96 -72 (Original)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 96 -72 (Original)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 96 -72 (Original)

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 67 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 24, 2012 at 11:26 #42689

      60-talskåporna sitter som en smäck även på 70-talsfälgar! :AP

      96 V4 1975 ”Bollen”
      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        april 25, 2012 at 05:19 #42729

        @Janne Hagnell wrote:

        60-talskåporna sitter som en smäck även på 70-talsfälgar! :AP

        Visst gör de!
        Men nu fick ju frun 70-tals kåpor på sin bruksbil.

        Får se om det kan gå att byta. Hon ska ju ha min gamla grill med de runda lysena, så…

          maj 1, 2012 at 10:26 #42990

          Dagens sminkning…


            maj 21, 2012 at 16:58 #41316

            Säg den glädje som varar för evigt.

            Problemen med kylningen verkar vara tillbaks.
            Fortfarande ingen missfärgad olja i motorn och ingen olja i kylvattnet.
            Kylvattnet är “rostigt” och skummar.
            När jag varvar motorn trycker den ur sig vatten ur expansionskärlet.

            Toppackningen är nyss bytt och jag har precis dragit efter den då jag kört 200 mil.

            Termostaten krånglade, trodde det var den som spökade först, så den är bortplockad för tillfället.

            Bilen blir inte fort varm och också på tomgång håller sig värmen relativt bra, efter 15-20 minuter kan den dock “dra iväg”.

            Ska ta en tur till den lokala bilmeken för att kolla om det finns avgaser i expansionskärlet.
            Kanske ett kompressionsprov kunde vara bra också?

            Börjar bli rädd att det är en spricka i toppen. Kan det vara i blocket också?

              maj 21, 2012 at 17:10 #43882

              En otäck tanke smyger sig på efter att ha läst: http://www.saabklubben.com/sv/node/79

              Är kylkanalerna lika i den blå och svarta motorn?
              Kan jag ha satt i en felaktig toppackning när jag bytte?
              Det vore “bra” om det bara var det. Det går ju att fixa på ett par dagar även om det är surt…

              Det skulle också förklara varför den var som den var från början, då de packningar jag satte i var identiska med de som satt där…

                maj 21, 2012 at 17:49 #43886

                Lite efterforskningar och letande i minnet och verkstadshandboken och på http://temp.saabklubben.nu/farger/chassie.htm har gjort att jag funnit följande.

                13 88 11 994 Gasket L.H. Packning V
                14 88 11 986 Gasket R. H. Packning H
                Passar v4 motorer årsmodell 68-69

                Packningarna.
                13 88 12 752 Gasket L. H. Packning V
                14 88 12 760 Gasket R. H. Packning H
                Passar 70 och framåt.

                Damen som sålde bilen nämnde att den som renoverat bilen hämtat delar från en 68…
                Hon nämnde framskärmarna, men det verkar ju som att motorn också var en del som hämtades därifrån!

                  maj 21, 2012 at 18:30 #43887

                  Har du kort eller lång tändstiftsgänga?
                  Kort gänga=silvermotor.
                  Eller så är det en skvader som en av mina verkar vara, plastfläkt och kort gänga på stiften…

                    maj 21, 2012 at 18:45 #43894

                    Jag använder vanliga BP6ES så stiften är inte speciella alls…

                      maj 21, 2012 at 19:19 #43899

                      De ser ut ha lång gänga, som stiftet längst bak på min bild. Då är det nyare toppar iaf.

                        maj 22, 2012 at 03:51 #43917

                        @phermansson wrote:

                        De ser ut ha lång gänga, som stiftet längst bak på min bild. Då är det nyare toppar iaf.

                        Hmmm…
                        Skulle det kunna vara så att blocket är en silvermotor och topparna senare?
                        Eller passar det inte?
                        Om så är fallet så lär väl inte kylkanalerna passa värst bra – med “mina” symptom som resultat.

                        Har hur som helst fått fatt på en motor med trimkam till fruns rosa räser som verkar vara en svart motor, så den får hamna i min finbil…

                        När jag hittat rätt toppar och/eller packningar till min blå/silver motor så får den hamna i fruns bil då den har nya balansaxellager och bara gått 2000 mil sedan renovering.

                          maj 22, 2012 at 04:29 #43918

                          Jag tjatar vidare…
                          Så här såg de gamla topppackningarna ut.
                          Det syns tydliga avtryck av “rostvatten” där jag nu antar att kylkanalerna går.
                          Packningen som jag själv satte i var likadan, så om denna täppte kanalerna gör också min det.

                            maj 22, 2012 at 07:08 #43926

                            🙂 Tycker det är spännande med de olika motorversionerna…
                            Här är två bilder, dels ett par “nyare” toppar, dels toppackningar till dessa.

                              maj 22, 2012 at 08:14 #43928

                              Det där är nyare varianten av toppackning…

                              Jag har ett par packningar till silvermotorn som jag inte behöver längre.

                              /M

                                maj 22, 2012 at 08:56 #43932

                                @Markus A wrote:

                                Det där är nyare varianten av toppackning…

                                Jag har ett par packningar till silvermotorn som jag inte behöver längre.

                                /M

                                Stämmer kanalerna i packningarna till silvermotorn med “rostfläckarna” på mina gamla packningar (på ett ungefär)?

                                  maj 22, 2012 at 10:07 #43936

                                  En bild till.

                                  Samma packning, men den nedre bilden är spegelvänd.
                                  Jag har med mina fotoredigeringskunskaper märkt ut var det finns kylkanaler på de båda sidorna av packningen.
                                  Om jag nu inte minns helt fel så är den övre bilden av kylkanalerna i blocket och den nedre i toppen.
                                  Är det något av dessa “mönster” som stämmer med en silvermotor?

                                  Märkena efter toppen ser ju ut att passa med den nyare modellen i phermansson´s inlägg…

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 67 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.