900 T16 -83 Bruksräser
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16 -83 Bruksräser
- Detta ämne har 124 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2014-06-14 19:13 av
saabaero.
-
FörfattareInlägg
-
Inte helt oväntat dök felet upp igen. Det märkliga denna gång vara att det dök upp vid ett lämpligt tillfälle. Tid fanns och bilen stod i garaget :AP
Efter lite mätningar och div kontroller bestämde jag mig för att byta ECU.
Med en annan ECU startade bilen direkt.
Tillbaka med den gamla och då startade den inte.
Kan alltså konstatera att ECU´n inte var frisk.Verkar som jag fortfarande har problem med bränsletrycket. Lyckas inte få någon ordning på mappningen, Misstänker att jag fortfarande har problem med returledningen dvs att det ibland är helt stopp i returen.
Lutar åt att byta tank och bränsleledningar.Hittade äntligen en donator för div fortsatta utsvävningar 🙂
Bilen ska bort inom kort så det som inte jag sparar är till salu

Verkar som jag äntligen börjar få bukt med sommarens bränsletrubbel.
Har inte riktigt fått någon ordning på mina lambdavärden men det verkar ha blivit bättre efter att jag bytt BTR och nu har jag även konstaterat att bränsletrycket ligger stabilt.
Nu återstår att få ordning på lambdavärdet vid tomgång.Bottendelen på motorn har varit risig några år, kanske ända sedan den blev busmotor. Dess historia är okänd och jag rörde inte bottendelen innan den blev trionickonverterad. Vet att kompet är halvrisigt på 2 cyl och den låter inte vackert vid uppstart. En av vinterns projekt blir att bygga en ”ny” motor.
Börjar med ett 2,1 insug som behöver lite bearbetning för att passa bra mot toppen.
Även toppen behöver lite filande men där passade packningen betydligt bättre.
december 6, 2013 kl. 20:11 #61507Trevlig projekttråd du har här 🙂 ska bli kul att se hur du putsar till insuget med.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
Putsningen är väldigt okomplicerad.
Ritade med spritpenna runt kanten på packningen och slipade bort det överblivna materialet med en dremmel.Tveksamt om det gör något i praktiken men arbetsinsatsen är liten och det känns lite bättre.
Tror inte detta är den trånga sektorn i insuget med det känns bättre med en mjuk övergång mot toppen 🙂
Själva insuget går ju inte påverka med rimlig arbetsinsats. Är det för trångt är det nog enklare att bygga ett nytt..
Nu är nog detta ett litet problem, det finns mer kapacitet på turbon så jag kan begära mer laddtryck om det behövsdecember 7, 2013 kl. 07:52 #61522Ok! trevligt, var lite för kvick när ja svara 🙂 fick för mig du körde korttopp. ser ju nu att du märkt ut efter packningen.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
Idag frös kylaren trots att det inte var mer än -15° :wrench
Visade sig att jag hade frysskydd ner till -8°C och pinsamt uppenbart att jag blandat glykolen 2ggr :bhResten av dagen har jag ägnat åt att byta glykol i 3 bilar som fått från samma dunk.
Återstår ytterligare några fordon som också blivit ”smittade”… Vissa tabbar är mer fostrande än andra 😳Följetången med AVO dämparna fortsätter 🙁
Nedre bussningen fram är tokglapp efter ca 700mil
http://www.youtube.com/watch?v=pf_QCONASSI&feature=youtu.beAVO skickar nya bussningar utan krångel och skyller på dålig kvalité från Kina
Jag är dock skeptisk till att det funkar i längden eftersom det är en stålhylsa i bussningen som inte fixeras när man drar fast.
Det lär visa sig hur det blir men även om AVO löser problemen hade jag hellre gjort något annat än att byta nästan nya bussningar -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.