Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › 900 T16 -83 Bruksräser
- Detta ämne har 124 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2014-06-14 19:13 av .
- FörfattareInlägg
- 26 april, 2013 kl. 08:09 #54995
saabaero
DeltagareVarför ska det vara enkelt…
Lovade AVO skicka tillbaka de felskickade dämparna genom att helt enkelt inte ta emot paketet från UPS och låta det gå tillbaka till avsändaren.
Vad gör då UPS ?
Den kreative chauffören skriver själv på leveransavin och knölar ner paketet i brevlådan utan att ens kolla om någon är hemma :bh :bh
Eftersom paketet redan är levererat kan det inte skickas tillbaka till avsändaren på samma fraktsedel Alltså måste jag fixa en returfraktsedel för att kunna rätta till UPS misstag. Jävligt irriterande att behöva lägga tid på att lösa andras misstag.Förhoppningsvis dyker paketet med rätt dämpare upp idag men jag vågar inte riktigt tro på det.
26 april, 2013 kl. 19:03 #52720ingemargavle
Deltagare@SaabAero wrote:
Varför ska det vara enkelt…
Lovade AVO skicka tillbaka de felskickade dämparna genom att helt enkelt inte ta emot paketet från UPS och låta det gå tillbaka till avsändaren.
Vad gör då UPS ?
Den kreative chauffören skriver själv på leveransavin och knölar ner paketet i brevlådan utan att ens kolla om någon är hemma :bh :bh
Eftersom paketet redan är levererat kan det inte skickas tillbaka till avsändaren på samma fraktsedel Alltså måste jag fixa en returfraktsedel för att kunna rätta till UPS misstag. Jävligt irriterande att behöva lägga tid på att lösa andras misstag.Förhoppningsvis dyker paketet med rätt dämpare upp idag men jag vågar inte riktigt tro på det.
Som jag ser det är det väl chaufören som äger problemet, du har väl inte fått något paket det har ju han kvitterat genom en förfalskning av namntäckning = straffbart.
Jag hade iaf nekat till att jag fått något paket tills chaufören själv hämtat paketet och löst returen…
Kreativitet bör alltid ske med sunt förnuft, även beställningen kunde ju vara falsk.1 maj, 2013 kl. 19:56 #55195saabaero
DeltagareÄntligen är dämparna på plats och bilen på hjulen 🙂
Verkar som höjden blev hyffsad ändå, jag vill ju inte ha bilen för låg
Tänkte starta upp den och provåka men då startade inte traktorn som står utanför garageporten 😥Precis när jag löst problemet med traktorn dök det upp en annan Saabdåre med en uppsättning 17″ hjul
7,5×17 med 225 däck som jag bara blev tvungen att provmontera.
Sitter kanonbra (förutom att det tar i fjädrarn fram) och bromsarna får plats utan spacers så nu är det bara att bestämma lämplig däckdimension.
Funderar om 205/45-17 kan bli lämligt till vardagsåkning eller blir det möjligen för smalt på 7,5″ breda fälgar ?3 maj, 2013 kl. 05:31 #55236saabaero
DeltagareNytt försök med uppstart, gick väl sådär…
Startade men stannade direkt 🙁 Efter lite felsökning hittade jag felet, startspärren var aktiv 😆
Ett annat problem är att CE lyser – lambdasond. Sonden är ny så det lutar åt något kabeltrubbel.
När den väl startade droppade det olja från någon av anslutningarna på filterhuset.
Bara å ta nya tag 😛3 maj, 2013 kl. 11:33 #55242rabbit
DeltagareHar du 3 wire lamdasond? Mitt project är slutförd 🙂
Titta här ! http://www.blocket.se/stockholm/Saab_99_16V_Turbo_46861329.htm?ma=13 maj, 2013 kl. 12:41 #55244saabaero
DeltagareDet är en ny 3-trådars sond.
Kabelhärvan funkade i förra bilen och är byggd för 3-trådars sond. Misstänker att jag missat att koppla ihop någon kabel. Lampan tänds direkt så det är nog ett rejält fel men det lär visa sig när jag börjar rota.3 maj, 2013 kl. 13:17 #55245rabbit
Deltagarefran ECU pin 23,47 och 50.
I denna list är fel !!!
Pin number Color Description Range In/out
1 Red +30 (power supply) +12 Volt In Distribution box on passenger fender
2 Blue Boost pressure control valve Out
3 Grey Injector 1 Out
4 Blue Injector 2 Out
5 Yellow Injector 3 Out
6 White Injector 4 Out
8 — Knock detect (knock indicator) Switches to GND Out
9 Brown/white Trigger 1 Out
10 Green Trigger 2 Out
11 Blue Trigger 3 Out
12 Grey Trigger 4 Out
13 White Engine torque limitation In NO
14 Orange Drive In NO (for auto)
15 White Brake light switch In NO
17 Yellow Combustion cylinder 1+2 In
18 Brown Combustion cylinder 3+4 In
20 PK MAP (Manifold Absolute Pressure) signal +5 Volt Out
22 Grey MAP sensor input signal 0 – 5 Volt In
23 Green Oxygen sensor 1 (front lambda sonde) In
24 Black/white Main ground In
25 Black/white Main ground In
26 Green Boost pressure control valve Out
27 Yellow/red EVAP canister purge valve Out NO
28 GN EVAP canister close valve Out NO
29 — Heat plate activation relay Out NO
31 Yellow/white Main relay Out
32 Yellow/White Check engine Out NO (Don’t confuse 31 and 32, same color, yell/white)
33 Blue/white Diagnosis In/Out
36 BU/WH Cruise control In NO (Kept ’88 cruise)
39 Green Speed signal In Sourced this from the cruise control ECU
41 Yellow Crankshaft position sensor In
42 WH/BK Throttle position sensor Out
43 Blue/white Pressure sensor Out
44 Orange Knock signal In Knock signal from DI cassette to ECU
45 GN/BN Throttle position sensor In
46 Black Intake air temperature sensor In
47 Black Oxygen sensor, reference ground In
48 Red +30 (power supply) +12 Volt In HOT, Electrical distribution box on passenger fender
49 BU/VT Idle air control valve (IAC) Out
50 Black Oxygen sensor 1, preheating Out
52 YE/WH Vacuum pump, brake system Out NO
54 RD/WH A/C out Out NO
55 — Shift up light Switches to GND Out NO
56 Violet Fuel pump relay Out Fuel pump relay. Pin 86 on fuel pump. Pulls relay to ground.
57 Yellow Throttle position signal Out
58 Blue Engine speed signal (RPM) Out Blue wire, PIN 7 into ignition control unit. 900 tach signal
59 Green/white A/C in In NO
60 Green/white +15 (switched power supply, ignition contact) In Source: Switched power to coil
62 Grey CANH (CAN bus high signal) In/Out
63 Red CANL (CAN bus low signal) In/Out
65 Red/white Programming voltage +16 Volt In
66 Black Reference ground for engine coolant temp. sensor 0 Volt In
67 Black/white Sensor ground 0 Volt Out
68 Yellow Engine coolant temperature sensor Inpin 46 – motor temp, inte air temp
pin 68 – air temp
http://www.knez.org/vehicles/images/saab/fuel%20air%20mix%20guage/air%20fuel%20ratio%20lead.jpgMvH.
3 maj, 2013 kl. 15:53 #55250saabaero
DeltagareEn vild gissning just nu är att jag missat spänningsmatning till förvärmningen :wrench
4 maj, 2013 kl. 11:46 #52993saabaero
DeltagareFelet lokaliserat, ett stift som hade backat ur i en kontakt
4 maj, 2013 kl. 13:11 #55285Psycho Dave
Deltagare:thumbsup:
4 maj, 2013 kl. 17:47 #55291saabaero
DeltagarePremiärturen avklarad :race
Avgaset behöver justeras – ligger mot karossen
Laddtryck saknas, har bara 0,6bar nu, dock med 95oktan. Men den går ändå klart bättre än min Aero som laddar ca 0,9bar4 maj, 2013 kl. 18:27 #55295rabbit
Deltagare0,6 bar är base boost. Sök fel i BPC.
0,9 bar för aero är vacuum leak :ROLF4 maj, 2013 kl. 19:14 #55300saabaero
DeltagareDen går på mer än GLT men den borde ladda ca 1bar
24 maj, 2013 kl. 05:54 #55946saabaero
DeltagareHar fortfarande inte löst problemet med laddtrycket men jag har hittat ytterligare en felkoppling som jag hoppas löser problemet.
Det får bli lite bråttommek med laddtryck, bromsar och däck ikväll för imorgon bär det av till räcerbanan 🙂27 maj, 2013 kl. 06:01 #56012saabaero
DeltagareDå var banpremiären avklarad
Med nybyggda bromsar, nytt chassi, ny transmission och första gången på R-däck blev det en spännande dag på banan.Bromsarna är grymma och känns odödliga. Carbotechbeläggen ger ett suveränt bett och därmed är bromsproblemet löst. Nu saknas bara ABS 🙂
Chassit funkar fint, bilen ligger fint på banan. Klart lyft med styvare fjädrar istället för dom mjuka sänkfjädrarna. Skulle behöva lite mer camber för att spara däcken.
Quaifediffen gör körningen helt annorlunda och jag har inte lyckas vänja mig vid att kliva på gasen hårdare och tidigare ut ur svängarna.
R-däck tar bankörningen till en ny nivå, rekommenderas starkt ! Tyvärr kom det fram ståltrådar lite för tidigt på mina 🙄
Med ny setup dyker nya problem upp…
Bränslepumpen låter konstigt och suger luft i långa svängar. Antingen har jag misslyckats med att få ner sugsilen i plastlådan eller också är plastlådan för liten i förhållande till pumpens kapacitet (044 pump).
En sliten 9000 stol är ingen höjdare på banan. Tips på stol som funkar till vardags och på bana mottages tacksamt.
Vore kul med lite laddtryck också. Måste ta mig tid att reda ut detta.
Det kommer rökpuffar vid start ibland vilket känns oroande – vill inte köpa ny turbo igen. Byter hellre bottendel men börjar nog med backventilen till vevhusvent 🙂
Oljetempen i lådan når 120°C under ett banpass med grundladd => kylning behövs
Oljetempen i motorn når över 120°C under banpasset => Bättre oljekylare behövs
Efter 2 avkylningsvarv och några minuter i depån låg vattentempen på 115°C => Lite förbättringar vore nog bra. Börjar med att kolla vattenpumpen
Max avgastemp 996°C på GLT känns inte bra. Verkar som tempen sticker iväg när jag varvar uppåt varvstopp 6500rpm. Kanske är när jag når varvstopp som den sticker ?. Förslag på åtgärder någon ? - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.