900 T16 -83 Bruksräser

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16 -83 Bruksräser

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 125 totalt)
  • Författare

Elfelet är spårlöst borta men jag har en känsla av att det dyker upp igen vid något olämpligt tillfälle :ID

oktober 6, 2013 kl. 17:06 #58225

Inte helt oväntat dök felet upp igen. Det märkliga denna gång vara att det dök upp vid ett lämpligt tillfälle. Tid fanns och bilen stod i garaget :AP

Efter lite mätningar och div kontroller bestämde jag mig för att byta ECU.
        Med en annan ECU startade bilen direkt.
        Tillbaka med den gamla och då startade den inte.
        Kan alltså konstatera att ECU´n inte var frisk.

oktober 6, 2013 kl. 21:00 #58193

Skönt! Elfel i bilar är det dj-gaste som finns.

oktober 23, 2013 kl. 19:28 #60401

Verkar som jag fortfarande har problem med bränsletrycket. Lyckas inte få någon ordning på mappningen, Misstänker att jag fortfarande har problem med returledningen dvs att det ibland är helt stopp i returen.
            Lutar åt att byta tank och bränsleledningar.

Hittade äntligen en donator för div fortsatta utsvävningar 🙂
            Bilen ska bort inom kort så det som inte jag sparar är till salu

november 2, 2013 kl. 19:28 #60668

Funderar vad som ingår i denna service :wrench

november 27, 2013 kl. 21:16 #59336

Verkar som jag äntligen börjar få bukt med sommarens bränsletrubbel.
                Har inte riktigt fått någon ordning på mina lambdavärden men det verkar ha blivit bättre efter att jag bytt BTR och nu har jag även konstaterat att bränsletrycket ligger stabilt.
                Nu återstår att få ordning på lambdavärdet vid tomgång.

december 5, 2013 kl. 20:51 #58206

Bottendelen på motorn har varit risig några år, kanske ända sedan den blev busmotor. Dess historia är okänd och jag rörde inte bottendelen innan den blev trionickonverterad. Vet att kompet är halvrisigt på 2 cyl och den låter inte vackert vid uppstart. En av vinterns projekt blir att bygga en ”ny” motor.

Börjar med ett 2,1 insug som behöver lite bearbetning för att passa bra mot toppen.

Även toppen behöver lite filande men där passade packningen betydligt bättre.

december 6, 2013 kl. 20:11 #61507

Trevlig projekttråd du har här 🙂 ska bli kul att se hur du putsar till insuget med.

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

december 6, 2013 kl. 22:18 #61512

Putsningen är väldigt okomplicerad.
                      Ritade med spritpenna runt kanten på packningen och slipade bort det överblivna materialet med en dremmel.

Tveksamt om det gör något i praktiken men arbetsinsatsen är liten och det känns lite bättre.
                      Tror inte detta är den trånga sektorn i insuget med det känns bättre med en mjuk övergång mot toppen 🙂
                      Själva insuget går ju inte påverka med rimlig arbetsinsats. Är det för trångt är det nog enklare att bygga ett nytt..
                      Nu är nog detta ett litet problem, det finns mer kapacitet på turbon så jag kan begära mer laddtryck om det behövs

december 7, 2013 kl. 07:52 #61522

Ok! trevligt, var lite för kvick när ja svara 🙂 fick för mig du körde korttopp. ser ju nu att du märkt ut efter packningen.

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

december 8, 2013 kl. 20:35 #61602

Idag frös kylaren trots att det inte var mer än -15° :wrench
                          Visade sig att jag hade frysskydd ner till -8°C och pinsamt uppenbart att jag blandat glykolen 2ggr :bh

Resten av dagen har jag ägnat åt att byta glykol i 3 bilar som fått från samma dunk.
                          Återstår ytterligare några fordon som också blivit ”smittade”… Vissa tabbar är mer fostrande än andra 😳

december 26, 2013 kl. 21:00 #62135

Bygger vidare på motorn.
                            Hittade repor i en cyl 🙁

Efter lite försiktig honing

Inga skador på varken kolv eller ringar så det får duga.
                            I med nya lager och sätt ihop.

januari 3, 2014 kl. 19:16 #62402

Tankade idag och hade snittförbrukning på 0,76 på senaste tanken.
                              Intressant vad halt väglag kan göra för snittförbrukningen 🙂

Kanske inte är nått större fel på gamla motorn :ID

januari 29, 2014 kl. 20:12 #75932

Följetången med AVO dämparna fortsätter 🙁
                                Nedre bussningen fram är tokglapp efter ca 700mil
                                http://www.youtube.com/watch?v=pf_QCONASSI&feature=youtu.be

AVO skickar nya bussningar utan krångel och skyller på dålig kvalité från Kina
                                Jag är dock skeptisk till att det funkar i längden eftersom det är en stålhylsa i bussningen som inte fixeras när man drar fast.
                                Det lär visa sig hur det blir men även om AVO löser problemen hade jag hellre gjort något annat än att byta nästan nya bussningar

januari 31, 2014 kl. 19:08 #73485

Då rullar den 2år till 🙂
                                  Bes mannen var folkraceåkare och noterade intresserat detaljer som 4vxl låda, förstärkt diffhuslock, tempmätare i lådan, justerbara dämpare mm :hug

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 125 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.