900 T16-84 motor laddar bara 0,7 bar varm.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 T16-84 motor laddar bara 0,7 bar varm.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 T16-84 motor laddar bara 0,7 bar varm.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 51 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 1, 2012 at 22:03 #5735

      Hej!

      Min 900 T16 motor från -84 på 175hk vill inte ladda fullt när motorn blivit varmare, dvs efter några minuter, den kommer upp i ca 0,7 bar. Nedanstående aktiviteter är inte i kronologisk ordning.

      Har tagit loss insugsrören inkl. intercooler och provtryckt systemet, med 1 bar, mellan anslutningen till turbon och anslutningen till trottelhuset, inkl eftermonterad dumpventil. Inget läckage, stoppade ner i kar med vatten..

      – Har köpt ny turbo inkl. wastwgateventil…det vart inte bättre.
      – Har köpt nya spridare, original 0280150706 svårt få tag på, köpte 4 st 0280150761 från Speedparts, som verkar vara identisk. Har kollat med Bosch, de sa att 0280150706, 0280150712 & 0280150761 har exakt samma flöde & ohm-motstånd. Dimensionerna såg lika ut. Det vart inte bättre….
      – Har köpt nytt bränslefilter, vart inte bättre.
      – Monterade nya tändstift NGK BCP7ES, och tändkablar, ingen skillnad.
      – Bytte tändspole., ingen skillnad.
      – Bytte tändmodul, ingen skillnad.
      – Bytte tryckgivaren, kollat att den gav rätt värde mht tryck först…ingen skillnad.
      – Bytte bränslebox, ingen skillnad.
      – Bytte APC-box, ingen skillnad.
      – Bytte till ny luftmassemätare, justerade skruven så ohmtalet blev rätt innan montage, ingen skillnad.

      – Testade APC-krets…kopplade in luftpump & tryckmätare på slangen till tryckgivaren. Varvade upp till 2100rpm, tryckte upp trycket till 0,5 bar på mätarn…Magnetventilen började smattra.Verkar ok.
      – Testade tempgivaren…ca 2240 ohm på stift 2 vid 25°C. Verkar ok.
      – Testade tempgivaren till mätaren på instr.panelen…ca 633 ohm vid 25°C. Tror dock inte denna har att göra med motorstyrningen…
      – Testade trottelkontakt, verkade ok. Tomgångs och fullast signal ok vid kontakten.
      – Testade bränsletrycket, var 3,35bar vid boost 0,85bar, 2,5bar vid avstängd motor. 1,74 bar vid tomgång, värden verkar vara ok.
      – Testade tryckgivaren…anslöt ohmmätare, sög i slangen till givaren, släppte in luft, visade ca 11 ohm, blåste i slangen, släppte ur luften…visade ca 17,5ohm….detta ger en hysteres på 6,5ohm…är det normalt? Tryckte in ca 0,6 bar på givaren, visade 91 ohm. Tryckte in 1 bar, visade 133 ohm.

      – Monterat lysdiod till apc-boxen. Den blinkar inte när jag kör, inget knack… men när jag stänger av motorn så blinkar den 1 ggn.
      – Har testat grundladdtryck, ok.
      – Kollat tändläget, ok.
      – Har mätt avgasmottrycket en bit nedanför turbon, under fullgas, i princip inget mottryck, avgassystemet verkar ok.
      – Har kollat backventilen till bromsservot. Håller tätt för 1 bar.
      – Har kollat luftslangar vid insuget – turbo-apcventil mm, verkar ok.
      – Tog komp-prov, var hyfsat jämnt mellan cylindrarna.

      Någon som har några tips på ytterligare felsökning?

      Med vänlig hälsning / Anders

        mars 2, 2012 at 08:59 #40282

        @Anders G wrote:

        – Testade tryckgivaren…anslöt ohmmätare, sög i slangen till givaren, släppte in luft, visade ca 11 ohm, blåste i slangen, släppte ur luften…visade ca 17,5ohm….detta ger en hysteres på 6,5ohm…är det normalt? Tryckte in ca 0,6 bar på givaren, visade 91 ohm. Tryckte in 1 bar, visade 133 ohm.

        En av de seriösare felsökningarna jag sett :AP
        Hysteresen i tryckgivaren verkar inte normal, den borde hamna närmare ursprungsläget. Jag skulle nog provat en annan givare och säkerställt att slangarna dit är ok.
        Kanske hjälper det att motionera givaren lite ?

        Lite fler uppslag:
        Du har checkat många saker, men har du mätt direkt på komponenten (t.ex. spjällkontakten och tempgivaren) eller har du mätt i kabelhandsken vid styrboxen ?
        Mäter du vid styrboxen får du även en kontroll av kablaget, kontaktdon och jordningar.

        Provtryckning av insugssystemet
        Skippa pluggen vid spjällhuset och låt det pysa ut genom motorn. På detta vis får du med alla vacumslangar och prylar kring insuget och där hittar man ofta ett antal små läckor.

        EGR systemet
        Har du kollat det? Det finns ju t.ex. en termoventil där som ska öppna när motorn blir varm.

        Vacumslangar
        Många slangar är det… Säkerställ att alla slangar sitter rätt och att dom är hela och fräscha.
        Det finns ju många anslutningar kring spjällhuset och det är viktigt att t.ex. slangen till fördelaren sitter i rätt uttag.

        Jordningar
        Systemen är känsliga för dålig jord.
        Har du t.ex. skilt på de två jordpunkterna för LH vid den främre lyftöglan ?
        Är jordningen till APC OK ?

        Knacksensor
        Glapp i kablaget till knacksensorn kan ge skumma fenomen som tappat laddtryck
        Provat en annan knacksensor? Kontrollerat momentet på knacksensorn ?

        Tändläget
        Har du kollat tändläget på rätt sätt ?
        Sitter slangen till fördelaren på rätt uttag ?
        Fungerar tändningsregleringen vid tryck/vacum som den ska ?
        Är det rätt fördelare på bilen ?

        Bränsletryck
        Har du kollat att det ligger stabilt även under körning vid fullast ?
        Hur ligger CO-halten ?

        LH-box
        Provat en annan ?
        Har du org chip eller nått trimchip ?

          mars 2, 2012 at 12:29 #40287

          Känner igen lite av detta fel,

          Har på en t-16 vid växellådsbyte skiftat två kablar när motorn lyftes i igen, gav endast lite mer än glt.

          På en 900 t-8 var det igensatt avgassytem, trots att det såg helt nytt ut, isoleringen hade ramlat ner och stoppade flödet.

            mars 2, 2012 at 13:14 #40288

            @porsche944 wrote:

            Har på en t-16 vid växellådsbyte skiftat två kablar när motorn lyftes i igen, gav endast lite mer än glt.

            Var det jordkablarna vid lyftöglan ?

              mars 2, 2012 at 14:32 #40291

              På min förra Aero så såg jordpunkten ganska fin ut, alla kablar som gick in i de två stora kabelskorna ut verkad helt ok. Tills jag pillade lite på dom och smulade sönder de anfrätta kablar fullständigt, så samtliga kablar fick klippas av, och nya skor läggas på. Så kolla det med!

              Galet noga första undersökning annars, kan förstå hopplösheten i detta…. been there, done that, got the scrap-receipt. 😳

                mars 2, 2012 at 22:36 #40313

                Tack för era synpunkter…

                Kommer ihåg lite mer…

                Jag har för mig att jag bytt tryckgivaren, får kolla upp det…
                Jag har bytt knacksensor, provat med en ny, momentdragen, ingen skillnad.
                Har testat tändläget på tomgång med/utan slang ansluten, den ger rätt förinställning.
                Fördelaren är en Bosch 0237 507 001, utan centrifugalfförställning, så den stämmer.
                Har provat annan LH box som jag vet funkade tidigare……inget trim alls…
                Bränsletryck stabilt under kontinuerlig körning med det max ladd på 0,7bar jag har…kan det vara fel på den ändå?
                Har bytt APC-ventil några gånger…ingen skillnad.

                Ang trycksättning av insugssystemet på plats s a s, kan man blåsa igenom turbon eller blåsa i slangen som ansluts till turbokompressorns utlopp?

                Japp, får mäta i kontaktdonet tiil resp bränslebox och APC-box också….Jag har för mig att jag ohm-mätt mellan box-kontaktdon och kontaktdonen i andra ändan på kablarna….får prova och mäta igen..

                Jag har ohmmätt på kabelskorna nere vid jordpunkten, vid kylaren, under turbon…och mot karossen, det var 0 ohm, ok däremellan, kan naturligtvis dålig kontakt mellan kabel & klämkontakten….får kolla det…

                MVH / Anders

                  mars 3, 2012 at 09:29 #40334

                  @Anders G wrote:

                  Bränsletryck stabilt under kontinuerlig körning med det max ladd på 0,7bar jag har…kan det vara fel på den ändå?

                  Det du kollar under körning är att pumpen inte tappar tryck när flödet ökar. Helst ska man då köra så man får max belastning på motorn, dvs fullgas till varvstopp.
                  Har du fullt soppatryck men inte fullt laddtryck så är det knappast bränslebrist som är problemet.

                  @Anders G wrote:

                  Ang trycksättning av insugssystemet på plats s a s, kan man blåsa igenom turbon eller blåsa i slangen som ansluts till turbokompressorns utlopp?

                  Det kvittar nog. Jag har provat båda varianterna utan att det skapat något bekymmer.
                  Man kan ju tänka sig att trycksättning av kompressorhuset kan ge nått oönskat fenomen med turbon men det tror jag inte.

                  @Anders G wrote:

                  Jag har ohmmätt på kabelskorna nere vid jordpunkten, vid kylaren, under turbon…och mot karossen, det var 0 ohm, ok däremellan, kan naturligtvis dålig kontakt mellan kabel & klämkontakten….får kolla det…

                  Den jordpunkt jag menade att du skulle kolla extra noga är den som sitter på insuget vid främre lyftöglan då det är LH systemets jordpunkter. De jordpunkterna ska vara skilda åt då den ena är kraftjord och den andra signaljord.

                  Ang APC boxar.
                  Antagligen en dum fråga, men det är väl T16 boxar du provat ?
                  (0,7bar skulle ju kunna vara en T8 box)
                  Har ett minne av att T16 boxen -84 är lite speciell med en liten “extra våning”, dvs ett kretskort som sitter ovanpå det andra.

                  Ang motorns skick
                  Det är inte så att du har mekaniskt skrammel som APC kan tolka som spikningar ?

                  Tryckmätaren
                  Antar att du kollat laddet med en bra mätare och att du inte har nån liten pyspunka på slangen till mätaren :ID

                  WennloSaaben som nu finns på museet hade (har?) ett liknande fel som vi försökte få ordning på i Klassikerkampen.
                  Den gick bra men det saknades lite laddtryck och den var lite seg i ladduppbyggnad. Hade inte tiden att prova så mycket med den men alla APC prylar, div LH prylar och tändningsprylar testades utan resultat. Den motorn är lite rasslig i kedjan så det skulle kunna vara en orsak. Hade tiden funnits den gången hade nog kaminställningen kollats.
                  När även ladduppbyggnaden är lite seg och laddtrycket hamnar “något över GLT” är knackregistrering klart misstänkt.

                    mars 3, 2012 at 13:49 #40345

                    Motorn är inte purfärsk tror dock den varit renoverad, i alla fall genomgången, innan de monterade i den. Jag har bytt kamkedja en gång. Funkade utmärkt efter det. Jag kör inte så många mil per år så den lär inte ha blivit sliten igen 

                    Ok, Får kolla på jordpunkterna vid främre lyftöglan., såg att två kablar satt på en skruv och en kabel på den andra skruven. Att det ska vara så känsligt det där..med placeringen…

                    Japp, har rätt APC-box, 16V, orörd..har provat flera…
                    Tryckmätaren ska det nog inte vara något fel på…inte slangen heller..

                    Om mekaniskt skrammel tolkas som knack, borde väl knack-dioden lysa ?

                    Med vänlig hälsning / Anders

                      mars 3, 2012 at 17:45 #40359

                      Hittade bra info på ett annat forum, om provtryckning insugssystem.

                      http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=361

                      MVH / Anders

                        mars 4, 2012 at 12:25 #40392

                        Låter kanske dumt. Men bör man inte försöka tänka på vad som ändrar sig av värmen.

                        Knacksensor kan dumma sig. Men den var bytad.
                        Hallgivaren i fördelaren. Men den var bytad.

                        Tempgivare?
                        -84 har jobbiga lyftare dom kan flippa. Du har dolde men när jag koppla in de på min så levde den ett eget liv, så förlita dig inte på den.

                        Vad reagerar mer på värme? Brainstorma lite.

                          mars 8, 2012 at 20:38 #40641

                          Hallgivaren i fördelaren är inte bytt…..tänkte att den kanske funkar eller inte funkar, lite binärt… så jag har inte bytt den.

                          Någon som haft ett sådant fel som jag beskriver pga dålig hallgivare?

                          MVH / Anders

                            mars 8, 2012 at 21:05 #40646

                            Tveksam till att hallgivaren skulle orsaka detta då ev problem med den snarare borde ge misständningar men det kanske är läge att prova ändå för att säkerställa att det inte är den.

                            När du nu provat så mycket kan man börja fundera om de “nya” delar du monterat verkligen är friska. Har ju hänt förr att ersättningsdelar inte fungerar som dom ska även fast det är nya prylar.

                              mars 8, 2012 at 22:00 #40653

                              @Anders G wrote:

                              Hallgivaren i fördelaren är inte bytt…..tänkte att den kanske funkar eller inte funkar, lite binärt… så jag har inte bytt den.

                              Någon som haft ett sådant fel som jag beskriver pga dålig hallgivare?

                              MVH / Anders

                              JA jag har haft det på en iof 900 men den satt vid svänghjulet och gick illa när den var varm.

                              Såg nu de andra inlägget. 😉

                                mars 16, 2012 at 06:55 #41008

                                Har försökt hitta en ny hallgivarenhet till fördelaren 02375007001, har inte lyckats, någon som vet var man kan hitta en sådan ?

                                Har sett att nya fördelare finns att köpa dock…

                                MVH / Anders

                                  mars 16, 2012 at 10:24 #41020

                                  Är inte hallgivaren lika oavsett modell ?
                                  Dvs går det använda en hallgivare från andra 900 modeller/årgångar eller 9000 prylar ?

                                  Laddar bilen fullt innan motorn nått arbetstemp ?

                                  Hur är skicket på magnetventilerna du provat ?
                                  Beggade ventiler brukar kunna ha ett ganska stort inre läckage som gör att laddet pyser ut i “R” slangen
                                  Ventilen kan tas isär och rengöras 😉
                                  Är ventilen rätt kopplad (kan det finnas risk att kablarna blivit skiftade) ?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 51 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.