AC till 900 -93

• Detta ämne är tomt.
Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare

Tjena

Det var några år sen nu, men jag har två gånger lyft ut kompletta AC system ur Og900, ODELAT. Det är ju ett slags ”byggt utanpå” system original. Om kan kan lyfta ut ett komplett AC system ur en og900, så kan man såklart lyfta in ett också. Men man skulle ju nästan behöva en Donatorbil bredvid, eller dokumentera allting mkt noggrant! Att man skulle hitta en fungerande (någotsånär) AC system på en og900 på skroten håller jag för extremt osannolikt. Skulle nog bli en del nya delar som tillkommer där. Och som redan sagts, remhjulet är ju en utmaning. 🙂

Sen funderar jag på inredning/ventilations-system mm. Behöver man verkligen byta nåt där? Jag påstår att dom delarna inte är olika alls? Man stoppar ju in kyl-enheten istället för Damfiltret, så hela den biten är ju utanpå. Invändigt är det väl bara ”återcirkulations” knappen med dess el mm som är annorlunda? Så kommer jag ihåg det.

ACn i en og900 är inte så dum. Åtminstone inte dom gamla R12 systemen. Jag hade det i min gamla 1992 Aero, samt i nuvarande Cabben. Det kylde helt okey, den slår av och till på termostat och kyler helt okey faktiskt. Körde många mil med cabben i helvetes-värme i Alperna och det funkade jättebra. Det var så varmt så man hade inte ens lust cabba…. Sen läckte gasen ut på vägen hem – efter 25 år kanske inte så konstigt? Då konverterades till R-nåntingannat och det kyler tyvärr inte riktigt lika maffigt. Man hittar ingen firma som jobbar med R12 idag, det är både försäljnings och användningsförbud på den. Men även nya systemet kyler ju. Men jag hade ju inte lagt massa pengar på detta för halvbra kyleffekt… Att hitta ett original obrutet R12 system som funkar idag är troligen omöjligt.

Som sagt, inget är omöjligt, men ett projekt är det ju….

/Martin.

januari 23, 2022 kl. 12:10 #491624

Så bra med alla svar och insikter. Själv har jag 0-erfarenhet av AC så det hjälper för att få en bild av hur mycket ekonomi/tid det är värt att investera.
        I min naiva värld tänkte jag att det gick att få tag i ett eftermarknads AC-kit. För jag vill minnas att det fanns som tillval för i tiden samt att jag tror jag kan ha sett ett nytt sånt kit på amazon eller liknande.

Jag får undersöka saken vidare. Men som sagt väldigt glad för alla reflektioner!

Om någon sitter inne på ett komplett system, då är jag självklar intresserad! ?

januari 23, 2022 kl. 13:15 #491625

Hej Patrik!
          Ja du fick ju en hel del råd och synpunkter. Det är bra att vi har detta Forume till vår hjälp.

Det är mycket(!) lättare om en pryttel går sönder och man kan efterlysa den.

Att göra en ”uppgradering/utbyggnad” som i ditt fall +AC är en helt(!) annan sak.

Nyckelordet i ditt Tack och efterlysning är ”komplett system”. Det innebbär att man vill ha tag på alla fästelement kabelhärvor kontakter reläer etc etc.
          Och något ”uppgraderingspaket” finns inte längre att köpa från SAAB som säkerställer detta.

Mitt slutråd är att du tar dg en ordentlig tiit på en bil med AC fotograferar och gör en lista.
          Till syvene och sist hamnar det på Dig att först definiera och sen få ihop det ”kompletta systemet”. Det är liten sannolikhet att du får alla detaljer på ett bräde (av olkia anledningar).

Donatrobil är oslagbart. Men då ska man passa på att ta mängder av andra reservdelar som ”är bra att ha” och som man ska ha någonstans att lagra inte minst.

Lycka till.

Vänliga Hälsningar
          Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek
          SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
          SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
          SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

Anonym
            januari 23, 2022 kl. 15:40 #491628

Tålamod ork och lust –
            så går det hitta delarna t o m NOS ?

SAAB OG900 EP T16 Serie. 013455

(Sida 29 i tråden)

januari 25, 2022 kl. 15:48 #491687

Har en ny sats till saab 900 såkallad parkerings värmare mycket i den sattsen används ju till ac funktionerna ..

januari 28, 2022 kl. 18:10 #491770

Verkar som intresset försvann när man erbjuder sig nya delar …konstigt.

januari 28, 2022 kl. 21:48 #491771

Hej,

Jag tror inte jag har sett en sån här förut.
                  Är det något el-värme-element med i denna sats?
                  Vad är skillnaden mot block-värmare?

januari 28, 2022 kl. 23:47 #491772

Ingen aning faktiskt vet bara att de viktigaste bitarna är med som behövs om man ska installera ac I sin 900 å det ä nya grejor nos

januari 29, 2022 kl. 07:56 #491773

Var kanske inte uppenbart att du skulle sälja det 🙂

februari 5, 2022 kl. 23:35 #492016

Hej wallero
                        Fint att du sitter inne på massa bra nos-delar!
                        Såg det på tradera också?
                        Har tyvärr inte haft fokus på detta projekt senaste dagarna. Och fortfarande lite kluven om jag ska hänge mig (har ej eget garage = alla projekt tenderar att bli lite krångligare och utdragna 😛 )

februari 6, 2022 kl. 01:13 #492018

Var kanske inte uppenbart att du skulle sälja det 🙂

Jag har en satts kvar som kan säljas ny nos påsen ä endast öppnad för foto tagning .ä detta intressant så skicka ett pm så löser vi detta.. Har tom nytt rem ljul det som skruvas på vevaxel. Samt fäste man skruvar fast kompressorn på… samt spännaren till remmen..mvh

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.