900 T16 -83 Bruksräser

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16 -83 Bruksräser

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 125 totalt)
  • Författare

Försöker fixa div småproblem på lediga stunder samtidigt som bilen används.

Gjorde ett misslyckat försök med att tysta bränslepumpen som låter illa. Troligtvis är det backventilen som ger ifrån sig ett ljud och den borde jag klara mig utan.
      Har konstaterat att vattenpumpen måste bytas pga den glappar och troligen läcker.
      Ett oljeläckage från lådan är fixat så nu borde den sluta lämna fläckar.
      Blev så glad när den skötte sig på banan så jag lyxade till med en tvätt (den första sedan köpet) 😀 Tyvärr blev den inte ren… Behövs nog polering för att få bort skiten på sidorna.

Saknar fortfarande laddtryck men har precis hittat ett avbrott på en kabel till MV så jag hoppas det löser sig så jag kan börja mappa även på högre laddtryck.

Funkar finnt som bruksbil och R-däcken ligger redo :mrgreen:

juni 4, 2013 kl. 05:07 #56300

Äntligen har jag laddtryck :CE
        Visade sig vara ett kabelbrott/glappkontakt i kontakten till MV.

juni 10, 2013 kl. 05:22 #56485

Gött när det är ”billiga” fel!

juni 15, 2013 kl. 20:02 #54582

Får lite högre laddtryck än jag tänkt mig. Just nu peakar den 1,1bar mot begärda 1,0bar, men den håller i 1bar även uppåt varvstopp :mrgreen:
            Rövdynon säger att jag nog har långt mer vrid än vad som är hälsosamt så det får nog bli lite lägre ladd 😛

juni 23, 2013 kl. 19:19 #56932

Ännu en dag på banan avklarad :mrgreen:
              Bilen sköter sig bra förutom temperaturproblemen. Mest alarmerande är kylvattentempen som går i topp, dvs långt över 100°C och fortsätter stiga. Som högst hade nålen passerat det lilla röda fältet… Gissar att kokningen var ganska nära då 🙄 Mätaren verkar stämma bra mot tempgivaren till Trionic.
              Slutsats, kylningen måste förbättras.
              Byte av vattenpump hjälpte inte.
              Termostaten har jag inte kollat men den är sannolikt 88°
              Har inte haft några tempproblem med motorn tidigare och det enda som inte flyttat med till ”nya” bilen är kylaren så just nu är den starkt misstänkt.

Finns det några andra skillnader på kylare än turbo/icke turbo ?
              Någon som vet var man hittar en turbokylare ?

Trots värmeproblem blev det några mil på banan 😎
              Provade ett mindre aggressivt körsätt in i kurvorna vilket resulterade i att däckslitaget blev störst på insidan av däcken

juni 26, 2013 kl. 20:09 #57053

Ytterligare ett banåkningsproblem att lösa 🙁
                Har problem med bränsletillförseln i vänsterkurvor när det minskar i tanken. Tyvärr börjar problemen tidigt. Med bilen okörbar i vänsterkurvor fick jag i 19liter i tanken så det måste fixas.

Kör nu med denna modell av armatur med en 044 pump. Kan inte se något tecken på att pumpen inte sitter rätt, dvs den bör suga ur plastlådan i botten
                Misstänker att pumpens kapacitet gör att lådan sugs tom tämligen snabbt.

Funderar på denna modell istället, dvs med förpump och catchtank i tanken
                Någon som har koll på vilka modeller och årgångar som har denna ?

juni 30, 2013 kl. 10:04 #57161

Har nu dubbelkollat att det verkligen sitter en Saab org turbokylare på bilen.
                  Kylaren ser dessutom riktigt fräsch ut på utsidan. Inga skadade lameller eller andra konstigheter så den är nog inte så gammal
                  Kanske trots allt är läge att kolla termostaten först 🙄

juli 2, 2013 kl. 05:51 #57231

Har spolat ur kylsystemet och monterat en 82°C termostat. Bara hoppas att det hjälper.
                    Utan termostat går tempen tämligen enkelt upp mot normalnivå vid lite gasande. Känns som den borde ligga lite lägre 😕 men jag har aldrig provat utan termostat tidigare.
                    Kan jag få ner oljetempen i motorn kommer det sannolikt sänka både vattentemp och växellådstempen. Får nog jobba lite hårdare på att hitta en bättre oljekylare till motorn och hitta lite mektid.

Funderar på bränslepumpproblemet igen.
                    Kom på att armaturen med förpump i tanken behöver en kabelgenomföring i tanken för kabeln till matarpumpen. En sån kabelgenomföring saknas på min bil 🙁
                    Ett alternativ är att dra kabeln mellan pump och gummimanchett men det lär knappast bli tätt 🙁

augusti 8, 2013 kl. 16:44 #58306

Dags för en update.
                      Hoppas få bukt med bränsleproblemet i kurvor och rondeller och även kylningen. Sista bankörningen var det 25° ute och jag körde med full värme :ugeek:

Hittade en org catchtank som naturligtvis behövde lite modifiering (större hål) för att få plats med 044 pumpen. För att vara säker på att catchtanken håller tätt så fick det bli tätningsklet kring pumpen.

Strömmatningen till förpumpen fick bli en speciallösning 😛
                      Återstår att se om det funkar bra. Skulle det inte funka är det enkelt att återställa 🙂

Den nya pumparmaturen passar inte jättebra i tanken men jag fick ner den ända i botten efter lite lirkande. Antar att tanken ska lite annan utformning i botten.

Har även hittat en org T16 oljekylare som förhoppningvis gör jobbet bättre än den lilla felplacerade T8 kylaren

Tyvärr var Mr Murphy med i garaget även idag 🙁
                      Hål i en oljelang. Får väl vara glad att jag upptäckte det i tid.
                      En förhoppningsvis bättre slang är på väg..

augusti 25, 2013 kl. 19:18 #58818

Bränsleproblemet har tagit en ny vändning… 😥
                        Mätte bränsletrycket och det visade sig ligga på ca 5bar på tomgång 😯
                        Drog en ny returledning från BTR direkt till en dunk och vips sjönk trycket till 3bar som det ska vara.
                        Alltså har jag något problem med returledningen till tank.

Öppnade upp extra dräneringshål i toppen på catchtanken = Ingen skillnad
                        Kopplade bort returledningen från catchtanken = minimal skillnad
                        Monterade en org pump med lägre kapacitet = ingen skillnad

Börjar få slut på ideer 🙁
                        Enl EPC ska det sitta en backventil på returledningen men någon sån hittar jag inte. Var sitter den?

Kan en igensatt tankventilation orsaka mina problem ?
                        Kan returslangen vara klämd ovanpå tanken ?

augusti 27, 2013 kl. 05:49 #58879

Det visade sig vara tvärstopp i returledningen.
                          Hittade inget fel men när jag hjälpte till med tryckluft lossnade proppen och det blev grumligt i tanken 🙂
                          När proppen (eller vad det nu var) lossnat hamnade trycket på rätt nivå. Förhoppningsvis är bränsleproblemet löst nu men det innebär också att jag måste börja om från början med bränslemappningen. Tur det finns automatfunktioner för sånt :CE

september 14, 2013 kl. 14:45 #59371

Kortvarig glädje med en fungerande bil 🙁

Har fått ett rejält elfel som jag inte orkat rota i än.

Symptom:
                            Motorn startar inte.
                            Bränslepumpen går med tändning avstängd
                            Huvudrelä drar med avstängd tändning
                            CE lampan slocknar inte. (borde normalt blinka fram ev felkod)
                            Ingen kontakt med ECU via canbus.

Lämnade bilen i detta skick utan att felsöka vidare.
                            Några dagar senare startade den normalt så nu står de i garaget och skäms..

Några ideer på tänkbara fel ?
                            Tändningslås ?
                            ECU ?
                            Kabelfel ?

september 14, 2013 kl. 17:19 #59382

Skulle nog kunna vara tändningslåsets ”brytare”.

september 14, 2013 kl. 19:06 #59388

@Andreas Hermansson wrote:

Skulle nog kunna vara tändningslåsets ”brytare”.

Jag är också inne på det men kan inte riktigt få ihop varför det skulle ge konstant lysande CE och sätta CAN-bus ur funktion :bh
                                Det borde inte heller kunna göra att ECU jordar utgången för pumprelät så det ligger draget.

Å andra sidan, det enda jag rört i den begränsade felsökningen är tändlåset och två relän i säkringsslådan.

Känns inte så kul att använda bilen så länge jag inte hittat något fel.

september 23, 2013 kl. 17:10 #59628

Hittar inga konstigheter i säkringslådan, reläanslutningar och kabelgenomföring till säkringslåda. Inga tecken på kabelskav, varmgång eller andra konstigheter.

För att ändå göra något har jag bytt tändplattan (skulle ändå fixa växelspakslåset). Återstår att se om det räcker..

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 125 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.