Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Blaska ur motor- med kaustiksoda?
- Detta ämne har 15 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2010-06-12 08:34 av .
- FörfattareInlägg
- 3 mars, 2006 kl. 15:45 #13899
stefan w
DeltagareFör ett antal år sedan körde jag timmerbil och träffade en maskinförare med en äldre maskin. Han berättade som i förbigående en sak som jag under ganska många år efter det funderat mycket över. Vi pratade om dittodatt och han berättade bl.a. att motorn gått varm men fungerade fint efter kylarrensning med kaustiksoda. Alltså, i med sodan, köra varm och tappa ur. Jag sa inte så mycket men tänkte desto mer. Det må vara att man enligt anvisningarna för sådan propplösare skall vara försiktig vid behandling av gamla gjutjärnsvattenlås men detta lät lite väl häftigt och det var trots allt en motor som behandlades, en motor med packningar, slangar och vattenpump. Dessutom är ju blandningen rena lutbadet om man får det på sig. En före detta arbetskamrat använde maskindisk som kylarrensning vilket borde vara lite ”snällare” mot både motor, hud och natur. Dock med läckande vattenpump efter detta. Jag har rengjort kylare invändigt med hetvatten och maskindisk med bra resultat, men jag har ännu inte vågat hälla varesig soda eller maskindisk i något kylsystem. Är jag feg eller….
3 mars, 2006 kl. 16:02 #92828petter
DeltagareVarför, egentligen? Kylarrens kostar 60 spänn på Mekonomen och funkar bra…
Mvh Petter
3 mars, 2006 kl. 16:08 #92829stefan
DeltagareJämföra kylarrens och kaustiksoda är som och jämföra vatten och hembränt………..Kylarrens som man köper är en väldigt svag lösning och snuskigt dyr. En näve soda kostar kanske nån krona och är tio ggr effektivare. vanlig kaustiksoda är aningen för aggressiv så tunna värmepaket och annat riskerar att stryka med om man inte är försiktig och spolar ur flera ggr.
Målarsoda är ett bättre alternativ isåfall.
De gånger jag har använt kaustiksoda har jag tagit nån näve och varmkört till kokpunkt och då kan man lova att det råmar i systemet ! fast man gör det på egen risk som sagt………..men det blir rent, mycket rent……….3 mars, 2006 kl. 16:35 #92830walle
Deltagarekaustik soda är gratis på jobbet å fungerar kanon i kyl som är igenbäckade med skit har gjort det ett par gånger å dom har varit som nya efter det mvh niklas
4 mars, 2006 kl. 05:47 #92831stefan w
DeltagareOk.
Lite fegis var jag väl då iallafall, jag skall prova när våren kommit på allvar och kylningen börjar behövas. Man kanske inte behöver vräka i mycket soda utan kan köra en ”snällare” blandning och kanske upprepa behandlingen. Eventuellt. Det kanske är bättre så inte den lösta smörjan pluttar igen värmepaket o dyl samt lägger sig i vrår där det inte går att spola.
Men borde det inte gå även med maskindisk också???
4 mars, 2006 kl. 06:39 #92832anonymous
DeltagareAtt andvända kaustiksoda tycker jag är lite i”skarpaste”laget,det är alltså lut som indunstats ,vattnet är bortkokat,när man då häller detta i kylarvattnet ”löses energin ut”och det blir väldigt varmt,det är också så att sodan är aggresiv mot aluminiumet som finns i motorn.
Som gammal kemist och att ha arbetat i 28 år på ett företag som tillverkade lut,vet jag hur denna kemikalie uppför sig, man får dessutom vara väldigt försiktig med den,starkt frätande.
Det är nog bättre att andvända diskmedel(maskindisk) som i allafall som inte innehåller lika ”starka”kemikalier som ren lut är.4 mars, 2006 kl. 08:15 #92833stefan w
DeltagareJag va kanske inte fegis trots allt då
4 mars, 2006 kl. 08:39 #92834fredric c
DeltagareKanske målarsoda som är baserat på karbonat eller metasilikat är bättre än den mycket starka hydroxiden (kaustik soda), den senare är ju väldigt reaktiv och otäck. Målarsodan (karbonat el. metasilikat) har samma alkaliskt tvättande effekt, men är inte lika obehaglig att jobba med.
4 mars, 2006 kl. 10:13 #92835stefan
Deltagarenaturligtvis får man hantera soda som den kemikalie det är men faktum kvarstår att det rensar bäst även om försiktighet bör användas. Annars finns det oxalsyra som till och med volvo rekommenderar i sina verkstadshandböcker. Finns på järnaffärn och är betydligt billigare än klassiskt kylarrens och kan väl närmast betraktas som maskindisk kanske? Om man nu ska rangordna det här så har vi det bäst renande men samtidigt mest aggressiva mediet först , Kaustiksoda, Målarsoda, Oxalsyra, Maskindisk och sen långt ner på skalan finner vi ”Kylarrens på macken”
4 mars, 2006 kl. 11:11 #92836petter
DeltagareWell, jag har fått bra resultat med kylarrens i alla fall, men det kanske är tur. 60 spänn kanske varannat år är inte så blodigt heller för mig som inte rengör kylare på industriell basis.
Mvh Petter
4 mars, 2006 kl. 18:06 #92837ulf g andersson
DeltagareVarför inte använda ett välbeprövat och synnerligen effektivt medel som heter Bar´s Nural. Det är en sk proffsprodukt. Man ser ofta reklam för detta medel i verkstäderna branschtidning Motormagasinert och på branschmässor som den årliga i Jönköping. Jag har provat det en gång i min Saab Sport som gick tämligen varm trots behandling med ”vanlig” kylarrengöring. Tempmätaren sjönk 6 gr på väg från Uddevalla till Saabfestivalen i Trollhättan.
Samma frima gör en medel som heter Bar´s Leak och uppges av erfarna bilmekaniker vara synnerlige effektivt då man har problem med kylvätske läkage.
Jag har köpt medlet hos Mekonomen, men den aktulla butiken hade det bakom disken.Hälsningar Ulf
10 juni, 2010 kl. 20:46 #159157johannes gr
DeltagareKanske är lite sent att svara nu, men när jag sökte på medlet Bar´s Nural så läste jag säkerhetsdatabladet. I säkerhetsdatabladet läste jag att Bar´s Nural innehåller mer än 30% natriumkarbonat, dvs målarsoda.
10 juni, 2010 kl. 21:03 #159158morsole
DeltagareOm ni vill använda oxalsyra så får ni gå ut i trädgården och plocka ett stort fång rabarber, safta dem, och sen hälla saften i kylaren!
DET är oxalsyra det! Minns ni inte hur det drar ihop truten när man får rabarberkräm med lite för lite socker??
Och hur rena grytorna blev efter krämen…Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
11 juni, 2010 kl. 19:31 #159179jocke e
DeltagareI senaste numret av Klassiker tipsade en känd Saab-profil om diskmaskinsmedel som kylarrens. En Yes-kudde i kylaren och 6-7 mil på det verkar funka.
11 juni, 2010 kl. 19:58 #159181hotrodder
DeltagareJocke E wrote:I senaste numret av Klassiker tipsade en känd Saab-profil om diskmaskinsmedel som kylarrens. En Yes-kudde i kylaren och 6-7 mil på det verkar funka.Jepp! har använt detta på ett antal bilar efter tips från Östersunds större lastbilsleverantör och verkstad.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.