AC till 900 -93
Forum / Sälj/Köp / Delar, köpes och efterlyses / AC till 900 -93
Forum / Sälj/Köp / Delar, köpes och efterlyses / AC till 900 -93
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Eftersom jag kör mest sommartid och för det mesta har en hund som passagerare är jag på jakt efter AC till min 900i från 1993.
Det är en fin bil som jag vill ha kvar länge, men med de varma somrarna som varit så behöver jag se över möjligheten att kunna kyla ner lite.Är det någon som har ett komplett kit att sälja, alternativt ej komplett men med delar som är lätta att få tag i / köpa / komplettera?
Jag antar att all el är fördragen i och med att det är en sen modell.Tackar på förhand!
PatrikAttachments:
Hej!
Skickar länk till Demonteringsobjekt. Bilen har AC. Så du borde kunna få ett komplett paket.
Jag har dock själv monterat i AC i en 900i -92 och det var INTE LÄTT ;MED MOTORN I BILEN.
Svårigheterna var,1. Att få ut hela ACn ur donatorn utan att sära på systemet. Det kan du glömma om du köper från skroten. Du åker alltså på en ”hel service” på systemet.
2. Set till att du får med remskivan på motorn. Det är rel lätt för skroten att få UR den.
3. Det är ett av de svåraste momenten att FÅ REMSKIVAN PÅ PLATS med MOTORN I BILEN. Det är mindre än 10 cm till torpeden. Ger du dig på det kan jag bistå med tips.
4. Hela värmepaketet måste bytass i bilen. DVS MYCKET AV DET SOM FINNS FRAMFÖR RATTEN MÅSTE UR BILEN.Detta gjorde jag i ett kallgarage under Julledigheten för ca 10 år sen när dottern och då blivande svärsonen var hemma från Graz i Österrike. De hade stor glädje av ACn men det behövdes lite
service trots att jag fick in den hel. Hustrun var förfasad hur mycket jag hade rivit ner av ”deras fina bil”. Bilderna från operationen fick behållas för egen del.God Fortsättning
Adam ZdunekHej Patrik!
En fördel att ha en donatorbil (inte riktigt samma sak som att handla på skroten) är att man kan få ett komplett system i sin miljö eller om man har en 900 redan med AC.
Glöm inte att ACn har sin egen fläkt (liknande den vanliga) på kylaren, Det är lätt att glömma detaljer i det elektriska.Största nackdelen skulle jag tro är att FÅ AC system från 90-talet har hållits igång. Så köper man på skroten så får man räkna med att fullserva systemet.
Skroten kan förmodligen inte garantera nått.
Jag fick gära fullservice på min 900S som kom med AC. Gjorde det på en autoriserad och specialiserad verkstad.
Gamla FREONFYLLDA system får inte tömmas i luften si så där.
Det finns alltså miljökrav varför inte alla verkstäder åtar sig jobb med gamla freonfyllda system.
Börjar man från delar är inte detta ett problem. Gamla system som stått stilla och varit otäta behöver däremot ”torkas” om jag minns rätt.
När man väl fått igång sitt system så är ett bra tips är att köra igång kompressorn varje gång man underhållskör motorn,
speciellt om man har bilen i vinterförvar, men även när man kör med den på vintern. Det ’är lätt till att man glömmer det . Och de gamla AC systemen är inte som de nya.Står kompressorn så tappar dem självklart oljefilmen med gaspåfyllnad efter ett par säsonger som följd. På 900OG har kompressorn en elektrisk frikoppling så den går inte annat än att man trycker in kontakten.
Jag håller igång min AC på min 900S sen 2005 och har fått fylla på gas en gång (2018?). Men nu är jag en SAAB fantast av det äldre slaget som håller i mina prylar.
Mvh
Adam ZdunekVärmesystemet ska inte demonteras. Har monterat AC i 4 st 900or så ja vet va jag pratar om.. Remskivan ä lätt å montera antingen ovanifrån eller underifrån..de flesta delar finns i Tyskland för bra priser å slangar finns på speedparts…mvh
Tack för info! Ja det vore ju gött att slippa ha ur motorn för detta.
Jag föredrar nog att hitta ett kit begagnat, det blir ju en slant om man köper alla nya delar även om det är bra pris, men å andra sidan kanske kompressor, slangar och annat inte håller så bra begagnat.Hej Patrik!
Jag kanske uttryckte mig oprecist ang värmestystemet. Men eftersom jag inte särade på någpt i AC systemet jag lyfte (dvs behöll gastrycket i det) så var ingreppet i ventsystemet större.
Sen får du se hur ”lätt” det är att få dit remskivan. Har man gjort det en gång så är det ”lätt”.
Jag skulle också gå på att köpa ett komplettt system som du är inne på.
Mvh
AdamTack Adam för bra tips!
Det är lockande att åka och kolla på dementeringsobjektet du länkade till, speciellt eftersom det inte är långt bort. Dessvärre har jag svårt att få till en tur till Kungälv dagtid/vardag då det krockar med jobb.En ev. dum fråga: Jag har inte tidigare skruvat själv på skroten. Vad brukar det kosta jämfört med priserna på bildelsbasen tex?
Det verkar ju vara aningen klurigare än vad jag först trott detta, har noll erfarenhet av just AC sedan tidigare.
Både vad gäller själva installationen men även tillkommande service.Jag kanske återkommer om jag har några frågor när det blir aktuellt med monteringen 🙂
Det verkar ju krävas ett gäng delar för detta, vilka delar skulle ni tro är bäst att få tag i nya och vilka är bäst att ta från annan bil?
Attachments:
Hej Patrik!
Tack för återkoppling. Ja det finns dom som är hejare på att meka SAAB på detta Forum. Gissade att du ville vara snäll åt voven liksom jag åt dottern då i det varmare Graz.
1. Be om att få ett ”paketpris” på helheten. Det brukar vara förhandlingsbar. Inte alla skrotar tillåter utomstående att montera ur.
2. Jag köpte en hel 900 2.1 med AC enkom för ändamålet. På det sättet kunde jag i lugn och ro plocka ur AC systemet HELT utan att släppa gasen.
Det krävde att hela fronten demonterades. Och instrumentbrädan eftersom ventsystemet interagerar med inre delar vill jag minnas.
Att lossa remskivan är ett mindre problem om man korsar fingrarna att bultarna inte sitter som fn.
Att flytta den till Din motor krävde ett TRICK. Jag använde mig av en kapad bult som jag skruvade i så jag kunde ”hänga på” remskivan och sen skruva i bultarna. Gissar att det också går
att använda sig av en grövre ståltråds krok. Problemet är om man är själv. Du får köpa Dig en förlängd ringnyckel för det är mäkta trångt mot torpeden. Jag monterade i ovanifrån.Det tar nog en halv dag att skruva ur systemet ur en skrotbil. Dom är inga finmekaniker på skroten. Det är flera fördelar att kunna göra det själv, Sen gäller det omvända när man ska ha i grejerna.
Men om man har systemet i delar kan man förmodligen undvika att ha bort instrumentbrädan som Wallero skrev.
Jag hade ju min 900S -91 som fungerande mönster också.
Fråga på om det är nått.
Lycka till
Mvh
Adamjanuari 15, 2022 at 08:24 #491460Hej!
En fråga, eller två, har själv ide om att kunna montera AC i ”rätt bil”…
Hur löser man den annorlunda friskluftsfördelningen som AC-900or har utan att byta hela ”klimathuset” innifrån….?
Går det att ta upp hålet och montera spjällen innan man knör in förångaren. Dessutom är det ju en annan styrning från reglaget då…men det går kanske komma åt utan att ”riva allt”?Hej!
Det är för länge sen jag gjorde swappen från en AC 900 till en utan för att jag ska kunna minnas detaljerna, tyvärr. Det finns flera små detaljer som är lätt att missa när man köper ett paket på skroten
till exempel. De schematiska skisserna i SAAB VHB är inte uttämmande. Jag valde att köpa en donatorbil. Om man inte har jobbat med AC system så är ”cut” och ”paste” förmodligen den säkraste metoden. Jag har dessutom en AC 900 själv som jag kunde göra ”copy” på. Lycka till.januari 16, 2022 at 13:52 #491476Jag har AC i min Cab, den är givetvis bortkopplad och tömd på gas, men sitter där.
Ämnar lyfta ut maskin på min cab till våren för lite andra jobb, och kommer då plocka bort hela AC-paketet. Det är komplett och jag kommer inte använda det, känns lite onödigt på en cab som enbart rullar sommartid.Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
januari 16, 2022 at 22:55 #491479Jag har AC i min Cab, den är givetvis bortkopplad och tömd på gas, men sitter där. Ämnar lyfta ut maskin på min cab till våren för lite andra jobb, och kommer då plocka bort hela AC-paketet. Det är komplett och jag kommer inte använda det, känns lite onödigt på en cab som enbart rullar sommartid.
Det gjorde jag på fruns cab för 15 är sedan.
Ångrat det ett tag…. ?På din sketch så Måste du nog byta kondensorn (kylaren, nummer 3), den tar massa stenskott med åren och brukar vara raddig. nya finns för ca 1000 spänn.
Den runda, nummer 13, torkfiltret Måste du byta eftersom du tömmer systemet.du får räkna med 2-3 tusen i nya delar + den rätt saftiga kostnaden som kommer för allt en AC tekniker ska göra.
Hade jag budgeterat hade jag inte räknat under 10 papp på hela projektet så länge man kan göra det själv och inte få ockerpris delarna (vilket kan vara svårt idag).
bara som en fingervisning, vill inte skrämmas eller så.Anslutningarna brukar kärva ihop med åren (aluminium och aluminium. slangarna kan bli knepiga att hitta nya så var försiktig!
Alla og900 hade R12 som kylmedium, jag har inte hittat nån riktig konverteringssats till R134 som är modernare miljövänligt och användes sist jag kollade.
Konverteringssatserna består av nya O-ringar överallt, inget problem om du ändå ska lossa all, ny kompressorolja och nya anslutningar till kompressorn för att matcha påfyllningsmunstyckena.Det är helt klart bra att ha tillgång till reservdelsbil eller referensbil, att ha Tid. men det är ju inte helt lätt det heller nuförtiden.
Hej o Tack för inlägget M. Broberg!
Jag har ju varit igenom precis det där med ”helservice” på min befintliga AC i min 900S CRN 149. Denna gjorde jag 2005 på en känd AC firma i Vallentuna. De gör allsköns AC och bygger
om Mercedes etc.Då kostade ungefär de åtgärderna du räknar upp 7000kr. Så 10000kr får man nog räkna med idag. När jag fyllde systemet 2018 sa teknikern som jag fick fin kontakt med att
SAAB komressorn är av gammal typ och jag kan räkna med att det blir svårt att få tag på reservdelar om det skulle behövas. Jag drar mig till minnes att jag hade en arbetskamrat
som åkte till Kroatien varje sommar. (90-tal) De hade en SAAB 9000 och de fick fylla sitt system varje år.M a o, de ”gamla AC systemen” är lite stenålers jämfört med moderana. Man får vara medveten om att det är full kyl-effekt när man sätter igång kompressorn. Dvs om det är bra kyleffekt så
måstae man alltså blanda in varmluft för att få det som man vill ha det. Det har ju inte framkommit i trådan att vi inte pratar luftkonditioneringssystem i meningen att det finns möjlighet att
ställa in temperaturen.Oftast är nog kyleffekten måttlig och lite ojämnt spridd. Fläkten i min 900S -91 har inte till närmelsevis den effekten som en (t ex i en Volvo S80)
Så slutligen så rekommenderas attt man tar sig en åktur i en SAAB 900 med fungerande AC för att se om den motsvarar ens ”förhoppningar” efter som bara ”full servicen” kan kosta
10 papp.Vänliga Hälsningar
Adam ZdunekHej! En fråga, eller två, har själv ide om att kunna montera AC i ”rätt bil”… Hur löser man den annorlunda friskluftsfördelningen som AC-900or har utan att byta hela ”klimathuset” innifrån….? Går det att ta upp hålet och montera spjällen innan man knör in förångaren. Dessutom är det ju en annan styrning från reglaget då…men det går kanske komma åt utan att ”riva allt”?
Det finns en Saabvisionfilm om hur man eftrmonterar AC. Vill minnas att detta inte var så komplicerat att genomföra.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.