Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden

Forum Övrigt Projekt / Min bil Bruno, en väg in i tvåtaktsvärlden

Detta ämne innehåller 26 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-10-11 10:15.

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #463151

    Janne Hagnell
    Moderator

    Tycker original mittenfäste är för stumt och vibrerar sönder. Har satt krokar i hålen i golvet och spänt en laststropp mellan dem, under avgasröret. La lite avgasbandage på rörets undersidan men tvivlar på att det behövs, systemet är inte särskilt varmt så långt bak.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #463155

    saab v4-ever
    Deltagare

    Härligt att det går framåt.
    Sidostaget brukar dyka på på Tradera ibland. När du byter lossa inte bultarna i topplocket (kan ge läckage i topplockspackningen) utan börja med att skruva loss fästet som sitter i innerskärmen och lossa därefter en av justermuttrarna som sitter i fästet på topplocket. Jag har en avdragare till bromsarna om du vill låna.
    //Harald

    #463405

    saab v4-ever
    Deltagare
    #463409

    Morten S.
    Moderator

    Gratulerer med fin totakter!

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #463848

    Tor Wereén
    Deltagare

    Hej igen, har varit lite stiltje med allt under någon vecka.
    Tack för tipset, Harald. Snackade med killen som sålde det, och som han sa, det var inte så elastiskt längre, så kanske bättre att leta vidare. Håller på att undersöka, men är det någon som har ett liggande så är jag intresserad. Saabklubben har bara till SAAB 99 på lager, och de passar tydligen inte.
    Kollade lite mera på mitt avgassystem, och förra ägaren har modifierat lite… Dvs, när gummifästena som håller upp bakre ljuddämparen gick av så la man upp ljuddämparen ovanpå stänkskyddet (med en viss modifiering av böjen på avgassystemet). Ska beställa ett nytt, när det kommer hem på klubbshoppen…. Nåja, Alltid är det något.
    Följer nog ditt råd Janne och lägger ett extra fäste på något sätt.
    Har nu rivit alla bromsarna på bilen och rengjort, samt lagt lite kopparpasta på olika ställen. Jag passade också på att ta bort all spindelväv och resterna av något annat djur som tagit sig in. Hittade en lite klump av skit i vänster bakre bromsköld, nästan inne vid axeln, så det försökte jag ta bort. Visade sig vara en del av en kork.. någon annan som också har en kork in mot svängarmen till bakaxeln? Undrar om detta är för att kunna spruta in techtyl in i axeln månne… Eftersom jag inte meckat SAAB tidigare, så drog jag naturligtvis sönder bromsbelägget på vänster bak, dvs jag fattade inte att excentern var en skruv…. vilket innebar att jag bara lossade 1/4 varv… Men, jag fick ju möjlighet att byta lite andra saker också. Tror att tidigare ägaren bytte belägg och ledningar någon gång runt 2015 eller så, och bilen hade ju i princip inte gått något sedan detta.
    En ny upptäckt var också att växellådan är bytt, satt en slavcylinder uppe som jag upptäckte. Borde vara från en 65 a eller något. Nån som vet hur man kan avgöra detta? Det står en 4 på lådan, och några tillverkningsnummer. Har nu bytt olja i lådan för 3:e gången, sedan jag hämtade bilen, för att få den ren. Det var mycket gojja i första vändan. Dock ser jag att det fortfarande kommer ”metallmjöl” på magneten. Den låter också på 1:ans växel och lite vinande på 4:ans. Tänkte egentligen inte renovera lådan, men man kanske skall försöka hitta en låda från en 64 a, och renovera den. Är det någon som har en liggande (Marcus???) så är jag intresserad, ännu bättre är om den är renoverad :-).
    Idag har Bruno fått vara transportör av diverse sportutrustning från södra till norra Stockholm, många glada miner 🙂
    I morgon tänkte jag ta Bruno till besiktningen och göra ett nytt försök att få bromsarna godkända. De tar lite mer på höger sida än på vänster, men man kan ju hoppas på det bästa. Bak verkar de ta lika bra på bägge sidor, och handbromsen låser i vilken fart som helst…
    Till vintern blir det nya kol i startmotorn också, misstänker att det är detta som gör att man får knacka emellanåt. Hade samma problem på min Alfa 1300 Gtj tidigare i år (Nä, jag är inte bokstavstrogen på bilar utan kör Europeiskt 60/70 tal).

    Återkommer med rapport efter morgondagens besök på besiktningen.
    Tor

    Bilagor:
    #463852

    marcus berger
    Deltagare

    Tjena och roligt att det går framåt med bilen. Jag vet en låda jag får köpa loss av en farbror som säger att den fungerade i en bil han skrotat.

    #463928

    Tor Wereén
    Deltagare

    YES, succe! Nu har Bruno besökt besiktningen för sista gången… Inte helt optimalt med bromskraften, men tillräckligt bra. Åkte till Besiktiga först för kontroll, men de vågade inte köra upp på bromsvågen, bilen var för smal…. Så det fick bli Opus istället och då fick jag rabatt också :-). En av killarna åkte SAAB V4 (1975), och var lite avis på att han inte fick kolla bilen, men det löste sig ändå. Han fick ju känna på den goa tvåtaktslukten. Nu väntar jag ivrigt på att få tag på ett nytt avgassystem, och nya kol till startmotorn.
    Inser också att jag nog skall släppa på kopplingen lite, den tar väldigt högt upp.
    Ang Växellådsolja, vad säger ni?
    Har läst att man skall köra EP80, men också Quaker State Super Q5 75W. Tänkte göra ett sista byte till våren, och sedan renovera den lådan som Marcus känner till. Roligare att ha en 64 låda i bilen än en låda från en långnos (även om det egentligen inte spelar så stor roll). Nån som har tips på någon som kan renovera i faggorna av Stockholm eller Linköping eller Ronneby?
    Nu, ut i garaget och klappa på Bruno lite, han har ju skött sig ganska bra.
    Tor

    #463937

    Janne Hagnell
    Moderator

    Grattis!🥳

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #463960

    fuling
    Deltagare

    Har läst att man skall köra EP80, men också Quaker State Super Q5 75W.

    Olja är som religon, kan sluta med krig 😉
    Det man skall gå på är en transmetions solja av klass GL4 (GL5)
    Viskositetklass SAE 75 till 90
    Mineral eller syntet?
    Jag går på syntet
    Sen GL4(GL5) oljor brukar vara avsedda på typ bakaxlar, inte växellådor.
    Nu är så att 2T och V4 har slutväxel(bakaxel) och växellådan är ihoppbyggd.
    En så kallad transaxel-växellåda, hmm eller kallas dylikt.
    Jag tror på en tranaxel olja, GL4(GL5) och SAE75W-90

    Roligare att ha en 64 låda i bilen än en låda från en långnos (även om det egentligen inte spelar så stor roll).

    Hmm nu kan det vara så att typ sent 64 fick bilen 65ans kopplingskåpa.
    När saab förde in saker är jä…. svävade
    Eller så kan det vara en utbytes låda, då inte ovanligt 65-kåpa i en trubbnos.
    4-växlade trubbnos lådor brukar vara blåmålade.
    Hmm när slutade man måla växellådorna(med kåpa)?
    Jag vet inte.
    Men fick typ 65 i huvudet, rätt/fel?

    #464001

    saab v4-ever
    Deltagare

    Slutade man inte måla dem iom aluminiumlådan? De första 4 växlade hade väl gjutjärnshus, eller? Det är en vetenskap det här som sagt.
    Jag har en blå/turkosmålad 4 vxl i min 64:a. Har kört med 80/90 olja i min bil, funkar bra.
    //Harald

    #464035

    Tor Wereén
    Deltagare

    Hej, var ute och tog några bilder på nummer på lådan och sprängkåpan.
    7315029 står det på kåpan och 708115 på lådan. Finns det någon som vet hur man skall tolka detta. Klart är att de inte är i gjutjärn, utan aluminium lådor. Kanske finns det något register där man kan hitta nyttig information. Jag kommer att göra ett försök med 75 olja när jag får mitt avgassystem, och kan använda alla 38 hästarna :-).

    Det är väldigt kul att vara ute och köra med kärran för övrigt, man får så många positiva reaktioner från omgivningen. Har bilen med vanlig försäkring just nu, men funderar på om jag skall ha den entusiastförsäkrad. Inte helt klar på om det är värt besväret för några hundralappar om året. Vad säger ni övriga?

    Tills nästa vecka får Bruno vila lite. Själv tänkte jag tillbringa närmaste dagarna i värmen på Mallis….
    Tor

    Bilagor:
    #464053

    fuling
    Deltagare

    Tumme pekfinger 4-växlat
    Växellådshus:
    1: Gjutjärn 59-64 1/2 gjut nr 708004
    2: Al slätt 64 1/2 -68 gjut nr 708115
    Men Al lådon tror jag fanns tidigare, eller var på gång.
    Det är tilläggs inklassad FIA 1124 1962, mao ok i F-klassade(62-65) bilar.
    På 1 & 2 finns det 3 varianter på varje.
    Nu är vi på detalj nivå

    Kåpa:
    1: Gjutnummer 708039, kortnos finns med och utan stor 4 på sidan.
    2: Gjutnummer 7315029 & 719405 långnos 2T

    Kortnos lådor med kåpa tror jag alltid var målade, blå std och röda Sport/GT.
    Mao oavsätt gjutjärns eller Al -hus.
    Mins jag rätt tror jag inte sett en långnos låda målad.

    Har en kortnos låda med Al-hus, 65 kåpa, täckplåt över slavcylinder hålet.
    Den är blå målad, var i alla fall 😉

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.