93 GT750

Visar 15 inlägg - 271 till 285 (av 318 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 4, 2004 kl. 21:55 #65892

      Stämmer ; Bruce har skickat mig bild för några år sedan på hans till synes mycket fina svarta 93:a och som sagt ingen GT, men en trevlig bil ser det ut som. Motorn går inte av för hackor.
      Och numera sedan någon vecka tillbaka sitter en orginal främre ljuddämpare modell äkta SUPERSATS Ebersprächer monterad.
      Yes, den smattrar rätt bra enligt Bruce.

      //G

        september 5, 2004 kl. 11:55 #65893

        Hej..
        Jag såg den svarta 93:an i våras när 3 bilar anförda av Anders Kjellqvist var i Ryd på marknad och tittade, den såg väldigt fin ut dne svarta, nu är jag ingen expert, men den såg orenoverad ut, fast jag trodde den var från england, för det var inte samma gradering på mätarna som vi har.
        Mvh Roger

          september 7, 2004 kl. 07:20 #65894

          Ägaren till denna svarta bil fanns på Gistadmarknaden. Han heter Jaap Nooy och har mycket riktigt flyttat till Sverige.
          Han och Anders Källqvist känner varandra bra jag träffade båda på markanden.

          Det är trevligt med lite tillskott till Sverige från Holland nu när en hel del bilar gått andra vägen

          Jag bad honom kolla chassienr mm så det kommer mer info om denna intressanta bil.

          Hälsn //G

            september 7, 2004 kl. 09:26 #65895

            Ja men de va ju den holländarn ja mena som ja träffa 92 (va de väl) på museét (se mitt inlägg ovan). Då ere väl kungabilen han har om de nu e samma som han berätta om för mig då. Vill minnas att ja har vårt samtal inspelat på video där han visar bilder ur ett album och berättar om den kedjerökande drottningen eller prinsessan som ägde den (läser inte Hänt i vecket så ja e dåligt uppdaterad om vad dom heter).
            Väntar ivrigt på utredningsresultat om det är GT ja tror att de e.

            Yngve

              september 7, 2004 kl. 11:08 #65896

              Kungabilen x), snickarbilen, monstret, OLE´n, Kermit…..jag kan icke räkna dem alla…, vi skulle kunna starta en ny tråd med alla dessa pseudonymer. (fint ord hoppas det är rättstavat!?)

              x)eller ”KungahusGT” om man så önskar.

              Få se vad fakta i ämnet kan ge.
              GT-Utredningen är nu vilande ett tag, måste jobba…
              //G

                september 7, 2004 kl. 21:53 #65897

                Inte jobbade Göran på länge innan GT utredningen tog vid igen!
                Efter C.a 3timmar stötte han på Roger Rooth & då började utfrågningen om den svarta GT:n han hade sett i Ryd.

                Bra Jobbat Göran! Kanske dags att söka klubb stipendiatet för allt arbete du lägger ned?

                Tog förresten en tur till Brostugan med GT:n ikväll. Perfekt luft för att ge maximal 2takts effekt!

                /Fredrik

                  september 8, 2004 kl. 15:53 #65898

                  Sakta i backarna, inte tänkte jag bli stipendiat på detta område. Tänk att få ekonomisk hjälp till att bli helt samhällsfrånvänd och insnöad på ett sånt smalt ämne. Hua mej.

                  Men jag släpper det inte helt ….
                  Återkommer i framtiden efter lite utredning med information om Holländska kungahus-bilar mm.
                  /G

                    september 8, 2004 kl. 16:33 #65899

                    Kände oxå för ett inlägg i denna tråd !
                    Konstigt att det inte finns fler kvar, för alla man träffar när man är ute och far. Så har ju alla haft en GT eller Monte Carlo !!

                    //Classe

                      september 9, 2004 kl. 07:25 #65900

                      Hej igen, Yngve frågade om stenskottskydd till 93 F GT på säljestråden, tog en bild på vår bakskärm innan renovering. Det skall vara de låga skydden, och troligen i aluminium på dessa bilar. Åtminståne var det så på vår bil.

                      http://www.saabklubben.com/forumbilder/GT-stenskottsskyddweb.jpg

                      //Göran

                        september 9, 2004 kl. 14:24 #65901

                        Och här är hela fyndet efter att det kommit till sverige för ett antal år sedan. Från en igenväxt åker i Texas , handburen med 8 man, hem till Svedala igen.

                        http://www.saabklubben.com/forumbilder/93GTTexas.jpg

                        Hälsn Göran

                          september 9, 2004 kl. 14:45 #65902

                          Såna där bilder är härliga!
                          Men Göran! Var det 8 man i bilen när den blev handburen? Å handburen hela vägen hem till Svedala. Jag måste nog insistera i att det är vissa i klubben som gör en heroisk insats för bevarandet av våra kulturskatter.
                          ///Harald

                            december 15, 2004 kl. 15:34 #65903

                            Ja då vare dags för att återuppliva denna tråd igen.

                            Kan meddela att min GT-motor starta direkt på 1:a försöket enligt Stickan som skruvar ihop min bil.
                            Det lät mycket gott och inget skrammel eller oljud märktes (förutom avgasknattret om man nu kan klassa de som oljud).
                            Förgasarna flödade för fullt innan start men efter en smärre översyn var dom täta. Supersatsen har väl inte varit i trafik sen 67 så de va väl därför.

                            Nu ere en massa småsaker som ska på plats som t ex hela inredningen som vår vän Pär Andersson i Borås snart har klar (hoppas ja).

                            Har lyckats supa bort Pärs telnr, vem hjälpte mig me detta förut? Rolf Jensen va? Tar gärna emot detta igen så ja kan kolla läget.

                            Ja, målet för provtur & bes mm är våren 05 innan crosskartsäsongen för Tomas drar igång på allvar.

                            Ber att få återkomma med rapport igen om det hänt nåt väsentligt (t ex som en provtur).

                            Eder Yngve

                              december 27, 2004 kl. 16:23 #65904

                              Hallå GT-tråd,

                              Hörru Yngve, det var friskt. Helrenoverat GT.n och aldrig provkört lite lätt med standardförgasare innan , Nej på med PII förgasaren redan från start, jojo.

                              OK, När du ställt in allt skall den låta något i denna vägen, som en ledtråd:

                              http://www.classicsaabracing.com/varldsrekordett.htm

                              I denna sekevens är spjällen i det sk ”lodläget”, för bästa andning.

                              Nu blir det lite tid i garaget igen, montage av nyrenov. bakaxel , bakbromsar mm mm.

                              /G

                                Anonym
                                december 27, 2004 kl. 17:31 #65905

                                man blir lite tårögd av ljudet låter ju som ett flygplan när den kommer förbi kamn nästan känna
                                doften av oljeblandat ahhhh kärlek
                                mvh saabmannen i gävle

                                p.s har en gt750 motor liggandes

                                  december 29, 2004 kl. 20:01 #65906

                                  Började läsa om GT-tråden igen under (h)julen…

                                  Mats: Vilket Långsele avses i ditt inlägg nedan? :confused:

                                  Citat:


                                  Ursprungligen postat av Mats Jonsson:
                                  [qb] Bil nummer fyra är den som dök upp i Långsele för snart 20 år sedan. Chassinummret var 48652 (och de första tre åren var den registrerad (P49339) på Saab i Trollhättan. Förmodligen var detta också en bil för tävlingsbruk. 1964 såldes den till Göteborgstrakten och kom senare i sitt liv att lämnas in på en verkstad där ägaren aldrig löste ut. Ägaren sades sedan själv ha slagit sönder den varpå den drogs ut ur en loge där den had stått. Detta var runt 1970 och sedan stod den ute till mitten av 80-talet då ”den återfanns” ”Återfinnaren” påbörjade en storslagen renovering men såvitt jag vet så har en ny ägare kommit in i bilden och denne kan säkert ytterligare beskriva bilens historia om han läser detta. Vilket han gissningsvis gör.
                                  [/qb]


                                Visar 15 inlägg - 271 till 285 (av 318 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.