Batteriböj – Flytta batteriet

Forum Modellspecifika forum OG900 Batteriböj – Flytta batteriet

Detta ämne innehåller 29 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2014-12-23 18:13.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24531

    antonn
    Deltagare

    Jag kommer gå med i 3″-klubben så jag behöver därför flytta batteriet. Förmodligen så blir det till bakluckan men har också funderat på andra sidan motorutrymmet.
    Vart har ni som kör med 3″ downpipe satt era batterier och varför? Vill ha en så bra lösning som möjligt och vill gärna kunna utnyttja hela lastutrymmet.

    /Anton

    #167475

    skumberg
    Deltagare

    Har mitt i bagaget på högersidan.
    Anl för de va mest praktiskt, funderade på framför passagerarsätet men de skulle bara va i vägen. Sen på vänster sida i motorutrymmet är tryckrör och lyftfilter i vägen så.

    Använt bilen till vardags och aldrig stört mig på dess nuvarande placering.

    Använd inte för klena kablar då du flyttar de, spec till bagaget, då lång kabelväg väg, låg spänning ger stort spänningsfall 🙂

    Lycka till!

    #167476

    morsole
    Deltagare

    Man KAN även ordna en batterihylla högre upp, ungefär på samma ställe som det sitter nu, aningen längre bak.

    Fick göra så för många år sen på en gammal 900 när jag monterade en annan turbo än den satt där innan.

    Det funkade bra.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #167477

    nylen
    Deltagare

    Har mitt batteri i bagaget, alldeles vid ryggstödet till soffan bak, tar knappt upp någon plats.
    Jag har dragit 25mm2 då jag fick tag i detta från en annan 900a som det va flyttat på, funkar prima!

    kablarna är avklippt fram och skarvad med riktiga kabelsskor samt en bult igenom så det ska vara lätt o ändra tillbaka.

    Jag tror att detta är den bästa lösningen då det blir HETT som satan med 3” batteriböj där fram, skaffa värmebandage! 🙂

    #167464

    M.Broberg
    Deltagare

    @Nylén wrote:

    Har mitt batteri i bagaget, alldeles vid ryggstödet till soffan bak, tar knappt upp någon plats.
    Jag har dragit 25mm2 då jag fick tag i detta från en annan 900a som det va flyttat på, funkar prima!

    kablarna är avklippt fram och skarvad med riktiga kabelsskor samt en bult igenom så det ska vara lätt o ändra tillbaka.

    Jag tror att detta är den bästa lösningen då det blir HETT som satan med 3” batteriböj där fram, skaffa värmebandage! 🙂

    25mm2 är lite i klenaste laget.

    kör 35 kvadrat jag efter att jag räknade lite på det.

    annars har jag med precis bakom baksätet till höger.

    #167436

    nylen
    Deltagare

    Jo, jag tycker att det va rätt klent jag med men det funkar hur bra som helst, aldrig haft något problem. peppar peppar :p

    #167437

    M.Broberg
    Deltagare

    @Nylén wrote:

    Jo, jag tycker att det va rätt klent jag med men det funkar hur bra som helst, aldrig haft något problem. peppar peppar :p

    kännt på kabeln vid svart? borde bli hyffsat varm.

    största problemet (utom att saker brinner upp såklart) är ju att man får spänningsfall i kabeln och behöver bra batteri. Grövre kabel gör att batteriet kan vara sämre.

    #167438

    nylen
    Deltagare

    Nä, det har jag inte dock.

    Har inte märkt någon skillnad alls på starten, har ett gammalt OKQ8 batteri och är inga problem när det är minus grader heller.

    #167417

    saabaero
    Deltagare

    Mina alternativ

    Alt 1
    Använda TD04 vinklat avgashus och bygga DP ovanför batteriet. Batteriet kan sitta kvar men kan inte bytas utan att lossa DP

    Alt 2.
    Svetsa in en försänkt hylla i bagaget så batteriet går in under luckan.
    Bagaget påverkas ej och inte heller markfrigången bak

    #167414

    antonn
    Deltagare

    Kul att det blev så mycket svar!

    Jag har googlat lite och hittat en smart lösning som ”saabmatt” från UK delat med sig av.
    Gör jag så här så slipper jag ju kapa i baljan och kan använda hela bagageutrymmet. Tror även att Konrad kör med det här konceptet enligt en gammal tråd på STCS:

    Många av Amerikanarna som flyttat bak batteriet kör med ”4 gauge” kabel (21mm).
    Jag har en kabel på 21mm som är runt 5 meter lång men jag har nog en gröve någonstans med (ska bara köra på sommaren med bilen)

    @saabaero wrote:

    Använda TD04 vinklat avgashus och bygga DP ovanför batteriet. Batteriet kan sitta kvar men kan inte bytas utan att lossa DP

    Frestande.. 😉 Men jag har nog tagit ut svängarna tillräckligt i år känner jag.
    Planen var egentligen att bara lyfta i den andra motorn och köra som den är. Inte T5.5, byta dämpare, rostlaga, lacka, montera fönsterhissar, 3″-system, batteriflytt osv 🙄

    #167131

    saabaero
    Deltagare

    Ett tredje alternativ
    Skaffa ett litet MC batteri som är smalare och ger utrymme för en bra DP.
    Vill man ha mer batterikapacitet än vade det lilla klarar av att ge kan man placera ett ytterligare batteri på något annat ställe. Dvs man har två parallellkopplade små batterier istället för ett stort

    #166773

    lipomannen
    Deltagare

    Har själv precis gått med i ”3”-klubben” 😀 Fick dit sista biten på JT systemet igår faktiskt 🙂
    Jag kör då egengjord batterikrök, jt 3″ system och batteriet där bak bredvid basen. Sladdarna jag har använt är 35mm^2 startkablar från Biltema för ca 290 kr vilket är billigt för totalt 9 meter kabel som är alldelse lagom 🙂
    Glöm inte att ha en säkring max 30 cm från + polen på batteriet. Kan fixa bilder om det skulle vara intressant 🙂

    #166637

    antonn
    Deltagare

    @lipomannen wrote:

    Har själv precis gått med i ”3”-klubben” 😀 Fick dit sista biten på JT systemet igår faktiskt 🙂
    Jag kör då egengjord batterikrök, jt 3″ system och batteriet där bak bredvid basen. Sladdarna jag har använt är 35mm^2 startkablar från Biltema för ca 290 kr vilket är billigt för totalt 9 meter kabel som är alldelse lagom 🙂
    Glöm inte att ha en säkring max 30 cm från + polen på batteriet. Kan fixa bilder om det skulle vara intressant 🙂

    Härligt, det är ett 3″ JT jag har köpt på mig också med en speedpartsböj från turbon!
    Jag är ganska såld på konceptet att ha batteriet i baljan just nu men jag ser gärna en bild på jobbet du gjort!
    Bra tips med batterikablarna från Biltema. Hittar jag inte tar på någon grövre kabel så får jag be någon att köpa med sig.

    En sak till bara: Hur blev ljudet med 3″ JT hela vägen? 🙂

    #177228

    lipomannen
    Deltagare

    @antonn wrote:

    @lipomannen wrote:

    Har själv precis gått med i ”3”-klubben” 😀 Fick dit sista biten på JT systemet igår faktiskt 🙂
    Jag kör då egengjord batterikrök, jt 3″ system och batteriet där bak bredvid basen. Sladdarna jag har använt är 35mm^2 startkablar från Biltema för ca 290 kr vilket är billigt för totalt 9 meter kabel som är alldelse lagom 🙂
    Glöm inte att ha en säkring max 30 cm från + polen på batteriet. Kan fixa bilder om det skulle vara intressant 🙂

    Härligt, det är ett 3″ JT jag har köpt på mig också med en speedpartsböj från turbon!
    Jag är ganska såld på konceptet att ha batteriet i baljan just nu men jag ser gärna en bild på jobbet du gjort!
    Bra tips med batterikablarna från Biltema. Hittar jag inte tar på någon grövre kabel så får jag be någon att köpa med sig.

    En sak till bara: Hur blev ljudet med 3″ JT hela vägen? 🙂

    Javisst, har bilder i mitt projekt på garaget.org. Dock har bilderna pajjat så håller på att fixa dom ”as we speak”. 😛 Här är en länk ditt i varje fall: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284870

    Ljudet är gött som fasen, i mitt 18 års öra så låter det alldeles lagom dvs en mörk go ton när man tycker på (gillas stort i tunnlar 😛 ). På motorväg eller jämna hastigheter låter den inte mer än original i kabinen.
    Jordpunkt under baksätet som synes på en bild i projektet var ingen vidare (fick 560 ohm i resistans en dag i den kabeln), rekommenderar att dra fram jord till motorutrymmet.

    #164814

    Simon
    Deltagare

    Så ser min installation ut. Jordat i mittenbalken i reservhjulsbaljan. Sitter nåt stag bultat där vill jag minnas.

    Drog även en ny kabel mellan plusplinten i motorutrymmet över till generatorn vill jag minnas eftersom jag slängde ut originalkabeln. Var ett tag sen jag var under huven så jag har inte full koll. Men man ser den ljusgråa kabeln som sitter på plusplinten, den lade jag i kabelkanalen som går på torpedväggen. Kan kolla om någon vill veta mer exakt.

    Länkar även min uträkning jag gjorde på 35 kvadrats kabel. Jag kör dock med 50 kvadrats RK och har ett uppmätt spänningsfall på 0,2 Volt. Uträkningen säger 0,28 Volt om man puttar in 50 kvadrat i ekvationen istället. 🙂
    https://www.dropbox.com/s/pmpw8u8cvfciv3c/Sp%C3%A4nningsfall.docx?dl=0

    Lycka till! :wrench

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng