93 GT750

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 318 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 26, 2002 at 21:26 #65599

      Hei!
      Da ingen “norrmann” har lagt inn noe info. om den grønne GT750’en kan jeg fortelle det jeg vet.
      Bilen/karroseriet finnes ikke, i hvertfall ikke i Norge. Etter at den ble kjøpt på Wärsta marknaden ble bilen “slaktet” for GT deler og karosseriet igjennsatt i EU. Bilen var grønn(GN2 – Dark Green).
      Delene til GT’en ble etter noen år solgt videre til Geir Damsgaard. Han har nå videre solgt delene igjen, jeg vet ikke til hvem.
      Jeg var å så på delene i 1998. Men det ble ikke noe kjøp da selger ikke kunne finne chassis nummeret/platen. Den gang regnet jeg ut at GT750 har ca 85 spesielle GT deler i forhold til en vanlig 93B.
      Av disse 85 spesielle GT delen fantes det bare halvparten, og de var dessuten veldig slitt. Blant annet manglet girkassen (5,14:1), emblemer chassisnummer plåt,framstoler osv. Men jeg tror det fulgte med en P44II?? 🙂 Interiøret er mørke brun galon, beige stoff og sølv kederlister.
      Var forresten -58 GT750 den første Saaben med nøkkelstart??
      Kul å lese alle historene om GT750.

        september 26, 2002 at 21:27 #65600

        Det var alltså inga nya svensksålda 93GT som har dykt upp trots att det skrivits så Mkt utav Mats!

        Yngve! Det har kommit in minst 2St 93GT till Sverige sedan du importerade! Båda ägda av en som har svarat på inläggen här på sidan.

        Efter att ha kollat in Blekinge bilen ordentligt vid ett flertal tillfällen så skulle jag nog kunna lova att den är en “replika”.
        Detta grundar jag på att jag har kollat in 3St äkta 93GT bilar Mkt noga. Alla orenoverade då jag tittade på dem. Johns , Mickes & Museets.
        GT:n har många detaljer som skiljer ifrån vanliga 93:an. Blekinge ägaren vissde inte Mkt om dessa skiljaktigheter & således så saknades dessa på bilen.

        Jag har även kollat in de andra 2 & jag kan känna mig säker på att jag har rätt!
        Jag blir väl lynchad nu men det tar jag!

        H.F Enligt Geir så hade det inköpts Mkt nytt till bilen. Köparen borde du nog känna till då det är en inte helt okänd norrman som numera äger resterna utav GT:n

        /Fredrik

          september 27, 2002 at 11:32 #65601

          Hej Åke

          Jag känner killen som hade 93:an i Gbg men jag viste inte att han hade en GT-bräda i den.

          Jag tror den är skrotad sedan flera år men jag skall kolla lite på historian om den.

            september 27, 2002 at 16:05 #65602

            En får tacka för de fina läsarrecentionerna.

            Jag har grunnat lite på siffrorna ett tag. Om vi utgår ifrån att siffran om 605 tillverkade fordon är korrekt och att siffran om 546 levererade fordon till USA också är korrekt så är det 59 kvar som inte gick dit. Om vi sedan antar att 15 blev kvar i Sverige av dessa 59 så är det 44 kvar. Vart tog dessa vägen?

            Man kan ju tänka sig att Saab skickade en eller två bilare till varje generalagent till exempel. Till skillnad mot Sonetterna så finns det inga uttalade GT-länder. Scheweiz är ju ett “Sonett-land”. Mycket beroende på den driftige importör som fanns där på 60-talet.

            Kuba är ett land som skulle kunna tänkas ha fått någon. Saab skickade en del 93:or dit innan Castro kom till makten. När jag var sekreterare i SSR hade jag en brevväxling men en kille på KUba som hade en Saab 93 som vardagsbil. Senaste årsmodellen på bilar där är väl fortfarande 1960 (?) Han berättade att han kände till ytterligare något dussin 93:or. Kommer inte ihåg om vi diskuterade eventuell 93 GT. Däremot sänktes en båt som hade 93:or i lasten av amerikanerna (?) Har för mig att det finns en artikel om detta i någon Bakrutan från slutet av 80-talet.

            När gäller den kamouflagefärgade GT:n som var till salu i Arizona så var det snart för 15 år sedan. I Bakrutan 4/89 finns en bild publicerad.

            Bakrutan 2/89 kan också rekomenderas. Ett nästan rent GT-nummer. Där finns historiken om “Bylunds GT:n” och den 93F som John nu har. Även storyn och tidningsartikeln om “den nedgrävda” bilen finns där. Plus en del annat kul.

              september 27, 2002 at 16:23 #65603

              Hej!

              Mats J skrev:

              Citat::


              Kuba är ett land som skulle kunna tänkas ha fått någon. Saab skickade en del 93:or dit innan Castro kom till makten.


              Är det därför den där bilden på en “retro-93” dök upp i Retro och även i Bakrutan (tror jag) för ett par år sen? För jag har funderat på hur den där bilen kunde existera.

              Citat::


              Däremot sänktes en båt som hade 93:or i lasten av amerikanerna (?)


              Hur var det nu han sa, Charles de Gaulle: “USA är det enda land i världshistorien som gått direkt från barbari till degenerering.”

              Finns det uppgifter på var båten i så fall skulle ligga, och hur bärgar man den i så fall …?

              Spännande läsning det här!

              Mvh Petter

              PS. Förresten, kom på en sak. Den kubanska revolutionen ägde rum 1959. Amerikanerna hade mig veterligen ingen militär inblandning i denna händelse. Deras första inblandning kom i och med Grisbuktsfiaskot 1961 (CIA-tränade exilkubaner) samt under Kubakrisen året därpå. Oh då var ju 93-an ute ur leken… Sålunda tycks det märkligt med ett Saablastat fartyg som sänkts av amerikaner. Märkligt vilken betydelse GT 750 haft för storpolitiken ändå! DS.

                september 27, 2002 at 18:59 #65604

                Jag kan inte tänka mig att Retros bild är samma som den som jag lät publiceras i Bakrutan på 80-talet.

                Inte vet jag vem som sänkte Kubaneras båtar som man även transporterade krigsmtrl på. Inte var det de själva i alla fall. Ska se om jag kan tänkas ha hans brev kvar någonstans. Fotot har jag i alla fall kvar.

                Yngve! Ett ex av en av Sveriges mest udda bilar kallas för 5i7-Saaben!!! Underbart. Tror du att han kanske körde linjetrafik åt SS (Stockholms Spårvägar) med den?
                Fast de hade väl inte gröna fordon??

                Hur många kända “originalbilar i Sverige”? Det är väl de du nämnde + möjligen ytterligare två som en kille har tagit in. Han berättade det för mig för någon månad sedan. Sen kan det ju finnas ett mörkertal också förstås.

                Glöm inte att berätta i vems fotoalbum du återfann “pappas” 92A!

                Göran! Jag trodde väl det och väntar med spänning!

                Hans-Fredrik! Jag hörde också att man bara hade bemödat sig med att ta med prylarna till Norge och lämnat originalkarossen kvar i Sverige. Och det bekymrar mig en del. Vad jag har hört så är det Öystein som har köpt den.

                I början på 80-talet var den inte tillräckligt gammal att importeras som 30:års bil och en vanlig import hade alltså kostat 15000-20000 kr om jag hade förstått det rätt. Därför tror jag inte att den är registrerad i Norge. Och jag tror att den är avförd ur registret i Sverige. Därtill saknas alltså chassinummerskylten vad jag förstod av ett tidigare inlägg. Som lax på löken eller vad det heter så saknas även 50% av de specifika GT-prylarna. Då måste man ställa sig frågan vad som egentligen finns kvar överhuvudtaget och vad som är användbart av detta? (Detta påminner mig om en Saab Sport som för en tid sedan har varit utannonserad och som såvitt jag förstår har 0% delar från den ursprungliga bilen som identiteten tillhör.)

                När man saknar ID-plåten och en rutten originalkaross så är det i Sverige i alla fall svårt att få den igenom ursprungskontrollen. Och det är nog inte lätt att finna gröna 93:karosser att plundra. Den som lyckas finna en sådan, samt kan finna en massa GT-prylar och därtill tillverka en ID skylt som ser åldrig ut tycks kunna ha goda chanser att “skaffa” sig en 93 GT. Åtminstone så länge inte originalskylten dyker upp.. Några kartonger gamla GT-prylar från ett vrak, och utan någon form av äkthets eller identitetsbevis, kan ju inte vara värt så många kronor tycker jag. Vem blir först färdig med en grön GT? Jag vet var det finns en grön kaross!

                  september 27, 2002 at 21:33 #65605

                  93 GT, ja det finns hur mycket att dryfta som helst om denna..

                  Det sitter en alldeles speciell känsla i plåten på denna modell. Om det är för att den tillverkats i så få ex eller för sin speciella utrustning är svår att säga, jag tror på det tidigare egentligen, men ta bara aluminiumdekorationerna, kritmärkningen ”GT” på insidan på orginaldörrarna instrumentpanelen med halda eller varför inte supersatsen tex, med dubbla bränslepumpar, sidopipa, och en dubbelförgasare som är en enda hiskelig bensinslukare, vilket orginaltillbehör, om än för de tävlingsinriktade!! Och modellneteckningen:
                  GT 750 Super som det heter i ett av identifieringskorten.

                  Bilen måste ha varit mycket ”smal” i sin profil då den lanserades i USA . En ylande tvålkopp med extrema växlingslägen, och inte på något sätt jämförbart med en tung v8 med auto .

                  Nej Fredrik inte två!, jag är själv lycklig ägare till en + en halv 93GT (du brukar för övrigt vara en god bacup när jag ibland skall räkna ihop alla bilarna,,,),

                  Båda dessa är äkta 93Gt levererade till USA ursprungligen, och nu hemma igen..

                  Den ena som jag äger själv importerade jag för 4-5 år sedan och är en blå –58 med tidigt tillverkningsnummer. Den andra tog vi hit för 1,5 år sedan, och den äger jag tillsammans med min mycket gode vän och garagekompis Fredrik Tornerhielm.

                  För åtta nio år sedan började jag söka och under de år jag sökte aktivt hittade jag bara 3 bilar som kunde tänkas ”bli till salu”

                  Jag håller inte med Mats om att körupplevelsen sorterar bort vagnen…, att ta ut 58 Gt.n med original 3 växlad låda slutväxel 7:34 är något alldeles speciellt, den lilla rackarn gör ju närmare 100 km på tvåan , i standardutförande!!! Motorn drar bara bättre ju längre över 5000 varv man kommer…
                  Opraktiskt i statstrafik, är bara förnamnet, (för att ge dig delvis rätt Mats,,)
                  Och ej så driftsäker heller, fråga tex John om hur många timmar huven på hans F hängt i uppfällt läge på diverse träffar. Men känslan i bilen sitter där som sagt, ..skrivet i sten.

                  Saabs växlingsrekommendationer jämfört med tex sporten visar att GT-motorn tilläts varva betydligt mer än sporten, vilket är förklaringen till att att den speciella GT-tändfördelaren med kortslagiga brytare togs fram. Kom ihåg att vevaxeln med fyllda balanser också togs fram först för 66 mm kolvar i motor i 750 cc utförande och det är högst sannolikt att detta är den mest harmoniska setupen .

                  Bil nummer ett, min egen, är en 58, en blå. Det tog 5 år av efterforskningar ”over there” innan jag till slut hittade vad jag sökte via en oändlig kedja av personer och brev mail (resulterande i en sökpärm med cetimetertjocka travar av dokumentation) , Det var ett exemplar i mycket gott skick , som dessutom inte var känd i Saabkretsar. Bilen kommer från Seattle

                  Bil nr 2 som vi äger tillsammans är en 93 F 60. och är safaribeige. (kan det vara den enda 93F Gt;n med denna relativt udda färg, svårt att veta..) Denna lät vi bärgas från en åker med högt gräs i Texas med hjälp av ett 10 tal grannar i trakten: Också denna bil föregicks av lång tids sökande. Bilen var känd bland Saabare där men diskvalificerades pga skick av flera i avvaktan,,, på


                  inte vet jag, Jag och Fredrik T diskuterade projektet och till slut slog vi till efter ett års vånda.

                  Kan berätta mera detaljer och bakgrund om dessa bilar senare, men så till frågan om chassieskyltar: 58:an är bara märkt med 93 precis som standard 93:or, och jag har fått bekräftat att övriga 58:or ej heller har speciell skylt, vad gäller 59:orna vet jag inte säkert hur det förhöll sig men det verkar som att också de saknar speciell GT-märkning, detta är bla bekräftat av en seriös GT-59 ägare jag känner i USA . På F:en sitter det däremot en skylt märkt: 93 F GT 750.

                  Det vore mycket intressant att få höra hur många F GT som kan ha tillverkas överhuvudtaget.?

                  Kan du inte utveckla ett logiskt resonemang kring detta Mats, du verkar ha hur mycket som helst att ösa ur!!

                  Med hälsningar Göran

                    september 28, 2002 at 07:50 #65606

                    Hei igjen.
                    Her kommer listen som jeg laget i 1998 i for å få koll på hva en GT750 egentlig er.

                    Oversikt over GT 750 deler

                    1 GT 750 motor (rød)
                    2 7187370 Forsterket clutch plate med hardere utløser fjærer
                    3 Fordeler VJ BR 7 eller VJ3 BR 9T
                    4 7133416 Solex 40 Al (std 93 m/145 dyse og 28 halsring)
                    *** 7130396 Solex 44 P
                    *** 7130370 Luftfilter for Solex 44 P
                    5 3 trinns gir kasse for GT 750, slutt utveksling 5,14:1
                    6 7132970 gir spak for 3 trinns (spesial for GT750??)
                    *** 7341233 gir spak for 4 trinns
                    7 rattlager bukk 3 trinns
                    *** 7121197 ratt lager bukk for 4 trinns u/nøkkel
                    8 1 v. fram stol
                    9 1 h. Fram stol
                    10 1 baksete bunn m/ramme
                    11 1 baksete rygg
                    12 1 v. Dørpanel m/alu. skinne
                    13 1 h. Dørpanel m/alu. skinne
                    14 1 v. Sidepanel bak
                    15 1 h. sidepanel bak
                    16 7041270 panel foran v. Dør, svart
                    17 7041262 panel foran h. Dør, svart
                    18 7131899 gulv matte bak
                    19 7131808 gulv matte foran
                    20 7035934 gummi matte for v. Hjulhus, svarte
                    21 7035926 gummi matte for h. Hjulhus, svarte
                    22 7097603 matte for bagasjerom
                    23 7173537 matte for V. innerskjerm bagasjerom.
                    24 7173545 matte for H. innerskjerm bagasjerom.
                    25 7131824 v. Sparkeplate kanal
                    26 7133457 h. Sparkeplate kanal
                    27 7132814 Dash bord
                    28 7173677 Frontplate dashbord
                    29 7827488 Deksel over håndtak, svart
                    30 7131592 Håndtak
                    31 7131709 Reglage plate
                    Bryter for ryggelys
                    Ryggelys indikator lampe
                    Grøftelys/tåkelys bryter
                    Instrumentlys bryter
                    Fjernlys bryter
                    32 7132251 Bensin tankmåler
                    33 7132236 Speedometer (180 km/t) 3 gir
                    *** 7173065 Speedometer (180 km/t) 4gir
                    34 7171762 Turteller (7.000 rpm)
                    35 7130909 Temperatur måler
                    36 Speed Pilot (km?)
                    37 Vinkeldrev m/kabel
                    *** Polstring under dashbord???
                    38 7131584 GT ratt
                    39 Håndbrekk ”chrome”
                    40 Startmotor m/nøkkel start
                    41 7199177 Pyntering for VF felg GT 750
                    42 7199177 Pyntering for HF felg GT 750
                    43 7199177 Pyntering for VB felg GT 750
                    44 7199177 Pyntering for HB felg GT 750
                    45 Venstre sikkerhets belte
                    46 Høyre sikkerhets belte
                    47 Holdere for sikkerhets belter (sitter på dører)
                    48 Holdere for sikkerhets belter (sitter på dører)
                    49 Holder for sikkerhets belter (bøyle mellom seter)
                    50 Kabel nett for GT 750?
                    51 7812225 Refleks for V bakskjerm
                    52 7812225 Refleks for H bakskjerm
                    GT aluminiums lister
                    53 7132863 øvre v.skjerm 2 klips
                    54 7132871 øvre h. Skjerm 2 klips
                    55 7132889 nedre v. Skjerm 2 klips
                    56 7132897nedre h. Skjerm 2 klips
                    57 7132855 øvre dør 6 klips
                    58 7132855 øvre dør 6 klips
                    59 7132913 nedre dør 6 klips
                    60 7132913 nedre dør 6 klips
                    61 7318579 v. Sideplate 4 klips
                    62 7318579 v. Sideplate 4 klips
                    63 7318587 h. Sideplate 4 klips
                    64 7318587 h. Sideplate 4 klips
                    65 7131857 sprut skydd for v. Bakskjerm, alu
                    66 7132145 sprut skydd for h. Bakskjerm, alu
                    67 7132079 Gran Turismo 750” emblem for V. framskjerm
                    68 7132079 Gran Turismo 750” emblem for H. framskjerm
                    69 7132079 Gran Turismo 750 emblem for dashbord
                    70 7828569 Grøfte lys / tåkelys
                    71 7828551 Fjernlys
                    72 7816903 Fester for ekstra lys
                    73 7816903 Fester for ekstra lys
                    74 7131980 Ryggelys
                    75 7131980 Ryggelys
                    76 Elektrisk vindus spyler anlegg
                    77 7129869 Ekstra sikrings boks for ekstra lys
                    78 Frampotte
                    79 Mellomrør
                    80 Bakre potte
                    81 Termostat, 75 grader
                    82 7173115 Coil
                    83 7131717 Förkoplings motstand for coil
                    84 7178767 Tennplugg kabel holder chrome (GT 750)
                    85 Chassis nummer GT750 (43.269-77.722)

                      september 28, 2002 at 09:33 #65607

                      Tack för hjälpen med listan!

                        september 28, 2002 at 14:39 #65608

                        Jag har ingen aning om hur stor procentandel som var av modell “F”. Trodde att det skulle bara vara en handfull men de flesta i VsaabS register tycks vara just F.

                        Överhuvudtaget så har jag inte så mycket mer att tillföra när vi nu alltmer kommer in på detaljnivå. Vi har ju några GT-ägare som bör kunna svara på det mesta av detaljfrågorna.

                        Mina kunskaper har jag till största del funnit under mitt letande. I början av 80-talet var det hysteri runt 93GT750. Helt plötsligt var det varje mans drömbil och självklart letades det. En del letade mer än andra, jag kanske tillhörde denna kategori, men det fanns de som letade mer än mig. Självfallet var besvikelsen stor bland många av oss när “han som inte letat alls”, Bylund alltså, fick tag i ett objekt. Det som alla trott var möjligt men som visat sig vara omöjligt. Var alltså möjligt.

                        Så här efter snart 20 års tillnyktrande så känns det som att min längtan efter en GT var skapat av andras längtan. I augusti 1984 kom en annan sak att inträffa vilket fick mig att byta intresse. På en SSR-träff på Öland hade jag möjlighet att under en hel dag ligga bakom en Sonett 2T. Dessutom gavs det tillfälle till att provsitta, känna, titta och lukta. Och sedan fanns det något som prioriterades högre. Just den här bilen var silvergrå och hade ch.nr 029. Den bil som Erik körde franska alprallyt med 1966.

                        Självklart skulle även jag vilja ha en GT750. På åttiotalet hade jag både tid och utrymme och även ibland pengar för att finansiera en import men det fanns ju inget internet att nyttja när man letade bilar i USA. I dag har jag kanske de ekonomiska möjligheterna men vare sig tid eller utrymme varför jag inte har för avsikt att köpa någon.

                        Jag importerade min Sonett 2T från USA 1987. Fann den på en annons. Som sagt fanns det inget Internet. Kanppt fax. På Scania i Katrineholm fanns det vid den tiden en enda faxmaskin. Innan man slog igen i somras lär det ha funnits 150 faxmaskiner på företaget samtidigt som varje anställd hade en faxbrevlåda i sitt intranet.

                        Att skicka brev fram och tillbaka för att utröna en bils status kunde ta månader. Att ringa kostade 11 kr per minut. I dag kanske det kostar 1 krona per minut. I dagens penningvärde. Att importera bil från USA har således blivit lättare. Samtidigt har konkurensen om godbitarna blivit större och säljarna har blivit allt mer prismedvetna eftersom de följer trenderna i olika debattforum i större utsträckning.

                        Just GT750 och GT850 i USA har aldrig väckt något större intresse bland europeiska samlare till skillnad mot Sonetterna. Orsaken kan man väl bara spekulera i. Jag blev för något år sedan erbjuden att köpa en vit 96 GT 750 i Maryland för 500 dollar. Ett halvrostigt men tämligen komplett objekt. Jag avstod efter mycket fundrande. Hade det varit en 93GT had jag köpt den. Kanske jag borde ha köpt den i alla fall???

                          september 28, 2002 at 15:00 #65609

                          Ja en Sonett mod II helst tvåT är ingen dum sak, det har väl bara ett fel, en 191 cm lång som jag får inte plats…..

                          Hälsn Göran

                            september 28, 2002 at 15:19 #65610

                            Sonett II är ALLTID 2-takt. Oavsett vad en del tror. Dess efterträdare kom under modellåret 1967 (from ch nr 259) och hette Sonett V4 och inget annat. En del envisas med att kalla modellen för Sonett II V4 men detta är fel. Någon modelbetckning “Sonett II V4 har aldrig existerat. Att däremot Sonett V4 har II:an kaross om med några modifieringar är en annan sak. I de svenska typbevisen hette de Saab 97 Sonett V4 om jag inte minns fel medan de i försäljningslitteraturen kort och gott kallades för Sonett V4.

                            Lägg därtill att både Ch nr 259 och 260 blev kvar i Sverige och att de ännu finns i livet. 259:an har jag för mig var vit och finns i Sthlm sedan lång tid tillbaka. Tror att den har varit avställd väldigt länge. 260:an är silverfärgad och finns i Örebro. Även denna har varit avställd en längre tid men ägaren har för avsikt att fixa den “när ungarna blivit lite äldre”..

                            Tror hörrödu Göran att det går att få ner dig i en Sonett II. Kom ihåg att Erik Carlsson dels hade en sådan som tävlingsbil och privat hade en -74a fram till helt nyligen. Om han nu inte lyckades att få den såld. Har för mig att stolen var sänkt i hand fd tävlingsbil med ch nr 028 när de körde alprallyt.

                            För den som nu vill göta ett impulsköp så kan man dels ringa 0175-22596 och köpa ch nr 042 som är ett rött renoveringsobjekt. Förgasarna lär saknas men man kan ju inte få allt här i livet. Säljaren begär 45000 för den och det kanske finns lite prutmån. För tio år sedan var den ute i Gula Tidningen och då begärde han 120000:- för den. Utan prutmån…

                            För den som vill ha en färdig bil och börja köra på måndag kan köpa en, om än lite dyrare, på följande länk:
                            http://www.mobile.de/cgi-bin/search.pl?C…messer=0&FormEZ =%2d&FormKilometer=%2d&FormLand=%2e&FormMake=38&FormModel=Sonett&FormPLZ=&FormPower=%2d&FormPrice=%2d&FormSort=0&Page=0&SearchCat=bereich%3dpkw%26sprache%3d1&bereich=pkw&sprache=1& x=45&y=4

                            Om inte länken fungerar: Gå in på http://www.mobile.de och sök på Saab Sonett. Bilen finns i Sverige. 0495-40595

                              september 28, 2002 at 20:39 #65611

                              Ok , om Karlsson gick ner så skall det väl gå att fälla ihop Dahlen och saxa in honom också. Med tak och rutlist som effektiv solskärm så lär jag väl i alla fall se större delana av motorhuven,… i bästa fall. Jag måste testa.

                              Så tillbaka till GT, den har väl inte använts så flitigti tävlingssammanhang men här kommer en berättelse:

                              Om alla kommer ihåg bilden från kanonloppet i Karlskoga -58 (se boken- Saab de 40 första åren) där just starten gått och Mellde och Carl Magnus ryckt ifrån Pappisak i DKW. Bilen som Mellde kör är vad jag kan gissa möjligen en GT. Jag stöder mig på en person jag känner väl ,Per Bolin, sann Saab entusiast och med gott minne. Han stod i publiken -58. Mellde och Carl-Magnus hade exakt samma träningstid. Speakern lär ha meddelat att Carl Magnus sagt att “-det var väl inte så konstigt att du lyckade med samma tid, du har ju fyrväxlad låda!” Varpå det sonika bytte bil testade och även då körde på samma tid.!

                              Fyrväxlad låda 1958!, det måste vara förserielådor till 95:an eller någon som vet mer om fyrväxlat vid denna tid?

                              Hälsningar

                              Göran

                                september 28, 2002 at 20:46 #65612

                                Angående Melldes fyrväxlade låda i 93:an 1958 så kunde det möjligen vara en av de provexemplar av “ZF” -lådor som senare kom att monteras i 95:an.

                                Mellde om någon hade väl tillgång till sådant material..

                                Hälsningar Göran

                                  september 28, 2002 at 22:23 #65613

                                  Mmm. Bilden du refererar till finns alltså på sid. 68. PÅ sid 51 i Anders Tunbergs “Från tvåtakt till turbo” finns en annan bild på samma bil. Svartvita bilder. Man måste ju ifråga sätta om bilen verkligen var röd tycker jag. Saabs tävlingsbilar var väl oftast röda men P54444 var ju gulbeige.

                                  Som många kanske vet så dök Eriks vinnar bil från RAC 1960 (P80351) upp i USA för en del år sedan. Dåvarande ägaren, Eric Johnson, renoverade denna och den presenterades som en 96 GT750. När Eric renoverade den så dök det upp lite hål efter sidolister och annat.

                                  Sanningen är den att P80351 aldrig var en GT750 utan en Saab 96 Deluxe vilket Eric senare kom att inse. Erik C hade något RAC-emblem kvar som hade setat i grillen på bilen vilket han kom att donera till Eric J.

                                  För en tid sedan blev bilen till salu efter att den varit på lite utställningar i Europa och han hade en del saftiga bud men till slut blev det så att Saab I USA köpte bilen och man får väl säga att detta var den bästa tänkbara lösningen.

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 318 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.