95 Herrgårdsvagn
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 95 Herrgårdsvagn
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 95 Herrgårdsvagn
- Detta ämne har 111 svar, 22 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-26 09:16 av Janne Hagnell.
-
FörfattareInlägg
-
juni 14, 2013 at 20:49 #7431
Hej
Jag köpte en 95:a från -65 tidigare i våras. Min första entusiastbil och den första då jag verkligen får meka.
Jag ville ha ett projekt som var skattat och besiktigat så att jag kan köra över sommaren och lära känna bilen, för att sedan riva ner hela bilen och sätta ihop den igen över vintern. Altså hade jag inte tänkt att starta en projekt tråd förren i höst, men med tanke på hur mycket jobb det är med den ändå så kan jag lika gärna börja nu. Får se om någon är intresserad!
Jag börjar med lite bilder på bilen:
Den är altså sprayad matt svart, med hö bak panel från en senare 95:a med rött som sticker fram och förardörren har spruckit upp och börjat rosta ordentligt. Sen är det lite mera rost på fjäderbensinfästningen (?) bak i bagageluckan. Annars så gott som rostfri!
Så första steget var att köra hem den, det tog två dagar. Efter det provkörde jag lite runt om i kvarteret och gasen bettedde sig som en brunstig tjur. På eller av. (också vad elaka tungor brukar säga om min favorit saxofonist Dexter Gordon). När jag listat ut hur gasreglagekopplingen skulle sitta så startade inte bilen. Efter ca två veckor och många frågor här på forumet så hade jag bytt alla komponenter i tändningen och lyckats starta den. Steg två var att trimma in luft/bensinblandningen och tomgångsvarvet. När äntligen ett passande luftfilter kommit hem (låång väntan, jag har inte så mycket tålamod när det gäller roliga grejor) fick jag hem detta:
Orginalluftburk var ersatt med ett sportluftfilter modell mc, så jag fick tag på ett lite plattare, helt luftfilter från en bubla tror jag. Nu gick bilen jättefint. Startade på första försöket och hade samma varvtal på tomgången hela tiden. Gick rent och fint på tomgång osv. Jag har hela tiden haft som mål att ta mig till Ulva kvarn för veteranbilsträffarna på tisdagar, och det såg ut som att denna tisdag skulle gå. Jag kom dock dit för sent och lovade att återkomma nästa vecka istället. Bilen går ju som en riktig SAAB nu!Men säg den glädje som varar för evig (i mitt fall är för evigt inte längre än tio dagar) Jag har varit van vid att den inte går att starta efter lite tuffare körning, därför att ljusterskruven för brytarna varit dålig och inte gått att dra åt ordentligt. Så brytarna drar ihop sig och den bryter inte strömmen utan får konstant kortis.
Så jag hade fyllt bilen (som inte går att låsa) med grejor och skulle iväg för att hämta mamma och bjuda på en premiärtur. Startar inte. Ut med skruvmejslar och blad mått, ljustera brytarna. Startar inte. Samma procedur igen, jag kanske inte var tillräckligt nogrann. Startar inte. Fram med extra tändstift för att kolla att den inte är något annat. Nepp, som jag trodde ingen gnista.
Resten av dagen bytte jag alla delar i tändsystemet igen (brytare, konding och kondensator) stiften är nya och de kan väll inte alla dö samtidigt? Utan lycka. Tänker att nu får jag skaffa brytarlöst elektroniskt tändsystem, har lagt ut frågan här men ännu inte hittar var jag kan få tag på det eller vilken fördelare det är jag har egentligen. Och inte fattad vad det är jag kan ha missat? Men så är jag nybörjare på detta också så ni får förlåta mig.
Eftersom jag ville gå vidare så inspekterade jag fram och bakvagn. Allting ser hyfsat ut förrutom detta:
Har beställt nya sådanadär trådgrejor från Peja och de verkar ha kommit.
Just det, så bytte jag vattenpumpspackning också. Fick göra det två gånger men andra gången blev det hyfsat.
Eftersom vattenpumpen satt fast med två pinnbultar och en vanlig, varav pinnbultarna rostat/ärgat fast gick det inte att slipa tillräckligt bra precis kring dem så där läcker det fortfarande litet.Efter midsommar ska bilen gå till arbetet varje dag i två veckor, då bor jag ute i en stuga på landet och arbetet ligger ca 5km därifrån. Men långt ifrån mackar och någon typ av bebyggelse, så till dess finns det lite jobb.
Den 22juli har jag lovat att skjutsa mormor från Uppsala till släkten i Trollhättan och då tänkte vi åka 95:an så då är det ännu mera jobb. Mormor fyller 90år och vill ju åka bekvämt!
På prioriteringslistan står:
> Tändningen (obviously…)
> Bakvagn
> Bälten, bara ena bälteslåset fungerar. Kanske någon som har utbytes eller extra?
> Blinkers fram (har inte eller har aldrig haft blinkers, vore dock skönt att ha)
> Värmen är låst på max, inte skönt i sommar. Viren har gått av och allt verkar ha rostat ihop.
> Nya däck, ljust nu är det naturliga slicks på…
> Avgasröret sitter fast med hjälp av spännband. En något proffsigare instalation skulle vara praktiskt.Exteriört som jag skulle tycka vore kul om det fixades snart är också.
> En kofångare fram, ev. en ny grill redan i sommar. (Förra ägaren krockade med ett rådjur, den är bara något uträtad efter det och kofångaren saknas)
> Klädseln hänger i revor.Och lite annat jag inte kommer på nu.
Planen/drömmen är följande:
Att få plocka isär hela bilen och renovera den. Låta ett proffs lacka bilen, men om inte för många protesterar drömmer jag om färgen midnight blue metallic. Tror Sonett III fanns i den. Vill inte bygga ett custom bygge, utan renovera en bil för mina specifika behov. Därför skulle jag också vilja byta stolar till senare 96 stolar med nackstöd och grejor, gärna sätesvärme också.
Ursäkta för detta långa inlägg, men ni behöver ju inte läsa!
Allt gott,
Oskar99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbiljuni 14, 2013 at 20:55 #56641Här kommer en liten video också. När jag fick igång den efter första uppehållet. Jag är sjukt nöjd 🙂
99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbiljuni 14, 2013 at 21:17 #56643@Per-Erik wrote:
…blinkers fram har den, de vita positionsljusen fram innehåller glödlampor med dubbla trådar, en för pos-ljus, en för blinkers…
…ser du hur min högra pos-lampa lyser starkare?Javisst! Då ska jag bara få den att blinka, det blinkar ju baktill.. Sitter ett blinkersrelä i kupen, är det samma fram och bak måntro. Ska kolla i manualen.
99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbilGrattis med en 95:a. Hadde selv en 1965 95 for noen år siden, men solgte den pga nye prosjekter.
Lykke til med renoveringen, og jeg skal følge prosjektet ditt!Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidjuni 15, 2013 at 09:58 #54584@phermansson wrote:
Tuff bil! Har du provat med en annan tändspole?
Jag skrev visst fel, skulle vara kondensator, spole och brytare :ID
men ja, det har jag.99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbiljuni 15, 2013 at 14:36 #52288Ah, rotor å lock också? Det är inte Biltemas blå silikonkablar jag ser på bilden? Sälj dem till nån du inte tycker om i så fall…
juni 15, 2013 at 18:22 #54580Frän bil du köpt, blir säkert bra med dina planer för den, vilken färg har den varit från början? Jag var och hämtade en 96 -66 idag som stått i en lada i 23 år men lyckades inte få igång den heller så du är inte ensam!
Lycka till med projektet 🙂
Hej!
Kul bil!
En kommentar bara: Jag ställer mig lite tveksam till att bara byta till Ignitor utan att riktigt veta varför, det är ju faktiskt inte säkert att det blir ett dugg bättre. Ignitorn ersätter ju brytarkontakten i ett fungerande tändsystem, det löser ju inte alla problem på ett automagiskt sätt. Se först till att bilen går innan du byter. Brytarkontakter kan du ju faktiskt sära på med en mejsel och se om det kommer gnista, ignitorn kan du inte manipulera lika enkelt.
Alltså, fixa iordning så att det fungerar först. byt sedan till ignitor om du behöver. De som säljer systemet kan hjälpa dig med vilken typ du behöver. Ring eller maila någon på Classic saab racing så reder de ut frågan tillsammans med dig.
Lycka till!
Pellejuni 15, 2013 at 19:05 #56659@Pelle S wrote:
Hej!
Kul bil!
En kommentar bara: Jag ställer mig lite tveksam till att bara byta till Ignitor utan att riktigt veta varför, det är ju faktiskt inte säkert att det blir ett dugg bättre. Ignitorn ersätter ju brytarkontakten i ett fungerande tändsystem, det löser ju inte alla problem på ett automagiskt sätt. Se först till att bilen går innan du byter. Brytarkontakter kan du ju faktiskt sära på med en mejsel och se om det kommer gnista, ignitorn kan du inte manipulera lika enkelt.
Alltså, fixa iordning så att det fungerar först. byt sedan till ignitor om du behöver. De som säljer systemet kan hjälpa dig med vilken typ du behöver. Ring eller maila någon på Classic saab racing så reder de ut frågan tillsammans med dig.
Lycka till!
PelleTack Pelle! Hade faktiskt trott (utan att veta hur Ignitor fungerar) att det skulle lösa alla tändningsproblem för alltid på något automagiskt sätt… Men du har säkert rätt. Segt bara just nu, när jag tycker jag tänkt på allt och inte förstår problemet.
@phermansson wrote:
Ah, rotor å lock också? Det är inte Biltemas blå silikonkablar jag ser på bilden? Sälj dem till nån du inte tycker om i så fall…
Nja, då har jag altså inte bytt rotor och lock men de ser verkligen nya ut (både min och pappas åsikt). Känns onödigt att byta allt bara för att ev. hitta felkällan. Någon som vet VARFÖR det går sönder? Altså förrutom rost och ärg, och för hög ström i spole eller kondensator som kan bränna upp dessa som jag förstår det. Men mera?
Jaja, ska väll köpa riktiga grejor i fortsättningen. Men de gamla hade rostat fast på tändstiften så jag ville byta lite kvickt. (Var f.ö tre olika tändstift som satt på)
@andersson__ wrote:
Frän bil du köpt, blir säkert bra med dina planer för den, vilken färg har den varit från början? Jag var och hämtade en 96 -66 idag som stått i en lada i 23 år men lyckades inte få igång den heller så du är inte ensam!
Lycka till med projektet 🙂
Tack, uppmuntrande 😉
99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbiljuni 15, 2013 at 19:19 #56661Det kan finnas små sprickor i locket som inte syns för blotta ögat. Pinnen i mitten, som leder ström från tänspolen till rotor, kan gå av inuti. Rotorns kontakter kan glappa.
Biltemakablarna är skt, de höll på att förstöra en semesterresa för oss med en hackande och hoppande bil. När jag lossade en av dem, som var rätt ny, ramlade plåtblecket loss. Med riktiga kablar från Mekonomen gick bilen som den skulle.
Så byt rubbet, det du byter i onödan lägger du i bagaget och har på reserv.juni 15, 2013 at 19:28 #56662@phermansson wrote:
Det kan finnas små sprickor i locket som inte syns för blotta ögat. Pinnen i mitten, som leder ström från tänspolen till rotor, kan gå av inuti. Rotorns kontakter kan glappa.
Biltemakablarna är skt, de höll på att förstöra en semesterresa för oss med en hackande och hoppande bil. När jag lossade en av dem, som var rätt ny, ramlade plåtblecket loss. Med riktiga kablar från Mekonomen gick bilen som den skulle.
Så byt rubbet, det du byter i onödan lägger du i bagaget och har på reserv.Okej, ska bli! Men finns det någon förklaring till att den under en solig fin dag först går hur fint som helst, och sedan 30min senare inte startar alls?
99 -77 luftfjädring och förgasare
900i 8v -88 finbil
9000 2.0t -98 trimmad bruksbilHar du bytt till en NY kondensator? brukar vara klassikt att en kondensator läggar av när den blir varm.
har du kollat så inte fördelaraxeln är glapp, framför allt radiellt?, om den är glapp får du aldrig en vettig inställning av brytarna,Ignitor erätter ju både kondensator och brytare vilket såklart gör att gnistan blir ok även med en sliten fördelaraxel….
Men börja med en NY kondensator…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.