93 GT750

Visar 15 inlägg - 286 till 300 (av 318 totalt)
  • Författare

Idag blev det riktig GT dag för mig!
      Besök hos Holmgren i Sandviken för avhämtning utav ett gäng nyrenoverade raceVevaxlar varav hälften GT vevaxlar!
      Klämde då på Lennarts nästan färdiga 96GT & hans likaså nästan klara 93GT-58 Mums mums!!!!!
      Sedan bar det av för inköp utav ”Saabmannens”
      GT-motor så att ytterliggare en pusselbit föll på plats.
      Nu saknas bara 1St blå GT-Framstol så är min GT komplett! Ok då Ett perfekt set Aluminium lister saknas också.
      Efter detta så bar det av till garaget för lite meck på 9-timmars GT:n

På kvällen så bjöd GP på fin middag
      Så var den här dagen fullbordad!

Dick! Långsele utan för Sollefteå var det som Mats syftade på!

/Fredrik

september 12, 2005 kl. 07:08 #65908

Hej.
        Nu väcker jag denna tråd igen för att få reda på hur ni ligger till inför vinterns mek .
        Har ni kommit någonstans med era godingar?

november 9, 2005 kl. 14:31 #65909

Tja
          Efter ha följt denna tråd i nåt års tid efterlyser även jag en fortsättning. Själv har jag ringa kunskap om 93 GT så jag kan kanske inte tillföra så mycket. Men det var skoj att se bilderna i Klassiker på GT:n i Saabgaraget. Finns det mer GT-bilder hos nån? En fråga till: I vilka färger gjordes 93GT, samma som standard?

MVh

Henric. För närvarande med 93-59 och 96-67TT

november 9, 2005 kl. 22:18 #65910

GT gjordes i samtliga färger men vanligast är nog vitt & rött!

/Fredrik

november 10, 2005 kl. 20:31 #65911

Jag skall väll försöka att få i en ny växellåda i min 93GT i vinter. Efter mycket letande dök det upp en 4 växlad låda av rätt sort = sport låda.

John.

november 10, 2005 kl. 21:04 #65912

Ja, gärna mer bilder. Om inte i forumet så i bildarkivet. Nästan alla har väl en digitalkamera idag. Foton på hela bilar och på alla de detaljer som är unika för GT:n, instrumentering, kattögon, extraljus mm. Har för mig att det fanns en ”reprint” i Bakrutan på 80-talet av en artikel från Road&Track som behandlade 750GT. Någon som har kvar? Som har scanner? Som kan göra pdf? Borde ligga på klubbens hemsida. Själv har jag förlorat mitt exemplar i en flytt tyvärr. Hur går de för alla dem som höll på att göra listor över olika ”äkta” och konverterade GT? Någon som vill publicera? Eller är fortfarande skräcken för att någon ska hinna före till ”den där” ladan så stor som den var andra halvan av 80-talet?
                /H

december 10, 2005 kl. 19:55 #65913

Nu har den här tråden vilat i en månad, vilket den inte är värd. Jag håller med föregåeende inlägg; mer bilder…. Den här tråden har varit fantastisk i alla avseenden utom då det gäller bilder, eller är 93 GT-bilder lika sällsynt som bilarna. Vidare..I Linds bok samt i en Tekninens värld från 1958 kan man läsa att GT:n har ett speciellt emblem på bakluckan? Stämmer det? från 59 satt väl det ”vanliga” 93 märket på plats eller….

Ha det

Henric

december 10, 2005 kl. 23:49 #65914

Denna tråd kommer inte ha ett slut – Hoppas jag.

Beträffande bakluckan så gjorde Sabb allt vad som tillgripas för att plocka på extrautsmyckning när man lanserade GT:n som 1958 år modell. Tom huvemblemet, det främre, fick också pryda bakluckan på dessa tidiaga GT. Sedan belv utförandet det samma som på vanliga 93:an med et vanliga 93 emblemet. De tidiga 93 GT hade sina backljus infällda lodrätt medan de senare hade vågräta backljus. Sedan har vi de reflexer som satt i speciella plåtkoppar med en skruv genom baksärmen ovanför bakljusen helt perfekt lösning för att undvika rostangrepp!! Kopparna är ju lite svåra att hitta som reservdel…. så det var bara att be en plåt-trollare göra nya till renoveringen, sedan var det ett dagsverke bara att slipa till passformen runt skärmen inkl urtag för det svaga veck som följer längs skärmen…

Det sker en del ändringar under de tre produktionsåren varav kan nämnas extraljusens placering och inredning framför allt dörrsidor, växellåda , F-utförande mm

Det här med inventeringslistorna ja, har väl legat nere i min forskning, kanska något att starta igen i julhelgen.
                    Jag var väl uppe i att ha identifierat dryga 20 bilar totalt worldwide (många i mycket dåligt skick)som med mycket stor säkert är dokumenterat äkta vara. Av dess rullar ju inte mer än 3-4 st. Till sommaren kanske någon till eller ?

//Göran

december 11, 2005 kl. 12:06 #65915

Just den artikeln har jag ej, men DENNA finns i varje fall under ”Saabfakta/Artiklar/Saab 93 GT 750”

februari 23, 2006 kl. 22:09 #65916

Nu gräver jag fram denna tråd igen ur den djupa snön, Gt:n som var med i sista Bakrutan, har den blivit klar?

februari 23, 2006 kl. 23:10 #65917

Nej! Även fast den bytte ägare för något år sedan så står den fortfarande 95% klar. Brevid står en likaledes röd 96GT som också är klar till 90%.

/Fredrik

februari 24, 2006 kl. 05:40 #65918

Tråkigt att den inte har kommit ihop än på alla dessa år, såg ut som den lagt ner fruktansvärt med jobb på den.

juli 29, 2006 kl. 07:12 #65919

Då var det dags att öppna upp denna tråd igen eftersom en 93 GT750 har bytt ägare & jag har utökat mitt GT innehav med 50%……..

/Fredrik

juli 29, 2006 kl. 13:39 #65920

Grattis Fredrik,

Får vi se lite bilder på pärlan?

Mvh Mikael

juli 29, 2006 kl. 13:43 #65921

Avundsjuk? Javisst!

Visar 15 inlägg - 286 till 300 (av 318 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.