900S aut. 93 Projekt starta o åk ….
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900S aut. 93 Projekt starta o åk ….
- Detta ämne har 90 svar, 23 deltagare, och uppdaterades senast 2013-11-24 17:35 av
ingemargavle.
-
FörfattareInlägg
-
december 1, 2011 kl. 19:10 #35661
Då var första provkörningen gjord. Det blev en kort tur ner till macken och tillbaka. Växelvaiern måste justeras, någon som vet om det är lika på min -93a som på en -87a? Konsolen ser ju lite olika ut så därför undrar jag. Det var iaf för mörk att göra ett försök nu ikväll. Annars är nog allt klart för lördagens besiktning som är spännande då det är 4.5 år sedan sist och den har varit avställd i 3.5 år nu.
PS:Avgasröret måste bytas snart så tips om lämpligt rostfritt system tas gärna emot och då gärna ett lite sportigare.december 3, 2011 kl. 10:44 #35731:CE ”RUBY RED” Nybesiktad och klar :CE
Dock blev det lite spännande då det började droppa vatten från en av ”frospluggarna” ute på parkeringen innan besiktningen. Det var kanske skiten i kylsystemet som höll pluggen tät så nu ska vi skölja ännu mer och byta pluggarna i blocket.
Nytt avgasrör står också på listan, lutar mot rostfritt 2.5″ och hagelbössa.@ingemargavle wrote:
:CE ”RUBY RED” Nybesiktad och klar :CE
Dock blev det lite spännande då det började droppa vatten från en av ”frospluggarna” ute på parkeringen innan besiktningen. Det var kanske skiten i kylsystemet som höll pluggen tät så nu ska vi skölja ännu mer och byta pluggarna i blocket.
Nytt avgasrör står också på listan, lutar mot rostfritt 2.5″ och hagelbössa.Gött! Kan rekommendera Simons!
@ingemargavle wrote:
:CE ”RUBY RED” Nybesiktad och klar :CE
Dock blev det lite spännande då det började droppa vatten från en av ”frospluggarna” ute på parkeringen innan besiktningen. Det var kanske skiten i kylsystemet som höll pluggen tät så nu ska vi skölja ännu mer och byta pluggarna i blocket.
Nytt avgasrör står också på listan, lutar mot rostfritt 2.5″ och hagelbössa.Snyggt! :CH
Hagelbössan på en OG är ju aldrig fel. 😉
december 5, 2011 kl. 11:15 #35807Mätare är fränt! Jag fixade en ratt som såg ut som din genom rengörning och pensling av sprayfärg…bonnlösning kanske med blev ok någon annan har kanske en bättre ide’…
december 6, 2011 kl. 09:04 #35851Ett steg fram och två tillbaks, eller tvärt om. Nytt dörrlås monterat efter stöldskadan. Ett rött handtag är monterat och det ser rätt bra ut mot den grå klädseln. Precis då jag stod och beundrade min insatts kom jag på att jag skulle ju svetsat sprickan vid rutramen innan jag monterade klädseln. Gör om gör rätt men det får vänta tills vidare. Tankade fullt och då började det lukta bensin i bilen. Någon har tydligen bytt bensinpump och inte fått locket tätt så det ligger nu bensin ovanpå tanken. Hoppas att det bara är att göra om monteringen och att o-ringen är OK. Det och frostpluggen har första prioritet nu.
december 11, 2011 kl. 20:38 #36133Nu är frostpluggen bytt och tanken är förhoppningsvis tät.
Bilen går riktigt bra men mullrar lite för mycket.
Åker till Uppsala och byter avgasrör på tisdag, får se om det blir hagelbössa då. 😉
Behöver dock justera växelvajen om jag får tips på 900 tråden.december 12, 2011 kl. 16:22 #36169När jag sitter vid datorn och Googlar (drömmer) så dycker Ruby Edition upp. Min bil har ju rätt färg men är 4dr och ”bara” en S men lite nyfiken är jag på dessa Ruby edition bilar http://www.turbotsd.com/classic_900/specials/ruby.html hade de tex några extra dekaler som typ Carlsson och Talladega?
@ingemargavle wrote:
När jag sitter vid datorn och Googlar (drömmer) så dycker Ruby Edition upp. Min bil har ju rätt färg men är 4dr och ”bara” en S men lite nyfiken är jag på dessa Ruby edition bilar http://www.turbotsd.com/classic_900/specials/ruby.html hade de tex några extra dekaler som typ Carlsson och Talladega?
Inga dekaler utan enbart specell färg med lackade stötfångare och förlängdes samt speciell inredning. Har du 25 pappntill över så finns det en på ön.
Magnus
december 12, 2011 kl. 17:40 #33730@cabmange wrote:
@ingemargavle wrote:
När jag sitter vid datorn och Googlar (drömmer) så dycker Ruby Edition upp. Min bil har ju rätt färg men är 4dr och ”bara” en S men lite nyfiken är jag på dessa Ruby edition bilar http://www.turbotsd.com/classic_900/specials/ruby.html hade de tex några extra dekaler som typ Carlsson och Talladega?
Inga dekaler utan enbart specell färg med lackade stötfångare och förlängdes samt speciell inredning. Har du 25 pappntill över så finns det en på ön.
Magnus
Några pengar för ytterligare bilar finns inte men jag gillar de lackerade stötfångarna och vad jag förstår har min just den speciella färgen så jag funderar på att ev. lackera mina stötfångare som exemplet i länken.
december 13, 2011 kl. 15:06 #36231Nytvättad och nymonterat avgasrör i rostfritt av http://www.uppsalaavgasteknik.se. :AP
Det blev ingen hagelbössa utan det blev ett orginalliknande system.
Hoppas nu att de stora investeringarna är avklarade för säsongen och det bara är att åka nu.
Nu önskar jag bara att någon vänlig person kan ge tipps på hur jag får till växelvajern.december 13, 2011 kl. 18:02 #36248
Dagens garagefynd :CE
Mindes att jag hade en yttertempraturmätare i V4an jag åkte i på 80-90 talet.
Då inte Biltema eller Mekonomen hade några mätare gick jag ut till mina egna gömmor och visst mindes jag rätt.
Termometer och givare låg där och bara väntade på mig. Ser nu att jag hade andra krav på elkopplingar då, sladdarna var bara tvinnade utan skyddande tejp eller liknande.januari 6, 2012 kl. 14:03 #37295Dags för en liten rapport. :TY
Måste säga att jag är mycket nöjd med bilen, startar lätt och är riktigt körglad. Har dock inte lyckats få locket över bensinpumpen att hålla helt tätt så det är 3/4 tankning som gäller tills jag kan skruva inomhus igen.
Upptäckte att det tydligen suttit något armstöd på förarplatsen, det är ca 45 mm mellan de två skruvhålen. Saknas det något mer eller ska det se ut som det gör kring ”gångjärnet”.
Fanns det även något armstöd till og900 typ det som fanns till 9000?

Det skulle vara kul att montera ett om jag hittar nått som passar min bil.
Jag har även kollmätt höjden på bilen och blev inte något klokare, vad kan jag ha för fjädrar på bilen?
Avståndet mellan centrum på navet och skärmkanten är ca 39 cm fram och 35 bak att jämföra med Red Love som är en 5dörrars insprutare som har 36cm fram och 36 bak med förstärkta husvagnsfjädrar. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
