- Detta ämne har 47 svar, 41 deltagare, och uppdaterades senast 2007-10-11 13:42 av .
- FörfattareInlägg
- 12 augusti, 2007 kl. 14:49 #16525
wibbe60
DeltagareEn tanke som slog mig efter den senaste tidens inlägg är…
Är alla i klubben märkestrogna eller finns det katter bland hermelinerna?
Själv är jag uppfödd med Volvo. Hela släkten körde Volvo utom en äldre kusins man, han jobbade på Scania i södertälje och körde oftast VW.
Trots detta började jag mitt bilinnehav med en Opel rekord cupé -69:a.
Sen blev det en drös amazoner, 140/240, fler Oplar, VW, nå´n granada, en rostig merca o.s.v. Min första Saab köpte jag när jag började jobba som ”hyllapa” hos den lokala saabhandlaren. Det blev en 900 GL -80. Sedan dess har det mest varit saab av olika modeller.
96 -65
96 -75
95 -77
diverse 99 70-84
diverse 900 80-88
en drös 9000så, ni som VÅGAR, kom igen och dela med Er. Vad har Ni haft förutom SAAB?
12 augusti, 2007 kl. 15:06 #110331stefan w
DeltagareTvå Volvo, en 140 -74 1988-1991 och en 240 -84 1991-1998
Utöver det så är det saab som gällt, man måste vara lite otrogen nån gång för att veta vad man har 😉 och vad man ska hålla sig till 😀12 augusti, 2007 kl. 15:22 #110332piin
Deltagarejag är iofs bara 17 år, men jag har hunnit med en golf med pipitarutigt baksäte, en peugeot 504 och delägande i en tvåtaktare hittils.
golfen fick jag av min morfars syster i present då jag fyllde 9 😀 farsan körde runt lite med den men jag sålde den sedan till en glad farbror för 3000kr.
peggan fick jag av farsan då jag var 12. den har hängt med som ett tänkt renoveringsobjekt fram till i sommar då den rullade på skroten för 1200 kronor (något man förhoppningsvis får ångra då man blir äldre)
och saaben köpte vi i skellefteå för ett år sedan. tänkt som reservdelsbil men den visade sig vara i väldigt bra skick då man torkade bort all mossa från taket.
nu står den bakom gården och väntar på att den andra tvåtaktaren ska bli klar, så den får smattra in för div småpyssel.12 augusti, 2007 kl. 15:24 #110333stenling
DeltagareNu har jag väl inte direkt haft så mycket pengar att röra mig med men det har vart Saab för dom slantarna jag väl haft.
Mina bilar i tur och ording
Saab 96 – 75:a (Finns kvar)
Saab 99 EMS – 72:a (Renoveras)
Saab 900 Turbo – 82:a (Såld)
Saab 900c – 87:a (Finns kvar)
Saab 900i – 88:a (Bruksas)Till vintern blir det nog dock ett svek i form av en Golf Diesel då jag måste få ner bränslekonstnaderna lite :/
Drömmer dock om att få ta igen det sveket i form av en og900 T8 Special någon gång i framtiden när kulorna börjar trilla in igen.
12 augusti, 2007 kl. 15:35 #110334kortnos
DeltagareMitt bilägande som har varit saab
saab 96 v4 1977 årsmodell (skrotad) morsan gamla
saab 96 TT 1963 årsmodell (kvar i ägo) busbil
saab 96 V4 1973 årsmodell (kvar i ägo) vilar på tomten i väntan på besiktnigMitt bilägande som inte har varit saab
Austin Allegro(årsmodell okänd)
Volvo 740 1984 års modell (min första riktiga bil när jag hade körkort)
volvo 740 1987 års modell( still going strong) nuvarande brukshästenNär jag köper i framtiden köper nästa bruksbil så bil det nog inte en saab (är fantast av dom äldre, nyare saabar….ja inte min kopp te) de blir nog en volvo det med, bakhjulsdrift är manligt
12 augusti, 2007 kl. 15:50 #110335Karl Ask
ModeratorJag har några saabar just nu, men har hunnit med en Honda Accord aerodeck-88 och Nissan Micra-98.
Men nu är det saab för hela slanten 😀
Min nya 900-84 skall fixas till och brukas i vinter, sedan får man se vad det blir… Kan nog lova att det blir en Saab.12 augusti, 2007 kl. 16:13 #110337goose
DeltagareMitt enda avsteg från saabstigen var en 245:a av senare årsmodell. Jag och en polare köpte den för 500:- och hade skoj en månad. Detta var när jag precis fått körkortet så det blev en hel del grussprut på ödevägarna häromkring samt ett par dikesbesök och en anmärkning på körkortet. Jag kanske inte behöver säga att jag hade lite svårt med en bakhjulsdriven pråm på grusvägarna när det enda jag kört tidigare på nämnda vägar var min v4:a.
Vidare har jag haft 2 tjänstebilar, men det räknas väl inte… Hursomhelst var det en Chrysler 300 -07 samt en Ford Mustang -06. Dessa bilar var otroligt kul att ha, speciellt när man slipper betala själv 🙂
Mitt nuvarande Saabinnehav sträcker sig till dessa bilar:
96 v4 -77, Bruksbilen och tillika förstabilen som bara går och går.
96 v4 -74 StdB, Pappas gamla rallybil, står konserverad i ladan.
Sonett III -73, Köpte denna bil under min tid i USA. Väntar fortfarande på mina svenska skyltar till den, så den körs sparsamt.
93b -59, Otorligt fint orenoverat ladufynd med 7000 mil på mätaren. Står i garaget och väntar på nya bromsar, annars klockren.
Min far körde rally (StdB) under 80-talet, dessutom har vi alltid åkt saab hemma. Detta gör att tillgången på reservdelar är mycket god, något som talar starkt för fortsatt saabåkande.
12 augusti, 2007 kl. 16:35 #110339cch
DeltagareMin första bil var en röd Saab 99 fr 1971 (GFG946) med sprucken toppackning. Sen bruksbilar som följer;
Fiat 131 Mirafiori 1.6 kombi från 1976
Ford Taunus 2.0 VIP, sedan från 1982
Toyota Camry 1.6 CC från 1986
Audi 100 2.3 sedan, -88B
Volvo 245 från 1981 (husrenoveringsbil)
Jeep Grand Cherokee, 4.0 från 1996
Subaru Legacy 2.2 kombi från 1992
Audi 100 2.6Q kombi från 1994
VW Passat 2.0 kombi från 1995, fortfarande…Samt…min pärla… min Sonett III som jag haft sen nov 2006. 🙂
12 augusti, 2007 kl. 16:56 #110341alfamats
DeltagareJavisst :whistle:
De saab jag äger är 99 -70 och 96 -73.Första vinterbilen jag hade var en Saab 99 -70.så den satt sina spår.Sen har jag 7 st bilar till men de är av ett helt annat märke 😉 .Sen vad jag haft för bilar….kommer inte ihåg direkt men det var mycket opel till att börja med.Rekord C och commodore A coupeer,ascona A,manta B,olympia 53.Ford Taunus och Anglia,Audi 100,Lancia Beta coupeer,Vw caddy,DKW 3=6 och AU 1000,Fiat Juventus ja det är säkert några fler som jag glömt. / Mats12 augusti, 2007 kl. 17:53 #110349Bengt Åkesson
DeltagareFörutom en drös med tvåtakt, V4, 99, 900 och 9000 har jag haft en Opel Ascona 1900 SR och en Volvo 66 Remjohan. Asconan var kul men dyr i försäkring och Remjohan hade jag som slängbil innan en tur på FN-tjänst.
/B
12 augusti, 2007 kl. 18:59 #110351gmc
DeltagareThe list of vehicles I have had is as diverse as the countries I have lived in. Those with a * are current. Listed in order, Bedford was my first vehicle, crazy sliding doors and flip up roof.
Cars/Vans
1972 VW 1500 Bus
1969 Vw Beetle
1976 Fiat 128 Panel van
1976 Mazda 323 1.6
1985 Opel Ascona
1986 Austin Montega
1987 VW Golf
1989 Chrysler Grand Voyager
1971 Saab 96 V4 *Caravans/Campers
1956 Bedford Doormobile
1966 Thomson Glenn T-Line *
1975 Combi-Camp 1900/400 *
1971 Mercedes 309D Husbil *Motor bikes
Yamaha 125 & 175 Trial
Kawasaki KZ80
Yamaha RD350LC
1973 Kawasaki KZ750 Twin
1956 BSA 350Only one Saab, but there is more to come, Elisabeth has also moved from her favored Escort to a Saab 900 og.
12 augusti, 2007 kl. 19:16 #110352emul
ModeratorSom svar på frågan – jo, faktiskt! I nedan nämnd ordning har följande Saabar passerat i revy.. Fast några är ju kvar.
900 Gl -84, ljusblå
9000i -91, röd
900i -88, beige
9000 CDE -95, ambassadblå
96GL -77, coelinblå
9000 A50 Jubileum -98, metallicblå
Sonett V4 -68, grå
Sonett V4 -69, rödDe fyra nedersta är de jag har nu.
12 augusti, 2007 kl. 19:18 #110353Karl Ask
Moderatoremul wrote:Som svar på frågan – jo, faktiskt! I nedan nämnd ordning har följande Saabar passerat i revy.. Fast några är ju kvar.900 Gl -84, ljusblå
9000i -91, röd
900i -88, beige
9000 CDE -95, ambassadblå
96GL -77, coelinblå
9000 A50 Jubileum -98, metallicblå
Sonett V4 -68, grå
Sonett V4 -69, rödDe fyra nedersta är de jag har nu.
Hur går det med Sonetterna?
12 augusti, 2007 kl. 19:18 #110354emul
ModeratorDet tar vi i nån annan tråd!
12 augusti, 2007 kl. 20:08 #110361Martin Sigge
DeltagareHär är några av mina tidigare bruksfordon
70-talet
VW 1500 1963 (platta modellen) 1971 – 71
Semesterresa till Frankrike -71, motorn skar i Schweiz pga förlorat oljetryck. Fick tag i en bagge-1200-motor från slutet av 50-talet (för 200 Franken). Passade rakt av utom att det inte gick att stänga bakluckan pga av baggemotorns fläktkåpa. Körde hem med öppen baklucka. Krockade i efterbörden av Deutschlands Grand Prix på Nürburgring. Skrotade bilen hemma men sålde motorn separat för 200 SEK.SAAB 96 1962 1971 – 73
Dödsdömd av besiktningen 1973SAAB 93B 1959 1973 – 1985 (avställd från 1974)
Köpt för 75:-, det var 76:- kvar på skatten. Gjorde av med 1 m2 plåt på att laga rost. Monterade 4-växlad låda och sportmotor från 1965. Var tvungen att byta till 9” bromstrummor fram efter utlåtande från Trollhättan. Sportmotorn skar i Vårgårda när jag var på väg till färjan Göteborg – Kiel hösten –74. Hade 20 timmar på mig att få i en ny maskin. Hann på minuten men det blev en standard kortnos 843cc i stf sportmotorn. Den gick nästan ett år i Österrike och hann även med en repa ner till Rom innan det bar hemåt. Vevlagerras utanför Västerås efter 2000 mil i utlandet. Vattenpumpstätningen dog i Österrike, men det funkar faktiskt på självcirkulation också om man kopplar förbi vattenpumpen.Golf GTi 1978 1978-1980 (stulen krockad och skrotad 1980)
80-talet
c:a 5 olika V4:or av 70-talsmodell. Bäst gick en 75B som väl egentligen var en 76:a men som SAAB prånglade ut som 75:a för att slippa nya avgaskrav (om jag minns rätt)
Opel Caravan 1971 (?)
Volvo P1800 från 60-talet
Ford Sierra 1986
SAAB 99 GLi 1981 (en av mina favoriter, såld till en fångvaktare på Hall c:a -93)
Toyota Carina II 1989 (14 000 mil)90-talet
Toyota Carina II 1992 (26 000 mil)00-talet
Citroen C3 2003
Citroen Xsara Picasso 2002 (nuvarande bruxbil) - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.