96 -72 (Original)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 96 -72 (Original)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 96 -72 (Original)

Visar 7 inlägg - 61 till 67 (av 67 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 22, 2012 at 17:19 #43959

      Tycker det verkar som du har en blå motor som ska ha de nyare grejerna. När man bytte till vanliga block så började man måla motorerna blåa.
      http://www.saabveteranernatrollhattan.com/Arkiv/V4-motorn.htm finns massa spännande att läsa om V4an.

        maj 23, 2012 at 03:46 #43982

        @phermansson wrote:

        Tycker det verkar som du har en blå motor som ska ha de nyare grejerna. När man bytte till vanliga block så började man måla motorerna blåa.
        http://www.saabveteranernatrollhattan.com/Arkiv/V4-motorn.htm finns massa spännande att läsa om V4an.

        Jo, det verkar visst så.
        Men visst är det underligt att kylkanalerna inte “möts”?
        Hade hoppats på att någon annan hade gjort ett fel som jag lätt kunde åtgärda… :ID 😀

        Hur som helst börjar jag med att byta vattenpump innan jag byter toppar, det har jag en liggande och den som sitter i är en liiiten aning glapp även om den inte läcker.

          maj 23, 2012 at 08:22 #43988

          Lyfte du topparna själv? Isåfall vet du ju om det är en silverrova.

          Ser den ut som en “normal” V4 med slät yta på blocket, så är det INTE silver.

          Frågan är hur du skall göra om du har silvertoppar på.

          Jag tycker faktiskt inte skillnaden mellan motorerna verkar vara så stor i praktiken. Jag har kört med fel packningar, och det fungerade precis lika dåligt som när jag körde med rätt packningar, vilket visade sig bero på en spricka i en av topparna.

          /M

            maj 23, 2012 at 11:53 #43992

            @Markus A wrote:

            Ser den ut som en “normal” V4 med slät yta på blocket, så är det INTE silver.

            Japp, och topparna ser ut som hermanssons, så det ska vara en helt vanlig blå motor.

            Jag börjar lite smått ana en lösning…

            Om det vore en spricka i toppen/blocket så skulle det väl inte spela någon roll om man varvar motorn, eller kör med bilen, utan tempen stiger hela tiden ändå? Har jag fattat det rätt så?

            Efter den lilla justering jag nu gjort så stiger tempen ganska högt, men pendlar sedan mellan högt (fast under det röda) och runt N.
            Också på tomgång pendlar tempen en aning men sjunker innan det blir för högt.

            Hur som helst trycker den inte ur sig vatten längre…

            Vad har jag då gjort för justering?

              maj 23, 2012 at 16:06 #44004

              när jag hade sprucken topp pendlade tempen som när man har luft i systemet (är ju förvisso det man får, luftfickor) typ klättrade uppåt och sen sjönk med amplitud typ halva skalan. Höll på så hela tiden egentligen. Plus att det bubblade och hade sig i expansionskärlet så det rann över efter man kört.

              Men finns ju andra saker också, tex så kan man ju sätta toppackningarna upp/ner eller kärvande termostat.

              Angående alla hål i topparna som inte är i bruk så är det nog en kombination av att få ur gjutsanden och att kunna använda identiska toppar på bägge sidor som ger alla hål som inte används…

                maj 23, 2012 at 17:12 #44007

                Jupp. En ny termostat och problemet försvann…
                Nästan….
                Inget hoppande i tempen utan ett jämnt ökande och sjunkande. När jag varvar motorn eller bilen är i rörelse, och det kyler bättre så sjunker tempen.
                Min senaste gissning är därför att det förutom termostaten skulle hjälpa med en ny kylare.

                V4 kylaren i klubbshopen blir jag inte helt klok på. Passar den alla V4or?

                  december 15, 2013 at 14:21 #61775

                  Med sprickor i kylkanaler/toppar brukar man ju få en ansenlig mängd kompressionstryck i kylarvattnet. Brukar lätt kunna kontrolleras med en kik i kylaren/exspansionskärlet under gång, det bubblar ansenligt och jämnt.

                  Det är inte ovanligt att tempproblem går att härleda till trötta termostater och igensatta kylare. De roliga kylartätningsprodukterna är ofta boven i dramat, en föredetta ägare har löst ett läckage smidigt… :ID

                Visar 7 inlägg - 61 till 67 (av 67 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.