900S aut. 93 Projekt starta o åk ….

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900S aut. 93 Projekt starta o åk ….

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900S aut. 93 Projekt starta o åk ….

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 91 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 13, 2011 at 03:07 #4952

      Nytt projekt just hämtat.
      Visst var det kylslaget men inte så kallt som bilden visar. Den bilden var den i annonsen på Blocket.
      Den har lite kul utrustning som jag ska kolla vidare på imorgon (lite senare idag) när jag vaknar. AC, Elstol /vribar, skinnklädsel, elspglar mm. Synd att någon klåpare försökte stjäla den av tidigare ägaren vilket iof gjorde att han ledsnade och sålde till mig. Tändlås, dörrlås div kåpor är sönderbrutna men dem har jag nog redan någon stanns i gömorna.
      Först ska vi få bilen att starta efter stöldförsöket, sedan kommer besiktning och lite lull lull …. 😀

        november 13, 2011 at 08:35 #34883

        Härlig bil 🙂 i mitt tycke Saabs bästa bruksmodell av 900an, som i ditt fall även tycks vara påhängd en del fin utrustning :CH

          november 13, 2011 at 09:10 #34885

          Vridbar stol? Handikapp-anpassad eller? Tänk på att mitkonsollen för tändlås etc i en 1992- och framåt är smalare, bara ett tips. Helt klart en läcker bruksvagn det där, såg lite kall ut bara…. 😛

            november 13, 2011 at 09:15 #34886

            @Turbocab wrote:

            Vridbar stol? Handikapp-anpassad eller? Tänk på att mitkonsollen för tändlås etc i en 1992- och framåt är smalare, bara ett tips. Helt klart en läcker bruksvagn det där, såg lite kall ut bara…. 😛

            Japp, den är handikapp-anpassad. Det med mittkonsolen visste jag inte tack för tippset. Hoppas själva tändlåset passar från en -87a. Ska ut och fota snart.

              november 13, 2011 at 09:24 #34889

              Då lär den väl ha servon som går väldigt lätt.
              På min cabb sitter det en sån då donatorbilen hade
              handikappmodifierats.
              Riktigt skönt för det påminner om gamla jänkare där man kan styra med
              ett finger när man svänger

                november 13, 2011 at 09:44 #34891

                En slik stol? Eller er det på førersiden?

                Been a Saab owner since 1987.
                I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                Today I have:
                1960 93F
                1967 96 Monte Carlo 850
                1975 96 V4
                1989 900i 8V 5 dørs
                1992 900S 5 dørs
                2009 9-3 SC tid

                  november 13, 2011 at 13:59 #34905

                  Här är “rubinen” tillsamans med sin kompis “Red Love”
                  Så här skön ser min skinstol ut. Observera “fjärrkontrollen” för elmanövreringen av stolen samt den vikbara ratten. Som ni även ser så är armstödet trasigt. Trimcolur E33. Funderar även hur vanligt Rubinröd met 242 var på 900orna.

                    november 13, 2011 at 14:13 #34906





                    Skönt att det kommer gå att se skillnad på före och efter tvätt.
                    Observera även handtagen på skärmen och C-stolpen. Frågan är ska de vara kvar eller tas bort? 😕

                      november 13, 2011 at 14:19 #34907

                      @ingemargavle wrote:

                      Här är “rubinen” tillsamans med sin kompis “Red Love”
                      Så här skön ser min skinstol ut. Observera “fjärrkontrollen” för elmanövreringen av stolen samt den vikbara ratten. Som ni även ser så är armstödet trasigt. Trimcolur E33. Funderar även hur vanligt Rubinröd met 242 var på 900orna.

                      Titta noga på gaspedalen, är det verkligen orginal ❓

                        november 13, 2011 at 14:22 #34908

                        Självklart så ska handtaget vara kvar. Riv inte bort något i onödan. Det är såna detaljer som är specifikt för den bilen!!

                          november 13, 2011 at 14:33 #34909

                          @aero16v wrote:

                          Självklart så ska handtaget vara kvar. Riv inte bort något i onödan. Det är såna detaljer som är specifikt för den bilen!!

                          Jag lutar själv mot att de får sitta kvar, trots att det ser lite skumt ut.

                          Volvo mattan i skuffen åker däremot ut snarast möjligt.

                            november 14, 2011 at 18:04 #34952


                            Försökte starta den igår men den vill inte brumma.
                            Skönt att den har dragkrok så vi kan både skjuta och dra den med min hemagjorda dragstång.

                            Tror att den har stått ett tag eller är det en så kallad miljöbil eftersom mossan växer i avgasröret.

                              november 14, 2011 at 22:22 #32260

                              De där handtagen där bak, är inte det ett arv från Baja-Saaben som Carlsson körde i Mexico? Där satt de visserligen ovanför bakrutan om jag inte missminner mig men funktionen kanske är densamma, att hålla sig i när man gungar loss bilen efter en fastkörning 😉 .

                                november 19, 2011 at 07:56 #35142


                                Ny uppdatering. Det första starföröket fick avbrytas, det luktar bensin.
                                Det luktade allt mer bensin ju mer vi fösökte starta bilen och en titt under visade att anslutningen till bränslefiltret läckte och att en tunn stråle bensin sprutade mot avgasröret.
                                Försöket avbröts och nu är nytt filter och anslutningar beställda och levererade av Speedparts.
                                Projektets innriktning börjar klarna, det är inte bara starta och åka som gäller nu.
                                Bilen ska rustas till en riktig vintervagn med all bekvämlighet en Saab kan erbjuda.
                                Invändigt ska slitna klädseldelar bytas, eluppvärmda speglar och div nya instrument monteras.
                                Diffspärr, extraljus och riktiga vinterdäck är på gång så kung Bore ska få en riktig match….

                                  november 19, 2011 at 07:59 #35143

                                  Diffspärr? Spännande, har vart sugen på det också i tidigare projekt men föll på kostnaden. (eller snarare: Bristen på disponibla medel just då…). Monterar du den själv? Lägg gärna lite bilder på det, är nyfiken på hur det genomförs.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 91 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.