AC till 900 -93

Forum Sälj/Köp Delar, köpes och efterlyses AC till 900 -93

  • Detta ämne är tomt.
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #491197
    pats
    Deltagare

    Hej!
    Eftersom jag kör mest sommartid och för det mesta har en hund som passagerare är jag på jakt efter AC till min 900i från 1993.
    Det är en fin bil som jag vill ha kvar länge, men med de varma somrarna som varit så behöver jag se över möjligheten att kunna kyla ner lite.

    Är det någon som har ett komplett kit att sälja, alternativt ej komplett men med delar som är lätta att få tag i / köpa / komplettera?
    Jag antar att all el är fördragen i och med att det är en sen modell.

    Tackar på förhand!
    Patrik

    IMG_3677

    Bilagor:
    #491200
    adamz
    Deltagare

    Hej!

    Skickar länk till Demonteringsobjekt. Bilen har AC. Så du borde kunna få ett komplett paket.

    https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Saab/SAAB-900/1989_1993/Demonteringsobjekt/Demonteringsobjekt-(endast-delf%C3%B6rs%C3%A4ljning)/Alla/ID-48374860/

    Jag har dock själv monterat i AC i en 900i -92 och det var INTE LÄTT ;MED MOTORN I BILEN.
    Svårigheterna var,

    1. Att få ut hela ACn ur donatorn utan att sära på systemet. Det kan du glömma om du köper från skroten. Du åker alltså på en ”hel service” på systemet.
    2. Set till att du får med remskivan på motorn. Det är rel lätt för skroten att få UR den.
    3. Det är ett av de svåraste momenten att FÅ REMSKIVAN PÅ PLATS med MOTORN I BILEN. Det är mindre än 10 cm till torpeden. Ger du dig på det kan jag bistå med tips.
    4. Hela värmepaketet måste bytass i bilen. DVS MYCKET AV DET SOM FINNS FRAMFÖR RATTEN MÅSTE UR BILEN.

    Detta gjorde jag i ett kallgarage under Julledigheten för ca 10 år sen när dottern och då blivande svärsonen var hemma från Graz i Österrike. De hade stor glädje av ACn men det behövdes lite
    service trots att jag fick in den hel. Hustrun var förfasad hur mycket jag hade rivit ner av ”deras fina bil”. Bilderna från operationen fick behållas för egen del.

    God Fortsättning
    Adam Zdunek

    #491203
    wallero
    Deltagare

    Värmesystemet ska inte demonteras. Har monterat AC i 4 st 900or så ja vet va jag pratar om..
    Remskivan ä lätt å montera antingen ovanifrån eller underifrån..de flesta delar finns i Tyskland för bra priser å slangar finns på speedparts…mvh

    #491207
    adamz
    Deltagare

    Hej Patrik!
    En fördel att ha en donatorbil (inte riktigt samma sak som att handla på skroten) är att man kan få ett komplett system i sin miljö eller om man har en 900 redan med AC.
    Glöm inte att ACn har sin egen fläkt (liknande den vanliga) på kylaren, Det är lätt att glömma detaljer i det elektriska.

    Största nackdelen skulle jag tro är att FÅ AC system från 90-talet har hållits igång. Så köper man på skroten så får man räkna med att fullserva systemet.

    Skroten kan förmodligen inte garantera nått.

    Jag fick gära fullservice på min 900S som kom med AC. Gjorde det på en autoriserad och specialiserad verkstad.

    Gamla FREONFYLLDA system får inte tömmas i luften si så där.

    Det finns alltså miljökrav varför inte alla verkstäder åtar sig jobb med gamla freonfyllda system.

    Börjar man från delar är inte detta ett problem. Gamla system som stått stilla och varit otäta behöver däremot ”torkas” om jag minns rätt.

    När man väl fått igång sitt system så är ett bra tips är att köra igång kompressorn varje gång man underhållskör motorn,
    speciellt om man har bilen i vinterförvar, men även när man kör med den på vintern. Det ’är lätt till att man glömmer det . Och de gamla AC systemen är inte som de nya.

    Står kompressorn så tappar dem självklart oljefilmen med gaspåfyllnad efter ett par säsonger som följd. På 900OG har kompressorn en elektrisk frikoppling så den går inte annat än att man trycker in kontakten.

    Jag håller igång min AC på min 900S sen 2005 och har fått fylla på gas en gång (2018?). Men nu är jag en SAAB fantast av det äldre slaget som håller i mina prylar.

    Mvh
    Adam Zdunek

    #491230
    pats
    Deltagare

    Värmesystemet ska inte demonteras. Har monterat AC i 4 st 900or så ja vet va jag pratar om.. Remskivan ä lätt å montera antingen ovanifrån eller underifrån..de flesta delar finns i Tyskland för bra priser å slangar finns på speedparts…mvh

    Tack för info! Ja det vore ju gött att slippa ha ur motorn för detta.
    Jag föredrar nog att hitta ett kit begagnat, det blir ju en slant om man köper alla nya delar även om det är bra pris, men å andra sidan kanske kompressor, slangar och annat inte håller så bra begagnat.

    #491232
    adamz
    Deltagare

    Hej Patrik!
    Jag kanske uttryckte mig oprecist ang värmestystemet. Men eftersom jag inte särade på någpt i AC systemet jag lyfte (dvs behöll gastrycket i det) så var ingreppet i ventsystemet större.
    Sen får du se hur ”lätt” det är att få dit remskivan. Har man gjort det en gång så är det ”lätt”.
    Jag skulle också gå på att köpa ett komplettt system som du är inne på.
    Mvh
    Adam

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #491234
    pats
    Deltagare

    Tack Adam för bra tips!
    Det är lockande att åka och kolla på dementeringsobjektet du länkade till, speciellt eftersom det inte är långt bort. Dessvärre har jag svårt att få till en tur till Kungälv dagtid/vardag då det krockar med jobb.

    En ev. dum fråga: Jag har inte tidigare skruvat själv på skroten. Vad brukar det kosta jämfört med priserna på bildelsbasen tex?

    Det verkar ju vara aningen klurigare än vad jag först trott detta, har noll erfarenhet av just AC sedan tidigare.
    Både vad gäller själva installationen men även tillkommande service.

    Jag kanske återkommer om jag har några frågor när det blir aktuellt med monteringen 🙂

    Det verkar ju krävas ett gäng delar för detta, vilka delar skulle ni tro är bäst att få tag i nya och vilka är bäst att ta från annan bil?

    AC-system

    Bilagor:
    #491237
    adamz
    Deltagare

    Hej Patrik!
    Tack för återkoppling. Ja det finns dom som är hejare på att meka SAAB på detta Forum. Gissade att du ville vara snäll åt voven liksom jag åt dottern då i det varmare Graz.
    1. Be om att få ett ”paketpris” på helheten. Det brukar vara förhandlingsbar. Inte alla skrotar tillåter utomstående att montera ur.
    2. Jag köpte en hel 900 2.1 med AC enkom för ändamålet. På det sättet kunde jag i lugn och ro plocka ur AC systemet HELT utan att släppa gasen.
    Det krävde att hela fronten demonterades. Och instrumentbrädan eftersom ventsystemet interagerar med inre delar vill jag minnas.
    Att lossa remskivan är ett mindre problem om man korsar fingrarna att bultarna inte sitter som fn.
    Att flytta den till Din motor krävde ett TRICK. Jag använde mig av en kapad bult som jag skruvade i så jag kunde ”hänga på” remskivan och sen skruva i bultarna. Gissar att det också går
    att använda sig av en grövre ståltråds krok. Problemet är om man är själv. Du får köpa Dig en förlängd ringnyckel för det är mäkta trångt mot torpeden. Jag monterade i ovanifrån.

    Det tar nog en halv dag att skruva ur systemet ur en skrotbil. Dom är inga finmekaniker på skroten. Det är flera fördelar att kunna göra det själv, Sen gäller det omvända när man ska ha i grejerna.

    Men om man har systemet i delar kan man förmodligen undvika att ha bort instrumentbrädan som Wallero skrev.

    Jag hade ju min 900S -91 som fungerande mönster också.

    Fråga på om det är nått.
    Lycka till
    Mvh
    Adam

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #491460

    Hej!
    En fråga, eller två, har själv ide om att kunna montera AC i ”rätt bil”…
    Hur löser man den annorlunda friskluftsfördelningen som AC-900or har utan att byta hela ”klimathuset” innifrån….?
    Går det att ta upp hålet och montera spjällen innan man knör in förångaren. Dessutom är det ju en annan styrning från reglaget då…men det går kanske komma åt utan att ”riva allt”?

    #491462
    adamz
    Deltagare

    Hej!
    Det är för länge sen jag gjorde swappen från en AC 900 till en utan för att jag ska kunna minnas detaljerna, tyvärr. Det finns flera små detaljer som är lätt att missa när man köper ett paket på skroten
    till exempel. De schematiska skisserna i SAAB VHB är inte uttämmande. Jag valde att köpa en donatorbil. Om man inte har jobbat med AC system så är ”cut” och ”paste” förmodligen den säkraste metoden. Jag har dessutom en AC 900 själv som jag kunde göra ”copy” på. Lycka till.

    #491476
    Lsoderlund
    Deltagare

    Jag har AC i min Cab, den är givetvis bortkopplad och tömd på gas, men sitter där.
    Ämnar lyfta ut maskin på min cab till våren för lite andra jobb, och kommer då plocka bort hela AC-paketet. Det är komplett och jag kommer inte använda det, känns lite onödigt på en cab som enbart rullar sommartid.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Skämsbilar:
    Audi A6 Avant
    Bmw I3 Rex

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #491479

    Jag har AC i min Cab, den är givetvis bortkopplad och tömd på gas, men sitter där. Ämnar lyfta ut maskin på min cab till våren för lite andra jobb, och kommer då plocka bort hela AC-paketet. Det är komplett och jag kommer inte använda det, känns lite onödigt på en cab som enbart rullar sommartid.

    Det gjorde jag på fruns cab för 15 är sedan.
    Ångrat det ett tag…. 🤔

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.