93 GT750
Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / 93 GT750
- Detta ämne har 317 svar, 46 deltagare, och uppdaterades senast 2009-03-25 20:01 av
fredrik.
-
FörfattareInlägg
-
Hej Mats
Det står en liten blänkare om Dick Catron i Motor Trend från December 1964 och han snittade 169,7 km/h åt båda håll med en kvalifiserings körning åt ena hållet på 172,8 km/h.
Bilen var en 93:a med tävlingsiffrorna 96 på sidan och ett 2″ rör ut under höger dörren så det lär ha låtit gott.
Motorn uppges vara på 57 kubiktum så det var väl en motor borrad till 74 mm och 940 cc.///Niklas
Bilen står norr om Bräcke och är i 96-utförande. Färgen är brunbeige. Den sägs ha ägts av Prins Bertil som i sin tur sålde den till en flygtekniker på F4 Frösön. Efter diverse affärer hamnade bilen i Jämtland. Stod om den i ÖP i april 2000.
Citat::
Ursprungligen postat av Sten-Arvid Larsson:
[qb]Vill minnas att jag för något (några?) år sedan läste om en vagn man hittat i en lada och som man menade tillhört vår käre motorprins ”Berra”! Vad vet Du om den bilen Mats; eller är det en av dem Du beskriver?[/qb]
september 25, 2002 kl. 17:15 #65583Hej
Oj det var många undringar.
Niklas! Dick Cartoon var Saab dealer i Denver, Colorado. Det var på Bonneville Salt Flats som han 1964 tog ett nationellt rekord i klassen upp till 1300cc. Snittfarten var 105,453 MPH. Året innan hade han förlorat det till en Alfa Romeo. Bilen var en 93F med en 96 motor. Enlig de uppgifter jag har från USA var motorn på 940 cc och byggd av Chris Custer. Bilden du menar är väl denna: http://beta.communities.msn.com/SAABSonettIIIClub/matss73sonett.msnw?action=S howPhoto&PhotoID=195
Lennart! Jaså Bill hade en till salu? Det har han inte sagt något om. Han brukar höra av sig om det finns något udda till salu men han ”är ju så dyr”. Kan inte tänka mig att han skulle ha den osåld om den var till salu. Jag bestämde mig tidigt för att inte skaffa någon GT så jag ingen koll längre på vad som finns till salu. Skulle tro att 15-20 vagnar har annonserats ut i USA sedan 1985.
Apropå Rick Parr, Lennart. Ju mer jag tänker på det ju säkrare är jag på att hans GT köptes av Bill Jacobson och inte av Tom D som jag först assierade på. var det inte så, du som är ung och med minnet i behåll?
Sten-Arvid!
Det stämmer att det finns en oficiell pressbild på HKH Prins Bertil och en 93GT. Fann en dröse sådana i Saabs arkiv i Nyköping för många år sedan och fick en som gåva av arkivarien. Har den på vinden någonstans. Den är tagen från sidan så inget regnummer framgår.När du säger det så har jag en svag känsla av att jag också har hört ryktet för länge sedan men det kan ju vara att min hjärna efterkonstruerar när du lägger orden i munnen på mig. Bertil försåg alltid med Saab av senaste modell. Frågan är om det var hans privata, om de har tillhört den kungliga förvaltningen eller Saab. Ingenstans har vare sig hans namn eller den kungliga förvaltningen. Har den tillhört den sistnämnda så finns det möjlighet att spåra den eftersom de har information lagra om varenda hästsko som man har bytt under de senaste 500 åren.
Skulle ryktet vara sant så är det märkligt att bilen inte har kommit ut på ”marknaden” i någon form. Någon del måste väl behövts bytas ut?
En annan möjlighet stavas Philipson. Gustav V:s ene son har under många år byggt upp ett privat Philipson-museum utanför Katrineholm. Bland annat finns det en fin renoverad 92A i samlingarna. Med dennes kontakter så är det inte alls otroligt att det kan stå en GT750 i samlingarna på Skenäs.
Den officiella siffran från Saab-Scania Of Amemrica var 1987, enligt Bob Sinclairs sekreterare, att Saab Motors INC i New Haven hade importerat 546 93 GT750 totalt. Hur många som var 93F framgår inte men det var sannolikt inte så många som byggdes. I olika litteratur har det sagts att ”troligen färre än 20” kom att stanna i Sverige. Jag tror att det är hälften av denna siffra eller färre.
Den sanne kalenderbitaren kan jag glädja med att P51002 även var den bil som Rolf Mellde körde i 1958-års Kanonlopp i Karlskoga..
Någon mailade på eftermiddagen om den här ”mystiska” bilen i Blekinge. I Karlskrona eller Ronneby. Ägaren sade till mig för många år sedan att den hade svensk historia men ville inte uppge mer information. Om jag minns rätt så var det en röd 59:a. Den har ju även varit porträtterad i svensk motorpress under senare år. Som var och en kan se så finns det inga 59:or alls med i min sammanställning av olika skäl och de jag söker var gulbeige respektive blå. Den som äger bilen har väl bevisbördan tycker jag. Är det en svensksåld bil så bli jag förvånad men det är ju naturligtvis inte uteslutet.
När det gäller replikor så känner jag till två replikabyggen i Sverige på vanliga 93-papper. Ingen har heller gjort gällande att det skulle vara äkta vara. Den ena saknar mycket originalsaker medan den andra har rätt bräda, rätt instrument och till största del en GT inredning. Prylarna har han så vitt jag vet samlat på sig under 60- och 70-talet i Sverige. Och eftersom det är äkta grejor så måste det finnas en donator och den är okänd. För mig i alla fall. Såg bilen senast i juli i år. On the road..
september 25, 2002 kl. 20:29 #65584Hej Mats
Jag var nere hos Sune Erikssons föräldrar om inhandlade lite nydelar som fanns kvar i slutet
av 80-talet.
Där i garaget stod en fin sonett vart blev den av ?
MVH Christer Sköldseptember 25, 2002 kl. 21:25 #65585Hej
Jag vet inte vart den blev av. Den var ju handikapputrustad. Rune, Sunes far, begärde kanske lite för mycket för den till en början så den var säkert inte lättsåld.
september 25, 2002 kl. 22:26 #65587det lär finnas en nedgrävd gt i mina trakter oxå..
har ingen kännedom mer än att det var en med felhängda dörrar..vet vilket gärde den ska ligga i..visst vore det trevligt med lite arkeologi..får väl ta fram metalldetektorn..
mvh åkeseptember 25, 2002 kl. 22:30 #65588Jag har legat ute på en Roadshow nu i 14 dagar och vi kör avslutningen i Värnamo med början i morgon. Har hunnit köra ett antal hundra mil buss under den här tiden så man har ju fått tid till att grunna lite på de här GT-vagnarna.
Den här GT:n som ursprungligen hade regnr AA2727 har korsat mitt liv tidigare. Den såldes alltså till en verkare på Saab i Katrineholm under tidigt 60-tal och gjorde sedan en lov i omgivningen innan den åter hamnade i Katrineholm. Denna gång hos Bilfirma Thord Tibblin som låg på Fredsgatan, något kvarter från vår familjs hem. Alldeles i närheten låg ett konditori där man kunde tigga kaksmulor och så låg Volvohandlaren också där. Perfekt för ett bilintresserat gossebarn som tillbringade massor av tid till att titta på bilar.
Jag kommer ihåg den här GT:n och var den stod placerad. Självklart hade jag inte vetat att det var just det här exemplaret om nu inte bilhandlarens namn funnits angivet i dokumenten. Lika självklart så har han sannolikt bara sålt en sådan bil under sin verksamhetstid så det kan knappast vara någon annan. Min pappa och jag tillbringade rätt muycket tid där då vi hade en VW -58 som sjöng på sista versen varför han av alla märken köpte en Triumph 2000 av Bilfirma Tibblin och detta skedde just runt den tid när den här bilen stod där.
Det fanns vidare nämligen en röd 93:a med delad framruta på parkeringen där vi bodde. Just därför visste jag att det var något lurt med den här bilen med de konstiga listerna. Jag frågade min far men jag kommer inte ihåg vad han svarade. Bilfirma T Tibblin hade alltid ont om pengar och några år senare gick han i konkurs och verksamheten övertogs av det nystartade bolaget Elmroths Bil (som gick i KK 20 år senare.)
Den här verkaren hos Saab-försäljaren, Motor&Handels, kom att starta en egen rörelse och ansåga vara duktig på tvåtaktare. Runt 1981 hade jag en gammal ful Saab Sport och hade just fått tag på en reservmotor som behövde borras varpå jag åkte ut till honom. Han sken som en sol när han fick se bilen och sade att en sån där har jag haft flera av men jag har även haft en 93GT fortsatte han.
Jag visste vad 93GT var för något och att dessa var sällsynta så jag höll med mest för fridens skull. Men han stod på sig. Redogjorde i detalj för hur han hade köpt den osv. När jag nästa gång kom ut dit så hade han en kopia på regbeviset och artikeln i tidningen Fart. Osannolikt tyckte jag. Ännu osannolikare blev det när han berättade att han hade valt mellan en 59:a och denna 58:a. Jag pratde med dåvarande försäljningschefen som även var bekant med min far och han bekräftade detta och visade foton på bilarna och tillade att det var de enda två 93-GT de hade lyckats komma över. Via Ana i Nyköping. 96GT hade varit lättare så dessa hade man sålt en handfull av.
Styrkt av detta så begav jag mig då till den fd bilhandlaren T Tibblin. Han kom också ihåg bilen. Värdet på en tvåtaktare var ungefär 0 kronor i slutet på 60-talet. Värdet på en 92:a eller 93:a var om möjligt ännu mindre. Han hade vidare för sig att det var något skrammel i motorn och att det inte nästan fanns några delar hos Saab så han erinrade sig att han i det närmaste hade skänkt bort bilen som ”gör det själv bil” till vilken kategori merparten av hans bilar kunde räknas efter vad jag har hört på äldre dar.
Tänk er själva. Någon kanske fick en 93GT för 50:-. Tänk om pappa och mamma hade köpt den istället för Triumphen och sedan kört den på skroten några år senare när han hade tröttnat på den. Triumphen hade en 6:a och pappa lade i fyran runt 30 km/h. Försök med detta i en GT 750 (just detta ex hade 4-växlad låda) eller tänk om den hade haft trimsatsen med dubbelförgasren? Mamma hade inte behövt papiljotter i håret. Det har krullat sig på egen hand. F-n vad mycket man gick miste om…
Och då bollar jag över bollen avslutningsvis till Yngve E: Den gröna GT:n tycks ju ha gått i dina hemtrakter under mitten och slutet av 60-talet. Är det någon bil du har i minne?
september 25, 2002 kl. 22:36 #65589Roger! Kan ha varit donator åt något annat. Något annat kan också ha varit donator till den.
Åke! Håll oss informerade om hur det går med grävningen! Västgötaslätta är inte uppgrävd i en handvändning. Han som grävde utanför Nyköping är nog någon som du känner..
Anonymseptember 26, 2002 kl. 08:24 #65590Fortsätt med dessa historier…
För en som aldrig har upplevt dessa bilar när dom stod i ”glansen” så är det kul att höra, med ditt sätt att berätta Mats A, så är det nästan så att man kan känna 2-takts lukten..
..Det är nästan lite Arkiv-X känsla över det..september 26, 2002 kl. 10:33 #65591Till Mats J:
Den gröna GT:n ”bodde” på Hägerstensvägen några 100 m från kåken i Aspudden ja är uppväxt i under nåt år. Jag var nog runt 10 år då 1964 när den kom farande på Blommensbergsvägen 18.55 varje vardagskväll. Precis utanför vårt hus la föraren i 3:an (om de nu var 3vxl) efter en lång uppförsbacke och med 2-tum å bra knuff i maskin gick de rysningar ända ner i tårna för den hördes ju lång väg. Jag kallade den gröne för ”5 i 7-SAABen” för den kom ju alltid samma klockslag.Dessa rysningar från GT:n tilsammans med ett medfött SAABtycke från farsans 92-50 (som finns att beskåda på Svedinos Bil & Flygmuséum i Ugglarp) har väl gjort att man än idag har ett visst SAABintresse.
Du Mats m flera. Hur många 93 GT finns det egentligen i Sverige idag? Nu snackar jag bara om äkta och inte karossbytta med nån uppraggad identitet eller replikor. Detta med risk för att sticka ut hakan långt utöver min vanligtvis timida framtoning men ändå.
De jag känner till är:
SAAB-muséets 58:a, Mickes Jonassons 58:a, ”Långsele” GT:n (58:a?), ”den uppgrävda” (58:a?), Johns och min F -60:or.
Kan nån bringa klarhet i detta är jag mer än nöjd.
Det finns säkert några till som kommit från USA som objekt sen jag tog in min för 10 år sen.
I så fall komplettera min lista e ni bussiga.Tack för ordet! Yngve
september 26, 2002 kl. 19:33 #65597en annan kul liten historia upplevde jag för några år sedan,,mina kompisar hade ett band å skulle spela på detta ställe eller om vi skulle kolla in en spelning,,brevid Mothers mc place på
första långgatan i göteborg,,en av knuttarna hade en 93a ..med gt-bräda å dubbla lister uteftersidorna..trimmad spis sades det å ett saftigt 2 tum..
den var i silversand nyans..med målade siffror i svart på dörrarna..den var i så där skick..
nån i göteborgstrakten som känner till bilen ,,detta borde varit runt 1990-93
mvh åkeseptember 26, 2002 kl. 20:39 #65598Mats Jonsson
Du är en mästare på att skriva berättelser och när det rör sig om något så religiöst som 93GT tar det tydligen fart på allvar, den sista ”artikeln” om papiljotterna fick mig till ett absolut gapskratt framför anslagstavlan.!!..
Jag återkommer i ärendet GT750.
Hälsn Göran
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.