vägmätarställningen, måste vara gankska ovanligt med så många mil på en sån här bil
Modifierad hatthylla, ganska praktiskt faktiskt 🙂
Flyttat batteri 🙂
Röd jordkabel och svart pluskabel… nån har nog haft lite otur i tankeverksamheten…så det fixar jag direkt med lite eltejp i lämplig färg
3bar BTR. Har inte undersökt årsmodell på toppen.
Oljetrycksgivare/kontakt?
Dubbla bypassventiler, FMIC med speciell rördragning, avledd vevhusventilation, special inloppsrör med mätuttag, special tryckrör med tryckmätuttag, blågrått block, startmotor under insuget
T25 turbo, grenrör med T25 fläns OVANLIGT! och custom DP :CE
Seriös kabelgenomföring ala 9000 för LH systemet
LH box. LH2.2 årsm -89 utan kat.
Ovanlig LMM med tveksam funktion
Div mätare, oljetemp, oljetryck och laddtryck
Kapade bogseröglor till förmån för dimljus… Känns väl inte speciellt genomtänkt..
Konstant blinkande diod, hyffsat irriterande i mörker … Larm ? Fejklarm ? kul finess ? Återstår att utreda.. bortkopplad nu..
[/quote]
Orörda potar i APC´n
Ser ut att vara en lödning i efterhand
Komponenten som är ditsatt/utbytt
Vanlig tråkig APC för katbilar 🙁
Nån sorts lucka i mittkonsolen – har inte vågat öppna
Extra fästen av nått slag under baksätet. Hör dom ihop med hemliga luckan i mittkonsolen ?
Extra fotstöd.. Blir några feltramp innan man blivit van.. Tror denna åker bort.
Ihoptvinnade kablar till tryckvakten. Behövs nog en mer seriös kabelskarv
Seriösa kontakter till hatthyllan
Luftpåfyllning till luftfjäderförstärkarna. Synd att en bälg är trasig 🙁
Interccolern 🙂 Förvisso frontmonterad crossflow men jag tror den är mindre än originalet och väl dold bakom kofångaren..
Enligt annonsen ska den ha större spridare, större turbo, större IC…. Inget av det verkar stämma 😛
Däremot verkar det stämma att den är ”ombyggd av Saabtekniker” 8-)[/quote]Diverse mätuttag
Bränsletryck
Tryck efter turbo, före IC
Tryck efter luftfilter
Lambda ?
IC
Upptäckte att kylaren är sänkt lite.
Det i sin tur gör att kylaren måste lossas och fläkten plockas bort för att lyfta motorn
Grenrör med äkta T25 fläns. Finns nog inte så många av detta grenrör 🙂
Detta är dessutom sprickfritt
Smidigt turbostag som gör det mer lättmekat runt turbon 🙂
228mm koppling med 9000 svänghjul
Ny märkning på 9000 svänghjulet.
16-17° ligger precis på piggen, kan vara bra att lägga på minnet för den som funderar på 9000 svänghjul istället för 220mm svänghjul
Modifierad turbopackning :king
Trött T25 🙁 så det fick bli en TD04#6 istället 🙂
Spännande med gamla bilar med okänt förflutet
När pengar och papper växlat ägare åkte jag till min bror 2km bort för en kopp kaffe. Ingen hemma så jag tänkte åka hem men då vägrade nya bilen starta Det var ett känt fel att den kan tjura när den är varm men surt ändå med en bil som slutar funka direkt.. Pumpen går, gnista finns men stiften är torra och den startar inte….
När den kallnat startade den direkt så jag tog mig hem. Motorn går inte bra, smårycker, känns svag och tryckmätaren ligger högt vid låg belastning, kass tomgång. Turbon viner som attan, backen hoppar ur vid belastning, avgassystemet är trasigt och sitter inte fast, förarstolen toksned i ryggstödet…
Väl hemma kan felsökningen påbörjas
Hittade direkt en trasig bypassventil men tomgången blir inte bra ändå så det måste finnas fler fel.
Hittar inga större tjuvluftläckor förutom spjällaxeln.
GLT är tokhögt så det justeras ner ochj vips laddar den bara GLT
Avgassystemet är lappat och lagat flera ggr och nu är det fusklagat ytterligare en gång. Den enda ljuddämparen visar sig vara från nån annan bil och är endast 2″, trots det låter bilen så att fjortisarna vänder sig om
Under bilen upptäckte jag att den har luftfjäderförstärkare men tyvärr är en bälg trasig.Hittar inget fel i ryggstödet på stolen Justerar den rakt och sen funkar det som det ska. Återstår att se hur länge..
Vid start slocknar inte oljetryckslampan förrän man varvat upp den lite Gissar att kablarna för oljetryck och ladd laddning är förväxlade. Litar på oljetrycksmätaren tills vidare…
Det säljaren trodde var vattentempmätare visade sig vara oljetemp
Vattentempmätaren funkar sporadiskt… har säkert nått samband med att kabeln sitter dåligtLådan byttes och då passade jag på att fixa lite annat smått å gott.
Funderar om det är nån vits att ägna kraft åt felsökning av insprutning och APC eller om jag ska montera T5 direkt..Efter lite användning börjar div saker visa sig..
Vid en kort provtur efter lådbytet gick den helt ok, förutom risig tomgång.
Efter några mils körning och ett kort stopp gick den inte längre på alla cylindrar
Byte av fördelare löste det problemet och startproblemet har inte återkommit.Tomgångsproblemet finns dock kvar + att den går ryckigt på låg belastning.
Problemet med tomgången är att den vandrar mellan 500-1000rpm i cykler som tar ca 10sek.
Vissa stunder är tomgången helt ok men sjunker ner mot 500rpm och (ibland så stannar den) kan sedan vandra upp mot rätt nivå igen.
Det går inte heller att justera tomgången med tomgångsskruven.
Med urkopplad LMM blir tomgången stabil.
Ohm-mätning av LMM visar att den är hel.Bilen går även ryckigt på låg belastning. Så fort man gasar mer så trycket blir minst atmosfärstryck går motorn bättre och den känns starkare.
Vid låg belstning känns motorn svag och det går inte hålla 110kmh med mätaren i vita fältet.Efter byte av BTR blev bilen klart mer körbar så den har nog lidit av bränslebrist. Hittade en 3,3bar btr och den kan nog vara bra å ha i framtiden 🙂
Skulle helst vilja byta även LMM men en sån är inte lätt att hitta så det får vara tills vidare.Har börjat lite smått med bromsuppgradering. För att kontrollera att mina mätningar och ideer funkar så blev det lite snickrande :wrench
Väntar på att skivorna ska dyka upp så jag kommer framåt med detta.
Tanken är att få ihop 4-kolvsok med 324x28mm skivor och köra 16″ aero fälgar.Behöver tips på fälgar med lågt ET, bör inte vara över ET10.
@Dicst wrote:
Jädrar va mycket specialmeck! :wrench Kräver en hel del tålamod att pyssla igenom en bil som andra jobbat så på, speciellt allt elektriskt jox…
Ska bli spännande att se vad du gör med den.Nog blir det en utmaning.
Bilen har gått 44500mil och jag är ägare nr 18 :IDEn av de bättre sakerna med bilen är att den är omtypad till T16, dvs har ”Motorn utbytt” i regbeviset, har förändrad spårvidd (bredare) och blir skattefri i Mars :CE
Ska lägga upp några bilder på mindre bra detaljer också
Lite för kalenderbitarna
Avkodning av chassinummer
YS3AT34S1D1019786
YS3 = Tillverkad i Sverige
A = 900
T = Turbo
3 = 3-dörrars CC
4 = B20S (vilken motor är nu det? )
S = Aktivt bilbälte (rullbälten?)
1 = Kontrollsiffra
D = Årsmodell 1983
1 = Tillverkningsort = Trollhättan lina 1Motornr (enl regbeviset)
B2022L13MK024344
B = Bensinmotor
20 = Slagvolym 1985cc
2 = 2 kamaxlar
2 = Bilanpassning Saab 900
L = Turbo med intercooler
1 = Utvecklingsvariant, men kanacksensor
3 = Avgasreningsnivå = USA-krav (intressant på en bil utan kat )
M = Manuell låda
K = Årsmodell 1989
024344 = LöpnummerVerkar alltså vara en årsm -89 på motorn eftersom både motornummer och motorstyrning tyder på det.
Intressant att Saab skrivit ett intyg på att den följer kraven för MY-84 :APFordonsbeteckning: SAAB 900 T2S-3CK-SAM5-01
Fordonsbeteckningen är onekligen lite mystisk.
Går det bringa klarhet i detta ?
Anders G gissar på….
T = turbo
2S= 2Liter motortyp 8V m turbo (S)
3CK= 3 dörrars Combi Kupé
SA= ??
M5= manuell 5vxl
01= ??Fler förslag på beteckningen ?
I väntan på bromsdelar kan jag uppdatera med lite bilder på mindre roliga saker..
Det är inte bara en dans på rosor med en välanvänd och misshandlad turbobil 😥Hängande innertak såklart
Sönderrostade dörrar
Plåtskada i skärm och skärmkant, trasig skärmbreddare
Borttappad stötfångarförlängare
Kass turbo, troligen pga för högt laddtryck
Hittade en skitig klump i en skrotlåda.
Visade sig vara helt ok under skiten 😎
Lite tvätt och lite nya delar så blir det en bra reservdel att ha på hyllanTyvärr inte det absolut starkaste huset men det får väl duga som reservlåda
Insidan lika grisig som utsidan men inga större fel 🙂
Hinner nog tvätta och putsa i väntan på delar och troligen även slipa in en stumhylsa
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.