Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 110 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • Hej alla.
      Blev inte något Drottningholm i helgen, frun blev sjuk och jag ville inte smitta, lite tråkgit när man stigit upp klockan 4:30… Fick rengöra förgasare istället, och med rätt nivå på flottören, rena munstycken så går nu Bruno jämt. Han passade också på att slå om till 5900 mil, så om 100 mil så har jag kört 10% av körsträckan på pass 1 år. Det rullar på! Bruno fick dock stå i garaget i helgen och bytte plats med en annan bil, han var inte nöjd med detta och markerade omedelbart revir! Vatten på golvet! Jag letat och letat men inte hittat något direkt ställe där det kommer. Vattenläckaget kommer inte från vattenpumpen och inte från generatorn heller. Kan vara så att det är slangklämman under motorn som inte varit tillräckligt spänd, men jag blir lite fundersam. Det är fuktigt under bakkant på motorn och ligger lite vatten på högersidan bakåt. Dvs det finns inte något vatten under vattenpumpen. Kan iofs vara så att det dunstat pga värme i motorn. Bruno visar dock inte några drag av att bli varm längre (kan ju också bero på utetemperaturen). Min erfarenhet är annars att vattenläckage ger högre temperatur….
      Får se om jag lyckas att lokalisera läckaget imorgon kväll.
      Har tillsammans med frun jobbat på att få till vårt uppställningsgarage och “Konst utställning”. Börjar arta sig, men lite kvar, man kan ju inte alltid meka, ibland får man dra sig tillbaka och bara vara….
      Bruno får nog flytta in här i vinter, alternativt får han plats i gymmet på andra sidan för att få en träningsrunda och kanske en skönhetsbehandling också…
      Tor

        Hösten börjar göra sig påmind, och jag har monterat dit förvärmningen. De dagar det är fint så åker Bruno och jag en sväng. Kanske sista tankningen för året i helgen. 33 liter soppa och 1 liter olja. Börjar få kläm på när det är dags. Man skall ha kört pass 2 mil efter att mätaren står i botten :-). Tänkte sätta dit en ljustuta på Bruno som jag köpte av Jonas i Hjorthagen, men inser att jag inte har verkstadshandboken för hur den är kopplad. Tydligen kom det 1966 och min handbok täcker bara rundnos.
        Hur är sladden dragen och vilken färg har den? Går den till fotomkopplaren eller går den till ljusreläet? Tänkte försöka göra det så snyggt som möjligt.
        Behöver också en golvmatta till förarsidan, någon som har en liggande. Vill inte trampa sönder orginalmattan, och det mattskydd (från 1964) var lite väl ömtålig så den vågar jag inte ha i.
        Annars så är det inte så mycket att göra i vinter med trasig funktionalitet.
        Funderar på att sota avgassystemet.
        Någon som har ett bra tips?
        Har läst om att grilla och att hälla i bensin och tända på. Tänkte undvika att bränna ner hela huset.

        Tor

          Hallå igen. Glöm det jag skrev om vilken färg, satt ju ledningar kvar på omkopplaren…. Den blev riktigt fin efter att jag tvättat den i ultraljudstvätten, eller hur? Får bara fetta in ordentligt och sedan säkerställa att funktionen är OK före jag monterar.
          Dock kvarstår var den skall kopplas. Enklast är väl till kontakten på golvet, men är det så det skall kopplas.
          Tor

            Attans också. När jag skruvade bort den gamla blinkersspaken så var det ju inte 4 sladdar. Där är 6!
            SA – Röd
            SR – Gul
            SL – Ljusblå
            L – Vit
            R – Svart
            54 – Grön + 12 V
            Om man blinkar höger så kopplas ström 54 ihop med R och SR, på samma sätt med blink till vänster 54 kopplas till L och SL. Om man inte blinkar har SA,SR och SL kontakt.

            På den nya, med ljustuta så finns det
            L – Vit
            R – Gul
            54 – Grön + 12 V
            S – Brun (Jord om man ljustutar)
            Naturligtvis kopplas 54 till R om man blinkar höger och till L om man blinkar vänster.

            Kan någon säga vart SA,SL och SR är kopplade?

            Tor
            lägger till några bilder också

              november 25, 2020 at 22:09 #479126

              Problemet är att din nya omkopplare är avsedd för bakljus med separat blinkers- och bromsljuslampa som på -65 och nyare. På den gamla går också bromsljuset genom omkopplaren för att det ska släckas på den sida man blinkar.

                hm, Nu skall vi se om jag förstår.
                SL och L kan kopplas hop, då blinkar det, eller hur?
                Eller är det så att jag inte kommer att kunna använda mig av denna spak?
                Borde varit någon som försökt. Har letat med GOOGLE, men inte lyckats hitta något.
                mvh
                Tor

                  Dags för oljebytet inför säsongen, ny införskaffad och jag tog någon liter extra. Bort med pluggen och påfyllning. Tittade på magneten, men det såg inte ut som vanligt. Inser att jag nog kört pass 350 mil med Bruno sedan jag bytte förra gången. Nu var det spånor också…, inte bara metalldamm. Inte så bra då jag faktiskt tänkte använda Bruno för att åka till Trollhättan och Blekinge med.
                  Dock vore det ju inte så kul att behöva ställa Bruno under säsongen, så man kanske får köra lite försiktigt fram till hösten och sedan lyfta bort paketet.
                  Har för mig att det fanns någon i Bromma trakten som kunde renovera lådan, men kommer absolut inte ihåg vem det var. Jag har helt enkelt varit för dålig på att skriva ner viktig information.
                  Någon som vet?
                  Tor

                    Hallå igen. Nu har vi varit ute och kört en del, Bruno och jag. En sak som sker, men som inte borde ske (tycker jag iallafall) är att det, även efter att jag bytt den läckande vattenpumpen, försvinner vatten från kylaren. Det är inte någon olja i vattnet, vilket det borde varit om det varit topplockspackningen som havererat. Ser inte något direkt läckage heller, och ytan i kylaren påverkas inte av gaspådrag…. Hade det funnits en pöl med vatten så skulle jag ju sett det, men inte så heller.
                    Så här gör jag.
                    Toppar kylaren före jag ger mig av. Kanske kör en 8 mil eller så. När jag parkerat Bruno i garaget och han svalnat så toppar jag upp kyllaren igen. Får då i pass 3-4 dl vatten. Temperaturen ligger något under normalt nu, har vintertermostat, så han går inte varm.
                    Vad är det jag förbiser?
                    Tor och Bruno.

                      maj 7, 2021 at 15:00 #484084

                      Hallå igen. Nu har vi varit ute och kört en del, Bruno och jag. En sak som sker, men som inte borde ske (tycker jag iallafall) är att det, även efter att jag bytt den läckande vattenpumpen, försvinner vatten från kylaren. Det är inte någon olja i vattnet, vilket det borde varit om det varit topplockspackningen som havererat. Ser inte något direkt läckage heller, och ytan i kylaren påverkas inte av gaspådrag…. Hade det funnits en pöl med vatten så skulle jag ju sett det, men inte så heller. Så här gör jag. Toppar kylaren före jag ger mig av. Kanske kör en 8 mil eller så. När jag parkerat Bruno i garaget och han svalnat så toppar jag upp kyllaren igen. Får då i pass 3-4 dl vatten. Temperaturen ligger något under normalt nu, har vintertermostat, så han går inte varm. Vad är det jag förbiser? Tor och Bruno.

                      Det är inte så att vattnet expanderar när det blir varmt och trycker ut överskottet och när det sedan kallnar sjunker det i kärlet?

                        maj 7, 2021 at 23:52 #484099

                        Håller med Berra Bus. Testa att inte fylla upp och se om det fortsätter sjunka eller stabiliserar sig.

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          maj 8, 2021 at 01:06 #484100

                          Kan vara lurigt att se en liten läcka i en kylare. Vattnet (=beviset) har en tendens att dunsta fortare än man hinner se det.

                          Gör dej ett special-kylarlock där du kan lägga på tryck i ett kallt kylsystem och utan att motorn är igång.
                          Lägg på typ 1 Bar (INTE MER) och leta runt i kylare, slangar och slanganslutningar.
                          Hittar du inget uppenbart så låt det stå med tryck i några timmar och inspektera sedan.
                          Hittar du inget då så är det säkert bara “naturlig avgång”.

                          Har man ingen tryckluft kan man ta ett bildäck och fylla med 1 Bar och sen koppla in i kylsystemet.

                          Lycka till / Kenth

                            Hallojsan.
                            Tack för bra tips här, med kylarlocket. Tryckluft har jag gott om… Jobbade på firma tidigare som sålde verkstadsutrustning och då kunde man köpa på sig mycket billigt…. Jag testar att göra ett speciallock och kollar, max 1 bar för att inte blåsa allt. Testar att spruta på lite diskmedel på utsidan,om jag inte ser något.
                            Får hoppas på att bruno har en naturlig inkontinens och att det inte är typ toppepackningen.

                            Nu, dags för att leta kylarlock (eller någon annan plugg). Har för mig att det ligger ett gammalt lock från min Lotus 7 i bland “bra att ha grejjerna”. Jag återkommer med spännande resultat.
                            Tor, som skall borra lock nu och ta en gammal bilventil och dra dit.

                              Tog lite tid att få tid… med att fixa ett lock, men det var ju egentligen inte något större problem. En bilventil, ett gammalt kylarlock, några o-ringar, en mutter till en cykelventil och ett gammalt dörrstopp. Kapade dörrstoppen till pass 26 mm höjd, nerifrån. Sen borrade jag upp hålet med ett stegborr och drog genom ventilen (med några o-ringar för att få det tätt). Sen fäste jag den med muttern till cykelventilen uppe och plötsligt hade jag en tryckgrej. Pumpade upp med cykelpump till pass 0,8 bar. Läckage i slangklämma ovanför termostaten in mot kylaren. Tätat den nu och fyllt på lite mer vatten, skall ute och åka, när vädret stabiliserat sig.
                              Tor

                                maj 15, 2021 at 18:02 #484332

                                Stiligt! Vi håller tummarna !

                                Då kan du oxo göra ett bilventilförsett bromsvätskepåfyllniingslock när du ändå är i farten. Enklare att göra men minst lika användbart ! (Max 1 bar gäller även där) Bromsluftning och bromsvätskebyten går som en dans !

                                / Kenth

                                  Tack Kenth.
                                  Har ett sådant och det funkar utmärkt. Finns också den varianten som man har en flaska med vätskan och sedan trycksätter man flaskan, så slipper man risken med att få tomt i bromsvätskebehållaren.
                                  Håller med dig om att det går som en dans.
                                  Kan annars rekomendera detta som Gunnar använder för att lufta sina lotusar.
                                  http://www.gunnarsgarage.se/Lufta.htm
                                  Den ger en fantastisk möjlighet att ha lite kul också i garaget.
                                  Eller min för att byta stötdämpare.

                                  Tor

                                Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 110 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.