Biltema

Forum / Övrigt / Allmänt / Biltema

Forum / Övrigt / Allmänt / Biltema

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      januari 11, 2004 at 00:37 #10105

      Ofta läser jag hånfulla inlägg om Biltema. Jag antar att detta även gäller andra reservdelspirater. Nu är det ju så att Biltema nästan upphört med bildelsförsäljning för att istället kränga kakel, plasttallrikar och ritblock. Därför törs jag sticka ut näsan utan att bli anklagad för att vara biltemarepresentant och fråga: Vilka grejer är det fel på? Jag har själv köpt massor av prylar under årens lopp av Biltema och allt jag har köpt har fungerat bra (med undantag av en kondensator samt vissa lågprisverktyg tillverkade av trolldeg). Vilka saker är dåliga och på vilket vis?

        januari 11, 2004 at 02:07 #72368

        Köpte en sån där tändsats en gång:
        Stiften tappade gnistan.
        Fördelarlocket oxiderade
        brytarspetsen gick av! (motorn=död)

        Köpte bromsbelägg:
        Ett bromsbelägg bände sig och sprack en vacker sommardag – kunde slutat mycket illa.

        Garagedomkraft 2Ton:
        Funkade bra i ett år, nu lyfter den bara ca 15 cm

        I övrigt så har de mycket bra grejer, men delar av den typen som här ovanstående, eller sådant som är direkt förknippat med bilens säkerhet, gör man kanske bäst i att skaffa nån annan stans.
        /Rasmus

          januari 11, 2004 at 06:02 #72369

          Har samma erfarenhet av Biltemas brytarspetsar som ovanstående…
          /Krister

            januari 11, 2004 at 09:18 #72370

            Jag bytte bägge främre hjullagren i min bruks 900i16-89 för cirka tre år sedan. Det skulle “givetvis” fixas snabbt på en helg och jag fick tag på ett hjullager på Mekonomen. Tyvärr hade de bara ett. Det andra köpte jag på Biltema. Lagret från Biltema har nu efter cirka 6000 mil börjat att glappa. Mekonomenlagret, vars fabrikant jag inte kommer ihåg, är fortfarande bra. Bilen har körts mestadels snabba färder på E4, jämte kökörning i Stockholm. Inga dikesvisiter, våldsamma attacker på rännstenar eller potthål.

            Jag antar att Biltema funnit en för dom lönsam medelväg mellan låga inköpskostnader och mängden reklamationer.

            Jag har däremot goda erfarenheter av deras verktyg med 10-års garanti.

              januari 11, 2004 at 09:26 #72371

              Min erfarenhet är att man kan köpa det mesta från Biltema utom just delar till bil/motor. Så det stämmer med den inriktning som dom själva har numera. Verktyg (med ett visst utval) och förbrukningsmaterial funkar alldeles utmärkt.

                januari 11, 2004 at 11:25 #72372

                Det är just delar som kräver hög precision som inte är Biltemas bästa sida (motordelar t.e.x.).
                Det finns faktiskt en del användbart också som t.e.x. verktygen med 10-års garanti som funkar riktigt bra.
                Dom borde nog dock fundera på att byta namn till T.e.x. Tema för inriktningen till bilar är i det närmaste borta.
                Jag har kvar kataloger från 7-8 år sedan och då var inriktning så som namnet syftar till.
                Till Biltemas försvar så kan väl sägas att man har råd att misslyckas med inköpen.

                Per/Haninge

                  januari 11, 2004 at 12:28 #72373

                  Oljefilter är jag klart botad på, dom har inte rätt flöde= dåligt tryck just efter start. Detta är dock minst 15år sedan men har ej köpt efterdess. Bromsdelar har jag aldrig haft problem med, stift finns ju bara ett märke ialla fall om man skall ha dom på en SAAB. (NGK) Förbrukningsdelar mm är helt ok liksom deras verktyg.

                    januari 11, 2004 at 14:07 #72374

                    Hejsan!

                    Jag har också haft problem med brytarspetsarna. Klacken går ner sig, och man får justera avståndet var och varannan vecka. Ganska jobbigt om man åker 99:a med H-snurra! Nä, Bosch-brytare skall det vara! En vän som åker V4, fick tag i hjulcylindrar bak, där styrstiftet satt på fel sida!!

                    “Tobbe”

                      januari 11, 2004 at 14:51 #72375

                      Jag köper aldrig mer tändspolar eller roterande stålborstar på postorder. Tändspolen sprack när den blev het – vilket den blev! Stålborsten var så excentrisk att den var oanvändbar. Men verktygen är OK. Jag köper alltid två skruvhylsor av önskade dimensioner åt gången och när man spräcker den första tar man fram den andra och beställer två till.
                      Jag drog sönder mekanismen på ett 1/4″-spärrskaft en gång, men det var nog inte skaftets fel.

                      Rasmus: Jag känner igen det där domkraftsproblemet. kolven läcker. Ställ domkraften på högkant. Skruva ur “sänkningsskruven” helt och fyll på några droppar ATF. Pumpa försiktigt för att lufta kolven och dra dit skruven.

                        januari 11, 2004 at 16:48 #72376

                        Hej där!

                        Apropå Biltema

                        Jag köpte en spänningsregulator med kol för generatorn på min 9000 på Biltema. Nu 3 veckor senare laddar den inte längre. När jag läser era inlägg, så börjar jag misstänka att Biltemaregulatorn redan gjort sitt. 😡 När jag var och besiktigade bilen innan nyår, fick jag nedslag på felaktig ljusbild. Besiktningsgubben frågade “Du har väl inga Biltemalampor i va ?” Det säger en del om det företaget. Jag gillar dock Biltema. Deras priser är ändå hälften av vad det kostar att handla på mekonomen. Det sämsta med Biltema är ändå lagerhållningen. Det kan gå flera veckor innan de tar hem det som fattas. De verkar inte bry sig om det är något som saknas i utbudet heller. Det är stor skillnad på vad som visas i katalogen och vad som finns i varuhusen.

                          januari 11, 2004 at 18:23 #72377

                          köpte fördelarlock från biltema.. motorn gick bara på 3cylindrar efter att jag satt dit det.
                          tog bort det och kollade, visade sig att det fanns bara 3 “uttag” till tändkablarna..den 4:e var täckt av plast och syndes inte. spelar ingen roll hur billigt det än är på biltema, jag köper aldrig en grej till där som har med bilen att göra. det är möjligt att kvalitén på gummibåtarna och porslinet är bättre, det ska jag låta vara osagt.

                            januari 11, 2004 at 18:48 #72378

                            Enligt egen erfarenhet:

                            Delar som innehåller plast eller gummi köper jag ej,
                            Torkarblad till V4 kostade bara 11.90st, men de tålde ej spolarvätskan,
                            Gummit i tändkabeltätningarna är för hårt vilket leder till oxidering i fördelarlocket väldigt snabbt,
                            Drivknutsdamasker fick torrsprickor efter en vinter, osv. osv.
                            Alltså rekommenderas ej. Till min 900i -91 har förresten originaldelarna i stort sett samma pris som hos Mekonomen

                              januari 11, 2004 at 19:25 #72379

                              Citat:


                              Ursprungligen postat av Tobbe99:
                              [qb] Hejsan!

                              En vän som åker V4, fick tag i hjulcylindrar bak, där styrstiftet satt på fel sida!!

                              “Tobbe” [/qb]


                              Stiftet sitter olika på 95 och 96 så det kan vara det som är problemet.

                              /B


                              Bengt Åkesson
                              bengt@akesson-motorsport.se
                              Facebook

                                januari 11, 2004 at 19:32 #72380

                                Jag kan också hålla med om att deras tändgrejor är skit. Köppte en tändsats för några år sedan till V4:an. Brytaren fungerade inte, kan ha berott på att det var hål i spetsarna.

                                  januari 11, 2004 at 19:46 #72381

                                  Sammanfattar kort(nåja :rolleyes: ) de senaste årens inköpssvängar från Biltema;

                                  Gå förbi hyllorna med torkarblad, bromsskivor(halva tjockleken kvar efter 4-5000 mil)och bromsslangar (använd bara då några andra inte finns att tillgå, torrsprickor kommer efter tre år).

                                  Verktygen (10-års) är som flera av er nämnt i tråden deras riktiga trumfkort. Till kanske 1/3
                                  (om ens det) Bahcopris får man de allra mest oumbärliga handredskapen och detta med en kvalitet som slår det mesta (även Bahco…) Går mot förmodan en ringnyckel av inom garantitiden är det aldrig nåt tjafs; man får ett nytt ex.
                                  Mitt 1/2″ handtag inköpt för 98:- för säkert 8 år sedan har fått stå ut med hävrör på två meter
                                  utan att tappen gav sig. Åtskilliga gånger….

                                  Vill man att ens vardagssaab skall uppvisa märkets driftssäkerhet i full styrka är det givetvis viktigt att hålla koll på/i tid byta ut slitdelar. Och de flesta av Biltemas d:o utom de här ovan nämnda har på mina brukshinkar (5000 mil+
                                  varje år) hållit måttet.
                                  Bromsbelägg; stoppat längre än både APE, Meko och
                                  OK, trots samma eller tom hårdare körförhållanden
                                  Tänddelssats; för runt 150:- garanteras fukt/problemfritt i minst 10 000 mil, luft/oljefilter inga problem bara allmängällande bytesinter-v 4000/1000 mil kommes ihåg!
                                  Bara några exempel, men så har de flesta grejor faktiskt funkat.
                                  I min förra 900 (-84) bytte jag tändstift
                                  vid 38 200 mil. Nästa gång, 1 1/12 år senare vid–
                                  46 400 mil! Fabrikat på pluggarna?? Temas “lågprissmäck” Eyquem C62 LS… Bilen gick fortfarande klockrent och snålt men bytte bara för säkerhet skull. Tycker ändå att NGK är outstanding, men Ey är god tvåa förbi både Champ
                                  och Bosch och annat som inte hör hemma i våra Saabar…

                                  Ni som hade bekymmer med spetsarna! Kommit ihåg brytarfettet? Har haft ett isoleringsfel på Temaspetsar genom alla år. F ö var de de enda som höll länge i tvåtaktaren när man körde med högeffektständspole, 1500 mil och därikring.

                                  Hjulcylindrarna bak till 95/96 har tydligen kommit från olika leverantörer genom åren, därför
                                  varierar styrpinneplaceringen. Men vad fasen, fram med borren…

                                  Garagedomkrafterna har vi haft samma problem med på mitt jobb. Max 12-15 mån livslängd. Inga packnings/repssatser går att få fatt i. Bara köpa ny. Dåligt.

                                  Summerar;
                                  Meko; nästan undantagslöst bra grejor med fungerande(=tjafsfri) garanti på två år. Men lite väl dyra på vissa områden.

                                  Tema; Billigt, gagnar totalekonomin, men kanske 3/4 livslängd på vissa grejor tex avgas (tex 5 år mot Mekos betydligt mer). God funktion och passform på det mesta. När man ändå är inne och handlar kan man dessutom komplettera upp verktygshyllan till anständiga priser och dessutom fylla på i kemikalie/färgskåpet (snorbilligt, bra kvalitet). Men som kommit fram här i tråden får man vara beredd på ett och annat nedköp!

                                  OBS inget landskapspatriotiskt försvarstal det här .. :rolleyes: bara lite minnen…
                                  Tema började här på slätta (Lkpg) och dess grundare, Stenberg hette han väl, drog igång hela
                                  rubbet genom att fara runt med en Duett till mackarna och sälja extraljus till vrakpriser…/ Matte R

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.