900i 8 ’86 (skulle blivit) ”vinterbil”
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900i 8 ’86 (skulle blivit) ”vinterbil”
- Detta ämne har 108 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2026-03-26 22:30 av
Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
september 10, 2020 kl. 20:34 #475011Sedan svampades hela bilen med schampo och efter det använde jag ”lera” för att få bort allt detta.
Vilken lera använder du dig av? Har aldrig provat lera så vill veta mera.
Jag har använt…. Biltemas clay. Men köpt en annan nu som jag ska testa.
Jag tror inte det spelar någon roll vilken sort man har.
september 10, 2020 kl. 20:42 #475012Lite kuriosa…
Och lite till…
För er yngre läsare så är det som är på sista bilden en del till ”mobiltelefonenhet” som satt på konsolen mellan sätena.
Attachments:
september 11, 2020 kl. 07:42 #475021Det var bättre kilopris på mobilerna då.
Så sant! ?
Ang. telefon så finns det en del att återställa.Men delar det löser sig.
Det finns även ”spår” av radio…Attachments:
september 11, 2020 kl. 08:50 #475028Släng inte radioknapparna! Typiskt bra-å-ha.
96 V4 1975 ”Bollen”
september 11, 2020 kl. 09:20 #475029Släng inte radioknapparna! Typiskt bra-å-ha.
Du tror väl inte att jag slänger något!?
Troligtvis har radion varit stöldskyddad med någon slags självförstörelsemekanism, för den har nog exploderat när tjuven brutit för att få loss den. Det finns kraftiga brytmärken i panelen och knappar lite varstans. I chockat tillstånd har tjuven troligen rafsat med sig fragment av radion, för jag kan inte se något kvar inne i hålet där den suttit bara fästramen.
september 11, 2020 kl. 12:43 #475031Släng inte radioknapparna! Typiskt bra-å-ha.
Du tror väl inte att jag slänger något!?
Troligtvis har radion varit stöldskyddad med någon slags självförstörelsemekanism, för den har nog exploderat när tjuven brutit för att få loss den. Det finns kraftiga brytmärken i panelen och knappar lite varstans. I chockat tillstånd har tjuven troligen rafsat med sig fragment av radion, för jag kan inte se något kvar inne i hålet där den suttit bara fästramen.?
96 V4 1975 ”Bollen”
september 11, 2020 kl. 13:39 #475032Även panelskalet bär spår av explosionen tom handskfacksluckan är skadad….!
Hittade en lös kabel…?
Aha….
Kontaktpaj…
september 11, 2020 kl. 13:43 #475038Eller kan sprickorna i panelen och den slokande handskfacksluckedekoren bero på att någon glömt sollucka stängd några stekdagar…?
september 11, 2020 kl. 19:21 #475091Hade rost på bagageluckans nederkant, trodde jag…
Men! Det visade sig vara någon som gett upp vid montering av handtaget när brickan gick förlorad.
Efter lite pill var den borta.
Vidare kan noteras att låspinnen hölls fast med ”geggagummi”. Undrar om inte…. Jovisst, hylsan satt kvar längst ner på pinnen.Så efter dagen utmaningar är klädseln återmonterad (alla plastskruv utom en saknades) ordentligt.
september 12, 2020 kl. 10:49 #475118Nu är antennen åter i ordning.
Gammalt hölje men nytt innanmäte och fotpackning.När jag hämtade bilen tyckte jag att det kom in mycket ljud från motorrummet. Först tänkte jag att det var avsaknad av något i dinutaget för radion men sedan förstod jag att det är ”hål” någonstans.
När jag dammsög fick jag se att gummismocken till rattstången hängde löst. Dessutom saknas plastringen som ska hålla mattan. Nu råkar jag veta att servostyrningen är eftermonterad…
Här är den då på plats igen.Som ni ser krävs en rejäl skurning av mattan…
Attachments:
september 12, 2020 kl. 21:43 #475171Den som är intresserad av detaljer kanske noterat att spolmunstyckena såg annorlunda ut.
Josåatte! Dom sticker ut som…ja inte vet jag….
Men efter polering är ordningen återställd.Dubbel på förarsidan…
…och enkel på passagerasidan.
september 12, 2020 kl. 21:56 #475176När jag letade fragment efter radioexplosionen passade jag på att plocka bort all ”mobiltelefoni”.
Det blev en hög…
Upptäckte att någon troligen trott att man frigjort mobiltelefonen genom att klippa dessa kablar…

…som går till lampan för växelväljarindikeringen…Nu återstår en del klassiskt rengörings och reperationsarbete av interiören.
Damsugning.Provade även att skura sittdynan bak…
Syns knappt var jag varit så här får skjortärmarna rullas upp lite till.
Fram är det ingen idé. Här får klädseln av och tvättas för hand. Dessutom måste det sys nya kanaler men det har jag visat förr så det blir nog bara före och efter bilder på det arbetet.

Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.