93 GT750

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 318 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 1, 2002 at 11:58 #65629

      Fredrik! Att motorn i den där 93:an lät som en maracas kan bero på att det kan ha suttit en Jawa-motor i den. Det lär finnas en eller ett par bilar på Kuba med denna intressanta kombination. m

        oktober 1, 2002 at 12:32 #65630

        Till Mats J: Har kollat lite på all den info och egna åsikter Du delgivit oss på detta intressanta 93 GT-forum. Det finns ingen som slår Dig på detta det vet vi ju alla. Du är ju i samma division som Rosvall när det gäller att komma ihåg reg + chassinr på bilar som körts å skrotats innan ni ens va födda.

        Det borde ha gått åt åtskilliga manstimmar till att plita ner detta å då slog de mig att Du i ett inslag avböjde att fixa klart mitt avsomnade GT-projekt främst p g av att Du inte hade tid.

        Om Du inte läst/funderat/skrivit/ allt detta hade Du kommit en bra bit på väg i min renovering. Det skulle vara positivt för mig men negativt för alla andra som säkert med spänning följt denna historia utan synbart slut.

        Vill för den skull inte att Du slutar å “bo på SSK-sidan” men kan inte Ditt dygn ha 48 timmar så Du hinner med både och?

        Finns det nån annan som vill åta sig att “bara sätta ihop” min rostlagade/nylackade (vit med blå rand) rätt så kompletta F GT? Hade tänkt ha den klar till min 50-årsdag om drygt 1 år men då min tid mest går åt att läsa alla dessa intressanta inlägg på denna sida hinner ja nog inte.

        Allt detta skrivet med lite leende som ni säkert förstår / Eder Yngve (5 i 7 SAABens uttrycksmyntare)

          oktober 1, 2002 at 15:02 #65631

          Hej Yngve,
          ja det är ju det där med tiden Och man måste ju prioritera Det har varit viktigare att delge min GT-glädje till alla medlemmar i klubben istället för att du ska få ditt ego tillfredställt Jag är ju inte sämre människa än att jag skulle kunna ompröva mitt beslut. Diskuterade vi inte ett delägande i bilen i utbyte mot arbete??

          Jag har haft en del hotellboende under september, kommer nog upp i 110 resdagar även i år, så det har ju funnits en del tid. I gryningen åker jag till San Sebastian och tar inte med mig laptopen så ni slipper mig några dagar framöver. Det är ju en spännande situation där nere i Baskien just nu så man får väl hoppas att inte taxin från flyget i Bilbao flyger i luften av någon illasinnad bilbomb. Skämt åsido. Man vänjer sig. För några år sedan höll ETA på att knattra med k-pistar utanför fönstren nattetid.

          Det slår mig att min Sonett 2T kunde ha varit färdig om jag hade följt Yngves tips. Och då hade möjligen även hustrun varit nöjd

            oktober 1, 2002 at 15:09 #65632

            Hvordan var det igjen??

            1958 – 93B GT 750
            1959 – 93B GT 750
            1960 – 93F GT 750
            1960 – 96 GT 750 ?
            1961 – 96 GT 750
            1962 – 96 GT 750
            1962 – 96 Sport/GT 750 (750 motor)?
            1963 – 96 Sport/(GT 850 USA) (850 motor)
            1964 – 96 Sport/(Sport USA)?
            1965 – 96 Sport/(MC 850 USA)
            1966 – 96 MC 850
            1967 – 96 MC 850
            1967 – 96 MC V4
            1968 – 96 MC V4
            :confused:

              Anonym
              oktober 1, 2002 at 21:28 #65633

              Letade bland medlemsbilarna i SaabSport-klubben och hittade faktiskt en GT750 – 61. Ägare Anders Berg från Angered norr om Göteborg. Inga uppgifter i övrigt. November -81 uppgav han att han ägde bilen. Nån som vet nåt mer?

                oktober 1, 2002 at 21:40 #65634

                Det där var väl onödigt att skvallra om?? Kollade i burken i morse och det finns ett 15-tal bara i 031-området..

                Är det någon som vet om den som står på det finska museet är finsksåld eller ej samt vilken årsmodell det handlar om?

                  oktober 1, 2002 at 21:45 #65635

                  Glöm ej heller bort att ett flertal 96Gt blev fabrikskonverterade till Sportar!!!!!
                  Jag känner till 2St sådana!

                  /Fredrik

                    oktober 1, 2002 at 21:46 #65636

                    Så har vi då 93 GT vi har 96 GT och vi har den lite udda 850 GT som inte tillhör samma grupp
                    750-kanoner riktigt men ändå med GT beteckning. Den sistnämnda som sagt beteckningen på de kortnossportar som gick till USA.

                    Lite förtydligande på Fredriks inlägg:
                    Min Sport -64 är savannbrun och köpt av Friberg i Skövdetrakten , en Sabbklubbsaktiv under flera år. Friberg hade köpt den av Peter Johannesson en kille med många strängar på sin lyra och stort bil och bilkuriosaintresse Han har bla varit med och byggt upp det privatägda nya bilmuseet i Göteborg som ägs av Itskovich.

                    Nåvål, till saken, Peter renoverade Sporten under en tid då han fick den riktiga Saab-sjukan och allt var Saab. Det berättades att han jagade nydelar och tävlingsattribut till denna sport landet runt, alla pengar och all tid gick åt.

                    För att inte bilen skulle “se ut som alla andra sportar” så bestämmde han sig för att sätta på all utrustning som fanns på de Saab Sportar som gick på export. Dvs GT 850 emblem och intrumentgrupp i miles, farenheit osv. Han sänkte bilen, la på en vit fartrand , dit med stora signalhornet innanför luftintag, dubbla paralella bendix, med mera med mera.

                    Slutligen lyckades han komma över en orginal glasfiber tävlingstol samt 70-literstank båda härstammande från Saabs tävlingsavdelning.

                    Bilen är således en Svensk Sport och ingen GT 850 även om den utrustats så.

                    Hälsningar

                    Göran

                      oktober 1, 2002 at 22:03 #65637

                      Jojo. Jag kommer ihåg Johannesson och hur det gick till är han byggde den där Sporten som blev ruskigt fin. Vill minnas att han tog ett stort banklån med dåtida mått och köpte upp ALLT han kunde hitta. Han hade väl en savannbrun vinterbil också har jag för mig. Sedan slog det över och han blev Kapitän-raggare ett tag. För inte så länge sedan var han på TV. Inte alla som har byggt om sin lägenhet till en BP-mack. Johannessons sakletningsiver får dagens sakletare att ståta som amatörer och det är så här efteråt märkligt att han inte lyckades snoka upp en 93GT för han verkade ha en rad märkliga kontaker i sitt nätverk kring Saab.

                      Kommer ihåg att han var svår att nå på telefon. Detta var före mobileran för 20 år sedan. Yngve E ringde honom kl 05.00 en morgon och hans tjej sade att han var och tvättade bilen. Eller hur Yngve, var det inte så?

                      Det stämmer nog att man konverterade GT-bilar till Sport. “Riktiga” Sport 62:or har GT-brädan. Det finns väl en sådan i Kalmar och en i Borås i alla fall. Halvmessyrerna fick sportbrädan och hette väl Saab 96 Sport 1962/1963 i reghandlingarna? Supplementet till tidiga sportar hade väl ett löst elschema klistrat på en av sidorna.

                      En annan GT-61 finns i Blentarp hos en snubbe som har en Sonett med ch nr 014. Samt en massa annat godis. Han säljer dock inget och grejorna är förmodligen i dåligt skick.

                      Och så har vi en höjdare till. Undrar hur många som gick på den när den kom? Förutom han som åkte till Landskrona för att hälsa på Frythenheiss-Bomwert. I Bakrutan 4/1982. Bland nya medlemmar finns följande ny medlem upptagen som ägare av en 93GT750: Åke Bergqvist, Skrattbacken, Värsta Gård, 198 00 Bålsta.

                      Säga vad man vill om “Frostis” men ibland hade han en del kul ideer.. Undrar om inte vår vän GT850-byggaren ovan spelade en viss roll i den här Landskrona-historian när den genomfördes. Vi andra som fick höra om det några dagar senare hade ju kul men de som riggat det måste ju ha dött ihjäl sig när killen drog till Skåne mitt i natten..

                      Apropå skämt. Min flygtaxi kommer och hämtar mig om 5 timmar och jag kan inte sova. Här är en annan kul 93-historia om ej GT-relaterad. I K-holm finns det en annan tvåtaktsräv. Denne letade också GT-bilar i början på 80-talet. Mestadels genom att tjuvtitta i ladugårdar på landsbygden. Och så hade jag runt 1985 köpt en gul 93 -58 (DHP315. Undrar om den finns kvar)nere i Krokek vilket han inte visste om. I den hamnade en filad 850-motor och ett sportavgasystem med rensad bakburk och ett enormt förgasarbröl. Den här mannen hade sommarstuga efter en allfartsväg. Läs fullfartsväg.

                      Det gick till så att jag smög mig fram med bilen och sedan drog jag fullt på tvåan, skickade i trean mitt framför deras hus och han kom som en raket ut ur huset men hann inte ner till vägen. 10 minuter senare. Samma väg tillbaka med samma procedur.

                      Ett par timmar senare upprepades senariot. Denna gång satt han på skithuset. Utedass alltså. Dörren for upp med en riktig fart, han ut med byxorna halvägs uppe. Men hann inte ner till vägen. Samma kväll kom han bort till min sommarstuga som ligger en mil därifrån och beter sig märkligt. Säger inget. Går runt och snokar. Men bilen hade vi parkerat i en loge 1 km hemifrån.

                      Efterföljande morgon. Ny runda. Han står i potatislandet. Springer igenom hallonhäcken. Men hinner inte fram till vägen. Sedan händer något som jag inte har pejl på. Någon skvallrar och när han sedan kommer bort på eftermiddagen så är jag avslöjad.

                      Och då kommer jag ihåg när den här killen ovan och jag tog hem en röd 93 -58 från Finspång i början på 80-talet. Det första som skedde var att vi kittade fast lister och ett GT-emblem på ena sidan av bilen och sedan fotograferade vi. Sedan gjorde vi likadant på andra sidan. Därefter vidtog framkallning och bilderna skickades till han som åkte till Längtans Väg i Landskrona.. F-n va kul det var förr. Det VAR BÄTTRE förr!

                        oktober 1, 2002 at 23:00 #65639

                        Johanesson behövde pengar till sin renovering och sålde 1986 sin olivgröna MCV4 till mig. Som jag förstod var renoveringen av den bruna mycket kostsam och MC´n såldes “motvilligt” efter en längre tids funderande.
                        Jag har bilder på den “bruna” bilen tagna 1986 om Hr. Dahlen är intresserad

                          oktober 2, 2002 at 19:32 #65640

                          Nu kom det en sån där dräparberättelse till från Herr Jonsson, ” fotning med kittade GT lister..” ,…det var det elakaste jag hört.

                          Jag behöver definitivt ingen specialvätska för rengörning av min skärm,
                          Jonssoninlägget med gapskratt och medföljande dusch räcker!

                          Detta påminner mig osökt om en liten historia när jag lät en av mina vänner ringa på en preparerad annons om
                          “Diverse Volvo rallydelar 60-70 tal samt lite Saabprylar säljes” . Vännen ringer bokar möte med en anlitad person som spelar säljare och till besiktningen av delarna har jag preparerat lite smått och gott blandat. För att ta ett exempel: En trälåda med några taffliga weberförgasare och mellan dem nedstucket en Solex PII.a med insug . Över alltihopa sprayat tunn olja sedan strösslat lite garagdamm över för att få den rätta fyndpatinan och skambudsvänliga looken .

                          Mer skall vi inte avslöja här, men kul var det.

                          Jörgen,

                          Kul att det finns bilder på min sport alias GT850, jag lånar dem gärna för att scanna in.

                          Maila mig eller ring gärna.

                          Hälsn Göran

                            oktober 2, 2002 at 22:08 #65641

                            Göran,
                            Bilderna är scannade och skickade!

                            Hälsningar
                            Jörgen

                              oktober 2, 2002 at 22:33 #65642

                              Jag som också var med på den tiden “då det bagav sig” (född -43 i Linköping, med fader som startade MK Scandia samt Mantorp Park och jobbande på SAAB), bara “dräglar” över dessa inlägg. Synd att min salig fader inte är med längre. Han hade kunnat tillföra mycket i denna debatt. Jag har ju skrivit tidigare om hur Ante Westman (borta redan 1964)utifrån en std 93:a lyckades trimma upp den med 3 Amalförgasare och lite 94:a “lull lull” lyckades att spöa fabrikens tävlingsbilar (se min hemsida under profilen). Det gick mycket snack om dessa 93GT i Linköping på den tiden. Det är ju som många av er som skrivit att det fanns ett antal bilar “som inte var skrivna” på speciella personer och som väl inte var särskilt dokumenterade och bokförda och “försvann ut till vänster”. Jag vet bara att min salig far vid några tillfällen “plötsligt kom hem till lunch” med en kortnos med liten ruta och mycket lister. Och fort gick den!

                              Fortsätt och skriv grabbar! Jag njuter i stora drag och drömmer om att gräva upp en sådan i en torvmosse här i Götaland!

                              Tack Mats och alla ni andra!

                                oktober 4, 2002 at 23:28 #65643

                                Göran! Dräparberättelse eller ej. Den där med kittade lister är faktiskt sann. Noga utstuderat joke av Team Jonsson/Nyberg.

                                  oktober 5, 2002 at 14:00 #65644

                                  Hej allihopa
                                  Tackar för mycket intressant läsning.
                                  Men jag undrar hur mycket det fanns kvar som gick att använda, på den bilen som blev uppgrävd?
                                  Vi hade ägt vårat hus ca 1 år då en kille på elverket sa till mig, du som håller på med gamla saabar vet väl om att det finns en nergrävd på eran tomt.
                                  Efter har hört lite med grannar så visade sig att detta stämmer,han som bodde här tidigare sa att han skulle gräva brunn till grannarna.
                                  Men en morgon(1969-70) var allt skräp samt den gamla saaben borta.
                                  Jag har ej kunnat få fram vad det är för modell på liket.
                                  Men när jag städade under huset (Torpargrund) så hittade jag avgassystem till sportmodellen, så man drömmer väl.
                                  Tyvärr så får jag vänta med utgrävningen för frugan är väl inte så förtjust i att få trägården förstörd.
                                  Hmmm… hon har pratat om en Englandsresa med våran dotter. Då kanske man skulle!!
                                  MVH Christer Sköld

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 318 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.