900S aut. 93 Projekt starta o åk ….

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900S aut. 93 Projekt starta o åk ….

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 91 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 27, 2012 kl. 16:42 #41529

      5W-30 och 5W-40 finns med i boken för min -91a, kravet är att 5W-oljorna ska vara av halv eller helsyntetisk typ. Antar det är för en ren mineral med 5W blir för tunn när den blir varm, dessa är dock väldigt ovanliga i sverige…

        april 3, 2012 kl. 19:41 #41824

        Ac provet gick inte så bra. Ärg på anslutningarna till torkfilter, kondensor gör att de ”vill” byta flera rör, slangar och kondensor förutom de vanliga sericedelarna vid en konvertering. Får väl börja söka reda på vad jag behöver, ett av rören som lärbehövas ska visst vara lite svårare att hitta. Tipps på firmor/ personer som har nya bra AC-grejjer motages tacksamt. Bilen kommer att ställas av någon månad för att jag ska få tillfälle att jobba med den medans Red Love får tjänstgöra.

        Motorlampan tänds ibland liksom ABS lampan så det finns lite att göra förutom att rostskyddet ska optimeras.

          april 3, 2012 kl. 22:04 #41835

          @ingemargavle wrote:

          Ac provet gick inte så bra. Ärg på anslutningarna till torkfilter, kondensor gör att de ”vill” byta flera rör, slangar och kondensor förutom de vanliga sericedelarna vid en konvertering. Får väl börja söka reda på vad jag behöver, ett av rören som lärbehövas ska visst vara lite svårare att hitta. Tipps på firmor/ personer som har nya bra AC-grejjer motages tacksamt. Bilen kommer att ställas av någon månad för att jag ska få tillfälle att jobba med den medans Red Love får tjänstgöra.

          Motorlampan tänds ibland liksom ABS lampan så det finns lite att göra förutom att rostskyddet ska optimeras.

          Hör efter med Wallero på forumet här. Han brukar ha nya, alt. fräscha prylar. Vet att han haft nån annons ute om just AC detaljer.

            april 10, 2012 kl. 19:36 #42131

            Efter ett besök på Custom motor show på Elmia är inspirationen i topp igen.
            Överväger ett besök på Color Glo för att se vad de har för ideer om min klädsel.
            ABS laman och motorfelslampan har lagat sig själv men bränsleförbrukningen behöver ses över.
            Har fått tipps om AC-grejjer som jag hoppas kan dyka upp och monteras före sommarvärmen.
            (Tur att man lyckats fostra fram en Saab tok till son som kan AC mm.)

              juni 5, 2012 kl. 11:46 #44437

              Då är sommarvärmen snart här så att jag kan ägna mig åt lackbättringar och rostskydd. Dottern som är duktig med motivlacksprutan ska försöka snygga till några av alla repor. får se hur mycket vi gör under sommaren men ett motorlyft skulle sitta fint så man kommer åt att snygga till under huven och montera diffen och konvertera AC’n.

                juni 25, 2012 kl. 11:01 #45165

                Ska prova en vad jag förstår ett nytt sätt att uppdatera en gammal AC. Har bokat tid i morgon och hoppas det går bra.
                Någon fler som provat Enviro-Safe’s GDS kit?

                http://www.duracool.info/AC-SERVICE-G-VLE.html

                  juni 26, 2012 kl. 20:25 #45197

                  @ingemargavle wrote:

                  Ska prova en vad jag förstår ett nytt sätt att uppdatera en gammal AC. Har bokat tid i morgon och hoppas det går bra.
                  Någon fler som provat Enviro-Safe’s GDS kit?

                  http://www.duracool.info/AC-SERVICE-G-VLE.html

                  Var dit idag och provtryckte. Det verkar tätt men jag behöver ett nytt torkfilter. Har nu beställt ett och hoppas att jag får det under veckan.

                    juni 29, 2012 kl. 09:46 #45287

                    Då börjar det skruvas AC.

                    Inte helt enkelt – problem 1

                    Då är det bara att skruva vidare.

                    Kondensorbyte och fler slangar väntar, det kostar att ligga på topp…

                    Händer nått kul då? Japp

                    Prickfritt protokoll (kollade inte stöldskyddet) av en som gillar vårdade bilar.
                    Semsetern är nu fullbokad med AC jobb, rostskydd och puts.

                    :wrench :wrench :wrench

                      juli 11, 2012 kl. 11:32 #45633


                      Då har vi förhoppningsvis allt vi behöver, slangar, o-ringar, kompressorolja och kondensor kom idag och torkfiltret har vi sedan tidigare. Ska kanske måla lite när jag ändå skruvar har iaf beställt färg som jag får om några timmar. Det skadar inte om det ser fräscht ut under huven.

                        juli 12, 2012 kl. 19:04 #45660

                        Började dagensarbete med att demontera de rör som behövde bytas pga AC kopplingarna var ärgade.
                        Jämförde org. art nr med det vi köpt.

                        Såg strax att något inte stämde … trots ”rätt” delar
                        Vinklarna var helt fel … Vad gör man, på Skruvat.se som levererat rören är det ju bara att glömma att försöka få tag på någon som kan skicka ett korrekt rör. Efter nästan två veckors väntan på att få kontakt med dem (via bolagsverket och eniro kan man hitta hemnummer till VD mm. när de inte svarar på kontoret) och be dem skicka grejjerna de redan hade på lagret kan jag bara konstatera att de inte är kundorienterade under semestertiderna.

                        Rätade ut rörets vinklar och monterade.

                        Fästet mot kompressorn satt inte heller rätt monterat.
                        Löste det med ett eget fäste, inte perfekt men det funkar … tror jag.
                        Det tog lite längre tid men i morgon så blir det torkfiltermontering vakumsugning och påfyllning. Dagens arbete nu väntar en kebab …

                          juli 14, 2012 kl. 09:01 #45713

                          Ja nu är äntligen AC’n igång. När vi skulle starta AC’n efter påfyllninngen så ville den inte slå till riktigt utan man var tvungen att hålla in knappen på instrumentpanelen för att den skulle gå. Efter en snabb isärplockning av knappen och justering av blecken går den klockrent utan missljud.

                          Nu ska ”bara” all plast tillbaks. Någon som har tipps på hur vi kan laga sprucken plast?
                          Funderar på att svetsa med lödkolven, eller någon som provat tippset på länken? http://www.biloverkstad.se/nyheter/?p=2243

                            juli 14, 2012 kl. 12:39 #45719

                            @ingemargavle wrote:

                            ….. eller någon som provat tippset på länken? http://www.biloverkstad.se/nyheter/?p=2243

                            Ser ut som en riktig guldprodukt. Men med en prislapp på 2950:- http://www.unobench.se/webshop/verktyg/58-unobench-plastic-rapid-repair.html ska man nog ha mycket trasig plast för att den ska löna sig!

                              juli 15, 2012 kl. 10:38 #45739

                              Såg att jag hoppade över några bilder från AC-arbetet. Några kopplingar hade rester kvar i gängen från konvektor och torkfilter. För att rensa dessa gänger gjorde jag ett ”specialverktyg” offrade ett sticksågsblad med liknande stigning som gängan. Inte perfekt men tillräckligt bra för att rädda några slangar. Alla kopplingar och o-ringar smordes med kompressorolja innan montaget. Som tur har jag en son som jobbar med bilar så en skvätt följde med hem. Köpte en konverteringssats med o-ringar och ventiler så de flesta o-ringar byttes. Nya gröna monterade och de gamla svarta ligger här löst på kompressorn. Eveapparatorn eller vad de nu heter var helt ok och det rcäkte med gängrengöring och smörjning innan nya o-ringar monterades. Svetsade front läppen med lödkolven som som svets och buntband som tillsatsmaterial.
                              Inte vacker men det kanske håller, iaf så länge jag inte ska ploga snö med den. Tipps på andra sätt att laga plast tas tacksamt emot.
                              Nu är jag redo för solsken :CH

                                juli 16, 2012 kl. 13:48 #45769

                                Har idag mailat skruvat.se och reklamerat den felaktiga slangen. Det ska bli intressant att se hur lång tid det tar och vad resultatet blir. Kan konstatera att AC’n blåser riktigt kallt nu och jag längtar efter solsken.

                                Tittade idag på bakljusarmaturen varför endast vänster dimbakljus lös och konstaterade att kabeln till höger dimmbakljus var klippt, undrar varför?
                                Vill ha två dimmbakljus och funderar även på att montera lampor så både blinkers och bakljus lyser runt hörnet. Någon här som gjort det tidigare och om den i så fall har något tipps.

                                  juli 16, 2012 kl. 21:07 #45789

                                  Hur kallt är kallt? Är det så det blir jobbigt att hålla handen för utblåset eller är det mer svalt?
                                  Har AC i min aero och det är svalt, inte mer.

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 91 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.