93 GT750

Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 318 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 4, 2004 at 23:18 #65877

      Vi uppmärksammade 99:ans tillkomst till världen häromdagen.

      Nu är det GT:ns tur!
      På denna dag för 46 år sedan, premiärvisades Saab GT750 i New York.

        april 7, 2004 at 08:10 #65878

        Här kommer bilden på extraljusfäste för 93 GT som utlovat, Yngve.

        Bilden är från orginalhuven årsmodell 1960.

        http://www.saabklubben.com/forumbilder/GT-faste-huv.jpg

        Hälsn Göran

          april 15, 2004 at 22:07 #65879

          Så en bild från renoveringen elsystemet nu helt nybyggt och alla mätare monterade efter renovering hos JIGE i Leksand.

          http://www.saabklubben.com/forumbilder/dscn2109.jpg

            april 16, 2004 at 06:17 #65880

            SNYGGT.

              augusti 8, 2004 at 22:15 #65881

              Ja så var det ags för lite GT-tråd igen.

              I senaste Nostalgia såg jag att Anders Källqvist hade kört Saltsjöbadsloppet, men längre underst finns an bild på en svart (eller i alla fall mörk) 93:a, en B-modell i GT utförande.

              Ser ut att ha emblem på skärmarna

              Hälsn Göran

                augusti 9, 2004 at 10:40 #65882

                Bilen ser Svart ut på bilden & regplåtarna tyder på antingen gamla Finska nummerplåtar El Holländska tycker jag det ser ut som.

                /Fredrik

                  augusti 9, 2004 at 14:26 #65883

                  Det lär finnas en originalsåld svart GT750 i Holland. Undrar om den ursprungligen inte tillhörde kungahuset där. Eller vad man nu har för system. Någon som vet var den där österrikarens 59:a finns och i vilket skick den är i. Det har varit tyst i 20 år om den nu.

                    augusti 9, 2004 at 15:09 #65884

                    Ok en svart 93GT, hm, inte dåligt om den är äkta. Ska man vara petig skall fälgarna vara svarta med detta är kanske inte så klädsamt om navkaplsarna är av.

                    För övrigt så var det ju en svart 93 GT replikabyggd till salu på ebay för ett antal år sedan, undrar vem som köpte den? Skall kolla om jag har bilder kvar på den i datorn nånstans.

                    Jag kontaktar någon av grabbarna i Holland om det var den bil du påpekar Mats?

                    Hälsn Göran

                      augusti 9, 2004 at 15:33 #65885

                      Här är en bild på den 93GT “replika” jag talar om.

                      http://www.saabklubben.com/forumbilder/gtblack3.jpg

                      Svart är en snygg färg så denna bil tilldrog sig rättså stort intresse från min sida den gången jag visste då heller inte till en början att den var en “replika” (eller byggd utan orginalpapper om man vill kalla det så) men fick veta det genom en av mina kontakter som vänligen ringde och upplyste mig om detta.

                      Tänk er att sitta och bjuda på en sån tingest EBAY en hel antlant bort…. Nä jag avbröt den gången.

                      Ingen skall väl förresten förskasta replikor, men det påverkar ju priset i viss mån..

                      Hälsn Göran

                        augusti 12, 2004 at 11:05 #65886

                        Hej!

                        Kul att GT-tråden fått nytt liv. Att läsa den är ju som en hel roman där ingen ens kan ana slutet.

                        Mindre kul för egen del är att min GT-renovering stått still över sommarn och att det nog blir först nästa sommar som provkörning kan ske.

                        Vet inte om jag eller nån annan skrivit tidigare om den svarta GT:n i Holland men på museet 92 träffade jag en holländare som ägde ovan nämnda “kungahusGT”. Han visade bilder på den och en grå 92-54 han köpt från Sverige och trodde sig kunna sälja för minst 100.000 i Holland.
                        Då ägde jag “Ludde” kusin till hans 92:a och fick ta stöd mot Carlsson-Sporten då jag hörde hans tänkta prisbild.
                        Vad skulle han då ha för GT:n som enligt korten var betydligt finare, ja de våga ja inte ens fråga.
                        Nån vecka senare var det SAAB-festival och då var holländaren där igen och fick pris för finaste V4 (bajsbrun-77a) eller nåt pris var det i alla fall.
                        Undrar om han har GT:n kvar idag, eller?

                        Mats J undrar om österrikarens GT. Hette han inte Hans Zens eller nåt sånt? Jahrenbäck vet kanske.

                        Sen fanns det ju en i England under renovering, detta taget ur minnet när man lusläste Frostis medlemsregister i början på 80-talet.

                        Men detta har vi kanske avhandlat i denna tråd tidigare.

                        Nå, nu ska ja jobba för att min GT ska bli klar till sommarn 05, får se om ork och pengar räcker till det.

                        Ha´t bra önskar Yngve

                          augusti 13, 2004 at 22:16 #65887

                          Hans Zens var namnet Yngve! En blå 59:a. Engelsmannen hade väl också en 59:a. Eller rättare sagt: Han hade väl en resterna av en GT 59:a + en instrumentpanel. Eller så hade han en 93B + en instrumentpanel. Jag kommer inte ihåg detaljerna efter alla dessa år. Det jag kommer i håg är den gröna bil somm alla suktade efter för 25 år sedan. DEn som hade gått i dina kvarter. Den som Sollie köpte på Värsta-marknaden för, vad var det? 8000 spänn?? Suck! Den bilen hade varit värd ett bättre öde..

                            augusti 23, 2004 at 22:13 #65888

                            Hej igen, Jo så var det kollat. Mycket riktigt den bil som förekom i Nostalgia är med största sannolikhet en svart 93 GT som kommer från Holland. Ägaren har nyligen flyttat till södra Sverige.

                            Sedan det här med identiteter, detta kan vara en äkta GT men om detta har det , som alltid när det gäller GT, resonerats i Holländska saabkretsar. Eftersom jag försöker upprätta ett lite register som skall jag ta en närmare titt på bilen vid tillfälle, det skall bli spännande att få veta mer om den.

                            Sedan det där med Kungahus-GT:n, där påstår min gode vän där nere att den absolut inte finns i livet, samtidigt som ett 5-10 tal holländare genom åren påstått att de äger hela eller delar av denna bil. Ja -ja — , anekdoter och skrönor halkar runt som en klick smör i en stekpanna. Tiden får utvisa dess historia och livsöde.

                            Hälsn Göran

                              september 1, 2004 at 10:56 #65889

                              Lite udda material på GT-fronten.

                              Kolla denna artikel om vilka som är Saabägare,..

                              http://www.saabklubben.com/forumbilder/Newcanaan-web.jpg

                              Den eleganta damen i fråga: Mrs June E Daly är
                              speciallärare i språk och förklarar sitt beroende av denna osedvanligt praktiska bil.
                              En fråga är var hon förvarar varmkörningständstiften?
                              I handväskan kanske i lämpligt fack för tre såna pluggar och ett läppstift?

                              Är Supersatsen monterad månne?
                              Något lättad utan nackstöd verkar den vara.

                              //G

                                september 3, 2004 at 21:07 #65890

                                UNdrar om inte den där svarta replikan som såldes i USA är den som Bruce Turk har? Av de bilder jag har sett så är jag tveksam till dess äkthet. En av de finaste annars måste väl vara den röda som Rick Parr hade. Innan han fick äktenskapsproblem och var tvungen att dumpa samingen och fly till Bimini eller vart han tog vägen utanför Florida. Bilen hamnade hos Bill Jacobson om jag minns rätt. Som jag kommer ihåg den från Parrformance i PA så var den kanonfin. Lennart J har också sett den där borta och han kanske minns den bättre? Sonett tvåtaktarn som Rick hade gick väl via Bill till Arne Ingier i Norge. Efter hans död så har den senare bytt ägare. Arne var väl för övrigt den som rullade den vita kortnosen utför skidbacken i reklamfilmen. Och sonetten har ch nr 202.

                                Jag själv var nära att springa på en 93 GT och en Sonett 2T för många år sedan hos Sven Larsen på Dana Motors i Billings, Montana. Bilar som han en gång hade sålt och sedan bytt in.Men när jag slog på en tvärnit på gården med en Arizonaskyltad Sonett och stegade in och vrålade “Hej Hur mår du ” på svenska så fick han i behov av syrgas. Billings är väl ingen vallfärdsort för nordiska turister precis. Speciellt inte färdandes i en Sonett III. Nå, nu hade Bröderna Tennis från Seattle hunnit före i alla fall. Lyckligtvis kanske. För en affär där hade sänkt min ekonomi för flera decennier… Detta var visst 1990 eller så.

                                  september 4, 2004 at 09:15 #65891

                                  Hej Mats,

                                  Nej, Bruce Turk’s svarta 93:a är ingen 750 GT replika. Jag har haft nöjet att åka i denna bil för ca. 4 år sedan! Bruce kör dock med en vässad 750 GT motor, som ursprungligen kommer från Chris Custer.

                                  Rick Parr’s röda 750 GT hamnade mycket riktigt hos Bill Jacobson i Wilmington, Delaware, där jag såg den senast. Utvändigt àr den mycket fin och Rick Parr gjorde på sin tid reklam i bilpressen för Malm’s vax med den glänsande GT:n i bakgrunden. Under det fina skalet är bilen ganska slarvigt rostlagad, tyvärr.

                                  Hälsningar

                                Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 318 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.