900 T16 -83 Bruksräser

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 T16 -83 Bruksräser

  • Detta ämne har 124 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2014-06-14 19:13 av .
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 125 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #54995
    saabaero
    Deltagare

    Varför ska det vara enkelt…

    Lovade AVO skicka tillbaka de felskickade dämparna genom att helt enkelt inte ta emot paketet från UPS och låta det gå tillbaka till avsändaren.
    Vad gör då UPS ?
    Den kreative chauffören skriver själv på leveransavin och knölar ner paketet i brevlådan utan att ens kolla om någon är hemma :bh :bh
    Eftersom paketet redan är levererat kan det inte skickas tillbaka till avsändaren på samma fraktsedel Alltså måste jag fixa en returfraktsedel för att kunna rätta till UPS misstag. Jävligt irriterande att behöva lägga tid på att lösa andras misstag.

    Förhoppningsvis dyker paketet med rätt dämpare upp idag men jag vågar inte riktigt tro på det.

    #52720
    ingemargavle
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Varför ska det vara enkelt…

    Lovade AVO skicka tillbaka de felskickade dämparna genom att helt enkelt inte ta emot paketet från UPS och låta det gå tillbaka till avsändaren.
    Vad gör då UPS ?
    Den kreative chauffören skriver själv på leveransavin och knölar ner paketet i brevlådan utan att ens kolla om någon är hemma :bh :bh
    Eftersom paketet redan är levererat kan det inte skickas tillbaka till avsändaren på samma fraktsedel Alltså måste jag fixa en returfraktsedel för att kunna rätta till UPS misstag. Jävligt irriterande att behöva lägga tid på att lösa andras misstag.

    Förhoppningsvis dyker paketet med rätt dämpare upp idag men jag vågar inte riktigt tro på det.

    Som jag ser det är det väl chaufören som äger problemet, du har väl inte fått något paket det har ju han kvitterat genom en förfalskning av namntäckning = straffbart.
    Jag hade iaf nekat till att jag fått något paket tills chaufören själv hämtat paketet och löst returen…
    Kreativitet bör alltid ske med sunt förnuft, även beställningen kunde ju vara falsk.

    #55195
    saabaero
    Deltagare

    Äntligen är dämparna på plats och bilen på hjulen 🙂
    Verkar som höjden blev hyffsad ändå, jag vill ju inte ha bilen för låg
    Tänkte starta upp den och provåka men då startade inte traktorn som står utanför garageporten 😥

    Precis när jag löst problemet med traktorn dök det upp en annan Saabdåre med en uppsättning 17″ hjul
    7,5×17 med 225 däck som jag bara blev tvungen att provmontera.
    Sitter kanonbra (förutom att det tar i fjädrarn fram) och bromsarna får plats utan spacers så nu är det bara att bestämma lämplig däckdimension.
    Funderar om 205/45-17 kan bli lämligt till vardagsåkning eller blir det möjligen för smalt på 7,5″ breda fälgar ?

    #55236
    saabaero
    Deltagare

    Nytt försök med uppstart, gick väl sådär…
    Startade men stannade direkt 🙁 Efter lite felsökning hittade jag felet, startspärren var aktiv 😆
    Ett annat problem är att CE lyser – lambdasond. Sonden är ny så det lutar åt något kabeltrubbel.
    När den väl startade droppade det olja från någon av anslutningarna på filterhuset.
    Bara å ta nya tag 😛

    #55242
    rabbit
    Deltagare

    Har du 3 wire lamdasond? Mitt project är slutförd 🙂
    Titta här ! http://www.blocket.se/stockholm/Saab_99_16V_Turbo_46861329.htm?ma=1

    #55244
    saabaero
    Deltagare

    Det är en ny 3-trådars sond.
    Kabelhärvan funkade i förra bilen och är byggd för 3-trådars sond. Misstänker att jag missat att koppla ihop någon kabel. Lampan tänds direkt så det är nog ett rejält fel men det lär visa sig när jag börjar rota.

    #55245
    rabbit
    Deltagare

    fran ECU pin 23,47 och 50.

    I denna list är fel !!!
    Pin number Color Description Range In/out
    1 Red +30 (power supply) +12 Volt In Distribution box on passenger fender
    2 Blue Boost pressure control valve Out
    3 Grey Injector 1 Out
    4 Blue Injector 2 Out
    5 Yellow Injector 3 Out
    6 White Injector 4 Out
    8 — Knock detect (knock indicator) Switches to GND Out
    9 Brown/white Trigger 1 Out
    10 Green Trigger 2 Out
    11 Blue Trigger 3 Out
    12 Grey Trigger 4 Out
    13 White Engine torque limitation In NO
    14 Orange Drive In NO (for auto)
    15 White Brake light switch In NO
    17 Yellow Combustion cylinder 1+2 In
    18 Brown Combustion cylinder 3+4 In
    20 PK MAP (Manifold Absolute Pressure) signal +5 Volt Out
    22 Grey MAP sensor input signal 0 – 5 Volt In
    23 Green Oxygen sensor 1 (front lambda sonde) In
    24 Black/white Main ground In
    25 Black/white Main ground In
    26 Green Boost pressure control valve Out
    27 Yellow/red EVAP canister purge valve Out NO
    28 GN EVAP canister close valve Out NO
    29 — Heat plate activation relay Out NO
    31 Yellow/white Main relay Out
    32 Yellow/White Check engine Out NO (Don’t confuse 31 and 32, same color, yell/white)
    33 Blue/white Diagnosis In/Out
    36 BU/WH Cruise control In NO (Kept ’88 cruise)
    39 Green Speed signal In Sourced this from the cruise control ECU
    41 Yellow Crankshaft position sensor In
    42 WH/BK Throttle position sensor Out
    43 Blue/white Pressure sensor Out
    44 Orange Knock signal In Knock signal from DI cassette to ECU
    45 GN/BN Throttle position sensor In
    46 Black Intake air temperature sensor In
    47 Black Oxygen sensor, reference ground In
    48 Red +30 (power supply) +12 Volt In HOT, Electrical distribution box on passenger fender
    49 BU/VT Idle air control valve (IAC) Out
    50 Black Oxygen sensor 1, preheating Out
    52 YE/WH Vacuum pump, brake system Out NO
    54 RD/WH A/C out Out NO
    55 — Shift up light Switches to GND Out NO
    56 Violet Fuel pump relay Out Fuel pump relay. Pin 86 on fuel pump. Pulls relay to ground.
    57 Yellow Throttle position signal Out
    58 Blue Engine speed signal (RPM) Out Blue wire, PIN 7 into ignition control unit. 900 tach signal
    59 Green/white A/C in In NO
    60 Green/white +15 (switched power supply, ignition contact) In Source: Switched power to coil
    62 Grey CANH (CAN bus high signal) In/Out
    63 Red CANL (CAN bus low signal) In/Out
    65 Red/white Programming voltage +16 Volt In
    66 Black Reference ground for engine coolant temp. sensor 0 Volt In
    67 Black/white Sensor ground 0 Volt Out
    68 Yellow Engine coolant temperature sensor In

    pin 46 – motor temp, inte air temp
    pin 68 – air temp

    http://www.knez.org/vehicles/images/saab/fuel%20air%20mix%20guage/air%20fuel%20ratio%20lead.jpg

    MvH.

    #55250
    saabaero
    Deltagare

    En vild gissning just nu är att jag missat spänningsmatning till förvärmningen :wrench

    #52993
    saabaero
    Deltagare

    Felet lokaliserat, ett stift som hade backat ur i en kontakt

    #55285
    Psycho Dave
    Deltagare

    :thumbsup:

    #55291
    saabaero
    Deltagare

    Premiärturen avklarad :race
    Avgaset behöver justeras – ligger mot karossen
    Laddtryck saknas, har bara 0,6bar nu, dock med 95oktan. Men den går ändå klart bättre än min Aero som laddar ca 0,9bar :mrgreen:

    #55295
    rabbit
    Deltagare

    0,6 bar är base boost. Sök fel i BPC.
    0,9 bar för aero är vacuum leak :ROLF

    #55300
    saabaero
    Deltagare

    Den går på mer än GLT men den borde ladda ca 1bar

    #55946
    saabaero
    Deltagare

    Har fortfarande inte löst problemet med laddtrycket men jag har hittat ytterligare en felkoppling som jag hoppas löser problemet.
    Det får bli lite bråttommek med laddtryck, bromsar och däck ikväll för imorgon bär det av till räcerbanan 🙂

    #56012
    saabaero
    Deltagare

    Då var banpremiären avklarad
    Med nybyggda bromsar, nytt chassi, ny transmission och första gången på R-däck blev det en spännande dag på banan.

    Bromsarna är grymma och känns odödliga. Carbotechbeläggen ger ett suveränt bett och därmed är bromsproblemet löst. Nu saknas bara ABS 🙂

    Chassit funkar fint, bilen ligger fint på banan. Klart lyft med styvare fjädrar istället för dom mjuka sänkfjädrarna. Skulle behöva lite mer camber för att spara däcken.

    Quaifediffen gör körningen helt annorlunda och jag har inte lyckas vänja mig vid att kliva på gasen hårdare och tidigare ut ur svängarna.

    R-däck tar bankörningen till en ny nivå, rekommenderas starkt ! Tyvärr kom det fram ståltrådar lite för tidigt på mina 🙄

    Med ny setup dyker nya problem upp…
    Bränslepumpen låter konstigt och suger luft i långa svängar. Antingen har jag misslyckats med att få ner sugsilen i plastlådan eller också är plastlådan för liten i förhållande till pumpens kapacitet (044 pump).
    En sliten 9000 stol är ingen höjdare på banan. Tips på stol som funkar till vardags och på bana mottages tacksamt.
    Vore kul med lite laddtryck också. Måste ta mig tid att reda ut detta.
    Det kommer rökpuffar vid start ibland vilket känns oroande – vill inte köpa ny turbo igen. Byter hellre bottendel men börjar nog med backventilen till vevhusvent 🙂
    Oljetempen i lådan når 120°C under ett banpass med grundladd => kylning behövs
    Oljetempen i motorn når över 120°C under banpasset => Bättre oljekylare behövs
    Efter 2 avkylningsvarv och några minuter i depån låg vattentempen på 115°C => Lite förbättringar vore nog bra. Börjar med att kolla vattenpumpen
    Max avgastemp 996°C på GLT känns inte bra. Verkar som tempen sticker iväg när jag varvar uppåt varvstopp 6500rpm. Kanske är när jag når varvstopp som den sticker ?. Förslag på åtgärder någon ?

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 125 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng