Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 8 september, 2019 kl. 18:38 #462789
Har letat efter en 64 ett tag nu, lite med minnen från förr då mina föräldrar åkte SAAB, men också för att det saknades en 96 a i garaget, där det annars är mest tyskt och italienskt.
Missade några under början av året men så plötsligt dök den upp på blocket och stod i Borås. Många ville köpa bilen, men jag var tydligen bland de första och efter ett litet tag var vi överens. Jag satte in en handpeng, och på fredagen så kopplades trailer till vår SAAB 9-3 2012 a, med Sonens Skoda på släpen. Vid pass kl 17 lastades bilen upp på trailer och sedan bar det iväg mot Linköping där sonen bor. På söndagen tog jag hem bilen till Rönninge, och körde in den i mitt garage. Tankning och lite puts, samt koll av allt visar att den är väldigt hel i karossen, men ena frambromsen ligger på. Får fixa det till besiktningen. Visst finns det en del ytrost, bilen har gått i trakterna av Vännäs första åren, och sedan i trakterna av Luleå ett tag. Sista besiktningen gjordes 1990, och efter det har bilen rullat sporadiskt. Mätaren står på 5770 mil, och det är nog rätt, den känns så distinkt i allt.
När det gäller ytrosten, så funderar jag på vad jag skall göra. Delar av bilen är omlackad, men andra är orginal. Det har krypet en del runt alla stenskotten, så kanske man får försöka fixa detta så det inte fortsätter att krypa. Har bytt oljan i lådan och rengjort med fotogen, nu är den mycket bättre än när jag körde in bilen i garaget, men den låter lite skummt på 1 ans växel…. och sedan fanns det spånor på magneten, när jag bytte oljan efter pass 2 km körning. Lägger upp lite bilder här, och hoppas att jag får den genom besiktningen under kommande vecka. (bara jag får ordning på frambromsen….)8 september, 2019 kl. 21:46 #462819Janne Hagnell
ModeratorGrattis till en bra bil!?????
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”9 september, 2019 kl. 16:22 #462829saab v4-ever
DeltagareVa härligt med en brun 4 vxl 64:a. Den ser fin ut! 🙂
Tror att den kärvande frambromsen beror på att självjusteringen hängt sig. Ta av trumman (ta vara på woodruffkilen) och smörj upp justeringsmekanismen så får du säkert ordning på det. Originalavdragaren funkar bäst, framnavet är draget med lite högre moment än bak, det bakre kan man snudd på dra av med händerna om allt är fräscht. Passa även på att kolla efter läckage i hjulcylindrarna när allt ändå är isär. Jag skulle kolla på bägge sidorna och därefter bromstesta så att de drar jämnt..
9 september, 2019 kl. 16:27 #462831saab v4-ever
DeltagareDet var några år sedan jag gjorde det där. Men om jag inte missminner mig kan man justera tillbaka självjusteringen genom inspektionshålet i trumman. Kanske värt att testa innan du river av trummorna.
10 september, 2019 kl. 07:06 #462851Hej, försökte med hålen, men det satt fast som berget…. Nästa steg var att beställa avdragare. Kom i fredags, men jag hade för korta hjulbultar…. Letade hjulbultar igår i Södertälje. Det haglar ju inte direkt av tumgänga….. Sista försöket på lokala verkstaden i Rönninge. Men inte fanns det där heller. Sen öppnade sig ljuset…. På en verktygstavla hängde en original avdragare! Lånade den och sedan gick det lättare. Nu till fråga, hur tröga ska medbringarna vara? Nu får man bryta med skruvmejsel för att de ska röra sig. Läste i verkstadshandböcker att man inte skulle smörja friktionsbeläggen… Tacksam för råd
10 september, 2019 kl. 07:27 #462854marcus berger
DeltagarePlocka isär alla delar från beläggen och slipa bort all rost så behöver du ej smörja.?
10 september, 2019 kl. 10:00 #462857saab v4-ever
DeltagareSkönt att du börjar komma närmare. Marcus, har rätt, rosten är värsta boven. Jag gjorde detta jobb 2004 på min 64:a och då bytte jag backar/belägg och målade upp alla delar men minns av att någon på Bil- och industribromsar (Stockholm) rekommenderade ytterst lite grafitfett på glidytorna i justeringen, och det funkade.
Tyvärr hittar rosten ändå lätt tillbaka om bilen står stilla länge… 63:ans bromsar är bättre. Där justerar man manuellt genom inspektionshålet.10 september, 2019 kl. 16:47 #462873Hej, kan nog vara så att det stått länge.. Bromsarna verkar vara renoverade och nya belägg, men det fanns en del spindelväv i bromdskölden. ?. Får titta vidare ikväll. Tack för goda råd.
Marcus, hade du några spolarmunstycke och en låsknapp?
Mvh Tor Wereén10 september, 2019 kl. 17:40 #462874marcus berger
DeltagareHej tyvärr har jag inte hittat något i gömmorna men kanske snubblar jag över det någon dag? PS. Självsjusterade bromsar har jag aldrig haft problem med efter rengöring, fungerar klockrent.
18 september, 2019 kl. 20:21 #463099Så, då har det gått ett tag, fick en betalningstid idag, och åkte in efter att jag rivit ner höger broms och fixat och justerat. På besiktningen fungerade den klockrent, men det finns ju 3 bromsar till, som jag trodde fungerade som de skulle. Borde ha rivit av alla och rengjort, så nu får jag åka tillbaka igen…. Babas hade aldrig sett en 96 a tidigare, så det var lite problem med växlarna och bredden på bilen, dvs att köra på bromsvågen var inte lätt krävdes några försök. Men som sagt, jag har iallafall besiktigat och kan köra lagligt några dagar till. Blir att fixa bromsarna i början av oktober. Får väl låna avdragaren igen från lokala macken.
Kompisen som också kör 2 takt, hade ett par spolarmunstycken liggande, och efter att ha pysslat om pumpen så fungerar den nu klockrent. Ska byta fästena till avgassystemet också, ett har gått av, tidens tand och jag byter bägge gummifästena. Vågar man använda Biltemas upphängning?
Nya däck har jag också köpt, blev Vredstein Classic, de ser faktiskt riktigt bra ut.
På att göra listan står också att byta en kylarslang och hitta ett nytt gummi till stabilisatorstaget från vänster framskärm till motorn. Det har spruckit, och kan nog vara detta som gör att det vibrerar en del på låga varv. Någon som vet var jag hittar ett sådant gummistag? Hittade det inte bland resevdelarna (men iofs tittade jag från telefonen)…
Annars tycker jag att bilen går väldigt bra för att ha 38 vilda hästar. Marcha på 100 knyck till jobbet fungerar bra, och man får många glada miner.
Nu får Bruno vila i en vecka, jag skall på semester med kompisarna, och min fru föredrar att åka Saab 9-3 med automatlåda istället.
//Tor18 september, 2019 kl. 21:16 #463107Janne Hagnell
ModeratorMenar du bakre upphängningen av avgassystemet? Det ska väl inte vara några problem. Original till V4 finns i alla fall att beställa på Mekonomen.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”18 september, 2019 kl. 22:10 #46311118 september, 2019 kl. 22:20 #463113marcus berger
DeltagareFunkar bra. Dock så måste du borra upp hålen i golvet lite då det är lite grövre dimension på Biltemas upphängning har jag för mig?
20 september, 2019 kl. 06:47 #463143Tack Marcus. Gör så och tätar väl. Nu ska jag bara hitta en lucka i schemat också.
// Tor20 september, 2019 kl. 07:33 #463146marcus berger
DeltagareTror det finns upphängning som passar rakt av också med M6 gänga, vet inte om det blir för vekt? Beror väll lite på hur systemet spänner idag? Jag har brukat köpa med M8 gänga så då får man borra upp lite då original sitter det väll en 7/16 bultskalle i upphängningen.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.