Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden

Forum Övrigt Projekt / Min bil Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden

  • Detta ämne är tomt.
Visar 6 inlägg - 91 till 96 (av 96 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #475399

    Hej alla.
    Blev inte något Drottningholm i helgen, frun blev sjuk och jag ville inte smitta, lite tråkgit när man stigit upp klockan 4:30… Fick rengöra förgasare istället, och med rätt nivå på flottören, rena munstycken så går nu Bruno jämt. Han passade också på att slå om till 5900 mil, så om 100 mil så har jag kört 10% av körsträckan på pass 1 år. Det rullar på! Bruno fick dock stå i garaget i helgen och bytte plats med en annan bil, han var inte nöjd med detta och markerade omedelbart revir! Vatten på golvet! Jag letat och letat men inte hittat något direkt ställe där det kommer. Vattenläckaget kommer inte från vattenpumpen och inte från generatorn heller. Kan vara så att det är slangklämman under motorn som inte varit tillräckligt spänd, men jag blir lite fundersam. Det är fuktigt under bakkant på motorn och ligger lite vatten på högersidan bakåt. Dvs det finns inte något vatten under vattenpumpen. Kan iofs vara så att det dunstat pga värme i motorn. Bruno visar dock inte några drag av att bli varm längre (kan ju också bero på utetemperaturen). Min erfarenhet är annars att vattenläckage ger högre temperatur….
    Får se om jag lyckas att lokalisera läckaget imorgon kväll.
    Har tillsammans med frun jobbat på att få till vårt uppställningsgarage och ”Konst utställning”. Börjar arta sig, men lite kvar, man kan ju inte alltid meka, ibland får man dra sig tillbaka och bara vara….
    Bruno får nog flytta in här i vinter, alternativt får han plats i gymmet på andra sidan för att få en träningsrunda och kanske en skönhetsbehandling också…
    Tor

    Bilagor:
    #479073

    Hösten börjar göra sig påmind, och jag har monterat dit förvärmningen. De dagar det är fint så åker Bruno och jag en sväng. Kanske sista tankningen för året i helgen. 33 liter soppa och 1 liter olja. Börjar få kläm på när det är dags. Man skall ha kört pass 2 mil efter att mätaren står i botten :-). Tänkte sätta dit en ljustuta på Bruno som jag köpte av Jonas i Hjorthagen, men inser att jag inte har verkstadshandboken för hur den är kopplad. Tydligen kom det 1966 och min handbok täcker bara rundnos.
    Hur är sladden dragen och vilken färg har den? Går den till fotomkopplaren eller går den till ljusreläet? Tänkte försöka göra det så snyggt som möjligt.
    Behöver också en golvmatta till förarsidan, någon som har en liggande. Vill inte trampa sönder orginalmattan, och det mattskydd (från 1964) var lite väl ömtålig så den vågar jag inte ha i.
    Annars så är det inte så mycket att göra i vinter med trasig funktionalitet.
    Funderar på att sota avgassystemet.
    Någon som har ett bra tips?
    Har läst om att grilla och att hälla i bensin och tända på. Tänkte undvika att bränna ner hela huset.

    Tor

    #479078

    Hallå igen. Glöm det jag skrev om vilken färg, satt ju ledningar kvar på omkopplaren…. Den blev riktigt fin efter att jag tvättat den i ultraljudstvätten, eller hur? Får bara fetta in ordentligt och sedan säkerställa att funktionen är OK före jag monterar.
    Dock kvarstår var den skall kopplas. Enklast är väl till kontakten på golvet, men är det så det skall kopplas.
    Tor

    Bilagor:
    #479122

    Attans också. När jag skruvade bort den gamla blinkersspaken så var det ju inte 4 sladdar. Där är 6!
    SA – Röd
    SR – Gul
    SL – Ljusblå
    L – Vit
    R – Svart
    54 – Grön + 12 V
    Om man blinkar höger så kopplas ström 54 ihop med R och SR, på samma sätt med blink till vänster 54 kopplas till L och SL. Om man inte blinkar har SA,SR och SL kontakt.

    På den nya, med ljustuta så finns det
    L – Vit
    R – Gul
    54 – Grön + 12 V
    S – Brun (Jord om man ljustutar)
    Naturligtvis kopplas 54 till R om man blinkar höger och till L om man blinkar vänster.

    Kan någon säga vart SA,SL och SR är kopplade?

    Tor
    lägger till några bilder också

    Bilagor:
    #479126
    kjellake
    Deltagare

    Problemet är att din nya omkopplare är avsedd för bakljus med separat blinkers- och bromsljuslampa som på -65 och nyare. På den gamla går också bromsljuset genom omkopplaren för att det ska släckas på den sida man blinkar.

    #479175

    hm, Nu skall vi se om jag förstår.
    SL och L kan kopplas hop, då blinkar det, eller hur?
    Eller är det så att jag inte kommer att kunna använda mig av denna spak?
    Borde varit någon som försökt. Har letat med GOOGLE, men inte lyckats hitta något.
    mvh
    Tor

Visar 6 inlägg - 91 till 96 (av 96 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.