99 -77 Humlan!

Forum Övrigt Projekt / Min bil 99 -77 Humlan!

Detta ämne innehåller 95 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-01-15 16:23.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 96 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #380594

    oskarforsberg
    Deltagare

    Jag var uppe i Älandsbro och hämtade en 99a som varit avställd i många år. Vi kom överrens om att hon skulle plocka ihop bilen och besikta den så jag kunde köra ner.
    Bilen var i delar tidigare då säljaren hade tänkt lacka om bilen. Fick tio tvåor varav det mesta är ljus/el-relaterat. Mistänkt jordfel.

    Dessutom är det lösa stolar, ett bälte i bak som inte fungerar och någon utstickande grej framtill.

    Gick ganska fint faktiskt ändå de 38milen hem!

    Planen nu närmast är att fixa så den går igenom besiktningen med blankt papper, därefter snygga upp insidan lite, rensa upp lite i motorn, trimma lite lätt och ev en garage lack eller rollning.
    Den är hyfsat rostfri, dörrarna är så fina att jag funderar på att byta dessa med finbilen.

    Sen vet jag nästan ingenting om 99or, vilka modeller, år som ser ut på vilket sätt så kan inte riktigt bedömma hur den ”borde” se ut eller hur jag skulle vilja bygga den ännu.

    Airflowpaket fram, chromade stötfångare eller orginal gummi?

    Vi får se lite längs med vägen.

    DSCF1725

    DSCF1729

    DSCF1731

    DSCF1734

    DSCF1736

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    Bilagor:
    #380601

    oskarforsberg
    Deltagare

    Här är besiktningsprotokollet för de som är nyfikna.

    Hur ljusterar jag handbromsen på denna? jag har för mig att handbromsen är på bakhjulen, men en kompis hävdade att den var på framhjulen.

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    Bilagor:
    #380606

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Handbromsen är på framhjulen. Kolven i oken skruvas in och ut med specialnyckel, men det ska bara behöva göras vid beläggbyte. Vajrarna justeras vid spaken, tror att de går i kors så höger vajer går till vänster ok.

    #380607

    oskarforsberg
    Deltagare

    Tack Janne! Jag skall kolla det.

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    #380608

    oskarforsberg
    Deltagare

    Jag har varit ute och undersökt lite närmare nu. Sitter luftbälgar bakpå som skall vara orginal, kompressor och allting fungerar men läcker lite.
    Hittade dock läckan ganska snabbt bakom instrumentet. Sitter något annat spännande ovanför, den har jag dock inte lyckats starta.

    2015-10-11-15.43.50

    Jag har påbörjat monteringen av samtliga inredningsdetaljer då ingenting sitter fast med mer än en skruv, blir lite som pussel då det finns en låda med alla skruvar i och massor med olika hål där de kanske passar…

    Vad tror ni om den svarta inredningen här, är den svart i orginal? Ser verkligen ut som att någon har spraymålat den.

    2015-10-11-15.43.33

    Och någon som vet vad denna knappen är till för? Oklar funktion, förrutom att den lyser när den är fullt utdragen 😛

    2015-10-11-15.48.04

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    Bilagor:
    #380616

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Den knappen e inge original mig veterligen. Bortkopplade extraljus? Blir väl den kul leken ”följa kabeln”…

    #380631

    pirre
    Deltagare

    Är inte dörrsidorna mörkbruna som orginal? Doradobrun har väl ljusbruna stolar för du har en ljusbrun matta? Men en brun gle-78 hade röd inredning.
    Men då du ser ut att ha 900stolar i redan skulle jag nog leta upp en mörkgrå inredningen från en sen og900 att plocka i.
    Kommer gärna förbi en kväll i kollar på nyförvärvet.

    #380674

    oskarforsberg
    Deltagare

    Ja Pirre, gör det! Då den inte är original eller särskilt fräsch tänkte jag plocka ihop den lite efter eget huvud, men vi får se 🙂

    Det är luft och skit i kylaren, vad är bästa sättet att lufta den på? Tömma ur allt och fylla på nytt?

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    #380677

    99or e kul!
    Öppna avtappningspluggarna kylet och motorblocket (bakom startmotorn) dessa kan vara igenbäckade. Peta rent med en liten mejsel eller liknande. Skölj ur med tex vattenslang. Återfyll med färsk glykol.

    #380719

    oskarforsberg
    Deltagare

    Inte säker på att jag fattar exakt, men jag kanske hittar det lätt. Vi får testa!

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    #380721

    Viktigt är ju att man inte behöver ta i för hårt så man drar sönder kylet.

    #380726

    oskarforsberg
    Deltagare

    Okej 😛 tack andreas!

    Hur sitter chokewiren fast? Är det någon som har en bild på det så jag kan fixa till den biten, har suttit med buntband (till vänster på bilden) men nu drog jag den genom hålet.
    Den behöver dock någon typ av fäste så att den kan skjuta tillbaka choken också. Får jävligt hög tomgång nu..

    Tacksam för någon bild!

    IMG_8565

    IMG_8565

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    Bilagor:
    #380739

    belle
    Deltagare

    Hejsan!

    Har tyvärr ingen bild på hur det sitter, men det ska vara ett clips som sitter i hålet där buntbandet idag ät trätt igenom.
    Clipset finns i klubbshopen: https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html?product_id=3640&category_id=22
    Fixade nu ett utklipp från reservdelskatalogen där man ser grejerna. Jag färglade clipset (nr 40) gult, och delen som buntbandet idag sitter i,(nr 39) med blått.
    Tror du ser hur det ska vara. Man klämmer ytterhöljet på chokewiren i detta clips på den höjd som erfordras för att få full choke.
    Hoppas det löser sig för dig.

    Bilagor:
    #380749

    oskarforsberg
    Deltagare

    Kanon Belle! Det drar ihop sig till en beställning från shoppen nu 🙂

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    #380776

    morsole
    Deltagare

    Vad handbromsen angår så får du kanske göra en grundinställning först på vajrarna, så du har rätt utgångsläge. När det sen är klart kan du gå vidare och få fart på oken; där ingår slägga, kofot, bromsvätska på injektiongsspruta, och en hel del tålamod.
    Det är inte fel om du har en verkstadshandbok som stöd, då får du klarare för dig, men det är inte alltid så lätt FÖRSTA GÅNGEN…

    Mvh Johannes

    PS Om du vill så kan jag skriva en fullständig anvisning åt dig.

    DS

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 96 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng