900i 8 ’86 (skulle blivit) ”vinterbil”
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900i 8 ’86 (skulle blivit) ”vinterbil”
- Detta ämne har 108 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2026-03-26 22:30 av
Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 2, 2021 kl. 18:35 #489116Då är förarstolen behandlad på samma sätt.
Gjorde även rent knapparna till bälteslåsen.
Texten var brun av smuts.Såhär såg stolarna ut innan rengörning och lagning.
november 9, 2025 kl. 21:44 #524853Ett bra tag sedan nu…
Efter ett plötsligt läckage på värmekranen var det dags för ett byte. I samband med detta passade jag på att byta panelskalet.

Det gamla såg rätt tråkigt ur.Här är det nya precis på plats…
Nu får vi se om jag får upp farten så det blir en besiktning.
Hej Andreas!
Måste hålla med. Det gamla såg mest tråkigt ut. Bra att du fann energi och fann ett nytt panelskal. Bra jobbat. MEN berätta gärna i denna tid av bara röda positioner (saknas) på våra skrotar hur du trolla fram det nya panelskalet, Tack!
Jag upplever att det ”snävas åt” man måste ha ”kontakter” eller jaga ”Tradera auktioner” för att få tag på reservderar till, nej inte 2T SAABar från 50- och 60-talen utan från eran sent 60-tal fram till de äkta (ursäkta) SAABarnas sluttid.
Hoppas du får till det och håller tumme för besiktningen.
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicHej Andreas igen!
En tilläggskommentar angående titeln: (skulle blivit) vinterbil.
Dessa våra OG-SAABar tål inte att vara vinterbilar såvida vi inte har tvättmöjligheter efter varje dust med vägsaltet – här där det saltas!
[Jag hade det i Försvarets Motroklubb (FMK) både som anställd på dåvarande Flygtekninska Försöksanstalten (FFA) i Bromma och sedemera under en viss tid på Totalförsvarets Forskningsinstitut (FOI) (Notera inte längre Anstalt -:) Det finns en bra ”historia” om dett A->I som jag tar i annat sammanhang.]
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic
november 19, 2025 kl. 21:02 #524985Hej Adam!
Ja…det är ju så att jag sparat mycket grejer genom åren…
Men just detta skal har min bror fyndat i en bil när det fortfarande var självplock på skroten. Det hade skador men gick att snygga till.
Det är nog som du säger att det gäller att ha kontakter. Man byter oftast saker med varandra i dessa kretsar…
Förhoppningsvis har jag ”fyndat” en annan vinterveteran…
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Hej Andreas!
Ja låt oss utnyttja klubbsamhörigheten och bl a byta grejer. Nu till helgen om inte ”det snöar inne” (pga min branta garagenedfart) säljer jag av en B201 B-typ motor (M73) som gått ung 10 tusen mil till en yngre klubbmedlem i ”nöd”.
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic
februari 27, 2026 kl. 07:04 #526551Farten har inte varit särskilt hög eller ens alls…
Kom bl.a. en 9k emellan. Nu är bilen inne i garaget och ska få en översyn av motorrummet med bl.a. byte av kyl och en strålkastare m.m.

Detta är mycket lättare med huven på taket.Som synes är det mycket puts som krävs…
Attachments:
mars 11, 2026 kl. 07:12 #526729Fortsatt demontering…
Tänk hur fult det ser ut när allt är bortplockat och man ser allt som döljts.
Men efter tvätt, slipande mer tvätt och slipande går det lite framåt.
mars 21, 2026 kl. 23:54 #526880Återmonterimg tar tid. Man hittar fula skruvarn och beslag som ska ersättas. Ersättare tar tid att hitta…

Attachments:
mars 22, 2026 kl. 09:52 #526883Jag missade att fota strålkastaren innan rengöring. Jag hade en hel del oxidpulver från div metalldelar i reflektorn. Dessutom var hela lamphuset smutsigt och ovansidan ganska porig och bränd av UV-ljuset. Jag tog av glaset och blåste så rent det gick. Sedan sprayade jag fönsterputs på reflektorn och ”sköljde” runt detta. Efter det spolade jag ur reflektorn med hett vatten och sedan blåste jag den torr. Detta blev nästan bra. Då tog jag polertrassel och blåste med tryck luft så det bara svepte över ytan för att inte skada ytan mer. Då blev det faktiskt ett okej resultat. Lamphuset gick att få finare med fälgrent och skrubbsvamp. Som sagt missade jag att fota allt detta men jag ska göra samma sak med vänster strålkastare så det får bli foto där.
mars 26, 2026 kl. 22:09 #526970 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.