900S aut. 93 Projekt starta o åk ….

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900S aut. 93 Projekt starta o åk ….

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900S aut. 93 Projekt starta o åk ….

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 91 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 19, 2011 at 16:49 #34847

      tragiskt att en sån här bil ska bli vinterbil!!!

        november 19, 2011 at 21:18 #34850

        @wallero wrote:

        tragiskt att en sån här bil ska bli vinterbil!!!

        Jag vill ha en riktig bil som är pålitlig även när det är halt och kallt. Naturligtvis ska salt och följande rost hållas efter.
        Jag vill även ge dem som tror på breda vinterdäck med lågprofil och 4 hjulsdrift en riktig match på riktiga svenska vintervägar.
        Jag anser att Saabar bör funka även på vintern, det är ju det de är byggda för.

        En sådan ska monteras men det blir antagligen inte denna vinter då garaget reda är upptagen med annat.

          november 20, 2011 at 00:17 #32533

          @ingemargavle wrote:

          Jag anser att Saabar bör funka även på vintern, det är ju det de är byggda för.

          :CH

          Så sant, så sant. 🙂

            november 20, 2011 at 12:48 #35163

            @Hans H wrote:

            @ingemargavle wrote:

            Jag anser att Saabar bör funka även på vintern, det är ju det de är byggda för.

            :CH

            Så sant, så sant. 🙂

            :CH

            Va ute med min 9000T 85 idag o drog biltransport med den. Gick hur fint som helst!! :CE

            Dom ska användas!!!!!!!!!!!!

              november 20, 2011 at 14:07 #35164

              @Hans H wrote:

              @ingemargavle wrote:

              Jag anser att Saabar bör funka även på vintern, det är ju det de är byggda för.

              :CH

              Så sant, så sant. 🙂

              har köpt spiga(skånska då) däck till min Turbo S!!! här ska köras på isen till vintern :CE inge mening med att stå och förfalla……

                november 20, 2011 at 14:48 #35166

                Instämmer att de skall användas själv har jag lagt på nya hanka på aero16 så jag kan åka
                TurboS cabb även på vintern, fantastisk bra värme i dessa gamla og900:or.

                Mh

                  november 20, 2011 at 16:33 #35177

                  @ingemargavle wrote:

                  Funderar även hur vanligt Rubinröd met 242 var på 900orna.

                  Fanns väl bara på 1993:or.. och det såldes inte så värst många 1993:or. Jag kan inte påminna mig att ha sett någon annat än på bild. Mycket trevlig färg f ö.

                    november 21, 2011 at 20:35 #35238


                    Nytt bränslefilter monterat (av min hovmek dvs min son).
                    Ibland behöver man inte kolla milen, filtret behövdes bytas i vilket fall som helst.
                    Inför nästa startförsök monterades även motorvärmaren varvid det sa puff och så började
                    det läcka kylvätska. en kort provkörning runt kvarteret hanns med innan vattnet var slut.
                    Ny motorvärmare kommer imorgon sen så …… behöver vi kanske ett nytt avgasrör.
                    Tipps på bra rostfritt motages tacksamt 2,5″ el 3″ vad bör jag sattsa på om jag vill ha lite mer muller utan att db blir för högt?
                    ABS-lampan blinkar så det är en del att göra innan besiktningen den 3 dec.

                      november 21, 2011 at 20:43 #35241

                      @jolin wrote:

                      @ingemargavle wrote:

                      Funderar även hur vanligt Rubinröd met 242 var på 900orna.

                      Fanns väl bara på 1993:or.. och det såldes inte så värst många 1993:or. Jag kan inte påminna mig att ha sett någon annat än på bild. Mycket trevlig färg f ö.

                      Enligt en trovärdig källa är min kombination färg 242, skinnklädsel, 4d, sollucka och aut väldigt ovanlig/unik.
                      Ser fram mot att få igång bilen så jag kan åka och tvätta den.
                      Det ända som man inte valde från fabrik till min bil är farthållare. 🙄

                        november 22, 2011 at 19:59 #35285


                        Inget gjort åt motorvärmaren idag mer än jag hämtat ut den nya.
                        Har tittat lite på dragkroken och hittar inte det verktyg man behöver för att demonterar kroken.
                        Någon som har ett tipps på hur jag ska göra för att få lös kroken inför besiktningen?
                        Jag har inte riktigt förstått hur demontera kroken även om jag hade verktyget och det ser ju lite rostigt
                        så en utförligare beskrivning på hur man ska gå tillväga är önskvärt.

                          november 23, 2011 at 09:02 #35300

                          Lite rostigt ja… 😮

                          Man ska skruva på skruven där till höger, åt nåt håll… Det lossar på den. Sen är hela axeln fjädrande, så du tar verktyget och använder som hävarm och håller ut den, då lossnar kroken. Bilprovaren fick visa mig när jag hade detta på min cab, jag fick fan inte loss det. Men kombinationen skruva några varv för att lossa den, sen bända för att fjädra ut den var hemligheten. Skitlätt när man kan det. Skulle gissa att den skruvas inåt faktiskt, och sen bänder man. Verktyget är plattjärn typ med en öppning i änden som träs över stången där. Man ska även kunna använda platta änden att skruva på skruven med.

                          Luddigt beskrivigt, men det var några år sen nu detta draget åkte av min dåvarande cabbe och slängdes.

                            november 23, 2011 at 18:45 #35316

                            Var beredd på en hård kamp med kroken men det var tydligen väl infettat på insidan.
                            Med bland annat stor rörtång och koben gick det vägen.
                            Nu ska jag bara få tag på rätt verktyg till besiktningen, någon i Gävle som har ett att låna ut/ sälja?

                              november 24, 2011 at 00:14 #35329

                              Jag har löstagbart drag på min 900 med, och jag har det komplett med verktyg, förvaringspåse samt skyddskåpa när kroken inte är monterad. :CE Du kan få låna verktyget till besiktningen om du kommer ner till Uppsala och hämtar det. Inte sugen på att sälja det dock. 😉

                                november 27, 2011 at 19:18 #35485

                                Uppdatering, utan bilder (kameran kvar i garaget)
                                Vid montage av den nya motorvärmaren visade det sig dels att även aluminiumhuset läckte samt att det var rätt mycke gegga i kylsystemet. Sköljde då hjälpligt motorn med vatten och monterade ett helt hus utan motorvärmare för att skölja motorn bättre efter besiktningen och då även montera motorvärmaren. Ska ev. prova med maskindisk och varmkörning.

                                Ett “nytt” tändningslås monterat efter stöldförsöket så nu går det att starta utan skruvmejsel och skarvsladd. Motorn spinner nu fint och nästan lite tyst efter att avgasröret provisoriskt tätats inför besiktningen. Batteriet som var monterat var av fel storlek och vi vart tvugna att göra ett inpulsköp på Biltema innan grenrörets pinnbultar brände hål på det befintliga batteriet.

                                Hann ana problem med elsystemet då varken hel eller halvljus funkade fram, alla trådar brukar ju inte gå samtidigt. Det löste sig snabbt då lamporna fram saknades helt :ID .

                                Kvar till besiktningen, montage av framstol och den rengjorda konsolen igen, kolla ABS lampan och montera riktiga vinterdäck.
                                Ser fram mot att få provköra på riktigt, har faktiskt inte kört en 900S tidigare så det är spännande att få känna om det är någon skillnad mot en T8.

                                  november 29, 2011 at 21:16 #35557

                                  Ny uppdatering!

                                  Skadorna efter stöldförsöket börjar bli åtgärdade. Tändningslåset och vindrutetorkarreglaget bytt och kåpan under ratten lagad. Dörrlåset är kvar att byta liksom det innre handtaget. Hittade en ny skada på dörren som förklarar skevheten i dörren

                                  Lite svets behövs här men det blir efter besiktningen.

                                  Cockpit börjar bli klar, ratten behöver lite puts plus att jag vill ha lite fler mätare att titta på.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 91 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.