Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden

Forum Övrigt Projekt / Min bil Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden

  • Detta ämne är tomt.
Visar 3 inlägg - 106 till 108 (av 108 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #484467
    Lsoderlund
    Deltagare

    Stiligt! Vi håller tummarna !
    Då kan du oxo göra ett bilventilförsett bromsvätskepåfyllniingslock när du ändå är i farten. Enklare att göra men minst lika användbart ! (Max 1 bar gäller även där) Bromsluftning och bromsvätskebyten går som en dans !
    / Kenth

    Ypperligt är det faktiskt. Går ju att köpa sådan färdiga om man nu inte orkar göra det själv.
    Dock är min uppfattning att det går åt ganska mycket luft, så se till att ha däcken välfyllda, men ger ju att man får en bra känsla i pedalen och att man kan göra det helt solo, vilket är en rejäl fördel.

    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #484473
    saabcustom
    Deltagare

    Gunnars luftningskit får jag omgående se till att skaffa. Låter som en ypperträfflig och trevlig metod !
    Newton, han som uppfann gravitationen var en bra man. Tänk hur världen skulle se ut utan hans insatser, ojojo….

    Lyxvarianten med en flaska med bromsvätska ”på vägen” har jag funderat på många gånger men det har liksom aldrig blivit av….Nästa gång, kanske.

    BTW, slutade bilen konsumera vatten nu ? Det fick vi inte veta.

    Helg på er / Kenth

    #486301

    Hej,
    Länge sedan jag var inne och skrev nu.
    Bruno har slutat dra vatten nu, och det är ju toppen. Inser att det försvinner pass 3 dl efter att man toppat kylaren, men sedan är det konstant, oavsett om man kört 2 mil eller 20.
    Med detta sagt så får jag meddela att Bruno nu slagit om till 6000 mil, precis utanför RotoTest i Rönninge. Var dock inte inne och testade på vrid och effekt :-), tror inte att alla 38 hästarna är hemma längre.
    Fick ett tips på att byta lågfartsmunstycket till ett steg större, nu med modern bensin. Någon som testat detta? Skulle ge bättre bottendrag och även lite mindre ”spikvänlighet”.
    Sommaren är ju väldigt varm just för tillfället, så jag åker faktiskt endast på kvällar med Bruno just nu, dagtid blir det luftkonditionerat…. Motortemperaturen håller ganska bra även om det är + 25 grader eller i faggorna, men som sagt, min egen temperatur blir högre….
    Har gjort en modifiering också på Bruno, jag har satt dit USB laddare för telefonen… Insåg att när jag irrade runt i skogarna, så var GPS ett bra hjälpmedel, och strömmen tar slut i telefongn. Bruno är inte utrustad med cigarettändaruttag.
    Planen är att i Augusti ta Bruno ner till Blekinge för att hälsa på kamrater. Blir en 150 mils tur då med några stopp på vägen ner efter gamla E4 an och lite andra småvägar.
    Väl mött i trafiken
    Tor

    Bilagor:
Visar 3 inlägg - 106 till 108 (av 108 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.