900S aut. 93 Projekt starta o åk ….

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900S aut. 93 Projekt starta o åk ….

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 91 totalt)
  • Författare

Mätte 6 grader i utblåsen vid 24 graders yttertemp och 50kmh.
      Nyfylld AC R134 i en 900

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

juli 17, 2012 kl. 17:06 #45810

Blev nyfiken hur kallt det blåser i mitt nyfyllda system.

Inte så kallt ute men drygt 20 grader iaf.
        Dags att starta AC’n

Riktigt kallt blev det, låg runt 5 grader med en botten notering på 3,8 grader …
        Så nu är iaf jag redo att möta solen om han nu behagar komma någon gång i sommar

juli 17, 2012 kl. 19:57 #43782

Var mätte du utluften?
          Så ska jag med testa min 🙂

juli 17, 2012 kl. 20:23 #43778

All mätning skedde i mittenmunstycket, så vid första mätningen var AC’n avslagen liksom att värmekranen var avstängd.
            Kanske inte helt vetenskapligt men ändå en vink om att den kyler riktigt bra.

juli 26, 2012 kl. 18:19 #46038

AC-knappen vill inte riktigt fungera som den ska så ett byte av knapp behövs.
              Centrallåset fungerade några ggr under vintern och jag funderar på lite felsök då det är så bekvämt när det funkar. Jag upptäckte nu att när jag avfuktade kupen med kupevärmare och avfuktare (öppen taklucka, svensk sommar) så började den fungera igen för att sedan lägga av efter ett par öppningar/låsningar. Nån som kan ge ett tipps var jag ska börja felsökandet?

juli 26, 2012 kl. 19:49 #44124

Jag hade liknande problem med c-låset och det var själva centrallås-relämodulen som var dålig, ett inte helt ovanligt problem verkar det som.

Denna hittar du klammrad ovanpå luftkanalen som går vid pasagerarens knän under brädan – lossa luftkanalens skruvar så går den att böja ner så du kommer åt c-låsmodulen.

augusti 10, 2012 kl. 12:03 #46402

Central låset får vänta ett tag, passar på med rostarbeten istället.
                  Fick ett tipps om att på forumet om att bakljusens tätning mot karossen kan vara defekt så jag tittade lite extra där bak.
                  Visst fanns det endel att göra där… Radioantennens dränering ligger löst därbak undrar just om det är standard eller om man slarvat med håltagningen. Takluckans dränering går vid den röda pilen så jag funderar på att ta upp ett nytt hål för antennen (svart pil) Hållaren för dokraften sitter lite löst så här blir det lite svetsning.
                  Det är spaltrost längs hela kanten under baklyset så det blir en sväng med citronsyra här.
                  Funderade just vad denna röda o gröna kopplingsstycket är tillför. Samma färger som till elantennen men grövre.

augusti 10, 2012 kl. 12:56 #46403

@ingemargavle wrote:

Funderade just vad denna röda o gröna kopplingsstycket är tillför. Samma färger som till elantennen men grövre.

Det borde vara kabeln till motorn om du har eltaklucka.

Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

augusti 10, 2012 kl. 18:26 #46408

Slangen för dränering brukar ligga just så. Alldeles framför den där i rosten så har du ett dräneringshål. Det är ganska litet. Bilar som är underredsbehandlade kan få hålet igensatt och vatten samlas där inne i baljan istället och det rostar inte undertill utan ovanpå- som det gjort på din. Se till att hålet är fritt!

Annat jättebra tips om du missat det: Under dörrarna i trösklarna sitter en gummituta på varje sida, vinklad lite bakåt typ. Kolla så dom inte satt igen, man kan dra dom ut lite försiktigt och få dom fria. Gjorde det på en av mina og igår – 2 dl forsade ur den ena…. 🙂

augusti 10, 2012 kl. 19:45 #46411

@Turbocab wrote:

Slangen för dränering brukar ligga just så. Alldeles framför den där i rosten så har du ett dräneringshål. Det är ganska litet. Bilar som är underredsbehandlade kan få hålet igensatt och vatten samlas där inne i baljan istället och det rostar inte undertill utan ovanpå- som det gjort på din. Se till att hålet är fritt!

Annat jättebra tips om du missat det: Under dörrarna i trösklarna sitter en gummituta på varje sida, vinklad lite bakåt typ. Kolla så dom inte satt igen, man kan dra dom ut lite försiktigt och få dom fria. Gjorde det på en av mina og igår – 2 dl forsade ur den ena…. 🙂

När jag pillade lite mer vid slangen så visst var det ett hål, ett rosthål igentäppt av underedsmassa och skit. Dräneringen i trösklarna hade jag missat. Tack för det, det får bli rensning där, liksom i dörrarna imorgon.

augusti 13, 2012 kl. 19:02 #46457

Inget större rostprojekt men ska den fungera året runt är det bara att börja i tid. Började pilla och insåg att det snabbaste är att ta bort baklysena och mellanstammen för att enklare komma åt att slipa och syra de angripna ytorna. Men VARFÖR har man inte använt rätt skruvar till bakstammen. Alla seriösa bilskruvare vet väl att man inte monterar aluminium med vanlig skruv. Nu vet jag inte hur jag ska göra, borra nya hål i karossen eller laga bakstamens ergskador …

augusti 19, 2012 kl. 09:57 #45023

Hej!

Lyckades inte få loss bakstammen på vår 90:a, skruvarna gick runt…

Tätade iaf med vindrutetätning runt lister och lampor, verkar vara tätt.

Antennens dränering ska ner i en gummiplugg i skärmens insida som du får för göra ett hål i för att kunna trä ner slangen…

Lycka till!

Hälsn Jan

december 7, 2012 kl. 17:30 #50259

Nu börjar det bli dags att lyfta tråden…
                              Rostjobbet har stannat upp pga hus o garagebygge men nu är vi snart pågång igen.
                              Då jag vill ha mer suv-attityd mer lite högre frigång än en korvkiosks-racer som fastnar i snömodden vill jag höjja den något.
                              Någon som har erfarenheter på hur jag lämpligtvis höjjer den 4-5cm utan att den blir stötig. Läst att V4orna kunde ha en inbyggd risk för obalans/självstyrning i högfart som undveks genom att sänka fjädrarna så jag vill inte riskera att bygga en vinglig bil.
                              Det enklaste är antagligen att lägga någon form av distans mellan fjäder och kaross. Men jag har då fler frågor, räcker stötdämparnas slaglängd, behövs något annat bytas eller justeras vid en sådan måttlig höjjning. Gissar att det finns erfarenheter från er som kört i skogen med 900og.

november 17, 2013 kl. 12:17 #61019

Alldeles för långt mellan uppdateringarna. Rosten i bagageutrymmet är nu fixat. Bakstammen som var sönderärgad är utbytt till en nymålad något friskare variant.

Jag fokuserade mer på funktion än utseende men svetsar kant i kant och försöker behålla formerna så det inte sticker ut. Nöjer mig med penselmålning där det inte syns så mycket.

Den traditionella dörrsprickan svetsades också samtidigt som genomgång av Centrallåset skedde. Det var som jag fick tips om centralenheten som behövde en omlödning.

Nästa problem som väntar är baklysena, hur gör ni med avrostade bultar?

Bakljuset är för fint för att bara kastas så jag funderar på om det går att plasta dit en ny bult eller ….
                                Nya framljus ska beställas och dubbdäcken ska monteras till besiktningen den 27 så snart börjar den rulla igen.

TIPS TACK!!!

november 18, 2013 kl. 20:09 #61061

Jobbat lite även idag. Har saknat sidobackljusen som en tidigare 900a hade. Såg att kablar var framdragna (svart och vita kablar)

På baksidan är det markerat var backljuset ska monteras.

Ritade håldiametern 26mm på maskeringstejpen. Backlampan ska monteras i samma typ av sockel som blinkers och parkeringsljuset har. Efter håltagning fick ”kanten” slipas av ett par mm. för att lampsockeln skulle greppa.

Klart för montage.

”Provbackade” i garaget. Jag är nöjd med dagens pyssel.
                                  En vecka kvar till besiktning. Bakljus, ny nummerskylt bak, nya däck, vänster framljus återstår.
                                  Listan kan bli längre efter provkörningen som ännu inte gjorts….

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 91 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.