Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › 96 -72 (Original)
Detta ämne innehåller 66 svar, har 15 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-12-15 14:21.
- FörfattareInlägg
- 6 maj, 2011 kl. 17:39 #3892
Vill också vara med och visa upp min bil…
Fick en tvåa på handbromsen vid besiktningen i augusti i fjol, men då det inte var fixat utan byte av bromsband så lät jag det stå över vintern…
Fixade till det och lyckades få igenom pärlan utan anmärkningar så sommaren har börjat bra med en norgetur.
Förutom att köra så är sommarens projekt att laga lite rost och möjligtvis laga upp och trimma en extra motor jag fått tag på.
En hel-lack ska det också bli, grundarbetet på den lack som är lagd nu är under all kritik, men ser OK ut på håll och håller rosten borta.
Att ha andra inkomster än studiemedel är nog en bra början innan större investeringar.
6 maj, 2011 kl. 17:41 #27379Samme årgang og farge som min første Saab (og min første bil) 😛
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1974 96 "rally car"
2007 9-3 SC6 maj, 2011 kl. 22:30 #27393Den ser ju mycket fin ut tillochmed, underarbetet kan i alla fall inte vara lika dåligt som på ”min”. 😆
🙂
Johan
7 maj, 2011 kl. 18:26 #27417Hemma efter en tur till Karlstad och motormässan så har jag lite undringar…
Bilen blir för det första svårstartad när den är varm. Startar gör den alltid, men först efter lite tuggande med startmotorn och trampande på gaspedalen.
Vad kan det bero på?Det andra, mer bekymmersamma, är att bilen går varm på tomgång.
Under kortare perioders tomgång hamnar tempen strax under det röda fältet, men när jag lät den stå lite längre (typ 5-7 min) kokade den.
Min första gissning är topp-packningen, men behöver det verkligen vara så illa?
Vattenpumpen kanske?7 maj, 2011 kl. 18:53 #27418Nu har jag inte jättestor erfarenhet av V4 motorer, men jag har haft en og900 som packningen hade gått på. Då såg både kylarvattnet och motoroljan ut som mjukglass ungefär då de blev uppblandade med varandra. Ta en kik och se! Men som sagt nu jämför jag två ganska olika motorer!
11 maj, 2011 kl. 12:37 #27586Lite prylar med anknytning till bilen som jag letat fram och arkiverat på lämpligt sätt.
Förutom detta hittade jag mängder med kvitton från renoveringen i slutet av 90-talet och samtliga besiktningsprotokoll sedan -96.Det roligaste först. Det första registreringsbeviset!
Nyinköpt på tradera, Prislista på reparationer 1972 på SAAB-ANA
V4 Guide tryckt 1971 (knappast ovanlig, men ändå)
En helt ordinär verkstadshandbok, förutom att den är tryckt 1975 och innehåller info om bilar till och med 1979… ???
Till sist en liten konstighet, eller vad man ska kalla det.
Denna följde med bilen och är väl en ”reklampryl” och isskrapa som kan ha hängt på handskfacket (?), men på baksidan står det förutom ringtryck och annan info också instruktioner om oljeinblandning i bensinen… Det var väl knappast vanligt på en V4, men lite vanligare på en tvåtaktare. Stämmer dessa spekulationer och vet någon vilket eller vilka år de följde med bilarna?
11 maj, 2011 kl. 12:49 #27587@christian Haugsöen wrote:
Nu har jag inte jättestor erfarenhet av V4 motorer, men jag har haft en og900 som packningen hade gått på. Då såg både kylarvattnet och motoroljan ut som mjukglass ungefär då de blev uppblandade med varandra. Ta en kik och se! Men som sagt nu jämför jag två ganska olika motorer!
Det är väl ett klassiskt tecken, precis som du säger. Tack och lov så är oljan fin, så det kan nog ha gått bra.
Däremot körde jag lite kylar rensning igår, och det gjorde ganska stor skillnad. Det tog betydligt längre tid innan bilen blev varm och den blev inte fullt så varm heller.
Det jag ändå undrar på är det faktum att om jag hade kupévärmen på för fullt så höll sig tempen runt N, men annars steg den.
Såklart beror det på att kupéfläkten hjälpte till att kyla, samt att systemet fick några extra deciliter att pumpa runt, men att sätta på värmen i bott kan väl inte vara en original-lösning?Några fler tankar runt detta, någon?
11 maj, 2011 kl. 17:55 #27599@vinterstan wrote:
Hemma efter en tur till Karlstad och motormässan så har jag lite undringar…
Bilen blir för det första svårstartad när den är varm. Startar gör den alltid, men först efter lite tuggande med startmotorn och trampande på gaspedalen.
Vad kan det bero på?
…Jag har för mig att startinstruktionerna för en V4 säger att man med varm motor ska
trycka gaspedalen i botten och hålla den där medan man vrider på nyckeln. Man ska inte pumpa.
Men det kanske bara gäller för motorer med automatchoke.11 maj, 2011 kl. 19:15 #27607@vinterstan wrote:
Hemma efter en tur till Karlstad och motormässan så har jag lite undringar…
Bilen blir för det första svårstartad när den är varm. Startar gör den alltid, men först efter lite tuggande med startmotorn och trampande på gaspedalen.
Vad kan det bero på?Det andra, mer bekymmersamma, är att bilen går varm på tomgång.
Under kortare perioders tomgång hamnar tempen strax under det röda fältet, men när jag lät den stå lite längre (typ 5-7 min) kokade den.
Min första gissning är topp-packningen, men behöver det verkligen vara så illa?
Vattenpumpen kanske?Att den är svårstartad kan bero på så kallat ånglås som bildas under förgasaren. det är typiskt när den är varm.
Hur ser sen kylaren ut i cellpaketet? Har du koll på hu tändning står på den? Om det ser bra ut kan man kolla vattenpump och termostat12 maj, 2011 kl. 15:41 #27641Låter som igensatt kylare. Risken med kylarrens är att du får loss en massa skit som åker iväg och fastnar i motorns trånga kanaler istället. Ta bort kylen och spola både den och motorn med vattenslang, till att börja med. 💡
1 juni, 2011 kl. 17:17 #28435Har besiktigat bilen för MHRF försäkring och fotat den i samma syfte:
1 juni, 2011 kl. 17:19 #28436
1 juni, 2011 kl. 19:31 #28443Ser fin ut 🙂
Har det löst sig med motortempen?
2 juni, 2011 kl. 04:25 #28455@william wrote:
Ser fin ut 🙂
Har det löst sig med motortempen?
Tack för det.
Tempen funderar jag fortfarande på, ska ta och skölja igenom systemet några gånger till innan jag ger mig på pumpen.
När jag kör på tomgång och kör kupévärmen för fullt så blir inte motorn för varm men om jag har på kall-luften så sticker den iväg rejält fortfarande.”Tyvärr” funkar det ju 🙄 så jag tvingas ju inte ta tag i problemet utan har lagt mer tid på att få loss de fastrostade bromsarna på 99an istället… 😳
3 juni, 2011 kl. 16:49 #28490Mitt sökande i gamla lådor och kartonger ger utdelning!
Hittade en gammal Blaupunkt som fungerar! Och dessutom med konsoll!Visade sig att mor och far 1972 köpte en 96 årsmodell 71 och samtidigt passade far på att kosta på sig en helt ny radio. Radion är alltså köpt 72, vilket ju passar alldeles ypperligt till min 72a…
Tillhörande högtalare, som jag inte testat ännu.
- FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.