93 GT750

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 318 totalt)
  • Författare

Ingen av dessa 93:or var röda. När det gäller Carl Magnus bil är det också enligt samma källa en gulbeige bil, Vad gäller den ”dubbellistade” bilen, om vi får kalla den så ,som som Mellde sitter i var den ”lite ljusare blå” (duvblå förmodligen) med svart rund platta för siffrorna allt enligt samma källa.

Jag skall kolla upp det hela noggrannare, men det kan ta någon vecka.

Hälsningar
      Göran

september 29, 2002 kl. 13:15 #65615

Br 4 = fördelaren till Std 93:an satt även på tidiga GT!

Göran! Jag har ju inte velat/Fått avslöja vem det var som äger GT:na utan lät dig själv göra detta!

/Fredrik

september 29, 2002 kl. 18:02 #65616

Inga problem Fredrik,,

Mats du har som vanligtvis är,helt rätt, Den gamla RAC 96-60:a tävlingsbilen som Eric Jonsson hade är ingen GT ursprungligen. Den byggdes av tävlingsavdelningen , Pelle Rudh. Jag har tittat på bilder från något convention i USA när Pelle granskade den närmare och kunde konstatera att den var försedd med lite egenhändigt monterad specialutrustning typiskt för Saabs fabriksbilar.

Vidare efterforskningar gav vid handen att det var RAC-vinnaren. En lång artikel i tidningen Nines beskriver det hela.

Hälsningar Göran

september 29, 2002 kl. 21:09 #65617

Mmm. Jag har brevväxlat med Eric J lite till och från under många år. De framgick redan tidigt 80-tal när jag kollade denna bil att Saab hade anmält den exporterad men det tog 10 år till innan den dök upp… Det är fantastiskt att den fanns kvar. Det finns inte så många fabrikstvåtaktare kvar.

En av de jag kämpade med var Monte-bilen från 1963. P44301 alltså. Den som Erik körde. Pat körde P44302. Båda dessa var röda. Så fanns det en som heter P44308 också men den var vit och gick i Safarirallyt. Har för mig att identiteten från denna finns kvar. Är inte säker. Så länge sedan man kollade detta.

301:an kom i alla fall att skrotas runt Björnlunda i Sörmland under tidigt 70-tal. Tyvärr. Den kanske mest kända kvarvarande bilen är väl Gerställs sport. Han köpt en Sport på annons som bruksbil för en spottstyver och kom långt senare på att det var en av Eriks gamla tävlingsbilar. RAC-vinnare eller vad det nu var. Man tror ju knappt att sagan är sann alltså.

Själv hade jag tidigt 80-tal en av Gösta Karlssons gamla bilar. Ingen fabriksbil men han hade kört midnattsolsrallyt 1965 med den. Och så hade det passerat 20 ägare och 10 karosser eller så. Nu finns bilen fint renoverad (tävlingsbil) i Norge. Man skulle aldrig ha sålt. Den heller.

Anonym
              september 30, 2002 kl. 04:34 #65618

Hade inte Janne på Öland också en GT – det är länge sen jag var där men i hans garage stod en renoverad kaross som skulle bli en GT, eller? Och vart tog den vägen sen – vare sig den är äkta eller fusk är det ju intressant.

september 30, 2002 kl. 10:30 #65619

Det var en väl en röd 96 GT som du menar?

september 30, 2002 kl. 19:03 #65620

Nu börjar det flyta in lite respons få GT-bilar i Sverige. En kille meddelar har han 1968 på annons köpte en 96GT 750 -60 som han åkte i skogen med fram till 1970 då det blev en Sport istället.

Samma uppgiftslämnare minns mycket väl den gröna 93 GT:n som Yngve har gjort känd som ”femisjubilen”. Den stod på en mack i Vallentuna i januari 1978 i miserabelt skick och med ett stort hål i hatthyllan. Han hade frågat på macken om den hade varit till salu för någon hundring men det hade den inte varit. ”Det är ju en 93GT” hade mackägaren sagt.

Samma kille har även uppgifter om en blå 93GT 750 och en sådan saknar jag ID på. Har bilder, minnen och annat fanstyg men ingen identitet. Vår uppgiftslämnare skriver att på Riksbyvägen parallellt med Drottningholmsvägen stod i flera år en blå 93 GT750 i slutet av 60-talet och i början på 70-talet. Varje gång vår uppgiftslämnare hade åkt in till eller ut från ”stan” så passerades denna bil.

Redan några år tidigare hade han kommit cyklande i hemtrakten och sett att det stått en blå 93GT 750 på en tomt. Förmodligen samma som som senare stod på Riksbyvägen. Detta måste ha varit runt mitten av 60-talet. Vår uppgiftslämnare tycks ha fått körkort runt 1969-1970 och säger sig ha haft ett genuint Saab-intresse redan före tonåren. Nåväl han hade tagit sig tid att smyga in på tomten och funnit att inredningen hade varit i perfekt skick liksom resten av bilen.

Sådärja. En underbar GT-story. Undrar vart den blå tog vägen. Och var 96GT:n blev av.

Anonym
                    september 30, 2002 kl. 19:40 #65621

Det vore intressant att se några bilder på en GT från tiden det begav sig. Min grabb Peter Svensson hade en bil i slutet på 60-talet som han köpte som första bil, Sedan blev jag övertygad att jag skulle sadla om från Volkswagen till diverse Saab Sportar som jag skulle överta för nyare objekt. Ni kan se en GT -750 1960 års modell med tidsenligt mattsvart huv och safari gälar tror fotot är från 1969 på medlemspresentationen.

september 30, 2002 kl. 20:07 #65622

Tack för ditt tips Otto. Tror att världen är liten och att det på något vis finns en koppling mellan den vita 60:a som jag beskrev och den som du talar om

Och så har det dykt upp en iaktagelse från tidigt 70-tal i Arvika där någon säger sig ha sett en vacket mattröd Saab 93 med en massa extra instrument i. Den ska frekvent ha synts i Arvika men också itrakten runt sjön Racken. Låter väl så där halv hett tycker jag. Speciellt det där med instrumenten. Skribenten säger sig tro att Lennart Jarenbäck härstammar därifrån och undrar om han kan tänkas veta något.

Å andra sidan kommer väl Bertil Maununen från EDA och han har väl pejl på vartenda tändstiftsbyte på tvåtaktare i Värmland mellan 1958-1966…

Fler tips mottages gärna!

Hmmm. För 20 år sedan fanns det en grupp av edsvurna män som kallade sig något i stil med Svenska Saab Sport&Monte Carlo Klubben. Och där dyker GT-ägaren P Svensson upp med en MC850 -66. ”I gott skick men med taskig vev” skriver han…

Och så finns det en kille där från Göteborg som har en 96 GT750 -61. Undrar om han har den kvar??

september 30, 2002 kl. 20:15 #65623

Ojsan det fanns en bild som Otto skrev. Var snäll och låt bli och skicka in 60- och 70-tals bilder på er själva vid eller i någon GT 750. Oavsett om det är en 93 eller 96. Vi andra dööör ju i hjäl oss

september 30, 2002 kl. 22:28 #65624

Ölands-Jannes var Safaribeige.
                          Han berättade att han mötte den i trafiken & det dröjde ett tag innan han spårade upp den & då hade den redan skrotats. Inget är omöjligt så han lyckades få ut bilen & återregistrera den runt 1984. Ny ägare är någon i Mönsteråstrakten om jag inte är felunderrättad.

Min GT-61 såldes ny i Västerås till en dam & gick sedemera i Karlskoga trakten hos en man med samma efternamn! Johannesson skrotade bilen på tidigt åttital då den var fruktansvärt dålig! Papprena såldes till Sune i Hjo & därifrån till en känd Saabsamlare i Gästrikland/Hälsingland. Sedan så ägde Micke PH bilen innan jag kom in i bilden! Ni vara lugna & vänta till Festivalen 03 så får ni se & höra den på banan!
                          En kul detalj är att träratten ifrån orginalkarossen lär sitta monterad i Dahléns bruna GT850 Ex Johannesson. Den borde man kanske kunna kräva tillbaka?

Det finns även en röd 96GT 750 i Sundsvalls trakten hos en samlare. Ett till synes bra Obj. vad jag kunde se på div bilder. Ej till salu!!!!

En grå finns i Gislaved & jag känner till ytterliggare några 96GT Men ingen lär vara till salu!

På Kuba såldes det enligt uppgift 2St 93Gt & båda finns kvar än idag! Enligt rykten så försvann det ett 50tal 93:or då båten sjönk varav ett tiotal GT. Detta borde dock finnas bättre detaljerat i något arkiv. Mats kanske kunde be sin kompis att gräva lite om detta?
                          Jag såg ett reseprogram ifrån Kuba för några år sedan & då fick man se en gul 93:a starta & åka iväg. Färgen var ej Org. & bilen såg rejält sliten ut. Motorn lät som en maracas men den gick!

/Fredrik GT850 = Amerika Sport

september 30, 2002 kl. 23:25 #65625

Hmm. 50 bilar i djupet varav 10 GT? Det lät mycket men kan mycket väl vara så. Kubanen jag hade kontakt med hade inte så mycket mer att berätta. Inte heller fanns det så mycket matnyttigt i Saabs arkiv. Jag har en svag aning om att bilarna inte var avsedda till Kuba utan till Belgien där de lastades om till Kuba. Har också ett svagt minne att de var en del i någon slags vapen affär. Jag vet inte säkert. Jag var inte ens född vare sig 1958 eller 1959. Hade ytterligare ett par års simmande kvar…

Den grå GT:n är samma bil som Mats Andersson försökte förinta i Veterancupen i slutet av 80-talet. Killen som äger den idag har en Sonett också..

Hur många 96GT såldes det i Sverige egentligen. Har hört en siffra på runt 65. Kan detta stämma? Fler bud tack.

Vad gäller Jannes bil så har jag för mig att den kaross som jag provsatt i hans garage var röd men det är möjligt att jag har fel. Har för mig att det låg en ny huv på den och en del annat fint. Detta var nog 1984 eller 1985. Han hade ju så helvetes mycket bilar och det var nya projekt varje gång vi träffades eller språkades vid.

Men så blir jag osäker och när jag tittar närmare på bilden jag har framför mig så är det nog fel bil. För bilden, som är 17-18 år gammal visar en röd svensk 93F GT750. Och den bilden är inte tagen i hans garage…

Och så slutligen till 10000:- frågan: Skarpnäck 1960. Erik C körde en 96:a med reg nr P14811. (Samma bil som han och Mario Pavoni vann Midnattsolsrallyt med, startnummer 26, samma år.) Men vem körde 93GT 750:n och vilket regnummer hade denna??

Rätt svar mailas till matsj@swipnet.se

september 30, 2002 kl. 23:29 #65626

Enligt en saab återförsäljare jag pratat med såldes det två GT nya i Östhammar, vet ej om det var 93 eller 96 förmodligen 96.Jag ska tala med honom igen då han minndes dessa bilar väl.Han söker för övrigt dom dubbla listerna till sin
                              monte carlo om nu någon skulle ha några över :confused:

Mvh Tommy

september 30, 2002 kl. 23:39 #65627

Sitter just och gräver i den officiella statistiken och finner att Saab faktiskt direkt skickade 1 (!) bil till Kuba 1958 samt 125 året därpå, 1959. Och det är nog det antal som utfakturerades. Hur många som kom fram är nog en annan sak. Burma fick två vagnar 1959 medan Honduras fick hela tre! Året innan fick faktiskt Iran, Irak och Japan en varsin. Förmodligen beskickningsbilar.

Anonym
                                  oktober 1, 2002 kl. 10:14 #65628

Svenska Saabsportklubben uppstod ur ett trängande behov av delar till våra Sportar. Klubbens syfte var alltså att spåra upp delar och samla dom nånstans där medlemmar kunde hämta delar till själkostnadspris och framför allt byta grejer med varandra. Materialförvaltare blev av naturliga skäl Janne på Öland. Dessutom var han ju så satans trevlig. Kurt Bertilsson i Bankeryd och jag drog igång det hela och klubben las ner efter nåra år – vi hade inte den tid som behövdes för att driva en klubb och dessutom behövdes inte klubben eftersom sportarna kom att platsa i Saabregistret. Och Kurt blev mer och mer intresserad av att dåna runt på bana i gamla Porschar. Men det var skoj så länge det varade. Och nu är bara frågan – vart tog alla mina Sportar vägen – jag vet bara om den sista -65an- som jag sålde till en kille i Luleå hösten 84 – och som vad jag förstår, inte är körd sen dess. Och han vill inte sälja.
                                  Hälsningar till alla som var med på den tiden från
                                  Tomas, som nästan brukskör landets fulaste 64. Förresten, kan vi inte ha en fultävling?

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 318 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.