93 GT750

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 318 totalt)
  • Författare

Intressant tråd det här… Och jag som tycker 99 EMS är en ovanlig bil! :rolleyes:
      Tog mig friheten att scanna ett par sidor ur ”Sports Cars Illustrated” från sept ´58. Är ni intresserade att titta så finns de på http://user.tninet.se/~ejn764g/gt750.htm
      Lite seg sida (stora filer), så hav tålamod!
      /Krister

oktober 7, 2002 kl. 19:59 #65646

Jag vet inte hur mycket det var kvar av bilen i backen. Men det är så här att bilar kan klara sig mycket bra när de är nergrävda. Det har att göra med hur markens beskaffenhet är. Lite syre-lite rost. Och då är marktrycket ett problem i stället kanske.

I Classic Motor var det någon som grävde upp en Hudson-limpa för några år sedan och den hade klarat sig hyfsat efter massor av år i marken. I fallet med GT:n lär det ha handlat om ca 15 år.

oktober 8, 2002 kl. 13:29 #65647

Snygg artikel om GT:n , står det 13,9 sek för 60 miles (Knappt 100 km/h)någon som ser bättre?. Detta med supersatsen och inte så dåligt i så fall. I alla fall vat jag att man slipper lägga i trean till hundra om man varvar på med 7:34 slutväxel, detta är formodligen bra för att nå låga acctider.

Vilken liten praktisk cityshoppingbil det måste varit -58 med supersats..

Hälsn Göran

oktober 8, 2002 kl. 17:44 #65648

Hej igen
            Ursäkta att jag slingrar ur ämnet, men känner någon till vilken modell som är sällsyntast(minst tillverkad)och då menar jag med bilar som såldes till allmännheten.

MVH C:Sköld :rolleyes:

oktober 8, 2002 kl. 21:05 #65649

Dahlen!
              Japp, 13,9 sek. upp till 60 mph med ”tuning kit”, utan tuning kit 18,8 sek. Rejäl skillnad…
              /Krister

oktober 8, 2002 kl. 21:26 #65650

Det borde nog vara 95-59 det med 40tillverkade exemplar! Glad ägare utav Ch nummer 34 var Arne Ytterhag 1959.
                Den finns inte kvar idag utan skrotades redan på 60talet! Dock inte utav Arne!!

/Fredrik

oktober 8, 2002 kl. 21:51 #65651

Så var vi på gång med statistik igen.

Vilken som är sällsyntast = lite tillverkade

Ja bortsett från sonettI borde det väl vara Sonett II dvs tvåtaktssonetten (är det ca 250 tillverkade?). Tätt följd av 93 GT (drygt 600). Går man sedan till mera detaljuppdelning så skulle man kunna gissa att 93 F GT 750 är minst tillverkad modell den bör ha tillverkats i mindre än 100 ex. Ja kanske betydligt mindre antal. Men det är samma fenomen som med vanliga 93 F, det finns en procentuellt större andel kvar av de som tillverkats verkar det som.

Det är synd att inte produktionsstatistik finns att tillgå för 93 GT, men i orginal registringshandlingar från USA på min GT finns något som med stor sannolikhet skulle kunna vara produktionsnummer det är på min bil nr: 260 med chassie 47 983, En GT med chassienr 48 926 har motsvarande nummer:342

I en gammal handling har Saab för homologering för tävlingssyfte garanterat att man from 1958 skall ”tillverka minst 250” av modell 93 GT 750.

Vilken är sällsyntast = Få kända bilar kvar.

Ja då antar jag att det är 93 GT 750, här har vi totalt 8 bilar i Sverige, en i Norge, en i England, 8 i USA enlig VSAAB.s lista. = Totalt 18 bilar. Till detta får man lägga mörkertal (och de teorier/resonemang som finns i denna tråd) och säkert ett antal ”hemliga”. Låt säga att vi kan tro på 30 bilar ??
                  Hur är det Mats, hur många kända sonett II finns det ?

Hälsningar Göran

oktober 8, 2002 kl. 21:57 #65652

Ja just det Fredrik 95- 59:an ja, om den skall räknas till bilar som såldes officiellt till allmänheten hur var det med det?

Hälsn Göran

oktober 8, 2002 kl. 22:09 #65653

På frågan om vilken som är den mest allmänt sålda Saab-modellen till allmänheten så påstår jag att det är Sonett II. 258 bilar byggdes och ungefär 245 såldes ut till allmänheten. Resterande offrades i krockprover och gicjk som provbilar innan de inofficiellt såldes ut. Ungefär 150 är kända i dag. Eller rättare sagt: Ödet för knappt 150 är känt idag. Färre än 100 är kända är körbara. Kanske färre än 20 är i bra eller jättefint originalskick.

När det gäller Saab 95 -59 så är detta endast ur definitionssynpunkt en enskild årsmodell av ett modell program. I såfall är Sonett II 1966 mer sällsynt. 28 exemplar.

Vad gäller Sonett I så byggdes 6 exemplar. Inget såldes officiellt. Två hamnade hos tekniker i på Saab i Sverige. En fick Mellde i present när han slutade på Saab. En fick Philipsons som var generalagent för Saab på den tiden. En såldes men återbördades till museet och en sparade man. Den blå. Nummer fem.

Var och en inser att Sonett I byggdes i minst antal exemplar. I övrigt är det som sagt en definitionsfråga hurvida det är Sonett II 1966-1967 eller Sonett II 1966. Eller möjligen 93F GT750.

När det gäller 95 -59 så lär det ha gått en begie sådan ute hos en bonde i Ändebol uatnför Katrineholm. Bilen ska ha haft chassinummer 7 eller 8. Jag har själv inget minne utav den utan det är andra- och tredjehands information. En pensionerad Saabsäljare från trakten styrkte dock detta för en del år sedan men man ska som sagt ta allt detta med en nypa salt innan motsatsen bevisas.

oktober 8, 2002 kl. 22:35 #65654

Arne köpte sin ny enligt sonen!

Kända 95-59:or idag =
                        1St i Sthlm
                        1St i Hjo trakten
                        1St på museet
                        1St papper utan bil hos papperssamlaren B-borg

Torde vara ovanligast idag!

93F GT750
                        3St kända i Sverige & alla i Stockholm I Usa så känner jag till ytterliggare minst 5St.

93GT750 58 i sverige = 4St i Usa känner jag till närmare 10St

59 GT ingen i Sverige men 7St i Usa
                        Så det är bara att köpa en 59:a i Usa & ta hem så är ni garanterat värst!

66:a Sonetter finns det säkert bortåt 8-10St utav i Sverige. Mats kan säkert tala om mer exakt hur många.

Annars så är 96 V4 1700S en ovanlig bil.
                        Soltaksbilar som Bla 92-54 Obs dessa är en egen modell med en egen SA code.

Eller varför inte en 99GLE 76:a El. 99EA 70-72,
                        900T 79 ser man ju heller inte speciellt ofta.

Det som är mest synd är att de som har ovanliga bilar sällan kör med dessa utan har dom mest hema garaget & använder de mest för egen beundrand (Skrytfaktor) Något som Dahlen med delägare snart ska råda bot på! Eller hur Göran?

/Fredrik

oktober 8, 2002 kl. 22:39 #65655

Det var inte särskilt många tvåtaktsutrustade 68:or som kom ut till kund heller. Det är visserligen ingen egen modell, utan snarare en variant. Någon sifferkunnig som kan reda ut förhållanden för svenska marknaden?

Skall kanske tillägga att det i USA salufördes en speciell TT benämnd ”Shrike” (Shrike eat bugs) vilket var en TT med knappa 50 cui.

oktober 8, 2002 kl. 22:44 #65656

Martin! Bara under 1968 så registrerades det 28St om jag inte missminner mig!
                            De flesta såldes säkert under hösten 67.
                            En gissning på C:a 200 bilar av både 95-96 är nog hyfsad tror jag.

/Fredrik

oktober 8, 2002 kl. 23:41 #65657

Hmm. 68 2T. 28 stycken stämmer. Tre av dessa lär ha varit i MC850-utförande. Överbliven materiel..

Sonett -66: Följande blev kvar i Sverige: 002, 003 (offrades i ett krockprov den 3/4 1967, 010 (ex. Torbjör Axelman och filmen Lejonsommar), 011, 014, 015, 016(ex. Lasse Lönndahl), 017, 019 (kom dock att exporteras under 1967), 020(ex. Dag Pettersson), och 028.

Kvar idag finns 002 i Skövde ombyggd till V4, 010 utanför Kalmar, 011 exporterad till Japan, 014 i Blentarp, 015 i Teckomatorp, 016 i Odensbacken, 017 utanför Lycksele (V4:a mula så vitt är känt), 019 i USA, 020 står på en loge utanför Långaryd samt 028 som finns i Norrköping (ombyggd till V4.) That´s all.

Och så finns det en GT 59:a i Österrike också..

99 GLE -76 Urrk!

Att det inte syns så många 900T -79 kan jag ha förståelse för. Jag har haft en sådan. Den självskrotande bilen. Låt den stå ute och den korroderar bort på nolltid. Gick som en klocka men rostade bort utom all räddning. Har aldrig haft en bil som rostat så fort. Värre än magnesiumfälgar i slatslask på vintern. En dag så fanns det bara fragment kvar och en motor på garageinfarten..

oktober 8, 2002 kl. 23:52 #65658

Data från Fredrik:

45din & 52Din med supersatsen vikten vet jag ej exakt men min 96GT väger 950KG enligt papprena.
                                Det ger en viktökning med 60Kg mot en vanlig 96:a.

93:an väger 880-890Kg = lika med 96:an eller 10Kg lättare. Detta verkar bero på vilken modell på bromsar, kylare Etc . Detta blev större under 59 årsmodell.
                                GT:n hade alltid 9″ bromsar vad jag har förstått.

Fiins det några offisiella siffror på 0-100 eller 0-60mils på 93GT?

Den tiden som står i artieken som Göran lyckades läsa, jag har inte försökt. Men tiden 0-60mils på 13,9s, ger 0-100 på (100/96*13,9) ca 14,4s.
                                Är det rimligt? 880/45=ca 19,6s eller 880/52=ca 16,9s
                                OBS detta är bara en tumregel, men jag tycker skiljer lite mycket.

oktober 9, 2002 kl. 09:23 #65659

Hej
                                  Jag såg Mats sanna inlägg.
                                  ”Att det inte syns så många 900T -79 kan jag ha förståelse för. Jag har haft en sådan. Den självskrotande bilen. Låt den stå ute och den korroderar bort på nolltid.”

Då kommer jag att tänka på jubleums96an (300st),
                                  Dessa kan väl ej finnas många kvar av,De objekt
                                  jag har kollat på har stämt bra in på ovanstående beskrivning.
                                  MVH C.Sköld

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 318 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.